Elektro motor Taxi Cup

Discussie in 'Model elektronica' gestart door PHTB, 13 mei 2019.

  1. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik kan hier eindeloos op verder borduren en vragen blijven stellen. Gelukkig schrijven de fabrikanten ( die dat proefondervindelijk hebben vastgesteld) de meest ideale set up voor.
    Bij verandering van brandstof naar elektro en dat om diverse redenen, zoek je een equivalent voor de motorisering en dan zijn er een aantal mogelijkheden, alles naar gelang ervaring en voorkeur van de ervaren vlieger.
    Heb je die ervaring niet, omdat je altijd met door de fabrikant geadviseerde motorisering hebt gevlogen, zou je willen, dat er een staatje bestond, waarin je kon aflezen, welke elektro setup, bij benadering een alternatief voor een brandstofmotor zou kunnen zijn.
    Daarnaast eventueel hoe het gewicht veranderd zal moeten worden, om het zwaartepunt te behouden.
    Interessante materie voor de diverse techneuten onder de leden van MBF.
    Waarschijnlijk bestaat er al een dergelijk staatje of niet ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat CG kienen doe je on the fly.
    Door tijdens de bouw al te plannen.

    Die Taxi Cub is ook al weer zo een mooie oude doos. ARC... veel voorgebouwde delen is het niet?

    Over elektrificeren zal zeker wat te vinden zijn op RC Network.


    Echter... het benodigde vermogen is vergelijkbaar met een Calmato.

    Dus een 5S setup, WVR beschrijft het... 4S kan ook.
    Isola heeft er een vers gerestaureerd... ook elektriek.

    Vaak een aangepaste voorruit voor accutoegang... zodat niet keer op keer de vleugel los hoeft voor accuwissel.

    Je kan mijn Rascal 40 draadje eens doorflossen voor ideetjes?
    Dat was oorspronkelijk een brandstofkist voor een .40 motor.

    Die heb ik met 6S en 400kv motor gevlogen... van 2200 gram naar 3000... vloog als een tierelier. Na een crash nieuwe opgebouwd. De zwaktes bestudeerd en daarop verbeterd. Druk aan het tekenen geslagen. Gewoon verzinnen en hopen dat get gaat werken... tuurlijk gaat het werken.
    Had ik een acculuik in de buik, heb ik dat aangepast naar een een toegang door de voorruit na aanbevelingen van Gerben. Daarvoor iets bedacht dat de lijnen van het model respecteerden. En dat werkt dus uitermate prettig...


    Een 6S 5300mA moest door het luik, kist ondersteboven, in een klittenbandstrap. Het werkte, maar toch gevlooi! Kist ondersteboven is ook niks.
    Dat luik heb ik nog gehandhaaft in mijn tweede bouw... wel met keurige gaten, koellucht-doorlaat, en de R/C zit er onder...

    DSCN6627-LR.jpg


    De 6S waren met 2 jaar opslag en onderhoud opeens kapot op een paar cellen. Gens-Ace meuk. Had echter ook nog een 3 tal verse 4S cellen werkeloos, dus een voorstuwing er in verzonnen die goed met 4S overweg kan. Improviseren. En proefstukjes uit karton.

    En het model vliegt nog steeds als een tierelier... maar kan eveneens behoorlijk zuinig door de lucht, of vol-gas loodrecht omhoog... iets minder dan 3 kilo en is lang in de lucht te houden op een volle accu... en laag toerental.

    Motor met drive weegt iets van 300 gram... zit daar ook een regelaar en wat zware koperkabel extra. De accu zit op het midden van het CG.
    Het model heb ik naar eigen inzicht verbeterd en versterkt omdat de ARF op punten me ernstig zwak leek... ingebouwde levensverkorting door de fabrikant.

    Bekijk dus even de setup van Dries eens... de link van WVR... is echt niet zo lastig als je denkt.

    De spullen bij de hand hebben helpt wel bij de bouw.

    Ik ben ook geen wiskundige, en slechts behept met een kunstzinnige achtergrond. Dus verzin het waar ik bij sta... de handen moeten het uitvoeren...

    Om setups uit te rekenen ga je met een abonnement op eCalc.ch aan het werk.
    Daar heb ik een fors aantal motoren doorheen gevoerd en verschillende propsettings... huiswerk gemaakt, de setups als pdf bewaard. Het zijn er zeker 40. Maar je leert er ook veel van.

    Daar een sterke en toch ook zuinige afstemming gekozen. Lange vliegduur. Motorsetup is wel high-end spul. Enige dat ging passen.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn hype extra woog 2400 gram, had een 650kv op 4S en vloog met 13x8 behoorlijk goed en keurige duurtijd. Alleen geen 3D meer. Daar had ik ook geen zin in.
    Daar heb ik de vleugeltips van aangepast omdat ie niet normaal wilde landen. Daarna uitstekend. Nog minder 3D
    Ook die setup heb ik nog data van. Zie aangehecht. Heb ik ook uitgebeend wat mogelijk was met die ARF aangeleverde motor.
    En klopte nagenoeg met de eCalc voorspelling.

    De Hype is inmiddels gefermenteerd tot zeeschuim.

    De motor geschikt voor mijn Hegi Burda Piper meg 13 x 8... span 1,8 meter. Die is wel licht gebouwd, meen tussen de 2200 en 2300 gram, dan met verse 4S 4200mA Wellpowers... die motor moet daar nog ingelepeld worden... dat gaat vliegen.

    Die 650kv (sorry Ernst...) Gemeten op zondag 8 juni 2014 om 22:10, uiteraard toen opperbest zomerweertje...
    Volt x Ampere... 625 Wattjes worden er klaarblijkelijk doorheen gejast... vergelijk met de eCalc... zelfs een hoger rpm dan voorspeld...Motor moest ik schatten. Geen data van.

    Helaas te grote diameter voor in mijn Rascal... dus het werd een veel slankere drive... op een nog weer hoger rendement.

    HypeExtra Meten 13 x 6,5 4S4000 35-70C.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  5. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Goedemorgen Bas,

    Ik ben er maar even voor gaan zitten. Erg leuk, dat er zoveel goede en bruikbare ideeën voorbij komen. Zoals gezegd, ik ga er zelf niet mee vliegen, maar zal hem te koop aanbieden, als ie klaar is. Het vliegen is voor mij passé en het bouwen is nog steeds erg leuk en uitdagend, veel passen en meten als je de kist gaat “aanpassen” . Isola 2 heeft ook een Taxi Cup na een crash weer opgebouwd en ik heb kontakt met hem gehad. De motorisering zal door de nieuwe eigenaar moeten worden gedaan en ik kan hem hem wel naar dit draadje verwijzen.
    Waar ik nog wel veel mee vlieg is een DJI Mavic Pro Platinum en dat geeft veel genoegen. Tja, het is natuurlijk geen modelvliegen, maar die tijd heb ik gehad. Groet Tom.

    PS. Ik heb van dit draadje veel bijgeleerd.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    In welke staat is jou taxi cup nu?
    Heb je plaatjes van de kit Tom?
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik zal wat foto’s maken en ze hier posten.
    Heel bijzonder vind ik de scharnieren in de vleugel, werkelijk prachtig.
    Het zijn penscharnieren, te zien op de foto straks.
    De vleugel zelf is van styropor met een balsa afwerking.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
  8. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier wat foto’s IMG_0504.JPG IMG_0505.JPG IMG_0506.JPG IMG_0507.JPG

    Zal voor de plaatsing van de lipo, de voorkant net zo aanpakken als Isola2 het gedaan heeft.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohja... die is grotendeels prefab. Mooie hoor!
    Bijzondere scharniertjes van Graupner.
    Worden ook niet meer gemaakt. Mooi toebehoren van dat merk.

    Eerst folien... en dan pas verlijmen, anders kom je nergens meer bij :)

    Een laadklep voor de accu maken is in deze stand van bouw goed te doen. Voor een tijd terug stonden er nogalwat voorbeelden bij het elektrosleep deel.
    Daar wordt veel gemodificeerd voor dat doel. En ook vlot weer de lucht in te kunnen.
    Je kan nu mooi alles plannen. Accu dus midden onder de vleugel plannen, de tray zo breed dat de meest gangbare maten er in passen.
    In mijn Rascal bouwdraadje staan wel voorbeelden hoe ik dat het gedaan.
    Heeft een smalle romp. Sommige 4S pakketten passen niet in die tray... ze zijn te breed of te hoog.
    Had deze speciaal op de Nano's van HK afgestemd. Wellpower accu's van Lindinger bleken nog wat compacter
    en lichter. Weer een modernere accu. En veel meer power dan de Nano zo lijkt. Is natuurlijk ook weer fris materiaal.
    Een accu lang in gebruik gaat langzaam achteruit... totdat je denkt... gut ze gaan nu wel vlot leeg... ook al staan ze niet bol.

    Ik heb aangehecht even een bouwinstructie van de VQ Scooter bijgevoegd. Eigenlijk is dat model niet heel veel anders dan de Cup.

    Zie bijvoorbeeld ook de aanbeveling van de Pichler Boost 40. Dat zijn complete sets. Perfect voor deze grootte van modellen.

    Dit soort instructies zijn altijd verduiveld handig als kruis-referentie. Snor ze vaak op.
    De toelaat voor de accu is gelijk in gedachtegoed wat je bij de elektroslepers ziet.

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    PHTB vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bij electro heb je 150 gr minder gewicht , de accu moet zo ver mogelijk naar voor, anders kom je er niet met het zwaarte punt.
    Gat in het schot

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier zie je goed de opstelling in de Rascal 40... ervaring leerde dat de accu direct in het CG moest.
    Model ging dus gedurende de bouwfase met grote regelmaat op de balans met gewichtjes her en der om inzage in de gewichtsverdeling te krijgen.
    Daar heb ik ook gericht op verder gebouwd.

    Kwam ik tot dit resultaat... De neus gaat niet open. Is onderdeel van de kooiconstructie. Origineel verschrikkelijk slap.
    De vleugeldrager is een vliegtuigtriplex van boven tot onder... zeg maar de A-stijl van een auto. Ging er om piek-krachten/beladtingen veel beter de verdelen over een veel groter oppervlak. En dat werkt uitstekend. Absorbtie.
    Maar ik heb in de bouw gemikt op een 4S 4000mA accu. Een 5S past ook nog. Maar dan raakt de gearbox overbelast. Die wilde ik in de veilige toeren en koppel houden.

    DSC_2159.JPG


    Om het kapje op z'n plek te houden zit bovenin een magneetje. Onderin valt de constructie in een slot, en kan het in de lucht geen kant meer uit.

    DSC_2351.JPG

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2019
    ISOLA2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina