RBC Micro P51

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justus, 13 jan 2010.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Een 10A is prima je komt max uit op 9.5Amp en je vliegt niet constant volgas dus dat kan prima.

    Ton
     
    gpman vindt dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hij heeft gevlogen..
    Man wat vlieg het modelletje leuk.

    Eerst het statie portret.
    klein DSC_2973.jpg
    Foto op de grond was makkelijk.
    Eenmaal in de lucht iets moeilijker, zeker omdat je alleen maar niet rechtuit wilt vliegen.....
    Maar Nico heeft toch een paar mooie plaatjes geschoten.

    klein DSC_2975.jpg

    klein DSC_2976.jpg

    klein DSC_2978.jpg

    klein DSC_2979.jpg

    Geweldig leuk concept, top gedaan Ton.

    Groet

    Frans
     
    AER en Vlcjeroen vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Dank je Frans en helemaal leuk dat je er je eigen draai aan hebt gegeven.
    Ziet er super uit in vlucht complimenten en veel vliegplezier gewenst.

    Ton
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag enkele vluchten gedaan met een 3S 600mAh.
    Hierdoor kon het lood eruit en kwam het zwaartepunt precies goed. Nou OK, ik moest 2 klikjes down trimmen.

    Vooral de extra power was merkbaar. Niet dat het continu vol gas is zoals Ton al schreef, maar dat je zo nu en dan wat extra over hebt is wel fijn.
    Op 2S was het wel veelal vol gas om lekker rond te fladderen.

    Ook de 2e mustang is gevlogen. Maar heeft nog wat afstel werk nodig.
    Deze is van iemand anders, welke dezelfde uitslagen had als de mijn, maar dat bleek toch teveel te zijn. Er werd steeds over gecorrigeerd, waardoor het leek of het aan het model lag dat deze slecht vloog. Maar als dan het gas teruggenomen werd en er werd rustig gestuurd, toen vloog hij ook mooi. Het is dus niets wat niet op te lossen is. Een kwestie van roeruitslagen verminderen, mogelijk nog expo erbij. En dan nog eens de lucht in
     
    Vlcjeroen vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja is wel leuk he net dat beetje meer power om af en toe er even flink vandoor te gaan.

    Welke prop zit er op het tweede model is dat degene die ik adviseer.

    Ton
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Beide modellen zijn betreffende de setup identiek. ( op de accu na, 2S tegen 3S). Ook de prop is degene die je adviseert.

    De bron van de oorzaak ligt momenteel bij het afstellen naar wat de piloot aankan. De uitslagen zijn momenteel te groot, waardoor er over gecorrigeerd wordt. Er ontstaat dan paniek, want het model reageert niet zoals gewenst. Jawel, het model deed precies wat je stuurde. Daarom eerst de uitslagen verkleinen en expo erop. Dan nogmaals de lucht in. Bij half gas en rustig sturen bewees het model dat het goed vliegt. Wij zijn van mening dat het op te lossen is.
     
  7. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ben zelf bezig met een Heinkel 100 Verkleind vanaf een Jerry Bates tekening. Moet dus schaal zijn. IMG_0428.jpg IMG_0445.jpg IMG_0429.jpg
     
    AER vindt dit leuk.
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Een Heinkel leuk en zeker weer eens wat anders ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  9. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    De hele avond met Oracover emblemen gesneden. Zit er niet echt strak op maar daar zie je op de foto's niets van. Totaal gewicht is 215 gram met een 500 mAh 2s lip. Ik heb zo her en der een houtje geplakt onder het motto balsa weegt toch bijna niks. Bijna is niet nul. Maar ja als het maar vliegt.

    Het model heeft zo wel wat cartoon karakter. De vleugel zou ik een volgende keer wat smaller maken. Is toch niet helemaal schaal zo.:confused:

    Bij IMG_0483.jpg IMG_0484.jpg gesloten de foto's
     
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Je hebt er duidelijk veel werk van gemaakt ziet er leuk uit.
    En nu snel vliegen want ik ben heel benieuwd naar vliegfoto's.

    Ton
     
  11. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Hallo Frans en alle anderen van deze topic, ik heb het allemaal gelezen en een jaar later hebben jullie mij aangestoken om in dit geval een Micro Mustang te bouwen. Ik vind het een heel leuk kistje en ongecompliceerd om te bouwen. Ook het formaat spreekt mij aan. Makkelijk om ergens even te gaan vliegen. De bouwtekening heb ik al dankzij Ton.
    Ben nu nog bezig met een topic van Ton "Mustang P51-d freeplan juni RCM&E " en als ik daarmee klaar ben wil ik graag hier nog een stukje aanplakken.
    Zijn er in de tussentijd nog filmpjes van deze kistjes gemaakt, ben wel benieuwd.
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch weer leuk dat van de week iemand via de mail vraagt naar de tekening van de P51 MicroWarbird om te bouwen.

    Blijkbaar vliegen er toch nog heel wat rond van die modellen waarvan ik niet weet of een foto heb gezien.
     
  13. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik lees dat er nog iemand plannen heeft een Micro Mustang P51-d te gaan bouwen. Lijkt mij leuk om te zien hoe deze Mustang gebouwd gaat worden.
    Een aantal maanden geleden heb ik Ton van Munsteren een mailtje gestuurd met de vraag of hij mij een pdf-je wilde sturen omdat ik ook graag zo´n Micro Mustang wilde gaan bouwen. Op dat moment was ik nog bezig met de bouw van de Mustang P51D en schreef hierover in de topic Mustang P51D freeplan juni RCM&E in forum Vliegende schaalmodellen ook van Ton van Munsteren. De bouw is inmiddels zover afgerond (zie mijn avatar) dat ik alleen nog een accutray erin moet maken en het zwaartepunt op de juiste plaats moet zien te krijgen.
    Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van deze Micro Mustang en wil hier graag wat over schrijven en natuurlijk foto's plaatsen om deze topic gestart door Justus ruim tien jaar geleden wat langer te maken en nieuw leven in te blazen om te proberen meer modelbouwers enthousiast te krijgen voor deze Micro Mustang P51D. Er zijn ook andere modellen ;) van dit formaat zie deze topic in het verleden.
    Deze mustang viel mij op omdat het gewoon een leuk model is in een handzaam voormaat die makkelijk te bouwen is in een betrekkelijk korte tijd. Dit is een model die je makkelijk mee kan nemen om ergens te gaan vliegen. Dus als je geïnteresseerd ben of het gewoon leuk vind volg dan dit bouwverslag.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2020
    Justus en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  14. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Met het pdf-je ben ik naar een plaatselijke lichtdrukker gegaan en heb daar drie afdrukken laten maken. Eén om op te bouwen en de andere voor het uitsnijden/knippen van de onderdelen en de derde als lees tekening die je altijd nog eens kan gebruiken om in dit geval nog een Micro Mustang te bouwen. Dus deze Mustang wordt echt handwerk. :)


    Mijn bouwplank is niet groot genoeg om de bouwtekening in zijn geheel op de bouwplank te spannen dus heb ik de tekening in stukken geknipt zodat het wel paste. De tekening strak gespannen met daar overheen keukenfolie om de tekening tijdens de bouw te beschermen.


    Hier dus de afdruk van de romp met een lengte van +/- 480 mm. De vleugels hebben een spanwijdte van +/- 650 mm dus een handzaam formaat om makkelijk mee te nemen om even ergens een paar accuutjes leeg te vliegen.

     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Kijk dat vind ik nou leuk en ga dat weer volgen dank voor het plaatjen van de foto's
     
    AER vindt dit leuk.
  16. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Eerst alle onderdelen uit de tekening gesneden / geknipt en deze vast geprikt op een balsaplank en daarna met een zacht potlood B5 met een scherpe punt de omtrekken van de onderdelen overgebracht op de plank.
    Deze onderdelen ruim (buitenkant lijn) uitgesneden om deze later pas te kunnen schuren mbv het uitgesneden onderdeel uit de tekening als juiste vorm. Het schuren natuurlijk wel met een fijn schuurpapiertje.
    Een beetje puzzelen met de onderdelen om de balsaplank zo goed mogelijk te benutten.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  17. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Hier zijn al een aantal onderdelen die uitgesneden zijn en nog wachten op een fijn schuurpapiertje om heel lichtjes geschuurd te worden.
    Let wel op dat je voor de verschillende onderdelen de juiste dikte (mm) balsaplanken gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  18. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  19. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    Als je uiteindelijk alle onderdelen uitgesneden en licht geschuurd heb dan heb je dit en kan je beginnen met de romp. Zo heb je ook een overzicht van de onderdelen en kan je nagaan of je alles hebt. Wel zo makkelijk als je uiteindelijk gaat bouwen. ;)
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  20. AER

    AER

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Apeldoorn

    De afbeelding van de romp uit de bouwtekening gehaald. Heb de cockpit volgens de lijn op tekening afgesneden en zo past de afbeelding van de romp precies op een balsaplankje. Als deze dan op de plank ligt heb ik de omtrek van de romp overgebracht op de plank. Tevens de opening gemaakt voor later de vleugel en wat hier uit komt is gelijk de eerste rib van de vleugel.


    Dan heb je dit als resultaat. Met de afbeelding van de cockpit doe je het zelfde en dat twee keer, voor rechter en linker zijde.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2020
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina