krakende motor

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door MDM, 25 mei 2019.

  1. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Vandaag heb ik de eerste vluchten gemaakt met een FMS Fox V2 2300.
    Het was wel even schrikken, bij snel volgas geven heb je op het einde een heel krakend geluid, alsof er tandwielen over elkaar schuren.
    Als je langzaam gas geeft is er geen enkel probleem.
    Er zit een 30A regelaar in en ik vlieg met 3S 2200.
    We hebben de timing al aangepast naar automatich, maar dat maakt geen verschil.
    Het betreft een nieuwe motorzwever.

    Een vriend die een identieke vlieger heeft, heeft er reeds een 50A ESC ingestoken, maar zonder enige verbetering, ook die motor kraakt bij snel volgas.

    Ik hoor graag hier jullie mening hierover.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb zoiets een keer gehad en dat bleek een loszittende magneet te zijn in de motor. Die toen weer vastgelijmd met epoxy en het euvel was opgelost.
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Loszittende magneet.
    Heb er verschillende van gehad van die Foxjes. Vliegen heel goed maar het waren wel verbruikstoestellen bij mij
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Magneetpolen hebben afwisselend noord- of zuid-oriƫntatie. Dat wijst zich vanzelf bij een (enkele) gekromde magneet, maar bij rechte magneten even controleren op aantrekken en afstoten.
    Meer tips in
    Re-gluing magnets - RCG

    Binnenloper met twee magneetpolen, en zes statorpolen.
    [​IMG]

    Buitenloper met 14magneetpolen, en 12 statorpolen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  5. MDM

    MDM

    Lid geworden:
    14 jul 2011
    Berichten:
    219
    Locatie:
    VLAANDEREN
    Bedankt voor de link, dat ga ik eerst eens proberen op een oudere motor vooraleer ik een nieuwe ga slopen!
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is de timing, moet minimaal 15 graden zijn bij een buitenloper maar als er een magneet los zit dan houdt alles op.
    Dan klopt de timing nooit.

    GJ
     
    jkoeter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina