Hallo peanut vliegers misschien een rare vraag maar waarom zie ik maar zo weinig peanut vliegers met een touquemeter en een beschermbuisje tijdens het opwinden? Wat is de reden hiervan? Ja ik ben toch nog redelijk onbekend met dit deel. Alleen op YouTube en tijdens iff heb ik het niet gezien. Dus tips welkom
Torquemeter wordt inderdaad wat minder gebruikt maar dat is vooral omdat mensen vaak super ervaren zijn met het rubber dat ze gebruiken. Beschermbuis wordt zeker wel gebruikt. Als iemand het niet doet is zijn keuze, maar heel onverstandig. Mijn advies is altijd doen.
Vroegah ... was het beschikbare rubber (bijv. bruine Pirelli of grijze FAI) hééél anders dan het lichtgele TAN waar wij nu over kunnen beschikken. Pirelli en FAI konden veel energie opslaan maar op een doorgaans onverwacht moment brak het onder belasting. Vernietiging van het model volgde - tenzij er buiten het model werd opgewonden of met behulp van een beschermende buis werd opgedraaid. TAN heeft de heerlijke eigenschap om vermoeidheid te tonen voordat er breuk optreed: je model stijgt niet meer. Als het met TAN mis gaat dan zit dat eerder in loslatende knopen of beschadigingen. Beschadiging treed op met ontoereikende smering of blootstelling aan scherpe randen, bijv. een ruwe prophaak. Voor wat betreft de torsie meter: niks mis mee, zeker wanneer je het rubber maximaal wilt belasten (benutten). Voor het aanmeten van een rubbermotor bestaan tabellen en programma's die op basis van beproefde waarden het maximum aantal omwentelingen tonen voor een bepaalde lus/dikte. Blijf je bij TAN op 80% max. zitten, dan kun je vrij gerust zonder beschermbuis werken en gaat je rubber motor heel lang mee.
Pas op als je deze tabel wilt gebruiken. Het is op basis van Tan II rubber. Dat wordt niet meer gemaakt. Het is nog op de markt. Met name mei '99 maar das net zo duur als goud. Dus controleer de waardes aan de hand van je eigen rubber.
Is er ook een tabel voor het huidige Tan? Of kun je de tabel aanpassen in de trant van 10% minder o.i.d? En was Tan II beter dan het huidige spul?
Bernard ooit in de jaren 2013 heb ik rubber bij jou gekocht. Welke dan rubber zal dat zijn denk je? EN hoe bepaal je die lijst?
Meten is weten. Torsiemeter is zeker handig. Voor een iets grotere klasse (P-30, buiten) heb ik ooit een torsiemeter gemaakt die meteen ook het hulpstuk is bij gebruik van een beschermbuis. Was goed te doen. Behalve dat je uiteindelijk weet bij welke torsie je rubber (van een bepaalde dikte) breekt, kun je vooral ook goed bepalen welke torsie (onafhankelijk van rubber dikte) je model aan kan! Dan kun je opwinden voorbij die torsie.... en terugtoeren tot de max. torsie voor je model. Met die methode heb je meer toeren (energie) in je rubber dan wanneer je allen opdraait tot aan de max. torsie van je model.... Van het weekend doen we het buiten voor op de hei! Hier draaien we maximaal op. Ook een spannende oefening...
Tan supersport. En die lijst is een ander verhaal. Weet niet of die voor die rubbersoorten er is. Zoals Erik al zei meten is weten. Maak een paar test motoren en draai ze paar keer goed hard op en later kapot. Dan weet je de max torsie en aantal toeren...