Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste forumleden,

    Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van de ingescande tekeningen van het schip van mijn opa. Als tweede schip in de oorlog (na de "Tegri") uit de familie (Salomons) verging het met man en muis (hoogstwaarschijnlijk) vlak onder Falsterbo in 1939. Ooit wel eens van de enige foto die ik had een klein modelletje (massief hout) nagebouwd (Avatar), maar met de tekeningen die ik nu heb (algemeen plan, tuigage plan, lijnenplan, details roer, lens en ballast plan) moet ik een varend model 1:50 kunnen maken.

    Niet gehinderd door enige voorkennis start ik hiermee en volg met stijgende verbazing verschillende bouwverslagen. Wat een niveau van vakmanschap! Erg gaaf dat dat allemaal zo mooi gedocumenteerd wordt. Ik doe allerlei ideeën op maar ook de ontbrekende kennis over de toe te passen technieken.

    Ben gestart met het uittekenen van het lijnenplan.

    SAFEPRVAART.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2019
    henk-j vindt dit leuk.
  2. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    In Solid Edge de bouwspanten uitgetekend en geprint (op papier, heb geen 3D-printer). Nu eerst knip- en plakwerk op MDF om uiteindelijk een epoxy schaal te krijgen. Van alles voor het eerst aan het doen. Wordt nog wat. Commentaar is welkom!

    Bouwspanten.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2019
    Phoenix61 vindt dit leuk.
  3. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Reinoud, dat je een schip met een familieachtergrond kan bouwen maakt het wel bijzonder .
    Veel succes en plezier in de bouw van dit schip.
    Gr. Jan
     
  4. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank je wel Jan. Het is inderdaad wel heel bijzonder. Ook dat de originele tekeningen na 80 jaar weer boven water komen in een depot van het Noordelijk Scheepvaart Museum:)
    En ik heb het verslag van jou schip/werf gelezen en er een hoop uitgehaald! Gouden handjes! Ik ben erg benieuwd hoe je uiteindelijk de skeg/schoefasdoorvoer hebt gemaakt. Dat kon ik niet terugvinden.
     
  5. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Gister een proef gedaan met houtlijm en dat bleek vanmorgen onvervormd en muurvast te zitten. Proef geslaagd. Dus vandaag de printjes geknipt en verlijmd: 24 bouwspantjes in wording.

    Bouwspanten_2.JPG
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Reinoud, Mooi schip om te bouwen. Goed om te zien dat je via het Noordelijk Scheepvaart Museum weer aan tekeningen kunt komen. In 2014 hebben ze mij ook prima geholpen, maar helaas overleed de medewerker die voor mij de tekeningen verzorgde. Hieronder een link naar mijn bouwverslag. Kijk maar of je er iets bruikbaars in kunt vinden. Wel een heel andere manier van bouwen als bij Jan Blonk, maar het leverde een leuk (varend) scheepje op. Veel bouwplezier gewenst en ik raad je aan om een verslag bij te houden. Leuk voor jezelf (voor later) en het levert een schat aan advies op. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Reinoud,
    Gouden handjes valt wel mee. Gewoon de lat voor jezelf zo hoog mogelijk leggen en vanaf het begin zo zuiver mogelijk werken. En vooral niet schromen om iets overnieuw te doen.

    Mijn scheepje is ouderwets gebouwd op spanten. En ik had de scheg zoals gewoonlijk ook in de centrale langsspant meegenomen. Toen had ik nl. nog geen idee hoe ik roerconstructie zou gaan maken. Maar later besloot ik toch om de aparte roerconstructie origineel en functionerend te maken en daarom heb ik later voor een heel andere oplossing gekozen.
    (Overigens zou het mij niet verbazen dat jouw kustvaarder ook zo’n hockey stick roerbediening heeft.)..

    Ik heb later een deel van de houten scheg weggezaagd en een aparte messing scheg gemaakt waarin de schroefas doorvoer, lagering , roerhak, en uiteindelijk ook het roer is opgenomen. Als sectie gebouwd .
    Dat was voor mij de enige de oplossing om alles uitgelijnd te krijgen.
    Het roer ,en daarmee de schroefas, zijn hiermee toch uitneembaar voor onderhoud.
    Hoe deze constructie eruit ziet en hoe die is gemonteerd in het schip is opgenomen in het verslag. Kijk eens bij Post 27 en 29 op pagina 2 en Post 429, op pag 22 .
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2019
  8. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    @k-k: Ik heb uit jouw verslag mijn methode gehaald:) Dank daarvoor. Bouwverslagen lezen levert echt heel veel op! De bouwtekeningen heb ik laten scannen (geen grapje: kosten €160) en zelf laten plotten voor weinig. Maar omdat het om het schip van m'n opa gaat is dat natuurlijk wel de moeite waard.
    @Jan Blonk: Je post op pag. 22 had ik helemaal gemist:/ Daar staat ie idd mooi op. 'Mijn' coastertje heeft een andere constructie met een 'Engels Patent Stuurwerk' (wat dat ook mag zijn). Ik heb een detailtekening van het roer, maar daar staat niet goed op overbrenging van het kettingwerk naar het stuurhuis op. Ik heb de vraag met tekeningen op het Kustvaartforum gezet: https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=1&t=7796&p=475236#p475236
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Een mooi project Reinoud en leuk om weer een coastertje op de MBF werf te zien.
    Je inleiding met het familieverhaal er achter geeft hierbij een prima (start)basis, ik denk en verwacht dat het helemaal goed gaat komen ;).
    Groet, Bert
     
