Gaaf Adrie! Mooi gewicht ook. Wat voor motor en prop heb je gebruikt? Met deze kist kan je wel wat NK wedstrijden mee pakken
Motor is een Sunnysky 2216 1100Kv met een 11x7 carbon prop van HK. Ga zeker met deze kist wat wedstrijden mee pikken, waaronder interglide in Engeland. Verbruik, amperage van deze combo heb ik helaas niet. Wattmeter die ik heb heeft de geest gegeven. Zal dus een andere moeten gaan aanschaffen, maar ik verwacht een verbruik tussen de 25/30 amp.
Mooi Adrie! Mijn Introduction (de rolroerloze broer van de Inside) is ook deze week afgerond. Vliegklaar 920 gram, exact volgens opgave van de fabrikant. De vleugelbelasting is hiermee 14 g/dm2. Nu even wachten op een mooie rustige dag.
Geweldig om al jullie ervaringen te lezen. Ik hoop er mijn voordeel mee te doen. Vandaag de Inside besteld !
Na alle positieve verhalen over de Inside besloten om deze ook zelf aan te schaffen. De kit is vorige week vrijdag binnengekomen en ik ben direct begonnen met bouwen. Heb ondertussen de romp, kielvlak, stabilo en de roeren houtbouw gereed. Ben nu nog aan het nadenken over een kleurenschema. Zit nog wat te twijfelen tussen Oracover of Oracover light. Wat zijn jullie ervaringen? Hollein beveelt Oralight aan. Maar er zijn ook mensen die aangeven dat de vleugel hiermee sneller flutter vertoond. Wat is wijsheid?
De mijne vliegt prima op oracover. Echter, geen ervaring met oracover light. Veel succes met bouwen. Bij mij (relatieve beginner) is het, met alle info hier, heel goed gelukt. Vlieg nu wekelijks met de inside. Enjoy !
Heb gisteren ook nog wat specificaties bekeken. Er is ook een duidelijk verschil tussen Oralight transparant en de dekkende versie. Dit is ook het geval bij gewone Oracover. Er is verschil m.b.t. het soortelijk gewicht. Omdat ik een transparante kleur wil lijkt het me beter de Oracover te nemen. Anders wordt het mogelijk wel heel erg licht allemaal. Hoe bevalt de Inside je? Vliegt hij met wind ook nog goed?
Hij vliegt een stuk langzamer dan de easyglider de Libelle waar ik vorig jaar mee ben begonnen. Ik ben nog in het stadium waarin ik de wind zoveel mogelijk vermijd. Ik vermoed dat het niet z'n sterkste punt is, gewicht toevoegen ? Altijd zonde natuurlijk maar dat zou wel helpen. Bij mij moest er overigens nog best wat gewicht in de neus (60 gram) om hem goed te balanceren. De Inside bevalt verder prima. Vooral de mogelijkheid om in "crow-stand" super gedoseerd te landen maakt veel verschil voor mij. En natuurlijk gewoon super-gaaf om mee bezig te zijn. Ook het bouwen. Ik ga deze zomer experimenteren met FPV met headtracking. Ben heel benieuwd wat de mogelijkheden zijn (binnen redelijke financiele grenzen, want het is allemaal niet gratis. Ben wel benieuwd naar je toestel, foto'tje . ? Ik zal eens kijken of ik een plaatje van de mijne kan posten.
Wat zie jij als wind? Ik vlieg er to 6 m/s mee, dat is windkracht 3bf, en dan kan hij nog net rustig er tegen in terug zweven. Ik heb de mijne gebouwd met gewone, niet transparante, oracover omdat ik hier bij zijn voorganger (de Climaxx) hele goede ervaring mee had qua flutter. Of eerder het wegblijven daarvan. Climaxxvliegers met transparante en light folies klaagden steen en been dat hij zo snel flutterde en ik had nergens last van. Maar......een hele grote maar......ik zag ook Climaxxen die naar mijn idee veel en veel te snel gevlogen werden en dat is iets wat de Inside ook niet kan: heel snel vliegen. Dat moet je er gewoon niet mee willen en dan doet hij het echt heel goed!
Ziet er mooi uit! Had als kleurenschema eerst aan een transparant rood, wit en blauwe vleugel gedacht. Dus linkertip rood, middendeel wit en rechtertip blauw. En dan de romp oranje. Maar transparant wit is alleen maar verkrijgbaar in Oralight en op dit moment zo'n beetje overal out of stock. Transparant blauw is dan weer alleen in Oracover verkrijgbaar. Krijg je dus verschillende foliesoorten op de vleugel. Ben daarom nu maar aan het nadenken voor een alternatief schema. Hoewel ik niet van plan ben om er gekke dingen mee te doen zit ik wel sterk aan Oracover te denken, zeker als het een transparante kleur wordt. Transparante Oralight is wel heel erg licht. Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen. Ben vorige week vrijdagavond begonnen met bouwen en heb nu in totaal een 5 a 6 uurtjes gebouwd schat ik in. De romp is folie klaar, evenals het stabilo, kielvlak en de roeren. Gaat erg snel allemaal. Morgenavond wil ik beginnen met de vleugel.
Beste volgers van dit draadje, Ik heb hier nogal wat gepost en het is geen geheim dat ik een groot liefhebber ben van de Inside. Ik bouwde hem heel snel nadat hij geïntroduceerd werd en heb er daarna veel en lekker mee gevlogen op veldjes, op een duin, op een berg in Oostenrijk! In 2016 en 2017 heb ik hem zelfs ook een paar keer ingezet op een f5j wedstrijd en daar heb ik er heel veel plezier mee gehad en boven (mijn) verwachting gepresteerd! (heb een paar keer toch tegen de top 10 aan geleund) Nu ben ik iets actiever geworden binnen het f5j-gebeuren en loop dit jaar zelfs als wedstrijdleider over de veldjes…….gék!! Maar….ik weet dus hoe leuk de Inside vliegt, ik weet hoe leuk een f5j-dagje kan zijn en ik zou er zo graag wat meer van (of andere vergelijkbare ‘houten’kisten) aanwezig zien op een wedstrijddag! Wat zou er voor nodig zijn om eens een paar Insiders naar een wedstrijd te krijgen om zo de competitie wat op te leuken? F5j is thermiek zweven. Je zet je motor even 30 seconden aan om op hoogte te komen, dan moet je daar tien minuten blijven, of eigenlijk nog maar 9 minuten en 30 seconden, en dan moet je weer netjes landen. Dat doe je 6 of 7 keer op een dag, tussendoor help je je concurrenten met tijdwaarnemen en coachen, vertel je wat sterke verhalen, en aan het eind van die dag kijk je wie dat het leukste heeft gedaan. Meer is het niet! Nu ligt het niveau best hoog tegenwoordig. De zeer ervaren toppers weten thermiek te vinden op onmogelijke plekken en vliegen met materiaal rond waarmee je op een mierenscheet kan klimmen, ze kunnen vanaf schijnbaar kansloze plekken nog terug op het veld komen en dat geef ik meteen toe….dat kan een Inside niet zo goed.(wel goed...maar niet zoals die carbon/glasbakken) Ik weet ook als geen ander dat, als je eenmaal door het virus gebeten bent, je op een gegeven moment graag méér wilt kunnen en ook de prestatie van een moderne competitie-kist wilt ervaren. Maar voor een leuke dag hoef je écht niet mee te gaan in de wedloop van de lichtste of langzaamste of de nieuwste of de snelste of de duurste…..neem je Inside mee, stop een logger van de organisatie in je kist en doe een rondje mee! Als je ‘gewoon’ naar een goede hoogte klimt, zeg maar een meter of 170-190, en je hebt een beetje geluk om binnen een paar minuten een lekkere thermiekbel te vinden. Dan is het echt niet ondenkbaar dat je een paar rondes heus je best moet doen om op tijd weer terug op je startplekje te komen. Als je je daarbij dan niet gek laat maken door wat er allemaal om je heen gedaan wordt door de mannen die strijden om de topposities kan je samen met de andere Insiders volgens mij een hartstikke leuke competitie binnen de competitie creëren! Dus nogmaals mijn vraag: Volgende ronde is 18 Juni en wat is er nodig is om een paar van jullie Insiders naar het mooie Zeeuwse Oosterland te krijgen?? (pas wel op…je zou het best wel eens naar je zin kunnen hebben op zo’n dag!!)
Goed initiatief Stel voor om dan de "houtbouw" een eigen klassement te geven binnen het algehele klassement met uiteraard een prijsje erbij. Je kunt zoiets een naam geven zoals "Rookie" klasse of " Goud voor hout" maar dat is niet zo belangrijk, het gaat erom dat het een leuke dag gaat worden voor de Insiders maar ook voor elektro RES of andere elektro aangedreven zwevers. In de NRW cup kent men ook zo'n regeling : http://www.rc-network.de/forum/attachment.php?attachmentid=2121077&d=1555858359
Vanzelfsprekend kan er ook een apart klassement gemaakt worden, bij de 24h van LeMans rijden ook 4 klasses door elkaar die ieder voor hun eigen wedstrijd rijden, maar eerst maar eens zien of er animo voor is toch? Dan kunnen we er later altijd nog een label aan hangen. Maar dan blijft mijn vraag staan wat de drempel is voor, in dit geval de Insiders, om niet eens een rondje mee te vliegen met waar de kist voor ontwikkeld is? Het ding heet tenslotte Inside F5j
Of de Introduction F5J kan ook natuurlijk.... Al diskwalificeer ik mezelf daarme meteen, want ik doe niet mee met mijn Introduction (die ook fantastisch vliegt bij rustig weer!). Maar daar heb ik zo mijn eigen redenen voor. Ik kan beamen dat deelname aan een wedstrijd een zeer leerzame en leuke ervaring is.