Afstellen fg carson

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Arienederland, 9 mei 2019.

  1. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Hallo ..zal me eerst even voorstellen ..ik ben ronald en woonachtig in huizen..
    Heb 2 maanden geleden een fg carson gekocht (tweedehands) om te kijken of ik het een leuke hobby vind ..en ja hoor :cool: hij start perfect en rijd goed.
    Ik heb hem van de week is helemaal uit elkaar gehaald alles schoon gemaakt en onderdelen vervangen..koppeling was stuk en nog wat kleine dingen.maar hij zit weer in elkaar.alleen merkte ik bij volgas dat die inhoud.
    Carburatuer eraf gehaald en schoongemaakt..toen alles terug naar fabrieksinstelling en starten.maar ja nu komt het....ik krijg hem met geen mogelijkheid goed afgesteld ..
    Als je hem start loopt die maar als je dan gas geeft lijkt het net of die teveel of te weinig krijgt en slaat die af ..daarna weer starten maar wil dan ook weer afslaan ..compressie is prima bougie is goed en krijgt gewoon zijn brandstof ...wie heeft er een paar tips voor me
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  2. Rchobbes

    Rchobbes

    Lid geworden:
    15 dec 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Damme
    carburator er terug af halen en open doen, misschien vuil ingekomen, dichtingen nazien rond isolator, heb je de carb volledig opengemaakt? zit alles goed in elkaar, membramen nog ok? H en L naald niet verwisseld?
    benzineslangen, tank en dop nazien
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    493
    Locatie:
    5076
    Als iets goed werkt niet uit elkaar halen, maar ja het leed is al geleden...
    Kan veel oorzaken hebben, luchtfilter mss andere weerstand na schoonmaken=opnieuw afstellen....
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Een wat anders. Je hebt of een FG of een Carson. Een FG Carson bestaat niet.
     
  5. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb de carburatuer niet helemaal uit elkaar gehad.heb hem schoongespoten met remmenreiniger en de h en l naald er uit gehaald en daarin ook alles schoon gespoten.toen alles weer in elkaar gezet ...de bougie slaat wat vet als die gelopen heeft ..heb de l naald 1.25 slag open gezet bij 1.5 wil die niet echt lopen ..ik zal de tank en dop nog nakijken slangen zijn goed ..dan zal ik vast een carson hebben met een 23cc blokje erop
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    maar.. als ik het goed begrijp, stel jij af door hem rijker te zetten..
    armer is ook een optie...
    Standaardinstelling is vaak een startpunt.. niet het eindpunt

    punt is alleen dat jij de motor hoort/voelt/ziet, wij niet :D
     
  7. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Heb je gelijk in dat jullie hem niet zien of horen..probeer hem al armer te zetten maar dan slaat die meteen af ..ik weet het luistert heel nauwkeurig ..stationair loopt die rustig maar bij iets gas plop uit
     
  8. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Denk dat je de carb uit elkaar moet halen, en dan wel helemaal. Perslucht door de kleine gaatjes rammen vind je membraam en klepjes niet echt leuk.

    Volgorde van op bouwen is een belangrijk iets.
    Aan de pompzijde moet je eerst het membraam op de zitting leggen daarna pas de zwarte dikkere pakking en dan het pomphuis en pomp bal. Let even goed op de hevel van de vlotternaald. Deze moet net een paar tiende Mm onder de rand liggen in rust. Deze moet heel soepel kunnen bewegen.

    Andere zijde is hetzelfde. Eerst het klep membraam en dan de pakking en deksel. Als je het klep membraam op de carb legt moeten de klepjes(dat zijn de afgeronde lipjes aan de linker en rechter zijde) vlak op het carb huis liggen. Zo niet dan vervangen.

    Alle beide membramen moeten soepel en schoon zijn. Sommige soorten kunnen slecht tegen de nieuwe Aspen rommel en andere synthetische brandstof zooi.
    Ze worden hard en droog en dan werkt het echt niet meer.

    Ik zet de naalden op de volgende afstelling. H 1 slag vanaf dicht. L 1,5slag van af dicht. Starten en laten lopen tot warm. 5 min.
    Daarna met de hand(zonder gemonteerde servo) gas geven tot hij inhoud. Op dat moment de H naald weer iets verder open. Telkens een 1/4 slag tot hij in ieder geval tot 3/4 gas goed loopt. Daarna rijden en afstellen tot de bougie een mooie licht donkere bruine kleur heeft.

    Succes
    Gr eddy
     
  9. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Duidelijk ..ga ik dat maar eens doen ..Heb er geen perslucht doorheen gegooid alleen remmenreiniger ..onderdelen voor de carburatuer kan ik zo bestellen neem ik aan?
     
  10. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Kijk eens bij een tuin en park machine handel. Ik haal daar universele revisie setjes weg. Dit zijn pakketjes voor de meest gangbare carbs. Je hebt er maar een paar nodig van het pakketje maar voor 3€ lach je je hartstikke dood.

    Gr eddy
     
  11. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Ook remreiniger kan reageren met de Aspen prut. (Sorry, maar heb geen goed woord over voor die troep)ik maak mijn carb gewoon schoon met schone benzine en voor hardnekkig vuil een scheutje gasolie door de benzine. Nachtje staan laten en klaar.
     
  12. Rchobbes

    Rchobbes

    Lid geworden:
    15 dec 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Damme
    Ik gebruik carb cleaner, dat lost al het vuil op en kost niet veel en is ervoor gemaakt.
     
  13. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Heb vandaag de carburatuer helemaal uit elkaar gehaald (zag er nog heel goed uit membraan ook niks mis mee .goed schoongemaakt.in elkaar gezet ..starten en lopen .maar zodra je gas geeft lijkt het net alsof die te veel lucht krijgt ..snap e onderhand geen hol meer van ..loopt mooi stationair maar met gas erbij ..waardeloos
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  14. Rchobbes

    Rchobbes

    Lid geworden:
    15 dec 2018
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Damme
    Hoofdsproeier verstopt? one way valve voor sproeier binnenin verstopt, kapot? speling as gasklep? isolator krom (kun je testen met remreiniger op te spuiten)
     
  15. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Draai de h naald eens dicht. Tip dicht is dicht. Dus geen overmatig kracht zetten. Nu weer starten en hele kleine beetjes gas geven en je h naald heel rustig open draaien.

    Ik had dit ook een keer met een motor van Mp. Vorige eigenaar had de h naald met geweld dicht gedraaid. Zitting van de naald naar de kloten.

    Als de motor nu weer smoort is de zitting van de naald te ruim. Andere carb halen word het dan.
     
  16. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Hoe is het puntje van de naald. Moet mooi vlak zijn en niet scherp.

    En idd isolator tussen je cilinder en carb kan ook krom zijn. Ook hier de bouten van de isolator niet knetter hard aan draaien. Vast is vast. Bouten van je carb naar je isolator ook niet te vast draaien. Zijn je pakkingen tussen je carb en isolator en isolator naar cilinder wel goed. Scheurtje is voldoende om slecht gedrag te krijgen.
     
  17. Arienederland

    Arienederland

    Lid geworden:
    9 mei 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Huizen
    Ik ga het morgen allemaal even testen ..
     

Deel Deze Pagina