Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hop aan :) Gaaf!
    20 minuten... arreme buren...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Valt wel mee... Zo luid is hij niet... Tenminste, op dit toerental. Vol gas wordt het wel wat rumoeriger, maar ik heb nu gewoon getest op "kruisvlucht setting"....
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nette setup geworden Bert :thumbsup:
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!

    Ik hoop dat Leon er een boel plezier van gaat hebben. Als hij de rest van het seizoen flink doorvliegt, kan hij het ding voor minstens de helft terugverdienen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de liefhebber heb ik binnenkort nog weer een 6 cc 2-takt benzinemotor in de aanbieding, precies dezelfde als die er op die charter van een paar berichten terug zit.
     
  6. Sprokkel

    Sprokkel

    Lid geworden:
    27 apr 2004
    Berichten:
    1.244
    Locatie:
    Arnhem
    Beetje te weinig voor mijn calmato
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... Ik heb nog wel een nagelnieuwe .40 liggen (ABC) maar ook die zal "krap aan" zijn voor een Calmato: ruim voldoende om te vliegen, maar niet genoeg om "leuk" te vliegen.
    Verder heb ik alleen nog een nagelnieuwe .91 liggen (oud model, ABC, vrij groot en zwaar), en die is voor je Calmato weer een beetje lomp groot en zwaar :D :D :D

    Die 6 cc is leuk voor Taxi, Charter, of eventueel kleine sportievere kistjes, zeg maar een Extra van 120 cm span, of een dubbeldekker van 100 cm, dat idee.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En, omdat er nu een motor is, is er ook weer enige voortgang in het project "Saphir-op-peut"....

    Allereerste punt op de agenda was om een motorplaat te zien te bemachtigen. Dat was vlot geregeld met behulp van vliegmaat Wob, die dit soort dingen voor zijn werk tussen neus en lippen door uit zijn mouw schud....

    IMG-20190516-WA0001.jpg

    Daar werd natuurlijk swift de ASP 91 tegenaan geschroefd, en daarna het geheel op de rubbers van de Saphir geknutseld.
    IMG_20190516_223414.jpg
    Wow... dat ziet er al heel gauw heel goed uit... of niet?

    Of niet?

    Of niet????

    Nee... niet!
    Ik had de plaat symetrisch laten maken, omdat ik, na niks meer van Henk gehoord te hebben omtrent hoe hij dat gedaan had, mij dat het meest logisch leek.
    Maar met de kap er op, bleek de motor er 5 mm naast te hangen....
    IMG_20190516_233832.jpg

    Een ander ding, wat ook minder prettig is, is dat het toestel ontworpen is voor een motor met achteruitlaat, en mijn motor niet met achteruitlaat te verkrijgen is.
    Dus een uitlaatbocht om de boel in lijn te krijgen is nodig, maar het ziet er naar uit, dat ik er niet aan ontkom minstens een deel van die bocht buiten de kap om te leiden.

    Mischien laat ik dat wel achterwege, en gebruik ik de standaard uitlaat. Qua prestaties heb ik geen reso-pijp o.i.d. nodig, want de motor haalt ook met het standaard potje gewoon het benodigde toerental. Maar een mooie stille demper binnen de romp staat natuurlijk wel veel mooier, en het werkt vermoedelijk ook wel gunstig uit op het vliegen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat werkt goed zo een motorafhanging. Direct ook koeling

    Motor er direct op geschroefd geeft nog ook nog eens minder hefboomeffect, ofwel zijdelingse slingering.

    Met de hoofdsproeier achterop een brommer lukt dat niet. Moet de motor met meer afstand op een steun.

    Neem wel stevige silentblocks. Ik heb er dacht ik 15 x 10 mm op zitten voor 46 AX en 50 SX. Ze worden soepeler bij gebruik en aanraking met de brandstoffen.
    En bij aanschaf is de ‘shore’ zelden duidelijk aangegeven.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Deze rubbers zaten er op, en het is mij onbekend welke hardheid ze hebben. Ze zijn 15 x 15 met een inwendige, en een uitwendige draad.
    Ze zijn ogenschijnlijk nog in goede conditie, dus vooreerst vervang ik ze nog niet.

    Het enige waar ik me een heel klein beetje zorgen over maak, is dat die vier schroefjes waar de motor nu aan hangt, daar eigenlijk niet voor berekend/ontworpen zijn. Het is maar M3. Ik heb ze voor de zekerheid vervangen voor zo lang mogelijke (op maat geslepen) boutjes van 12.3 materiaalkwaliteit.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan altijd nog een nette ophangmogelijkheid eraan fabriceren..
    stukkie hout/kunststof/alu tussen de ophangbouten van de plaat, en vastzetten op de originele vastzetgaten van de motor.
    kun je meteen het stukkie scheef oplossen.

    op mijn viper 500 zit het bijna exact op jouw manier, alleen zitten er dan geen rubbers achter.
    in de quickie klasse doen ze het vaker.
    alleen is het dan een 6.5 cc motor..
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, dat gaat nog heel lastig worden, want zoals het is hangt de motor zo mooi en akelig strak met de spinner voor de motorkap, dat ik dat wel graag zo wil houden, en ik wil ook wel graag proberen dit apparaat zo stil mogelijk te houden.

    Alles kan, uiteraard, maar vooreerst hou ik het zoals het is.

    Ondertussen bij JustEngines een custom-made uitlaatbocht besteld, want dit gaat anders natuurlijk niet goed komen, en een model van deze allure, maar gewoon een "standaard potje" náást het vliegtuig, dat kan natuurlijk niet....
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Op zich valt het qua zwakheid reuze mee.
    Vroegha heb ik tot 10cc Irvine op die manier vast gezet met inderdaad ook langere boutjes en van het type waar de kwaliteit van bekend was.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed om te weten... maar het minder goede giet-aluminium van ASP zou hier roet in het eten kunnen gooien... Nou ja, dat zien we tegen die tijd wel weer....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen ben ik voor een medeforummer een nagelnieuwe SuperTigre G2300 aan het brutificeren….
    Ding is echt helemaal nageltje nieuw, en ik vond hem nogal droog van binnen, dus even de kop en de achterplaat er af om er een schot machine olie in te zetten....

    En tsja.... toen zag ik iets wat ik nog nooit gezien heb....

    Kijk zelf maar:



    Ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet....

    Op zich denk ik wel dat hij zal lopen, maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt...
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Huh ?? een gat in de zuiger ! ik zou snel een staatslot gaan halen.
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet "een".... DRIE.... Hele kleintjes weliswaar, maar toch....

    Om eerlijk te zijn: als ik niet gekeken had, had ik er vermoedelijk ook niks van gemerkt....
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij trekt zich er weinig van aan, van die gaatjes....

     
    Ron, serge pot en Peter Houweling vinden dit leuk.
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    Wauw, Bert wat fantastisch dit, geluid klinkt als muziek in mijn oren nu. Met voormelde problemen, toch de motor aan de gang krijgen. :thumbsup::thumbsup:
     
    brutus vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En na ongeveer een kwartiertje op 4500 toeren, liep hij al zo, en zag ik al pieken van 2,45 pk...

     

Deel Deze Pagina