  10. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Bert. Leuk om jouw Ebba Victor verslag te lezen!
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Jij ook bedankt Reinoud.
    Het verslag loopt inmiddels al wel wat achter, maar ik zal binnenkort - hoewel het meest alleen maar wat kleine en losse afwerkfrutsels betreft - nog eens proberen er een soort van update aan toe te voegen.
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Geen dank hoor! Voor de twee tekeningen, die in mijn verslag staan, was ik inclusief afdrukken op de juiste schaal 25 Euro kwijt. Maar mijn scheepje werd een vrij model.
    Heb op het Kustvaartforum jouw vragen zo goed mogelijk geprobeerd te beantwoorden. Ben geen kei in het tekeningen lezen.
    Verwacht daar nog wel meer reacties. Hieronder een paar linken naar een Engels stuurwerk c.q. broodwagen. Bij de onderste kun je ook een plaatje oproepen.
    Ook een plaatje gevonden van een dekglas.
    Gr. Klaas.
    https://www.vaartips.nl/tipb.htm#broodwagen
    http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=e#engels_stuurwerk
    http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/afbeeldingen/onderdelen/ramen_poorten_koekoeks.html3
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  13. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas voor de links. Op het Kustvaartforum gereageerd.
    En dat die tekeningen zo duur waren komt omdat ze nog niet waren gedigitaliseerd. Ze zijn nu op ware grootte gescand.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
  14. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb een vraag mbt de werkvolgorde voor de scheg met de asdoorvoer.
    Ik bouw een epoxy schil op een bouwframe met latten. Wie heeft een advies: de scheg inbouwen in het frame en direct mee inwerken met de epoxy of later de scheg onderbouwen in de epoxy schil?
    Het voelt erg raar om later de scheg er nog in te zetten omdat ik dan in de waterdichte schil moet gaan slijpen. Ik heb verschillende methodes langs zien komen op het forum. Wat zij de voor- en nadelen?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Heb nog iets toegevoegd op het Kustvaaartforum m.b.t. die dingen aan dek.
    V.w.b. het schroefraam en de roerhak, die zou ik later toevoegen. Als je het meeneemt in de epoxy "schil", dan krijg je de romp niet zo netjes uit de mal.
    Zou het schroefraam apart maken, eventueel van messing en later in de romp lijmen. Je kunt gerust een keep in de epoxy slijpen en daar metaal of kunststof in lijmen.
    Met een Dremel slijp of zaag je er zo een keep in. Goed te lijmen met epoxy of 2K-lijm.
    Maak de constructie wel zo dat je de schroefas kunt trekken. Het echte roer had daarvoor een gat, waar de as door kon. Maar als je het roer demonteerbaar houdt kun je de as naar achteren trekken.
    Hoop dat het zo duidelijk is. Gr. Klaas
     
  16. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Reinout,
    Ben erg benieuwd hoe je het scheepje gaat bouwen, ga je volgen.
    Succes met de bouw
     
  17. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een update met wat foto's.
    Acupunctuur op hout:)
    [​IMG]

    Daarna schuren. Hij is nu ruim 2 mm te breed nog. Dat gaat er nog vanaf. De waterlijnen kloppen.
    [​IMG]

    Verder alvast gestart met losse onderdelen waar ik het materiaal wel voor heb liggen: de reddingsboten. Ik maak ze, zoals het meest waarschijnlijk ook het geval is geweest, naar het model van de Groninger sloep. Te starten met weer de bouwspanten
    en de kielbalk:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2019
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  18. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    En @henk-j : Leuk dat je me volgt:) Welk bootje heb je nu als avatar?
     
  19. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Deze, dit is de coaster Mercantic van billingboats, werd midden jaren 70 verkocht en ben nu bezig om te renoveren maar wel met een eigen stijl erbij dus niet geheel volgens originele bouw.
    Gr. Henk IMG_20190326_204444.jpeg IMG_20190326_204534.jpeg
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Henk, Je avatar is het plaatje boven je naam. Dat is toch een tekening van een Groningse coaster? Voor alle duidelijkheid, mijn avatar is het tankertje hiernaast. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina