monteren magneet voor hall sensor, maar waar?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door hoeby, 29 mrt 2017.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Als je contacten hebt in de garage wereld kan je daar ook eens rondvragen want ik denk dat er nogal wat van die dingen liggen te verstoffen tussen het speciaal gereedschap in autowerkplaatsen
     
  2. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Alem
    Hoeby, je schrijft dat je een draaibank ter beschikking hebt....
    Maakt het nog gemakkelijker. Draai de rand waar je magneet zit van je hub af.
    Maak een ring met magneet. Twee worminbusjes in ring om te borgen.
    Stel ontsteking af door zuiger op 28 graden te zetten, ring draaien tot je bougiet vonkt, worminbusjes vast zetten.
    Klaar.....

    Hans
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is bij grotere motoren absoluut een heel werkbare oplossing.
    Niet vergeten na het afstellen één voor één de wormboutjes met loctite o.i.d. te borgen! Als die ring loskomt vergalt dat behoorlijk je vliegdag....
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    het afdraaien heeft geen zin.

    het is een kalt 22cc. deze heeft standaard achterop een vliegwiel met de magneet ontsteking. dit vliegwiel+ontsteking heb ik verwijdert en daar nieuwe aluminium componenten gemaakt die op deze plek komen. de pickup zit dus aan de achterkant van de motor.

    ik denk dat de basis nu goed is. helaas is de magneet nog niet binnen. dus testen lukt nog niet. als dit allemaal gelukt is dan meldt ik me hier. ook als het niet gelukt is natuurlijk
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar dan kun je nog steeds doen wat Glasbloazer zegt, alleen dan op de achterkant....

    Je hebt nu daar een alu "vliegwiel" zitten als ik het goed begrijp, met daarin een gat voor de magneet.
    Je kunt natuurlijk gewoon dat "vliegwiel" een stuk afdraaien en er een losse ring met daarin de magneet omheen plaatsen....
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    yippie, de motor heeft vandaag gelopen.

    starten was even lastig. maar dat lag eerder aan een droog membraam en het vele slagen maken alvorens de brandstof van de tank in de motor zat. toen hij eenmaal pruttelde, toen was het starten daarna geen probleem.

    de motor pakt alleen nog niet goed op.
    moet vrij lang volgas houden en dan hoor je het toerental langzaam stijgen. en ineens pakt hij op en loopt de motor best wel goed. mijn vermoeden is dat dit aan het afstellen van de carburateur ligt. want starten gaat goed en stationair draaien gaat voor 10 seconden goed. Dan moet ik de gasklep snel open zetten anders slaat hij af.

    volledig getest is het natuurlijk nog niet. had hem nu in de tuin gestart. Daar wilde ik niet te lang proberen om de buren niet tot last te zijn. morgen hopelijk droog weer. Dan kan ik op het veld proberen.

    hierbij een foto van hoe ik de ombouw gedaan heb. dit was nog zonder magneet en pickup sensor gemonteerd.
    [​IMG]
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Proficiat!

    Zo te horen staat hij onderin nog te rijk, en dat kan goed, want je nieuwe ontsteking heeft automatische vervroeging, de oude magneto waarschijnlijk niet. Dat houd in dat met de oude ontsteking de vonk bij stationair ook op 28 graden kwam, en dat verdraagt veel vettere mengsels (maar loopt wel rauwer en bokkeriger).

    Let er op dat als je het stationair mengsel wat magerder zet, dat je hoogstwaarschijnlijk het volgas mengsel een haartje rijker zult moeten zetten.

    Heb je de vonk een beetje fatsoenlijk op 28 graden weten te krijgen?
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    hartelijk dank.

    Het was best een uitdaging om te doen. Niet om de onderdelen te maken. Maar wel vanwege de timing.
    Hartelijk dank aan allen voor de uitleg. Met name aan Brutus voor alle duidelijke uitleg, hartelijk dank.

    Ik heb vandaag nog na gemeten wat ik gemaakt heb. En zover als ik het nu kan controleren zit ik zeer dicht bij die 28graden.
    Een stroboscoop heb ik niet. Die test kan ik (nog) niet doen.
    Mijn gedachte was eerst dat hij de mager liep bij stationair. Maar nu ik jouw verklaring lees, dan denk ik dat mijn gedachte fout was. Dat hij te vet staat kan inderdaad verklaren dat hij moeilijk oppakt (aan het verzuipen is). Morgen wil ik gaan proberen dit in orde te krijgen.

    Ik weet wel, dat ik goed ga slapen vanavond. Afgelopen dagen vaak over nagedacht of ik goed gemeten had. Dan nog 3x meten, maar zeker was ik niet. De enige geruststelling die ik had, was dat ik zelf weer nieuwe componenten kon maken.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je tussen de 26 en 28 graden zit, zou ik er niks meer aan doen.

    Overigens, heb je een sensor tester?
    Zo niet, een oude ontvanger accu op de sensor aansluiten (kan geen kwaad, die voedingsspanning zet de ontsteking er ook op), en dan een LEDje met een weerstandje (ergens rond de 1K Ohm is goed genoeg) tussen de witte draad en de min schakelen.
    Ledje gaat aan en uit als de magneet de sensor passeert.
    Ik weet even niet meer uit mijn hoofd of het LEDje aan of uit is als de magneet onder de sensor is, maar dat zie je snel genoeg.
    Het punt waar de sensor schakelt als de magneet voorbij de sensor is, is waar de vonk komt.
    Deze methode is makkelijker en nauwkeuriger dan "draaien en wachten op de vonk"...
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    vandaag de motor op het veld laten lopen.

    de sproeier L ongeveer 1/16 slag dicht gedraaid. motor bleef nu perfect stationair draaien. bovenin hebben we geen aanpassing gedaan. was niet nodig.
    liep perfect en pakte perfect op. een paar minuten stationair laten draaien en nogmaals naar volgas. dat ging perfect.

    de ombouw is geslaagd voor mij. motor gaat nu ingebouwd worden in het model en kan dan deze zomer nog de lucht in
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Top!
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Mag ik even inbreken in deze discussie ? Ik ben ook bezig met het maken van Hall sensor en magneet. Bij de instructies van mijn ontstekingingssysteem staat dat je een contacthoek( dwell) moet hebben van ca.60 tot 90 graden ?
    De magneet moet met de zuidpool naar de opnemer gericht staan. Maar hoe moet je die contact hoek bereiken, wanneer je een klein staafmagneetje gebruikt ? Heeft iemend een idee?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke ontsteking? Want bij de ontstekingen die ik gebruik (RcExl) is dat niet van toepassing.

    Ik gebruik altijd kleine staafmagneetjes (6 x 3 mm) bij iedere motor (van 5 cc tot 25 cc) en dat geeft voor mij totaal geen problemen.

    Zuidpool of noordpool, zolang je een losse Hall Sensor in een plastic houdertje hebt, maakt het geen drol uit hoe je het magneetje in de ring plakt, want je kunt gewoon het sensortje omdraaien en dan werkt het weer. Maar sommige ontstekingen hebben een sensor die ingegoten is in de houder, en dan moet je wel even opletten.
     
  14. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Brutus bedankt voor je hulp.
    Ik gebruik een ding dat TIM-4 heet . Bij verder zoeken kom ik er achter dat ze om de dwell te vergroten , meerdere magneetjes in een cirkelboog naast elkaar plaatsen. Dat schijn vooral nodig te zijn bij hogere toerentallen .
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die ken ik niet... ik zal eens googelen...

    EDIT: is dat een ontsteking voor statische motoren? Als vervanging voor contactpuntjes?
    Daar kan ik je verder niet echt mee helpen, wegens niet echt heel veel verstand van.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik heb het printje al een paar jaar, voor gebruik met contactpunten. Ik pas hem toe op een Anderson Spitfire benzinemotor. Helaas kan ik geen foto's uploaden. Moet ik nog eens leren.
    Ik zal voor de magneetjes een schijf moeten maken , waarbij de opnemer tegenover een kops vlak van de schijf komt te zitten.
    Het hele spul is veel kleiner dan de proefopstelling die je op Youtube zag.
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Foto's kan je gewoon kopiëren en plakken in je bericht.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is heel simpel: als de foto op je laptop/computer/telefoon staat, klik je onderaan het bericht wat je aan het schrijven bent op "upload bestand". Dan opent er een pop-up scherm, en daarin kun je je foto opzoeken en selecteren.
    Dan komt hij in postzegel formaat onderaan je bericht te staan. Je kunt er meer uploaden, en dan komen ze als een lijstje onderaan te staan.

    Om de foto in de tekst te krijgen, zet je de cursor op de plek in je bericht waar de foto moet komen te staan, en dan klik je in het lijstje onderaan, bij de bewuste foto "volledig formaat" aan, en hoppa, dan staat je foto in je verhaaltje.
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ga ik nu proberen. Ging vroeger met het vermelden van URL, maar is kennelijk nu makkelijker. AndSpitIgnition.jpg AndersonSpitfite.jpg
     

Deel Deze Pagina