Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 mrt 2010.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Tot op heden heeft mijn Bergfalke MU13 een redelijk foutloos parcours gevlogen.
    Het was mijn eerste schaalproject met persoonlijke inbreng.
    Er zijn toch een paar pijnpuntjes die aan bijsturing toe zijn.
    Voor ik mij aan een nieuw project waag heb ik besloten deze deze upgrading alsnog te bewerkstelligen.

    upload_2019-5-17_8-36-46.jpeg

    Dit betekend dat ik een nieuwe vleugel ga bouwen voor mijn Bergfalke.
    De oorspronkelijke vleugel wordt aan de romp bevestigd door 2 stalen pennen van diam 5 mm.
    Dit vind ik wat aan de lage kant en zal daarom mijn nieuwe vleugel voorzien van stalen pennen van diam 8 mm en een pen van diam 5 mm.
    Dit zal me een veiliger gevoel geven bij het slepen.
    Ook wordt mijn nieuwe vleugel voorzien van luchtremmen wat bij de oorspronkelijke vleugel niet het geval is.
    Ons ruim terrein in Pottes vereist geen airbrakes.
    Maar soms ga ik vliegen op plaatsen waar preciezere landingen geboden zijn, vandaar mijn besluit.

    upload_2019-5-17_8-50-33.jpeg

    Mijn eerste stap is het positioneren van de boringen op romp en wortelrib.
    De nieuwe boring komt nu aan de voorkant van de spant waar de vorige messingbuis van 5 mm bevestigd is.
    De tweede boring (5 mm) blijft ongewijzigd.

    Gezien het een semi schaalmodel is ga ik de constructie van deze nieuwe vleugel zo rationeel mogelijk opvatten.
    Zelfde geometrie uiteraard.
    Breedte rolroeren ook zoals de vorige.
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2019-5-17_9-13-28.jpeg

    Bij de constructie van de vleugel zal ik het ik het Bob Boucher prinicipe (zoals op foto) hanteren die bij de Montery zwever (2500 mm) aan de orde was.
    Een indekking van 2.5 mm en een ligger van 2.5 op 10 mm.
    Dit betekend voor de bergfalke (3000 mm) een indekking van 3 mm en slechts één ligger van 3 op 10 mm.
    Met andere woorden, Robuust en licht.
     
    ISOLA2, serge pot, Ariel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waar ga je die ligger van 3 X 10 mm plaatsen ?
    Waar haal je de harde balsa, wat is het SG ?
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een schets zegt soms meer dan duizend woorden.

    upload_2019-7-1_19-49-38.jpeg

    Sorry voor mijn late reactie.
    Maar uitstel betekent geen belet.
    Ik heb hier 2 doorsneden getekend.
    Een schets zegt soms meer dan duizend woorden.
    Je kunt het op twee wijzen oplossen.
    Het rood is de ligger die gelijk loopt met de indekking van 3 mm.
    Je kunt de webbing bij deze op twee manieren aanbrengen.
    Dit bepaal je zelf.
    Ik heb reeds de beide manieren toegepast.
    Dit resulteert in oerendharde vleugels.
    Als je dit indekt met koveral of iets gelijkaardig zul je al heel zwaar moeten uitpakken om die vlerkjes te plooien.

    upload_2019-7-1_20-3-47.jpeg

    Hierboven de 2e versie van de Monterey.
    Je ziet dat de vleugel op die wijze gebouwd is.
    Eenvoudiger kan niet.
    Wat betreft mijn Bergfalke ga ik er natuurlijk ailerons en remkleppen aan toevoegen.

    Mvg,
    Aurectar
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    In de jaren 80 van vorige eeuw heb ik nog al geëxperimenteerd met vleugelconstructies.
    Zo had ik een monterey gebouwd met een vleugel zoals op werktekening en tevens een vleugel zoals de meeste Graupner zwevers uitgerust waren.
    Met dit laatste bedoel ik de Cirrus,Mosquito en andere Hy Fly's.
    Ik wou weten welke vleugel het sterks waren.

    Hier één met de Graupner bouwwijze.

    upload_2019-7-1_20-29-20.jpeg

    Hieronder met de Bob Boucher bouwwijze.

    upload_2019-7-1_20-30-26.jpeg

    De onderste vleugel bleek drie maal sterker.
    Dit met 50 gr zwaarder, wat te verwaarlozen is bij deze afmeting.

    Mvg,
    Aurectar
     
    Berrie, ISOLA2, JHvdK en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is duidelijk, bedankt voor de vergelijking :thumbsup:
     
    aurectar vindt dit leuk.
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Met dit minder goed weer in mijn werkplaats getrokken om de ribbetjes te schuren.

    upload_2019-9-7_18-29-47.jpeg

    Zo heb ik reeds de wortelribben geschuurd en de desbetreffende boringen aangepast.

    upload_2019-9-7_18-30-57.jpeg

    De ribben maak ik met behulp van Profily.
    Ik druk de profielen af en lijm ze met priet op de balsa van 3 mm.
    Ik snij of zaag ze dan mooi uit en schuur ze tot het midden van het lijntje.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ondertussen de remkleppen even aangepast op de tekening.
    Zo weet ik waar mijn inkepingen in de ribben moeten aangebracht worden.

