Retro is in ? Kerswap 1941

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door guyken, 7 mrt 2019.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    De romp is ook bespannen en een deksel voor de onderkant om lipo's te plaatsten . Heel basic maar voldoende .
    P5200001 (2).JPG
    P5200002.JPG
    P5200003 (2).JPG
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nice :)
     
    guyken vindt dit leuk.
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    We gaan naar de eindassemblage toe , staartstuk eerst en volgende keer de pylon met de vleugel . Ik ga de voorkant heel simpel laten , zoals hij is op de foto nu , wel met een likje vernis , lekker ouderwets .
    P5210002.JPG

    P5210001 (2).JPG
     
    Gea, JHvdK en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Vandaag is de pylon er op gezet en ben even bezig met het zwaartepunt nu en dat blijkt niet zo simpel . De romp heeft een korte neus en met een 3s 2200 mah lipo ligt het zwaartepunt nu op 1/3 van de achterzijde van de vleugel terwijl de regel is 1/3 van de voorzijde van de vleugel of vergis ik me ? Wie heeft ervaring met bepalen zwaartepunt van oldtimers als deze ? :confused:
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Bij de "oldtimers" is het niet ongebruikelijk dat het zwaartepunt nogal ver naar achter ligt , heeft ook te maken dat ze meestal een dragend stabilo hebben , staat het cg niet aangeduid op je plan ?
    Er zijn wel meerdere versies van het plan in omloop maar bij deze ligt het cg wel zeer ver naar achter
    DSCN6012.JPG
    Groeten Jef
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    1/3 van voor om te beginnen
    Van brandstof naar electro altijd het zelfde probleem, ik los dit op door de accu onder de motor te schuiven en als dat niet gaat neus verlengen.
    Een zwaardere motor kan ook of lood .
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dat plan heb ik ook ergens gezien maar het lijkt me ook te ver naar achter. Ik ga dus voor 1/3 van de voorkant . Bedankt voor de tips Isola2. :bye:
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Nog eens een nachtje over geslapen en ga eens een mail naar de SAM sturen voor advies .
    ondertussen dit al gevonden op rc groups :


    Kerswap CG
    While talking with Gil Morris at the SAM Champs I asked him about the CG. He said definately at least 60%. Oh yeah, Gil is the designer. Good enough for me. Mine flies fine.

    Registered User
    [​IMG]
    "I also notice that the Kerswap's fuselage between wings and tail is much longer than (say) on an average trainer, so this presumably would also explain a far aft CG position?"

    Yes

    Ik had deze morgen nog eens lipo geplaatst en lood om op 1/3 van de voorzijde evenwicht te bekomen maar je moet een heleboel lood daarvoor gebruiken , te veel om goed te zijn ?
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2019
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Neem eens contact op met Dirk ( Gea op dit forum) die vliegt met een Kerswap met speed 400 bij de SAM Belgian old pal's

    Groeten Jef
     
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Super Jef , dat zou first hand info zijn . Ik heb hier een Gea gevonden maar die doet meer treinen nu precies of is er meer dan 1 ? Of heb je een directe link ?
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat is hem Guyken , ja den Dirk is zeer veelzijdig :D
    Zijn email zit in je pm box

    Groeten Jef
     
    Gea vindt dit leuk.
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Super , ik ga hem direct eens mailen .
     
    jef vindt dit leuk.
  13. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Guy, nog heel even gekeken naar het Zwp. op de grote maatschets die je zelf ook hebt geplaatst. Dat ligt op pakweg 80% zelfs.
    Succes! Hij is ontzettend leuk!
     
    guyken vindt dit leuk.
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Hola mannen , is Guy hier een originele kerswap aan het bouwen of een model van 156 cm i.p.v. 106 cm ??
    Dirk
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    159 cm dacht ik
     
  16. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Aha , een originele is 106 cm !!
     
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Dus ik heb een Kerswap XL :) hier een foto van het plan dat bij deze short kit zat met het zwaartepunt . Als ik mijn lipo zo ver mogelijk naar voor schuif dan bekom ik 7 cm van de achterzijde gemeten ? Gaan met die banaan:banana: of ???? Alle advies is nog steeds meer dan welkom . Ik had de vleugel er nu op met velcro en met rekkers maar dat zit niet echt vast . Ook advies ? Wat je dan ook hebt als je de vleugel er af wil dan trekt de velcro haast de oracover er af :(.
    Enfin hier een foto van in zijn geheel .
    P5250001 (2).JPG

    P5250002 (2).JPG

    P5250003 (2).JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Gaan met die banaan !!
    Hoezo , vleugel staat niet vast met rekkers ?
    Mogelijk schuift hij wel een beetje , leg een dun laagje schuimrubber tussen de vleugel en steun.
    Gr.
    Dirk
     
    guyken vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wat een beauty Guy
     
    guyken vindt dit leuk.
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Goed idee , bedankt .
     

Deel Deze Pagina