1/35 PT 515 Ron 35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door reinaart, 6 jan 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier in Oostvoorne vaar ik regelmatig in het Zwanenmeer, een opvangbassin voor overtollig oppervlaktewater. Is verpacht viswater. In overleg met de vissers kunnen varen, terwijl zij aan het vissen waren. Wel eens hulp van een visser gehad, die mijn weigerende scheepje met een welgemikte worp terug haalde. Een van de leukste ervaringen was dat op een zomeravond een stuk of 10 karpers met mijn sleepboot op zwommen. Heel aparte gewaarwording. De vissers waren net zo verrast als ik. Wel varen al mijn scheepjes met relatief weinig toeren. Gr. Klaas.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    En als je navraagt waarom dat zo is, krijg je de meest onwaarschijnlijke redenen te horen.

    Snelvarende RC boten zorgen in bescheiden mate voor het beluchten van het oppervlakte water.
    De meeste visser kunnen dat wel waarderen, tenminste als ze niet direct in de baan van zo'n speedboot zitten...

    Een enkele keer gaat het ook bij mij wel eens mis; zo heb ik bij een rondje Sneek wel eens het tuig van een visser aan gort gevaren omdat ik de overkluizing door voer bij de Leeuwarderweg; die is zo'n 25 meter lang en als je daar je modelbootje doorheen stuurt heb je weinig zicht en wil je liever niet een 1:1 boot tegenkomen.
    Mijn oplossing is dan een moment kiezen dat er geen scheepvaart is en dan mijn bootje, in dit geval de M.A.S., er met een forse snelheid doorheen jagen, doorvaren tot je geen zicht meer op de boot hebt en dan het gas dicht doen en de boot laten drijven, terwijl je zelf de rotonde bovenop de overkluizing oversteekt.
    Deze keer lag m'n boot verdacht dicht bij de wal, met een ontstemde visser er naast; de M.A.S. had 'm volkomen verrast en z'n lijn was tientallen meters meegesleurd, voordat een blokkerende molen ervoor zorgde dat de hengel uit z'n handen schoot.
    Gelukkig dat ik het gas dicht had gedaan nadat de boot ruimschoots onder de overkluizing door was, nu was de lijn nog los te krijgen van roer en schroefas.
    Vanaf het standpunt waar ik de boot stuurde kon ik de lijn niet zien; na enig overleg hebben we de boel losgeknipt en heb ik de lijn vergoed.

    Kan gebeuren.

    Groeten, Jan.
     
  3. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mooie verhalen, er zijn toch niet veel vissers die kunnen claimen dat ze een M.A.S. aan de haak geslagen hebben :). Jouw rondjes Sneek lijken me best spannend Jan, ik heb daar ook al eens een video filmpje van gezien ;).

    Groet,

    Arjan
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn ervaring is dat in goed overleg veel mogelijk is. Wij gingen vorig jaar in de Betuwe wonen. Vlak bij mijn woonplaats had ik al snel een leuk vaarwater gezien, alleen daar stond een bordje bij: "Verpacht aan H.S.V. De Steenkarper". Via Internet op hun site terecht gekomen, een nette mail gestuurd wie ik was en wat ik deed met scheepjes (en een paar foto's erbij) en een paar weken later (na een bestuursvergadering) kreeg ik een nette mail terug dat men er geen bezwaar tegen had dat ik hun vaarwater gebruikte. Behalve bij hun wedstrijden. En de mail kon ik meenemen als ik ging varen; als er tóch een visser was die problemen had, kon ik 'm die mail laten lezen...

    En vervolgens bleek dat het best wel nuttig was als er wat extra toezicht was; vorige zomer zat ik lekker te varen, komt er een bestelbus de (redelijk afgelegen) parkeerplaats oprijden, flikkert een aantal zakken afval er uit en rijdt weer weg. Gelukkig had ik m'n fototoestel met telelens bij me en kon ik het kenteken én de naam van het bedrijf fotograferen. 112 gebeld.
    Dezelfde dag is de bestuurder aangehouden. Geen drugs-afval,maar bouwafval, waaronder asbest.
    Overtreding Wet Milieubeheer, dus een economisch delict. De boetes daarvan zijn akelig hoog...
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Mooi dat zo'n hufter gepakt is :thumbsup:.

    Groet,

    Arjan
     
  6. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Heb gisteren een proefvaart gemaakt met mijn PT 515 model en daarbij deze schroeven getest (de Ali dingen van 70 Eurocent ;)) :

    [​IMG]

    Snelheid was erg teleurstellend, ongeveer de helft van mijn PT 596 bootje met de 3 cm dog drive schroeven :

    [​IMG]

    Conclusie is simpel, weg met die goedkope schroefjes en ik heb nu ook voor mijn PT 515 bootje de 3 cm dog drive schroeven besteld. Ik ga de Graupner M2 3cm schroeven die ik heb liggen niet eens proberen want ik weet nu al dat die dingen een te geringe stijging hebben. Ik moet voor de dog drives nu wel busjes over de 2mm assen lijmen om op de gewenste diameter van 3mm uit te komen.

    René, ik ben bang dat je met jouw schroeven ook snelheid tekort gaat komen. De gebruikte motortjes leveren nu eenmaal vrij weinig toeren op 7.5 Volt en dan zul je gewoon schroeven met een redelijke diameter (minimaal 3cm) en grote stijging moeten hebben voor een behoorlijke topsnelheid.

    Groet,

    Arjan
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zijn dat die Fatjay schroeven van Ali Arjan? Heb voor mijn sleper 60 mm schroeven daar besteld en in de 4 mm gaten M5 draad getapt. Lukte wonderwel en de schroeven presteren goed. Vind dat ze een mooi profiel hebben. Bij jou net andersom dus. Kun je met de boutjes in de dogdrives de busjes niet klem zetten op de assen? Maar in combinatie met lijm is het sterker. Gr. Klaas.
     
  8. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Klaas, de dog drive schroeven die ik besteld heb zijn ook van Ali , goedkoop en van goede kwaliteit :

    https://nl.aliexpress.com/item/3260...everse-3&spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d9TkfGc

    Ben trouwens blij dat de EU nog geen handelsoorlog met China heeft :). Ik ga de busjes verlijmen want met een wand van 1 mm moet je anders te veel druk op zo'n inbusboutje zetten en dat kunnen die aluminium dog drives niet aan.

    Groet,

    Arjan
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat zijn ongetwijfeld dezelfde schroeven Klaas. Zo werkt het meestal bij Ali, een relatief beperkt assortiment maar aangeboden door veel verschillende verkopers. Ik kan trouwens soms ook wel genieten van het Chinese Engels in de product omschrijvingen :D :

    "This prop material is pc resin, it is vary difficult to damaged it."

    Groet,

    Arjan
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Arjan,

    De props op de foto zijn bedoeld als oppervlakteschroeven (hydro props), maar hebben daarvoor ook de verkeerde vorm; de leading edge zou vlijmscherp moeten zijn in plaats van afgerond en de trailing edge zou haakse hoeken moeten hebben zodat de waterstroom afbreekt.
    Beide lijkt op de foto niet het geval, als onderwaterprop kom je met een 'echte; hydroprop wel weg, getuige de prop onder mijn M.A.S., maar deze props zijn noch het één noch het andere...

    Groeten, Jan.
     
  12. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Hallo Jan, je had/hebt helemaal gelijk, het zijn beroerde schroefjes. Ik weet nu tenminste wat wel en niet werkt voor dit type 1/35 Italeri bootjes, ik ga dezelfde setup ook zeker gebruiken voor toekomstige projectjes zoals de 1/35 Higgins PT boat die Italeri nog moet gaan uitbrengen.

    Groet,

    Arjan
     
  13. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
  14. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat ziet er goed uit Key, het betreft neem ik aan deze motortjes :

    https://hobbyking.com/nl_nl/hextronik-20g-brushless-outrunner-2300kv.html

    Ik begrijp van je dat de startup van deze motortjes nogal "hoekig" is . Ik zal ook eens een stel van die dingetjes bestellen wanneer ze weer op voorraad zijn. Gek genoeg zijn alle motortjes met vergelijkbare specificaties (ook van andere merken) momenteel niet op voorraad bij HK.

    Groet,

    Arjan
     
  15. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
    Dit is voornamelijk om aan te tonen dat de graupner schroeven zeker niet te snel mogen afgeschreven worden. Het gaat voornamelijk om de combinatie romp motoren en schroef in zijn geheel.

    Het zijn inderdaad deze motoren.
    Het hoekig aanlopen had ik inderdaad ook met de 10A HK regelaars en deze motoren ,maar dan robbe 908 regelaars genomen en nu in het water perfect te dozeren ook bij aanloop en zeer langzame vaart.

    Deze motoren en schroef combinatie is eigenlijk te sterk voor deze boot en zit wel iets boven schaalsnelheid.

    Ik heb ondertussen 1450KV motoren binnen en deze lopen droog toch iets beter aan met de 10A HK regelaars.Hier heb ik voorlopig nog geen boot voor beschikbaar.

    In mijn higgins met speed 400 motoren van 15jaar oud gebruik ik ook de 30 mm 3 blads schroeven.

    Hopelijk komt binnenkort de stroomsensor binnen en dan met telemetrie eens het verbruik op het water meten.
     
  16. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arjan, Heb kort geleden bij Ali een superlicht (11,8 g.) motortje gekocht voor mijn tankertje van 3 kg en 90 cm lang. Draait op 7,2 volt en wil zeer langzaam draaien op een HK 10A brushless regelaar. Scheepje vaart er mooi mee. Geen idee wat er op 12 volt mee gebeurt, maar dat is geloof ik net iets teveel voor een HK regelaartje. Die kan dacht ik een 3S lipo aan. Zou me niet verbazen als je de schaalsnelheid ermee haalt. Vanmiddag een proefvaart met filmpje. Gr. Klaas.
    https://nl.aliexpress.com/item/32948520514.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12274c4dSY5uhP



     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  18. reinaart

    reinaart

    Lid geworden:
    11 jun 2014
    Berichten:
    824
    Dat is een leuk motortje Klaas, die zou ik nog wel voor een ander projectje ( klein speedbootje) kunnen gebruiken.

    Groet,

    Arjan
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.100
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even goed in de specificaties kijken Arjan. Het is een laagtoerig machientje. Heb zitten berekenen dat je met een schroefje met 40 mm spoed ongeveer een theoretische snelheid haalt van 14 km/uur. Bij de andere geprobeerde buitenlopertjes liep alleen de 750 Kv mooi langzaam, maar die gaf een afschuwelijk geluid. Voelde met de hand tornend ook heel vreemd aan. Net of de magneten allemaal een verschillende sterkte hadden. En ze hadden een veel te groot vermogen en redelijk veel gewicht. Er wordt natuurlijk maar net zoveel vermogen gebruikt als de schroef af kan geven. En wat opvalt is dat er maar relatief weinig vermogen nodig is om het schip een behoorlijke vaart te laten lopen. Met de 750 Kv motor wil ik nog eens een proef doen in mijn Smit Finland. Kijken of die een 60 mm schroef aan kan. Vermogen genoeg, maar vrees een beetje voor de temperatuur bij laag toerental. Maar al doende leert men. En dat vind ik dan het leuke er weer van. Kost wel een beetje leergeld, maar daar is het een hobby voor. Succes verder en ik blijf het volgen. Gr. Klaas.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat zit 'm voornamelijk in de (borstelloze) regelaars. Om de motor goed aan te kunnen sturen (op tijd schakelen tussen de spoelen), moet de regelaar positie en snelheid van de rotor weten. Maar in de opstartfase kan hij die twee nog niet goed bepalen (geen beweging, dus geen opgewekte spanning in spoelen om te meten). Daardoor moet de regelaar in opstartfase een beetje gokken, proberen en aankloten, tot de motor netjes draait.
    90% van de software in regelaar houdt zich bezig met het opstarten.

    Een motor met erg veel cogging (magnetische hobbeltjes, reluctantie) kan in combinatie met een zwakke accu problemen opleveren omdat er meer stroom nodig is om de eerste hobbels te overwinnen. Draait de motor éénmaal dan zorgt het vliegwieleffect ervoor dat cogging geen probleem meer is.
     

Deel Deze Pagina