    upload_2019-9-7_18-36-59.jpeg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De vluchtboorden bestaan uit 3 liggers hard-balsa die ik tegen elkaar lijm.
    Hier in dit geval één ligger van 8 op 6 rechtstaande tegen een 8op 6 liggend met op het einde één van 5 op 5.
    Met een schaafje en een schuurblok breng ik het geheel onder juiste hoek.
    Je krijgt zo een vluchtboord die minder onderhevig is aan kromtrekken.

    upload_2019-9-8_10-51-58.jpeg


    upload_2019-9-8_10-52-31.jpeg

    Het zijn allemaal details die de stevigheid en strakheid van je constructie bepalen.
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb ook al een tijdje gemerkt dat balsa plankjes soms stevig afwijken van de vooropgestelde maten.
    Plankjes van 3 mm kunnen soms 0.6 mm afwijken.
    Schuuracties geboden.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Samengestelde delen iets zwaarder maar veel sterker en strakker :thumbsup:
     
  12. pieter.peereboom

    pieter.peereboom

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Middenbeemster
    Beste Aurectar,
    Is de onderste vleugel sterker vanwege de vorm en grootte van de indekking of zijn er nog andere verbeteringen aangebracht?
    Mvg Pieter
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Zeer zeker, de onderste vleugel is ongetwijfeld 2 maal steviger of de bovenste vleugel.
    Heeft met de dikte van de indekking te maken.
    Ook de zelfdragende D-box is hier bepalend voor de strakheid.
    Dit met een toename van 15% gewicht.

    Mvg,
    Aurectar
     
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De ribben waar de remkleppen doorkomen worden voorzien van een inkeping.



    upload_2019-9-13_17-50-45.jpeg
     
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Slecht weer.
    Dan maar naar de werkplaats.

    upload_2019-9-27_10-45-41.jpeg

    Er wordt gewoon op de indekking van 3 mm gebouwd.
    De voorkant van de indekking wordt gesneden uit hard-Balsa.
    Het hardste gedeelte van de plank komt waar normaal (plaats duimspijker) een ligger ligt.
    Het gedeelte naar de tippen toe bestaat uit medium-Balsa.

    upload_2019-9-27_10-49-41.jpeg

    Bij deze is enige materiaalkennis geen overbodige luxe.

    upload_2019-9-27_10-52-45.jpeg

    Waar de kruisjes staan heb je het hardste gedeelte.
    De meeste ribben maak ik van medium-Balsa.
    De ribben waar de remkleppen en de overgangsrib naar de rolroeren in hard-balsa.

    upload_2019-9-27_10-54-39.jpeg

    De meeste plankjes hebben gewoonlijk een harde kant.
    Bij een hardbalsa plank is deze zone meestal very-hard.
    (Zie tabel)
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2019
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    upload_2019-9-27_10-57-45.jpeg

    De buisjes worden even ingebracht om haar positie te checken.
    De wortelribben ga ik maar aanbrengen eens de beide vleugelhelften daarvoor ontvankelijk zijn.

    upload_2019-9-27_11-0-36.jpeg

    Even de remkleppen inbrengen.
    Ziet er goed uit.
    Worden aangepast zodat de metalen lippen 0.5 mm onder het niveau van de indekking komen te liggen.
    Op die zone zal ik very-hard Balsa aanwenden.

    upload_2019-9-27_11-5-28.jpeg

    De rib waar het gedeelte van de remservo komt wordt nog extra verstekt met 1.5 mm aviation triplex.
     
    ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Waar kan je balsa bestellen volgens hardheid ?
    Mijn balsa besteld bij Hollein is een mengeling 100 tot 200 kg/m³
    Je manier van bouwen is niet alleen sterker maar ook eenvoudiger en logisch dat je het sterkste hout zo ver mogelijk van de neutrale as van de vleugel zet.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2019
    aurectar vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Mijn MU 13 Bergfalke is een semy-schaalmodel.
    Voor een schaalzwever pur sang zou ik een andere bouwwijze hanteren.
    Dat heb ik gedaan bij mijn Mucha standard.
    Mijn betrachting hier is een vleugel te bouwen met optimale stevigheid die mij in staat stelt wanneer ik mij in precaire omstandigheden bevind, een duik te nemen zonder gevaar voor overbelasting, zodoende terug op veilige hoogte te komen.
    Met precaire omstandigheden bedoel ik een super krachtige thermiek bel die de zwever in een handomdraai onzichtbaar maakt.
    Met een zwever van spanw 3000 mm is dit vlugger gebeurd dan men zou denken.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Alle ribben zijn nu op de onderste indekking van 3 mm gelijmd.
    De caissons om de buizen van binnendiameter 8 mm en 5 mm aan te brengen worden in aviationtriplex van 3 mm vervaardigd.

    upload_2019-10-4_13-29-14.jpeg

    Alvorens de buizen definitief in te lijmen wordt de vleugel even aan de romp getoetst.
    Een kwestie van alles rustig uit te meten en nog eens meten.
    Want eens de caissins vol epoxy zitten valt er nog moeilijk bij te sturen.

    upload_2019-10-4_13-33-20.jpeg
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina