Raboesch onderhoudsvrije schroefassen probleem.

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Kevinbb, 13 mei 2019.

  1. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Heb 2 van deze assen geplaatst in mijn boot nu loopt 1 super goed maar de ander giert wat net of die niet door het water gesmeerd wordt.

    Iemand hier ook ervaring mee of tips?

    Vriendelijke groet Kevin
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kevin, Enig idee welk type en maat schroefassen je hebt? Met of zonder rubber keerring. Dan is er misschien een verklaring voor te vinden. Lawaai kan ook worden veroorzaakt door een slechte uitlijning. Probeer eens de koppelingen er tussenuit te halen en dan voelen of elke as ongeveer dezelfde weerstand heeft. Gr. Klaas.
     
  3. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Goedeavond Klaas, bedankt voor je reactie.

    Heb de Raboesch 301-07 4mm m4, de assen zijn nu 153mm lang.
    Hier zit een delrin lager in.

    Uitlijning is met de ampèremeter gedaan en was nagenoeg op een paar honderdste na gelijk.

    Beide assen liepen soepel maar merk dat 1 nu ook wat zwaarder loopt zou er in de schoefaskoker wat niet goed zitten?

    Heb bij de montage van de assen geen vet gebruikt want dit was uit den boze werd me verteld.

    Vriendelijke groet Kevin
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kevin, Aan de motorzijde hoort een kogellager te zitten, met daarachter een G-ring om het water tegen te houden. Aan de schroefzijde zit een delrin water gesmeerd lager. Althans dat haal ik uit de Raboesch catalogus. Voor het delrin lager, als voor de G-ring is het belangrijk dat ze nat blijven. Als de G-ring te lang droog staat tijdens draaiende as, dan verbrandt het rubber en dicht de ring niet meer af. Dan bestaat de kans dat er water bij het kogellager komt en deze gaat roesten. Ligt er na het varen geen drupje water in de boot bij de "moeilijke" as? Hoe voelt het aan als je as met de hand draait? "brokkelig"? Beetje rare omschrijving, maar waarschijnlijk begrijp je wel wat ik bedoel. Dat zou dan roest in het lager kunnen zijn. Is de as niet krom, omdat er iets is geraakt? De G-ringen zijn vervangbaar, dus moet de boel ook open kunnen. Je zou dan de G-ring kunnen bekijken en er een heel klein beetje vaseline aan kunnen doen. Kijk dan gelijk of de as daar is ingelopen. En inspecteer het kogellager op verkleuring. Het zou ook nog kunnen dat het lager vast zit en de as in de binnenring van het lager draait. Meer kan ik zo snel niet verzinnen. Let goed op bij montage van de G-ring. De waterdruk moet de ring tegen de as drukken. Dus de open kant van de G naar de schroef. Hoop dat je met deze info kunt vinden wat er aan de hand is. Gr. Klaas.
     
  5. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Het zou ook nog kunnen dat het lager vast zit en de as in de binnenring van het lager draait.

    Dat heb ik geconstateerd en je kunt op de as ook verkleuring zien daardoor.
    Boot is trouwens kurkdroog van binnen.


    Vriendelijke groeten Kevin
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat wordt dan een nieuw lagertje en G-ring Kevin. Blij voor je dat je het euvel hebt gevonden. Succes met de reparatie. Gr. Klaas.
     
  7. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Bedankt Klaas,
    Ga er vandaag even achteraan bellen, kan de lager online niet vinden namelijk.
    Hou je op de hoogte

    Groeten Kevin
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Kevin, je kunt ook contact opnemen met de importeur, Model Engineering B.V.
    daar komen de assen vandaan.
    denk dat ze je wel willen helpen.
    groet Piet
     
  10. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kevin, Bedankt voor de info. Enig idee m.b.t. de oorzaak? Droog gedraaid en G-ring lek? Dat heet dan onderhoudsvrij! Vraag me af of er een goede gebruiksaanwijzing bij is. Op mijn zeilboot had ik op de schroefas een rubberen Volvo afdichting. Elke keer als de boot uit het water was geweest deed ik volgens instructie een beetje vaseline tussen afdichting en as en in het water ontluchtte ik de boel. Heb de boot 17,5 jaar gehad en nooit lekkage. Heel belangrijk dat er water tegen de G-ring staat om te smeren en te koelen. Gr. Klaas.
     
  12. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Klaas de oorzaak is duidelijk de betreffende verkoper heeft mij verkeerd geïnformeerd over het uitlijnen van de motor dat dit gerust even droog kon... Niet dus..
    Vandaag ook met iemand contact gehad die de betreffende assen al 10 jaar op zijn modellen gebruikt en hij vult ze gewoon nog met vet af en nooit problemen gehad.

    Dus wat is wijsheid nu...

    Groeten Kevin
     
  13. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ik gebruik zo ook al lang, maar na het monteren heb ik ze toch altijd met wat vet behandeld.
    Groet Piet
     
  14. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Piet, dat dacht ik zelf ook maar werd afgeraden door de betreffende verkoper dus dat gaan we nu niet doen, mooi afvullen met vet:offtopic: haha

    De benodigdheden besteld dus poging 2 :rofl:

    Groeten Kevin
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Doe maar uierzalf in de askokers Kevin. Probaat middel en ook prima voor je huid. Gr. Klaas.
     
  16. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    [​IMG] Zo eindelijk de vervangende onderdelen mogen ontvangen :worship:

    [​IMG]

    Die g-ring weet toevallig iemand hoe die erin moet komen?

    Die uierzalf heb ik al opgehaald, spuitje ook.

    Groeten Kevin
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Openkant naar achteren, Kevin. Gr. Klaas
     
  18. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Klaas, welke kant versta je daaronder van mijn afbeelding van de g ringen?

    Groeten Kevin
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.097
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kevin, De letter G is aan één kant open. De ring volgens mij ook. Axiaal gezien zit er aan één kant een gleuf in. De waterdruk in de gleuf drukt de buitenkant van de ring tegen het huis en de binnenkant tegen de as. Lijkt een beetje op een simmerring, maar die heeft een veertje in de gleuf. Op je foto heb je links die met de gleuf en rechts die met de dichte kant. Links hoot dus naar het water toe te zitten. Zo duidelijker? Gr. Klaas.
     
  20. Kevinbb

    Kevinbb

    Lid geworden:
    5 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Dalerpeel
    Klaas, kon niet duidelijker :thumbsup:
    Bedankt ga er even mee aan, had nog wel een vraag betreft de afstand tussen de schroef en schroefaskoker hoeveel moet dat zijn ivm de delrin lager?

    Zelfde verhaal aan de binnenkant hoeveel ruimte moet er tussen de stelring en de lager zitten? Is de stelring wel eens nodig aangezien ik zelfcentrerende askoppelingen gebruik uit de cnc wereld.

    Groeten Kevin
     

Deel Deze Pagina