Nitro vliegtuig met één uur vliegtijd

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door testuser0001, 4 apr 2019.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik was voor mijn conversie (ontsteking, bougie, wat klein spul en verzendkosten uit de UK zo'n €100 kwijt... Vlieg nu op 125ml benzine met een omgebouwde 20cc viertakt ( door Brutus) makkelijk 20-30 min.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het LIJKT nogal een klus.... Maar ik denk dat ik, vooropgesteld dat alle spullen aanwezig zijn, dat ding binnen 1,5 a 2 uur lopend heb.
    Het uitzoeken hoe het moet was nogal een titanenstrijd, maar uiteindelijk heb ik me er op gefocust dat de gehele ombouw te doen moest zijn met minimale middelen en door een persoon met twee linkerhanden... Let wel: handen... niet twee linker hersenhelften. Want als je het zelf wilt doen, is er wel een enigszins gedegen begrip van de diepere theorie achter verbrandingsmotoren nodig....

    Maar daarvoor kun je bij mij terecht.

    Ja hoor... "zo duur als je het zelf wilt maken"...
    Maar gedaan volgens mijn methode, zou je voor het absolute minimum rond de 100 euro kwijt zijn, uitgaande van een europese webshop en inclusief verzendkosten.
    Om precies te zijn heb je minimaal nodig
    -ontstekingsset RcExl, met 90 graden bougiedop 1/4"-32 (plm 60~65 euro)
    -Bougie 1/4"-32 (plm tientje)
    -viltclunk (plm 2 euro)
    -Opto-killswitch (plm 15 euro).
    -een setje extra koppakkingen (1,50)
    -Wat kleinmateriaal voor het benzinebestendig maken van het brandstofsysteem. Mijn oplossing daarvoor kost ongeveer een tientje, en koop ik lokaal.

    Duurder als dat wordt het ook niet, eigenlijk....
    Je kunt voor ontsteking, bougie en killswitch ook op ebay of aliexpress shoppen, dan bespaar je wellicht een of twee tientjes.

    Mocht je er voor bij mij aankloppen, check dan even of je de "remote needle" nog hebt, want die heb je nodig. Eentueel een paar verlengde schroefjes voor het carterdeksel.breng de brandstoftank uit je Calmato mee, die moet nl aangepast worden.

    Doe dat dan ook maar nog niet. Het kost wel wat extra tijd, en ik krijg dat ding echt niet binnen die 2 uur ingelopen, maar ik werk liever aan een motor waarvan ik weet wat de status is, dan aan een motor waarvan ik dat niet weet...

    Een propeller 11 x 6 is aanbevolen. Mag elk merk zijn, als het maar een goede is. Hout of kunststof maakt niet uit.
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2019
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tanks zou ik in de romp houden. 1 op de standaard plek de ander op het CG. Vloertje aanleggen.

    In de buik een luik voor accu en ontvanger, of separate rolroerservo’s en accu en ontvanger in vleugel. Servo’s half buiten de romp mocht je met ruimte niet uitkomen. Of in de romp nog verder naar achter. Echter onderhoud wordt dan lastiger.

    Tanks wil je in de buurt van je motor houden. Anders moet je met een Perry Pump gaan werken... wat heel goed kan.
    Verwacht wel een behoorlijke verbouwing van de Calmato.

    Je kan nog wat drijfvermogen creëren door de vleugelspan te vergroten naar 2 meter.

    Een reductiekast op de motor en grotere prop 12 x 12 geeft ook weer een reductie van brandstof. Reductie geeft 5% verlies, echter win je terug in de efficiëntie van de prop

    Vast door te reken op grenswaarden...
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou nou nou, Bas! Je bent nogal wat van plan.... :D
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je moet het spannend en doorwrocht maken in het leven. Waarom makkelijk... als't ook moeilijk kan!? :D Weetje wel weetje niet?
    Diedier had het langeduur vliegen al onderzocht/onder de knie met 1 liter Hückepäck methanol-fris op het opperdek... leuk die link weer...
    Een zelfgelijkende contraptie dan naast je ligstoel voor de verwarmde koffieaanvoer... intraveneus wel te verstaan... want een uur lang naar zwarte gaten staren in het firmament vraagt om koffiecentratie
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2019
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  6. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Ha ha ha....grappig Bas !

    Hoewel ik een groot aanhanger ben van Methanol vliegen gaat dit misschien toch wel wat ver......
    Een OS 46 AX (aleen als voorbeeld bedoeld) gebruikt volgas ongeveer 1 oz methanol brandstof per minuut :

    upload_2019-4-11_19-1-45.png

    Dat is dus ca. 29.57 ml/min X 60 = 1.77 Liter / uur bij volgas.
    Stel je vliegt halfgas met een kleine reserve dan kom je toch uit op ca. 1 Liter brandstof totaal.
    Ik denk echter niet dat je de Calmato met halfgas boven houd met deze zware last, het ding is dan zo zwaar geworden dat het vliegt als een baksteen.:D
    Dan zul je inderdaad de spanwijdte moeten vergroten, maar dan is de motor misschien weer wat klein.
    Mmm...wordt een heel lastig verhaal...misschien beter benzine wat Brutus voorsteld.:D

    Grt,

    Arnoud.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet het wel zeker...Ik heb momenteel geen enkel toestel wat minder dan een half uur haalt :D

    Zelfs mijn Big Lift doet moeiteloos een half uur op een kwart liter....
     
  8. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Super, ik ga kijken naar de onderdelen. Ik vind het al erg fijn dat je je opgedane kennis wil delen en zelfs de motor voor me wil ombouwen.

    Bedankt voor de boodschappenlijst.

    Daar heb ik vaak wat gekocht maar ik kom daar een beetje van terug. Europese shops hebben toch vaak wel betere kwaliteit. Bovendien kunnen de (lokale) winkels ook wel wat omzet gebruiken.

    wilco
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben nu nog niet thuis, maar met wat geluk ben ik volgend weekend aanwezig bij de vintage glider dag op Roden.
     
  10. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren heb ik bovenstaade besteld bij justengines.co.uk voor net onder de € 100 excl. BTW.

    Shopping Cart (Prices in British Pounds)
    DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST
    ----------------------------------------------------------------------
    Single Ignition for Glow Plug 1 £44.65 £44.65
    Thread
    Glow Plug Thread Spark Plug 1 £7.42 £7.42
    (1/4x32)
    Opto Petrol Engine Kill 1 £12.76 £12.76
    Switch
    Felt Clunk Small 1 £4.04 £4.04
    S46112 ASP 46 Head gaskets 1 £1.02 £1.02
    (x2)
    ======================================================================
    Subtotal: £69.89
    Shipping (Europe Signed For (insured £50)): £9.25
    Packaging: £1.42
    Total: £80.56
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zou je mee uit de voeten moeten kunnen...
     
  12. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    Als het allemaal binnen is uit de UK dan meld ik me graag bij jou voor de conversie. De details doen we dan wel via DM.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2019
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    En de Brutifier strikes again!
     
    MicropropSport en brutus vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nietus! Ben geen huisvrouw? Gebruik die strijkplank en strijkijzer uitsluitend om te foliën...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Komt vast helemaal goed!
     
  16. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
    De motor is inmiddels omgebouwd. De bouw van het vliegtuig loopt nog maar gaat gestaag.

    De siliconen slangetjes heb ik vervangen door benzine slangetjes, een stukje vanaf de uitlaat moet nog wel siliconen blijven heb ik gelezen. De stopper moet ik ook vervangen door een benzine geschikt exemplaar. Ik vraag me af of ik daarvoor een nieuwe tank moet kopen op dat die los te koop zijn.
     
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. testuser0001

    testuser0001

    Lid geworden:
    4 apr 2019
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Groningen
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kunnen rubberen ringetjes in carburateur tegen benzine?
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Denk ik wel... wasbenzine... dat doet rubbers vaak zwellen...
    Maar dat schrale duur betaalde koffie aftreksel bij de pomp?
     
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina