Toch nog wat gewerkt alvorens valies te pakken . Je bent modelbouwer of niet . Ontvanger geplaatst met alle draadjes . En nu moet ik echt gaan
Zo weer terug thuis en direct motor - esc en Yuki prop besteld . Nu wachten op de post tot de pakjes binnen vallen . Enkele sfeerbeelden van de groene long waar ik steeds naar toe trek
Nou nou , die posman het 'n pakket gebring . Bijpassende connectors en vijzen om de motor vast te zetten ook want die zitten er NIET bij .
En weer en beetje verder , connectors geplaatst , regelaar geprogrammeerd . En daarna eens de hele santenboetiek aan elkaar gehangen en de motor draait hoera . Ik denk dat ik toch nog plaats zal moeten zoeken in de romp , motor is iets langer als gedacht , regelaar iets dikker en ik zit met 2 sat op de AR 9020 receiver . De zomer is ook gedaan denk ik . Nog invliegen deze periode ??
Het weer kan nog wel meevallen volgende zaterdag. Erg thermisch zal het waarschijnlijk niet meer zijn, maar dat hoeft niet voor deze lichte zwever. Kies vooral een dag met weinig wind voor het invliegen. Ik heb verleden zondag nog een mooie vlucht van 65 minuten kunnen doen met m’n Marabu. De thermiek was toen schaars en zwak, maar ‘k heb toch een drietal keren in thermiek kunnen blijven draaien.
Vraagje voor Jeroen L Ik lees dat je ook de marabu hebt . Ik ben nu aan het inlijmen van de motorspant toe . Heb je die mooi gelijk met de romp verlijmd ? Ik geloof niet dat er in de handleiding iets staat over de positie van de motor ? Wat down trust of ?
Voor zover ik me herinner is de motorspant een viertal mm dieper verlijmd dan de voorkant van de afgezaagde neus. Dat laat toe om aan de voorkant makkelijk lijm (epoxy) te smeren langs de omtrek van de spant waar deze raakt met de binnenzijde van de romp. Ook laat dit toe nadien schroeven te monteren met een dikkere kop (deze zijn dan toch verzonken t.ov. de voorzijde van de neus). Ik zorg er meestal voor dat 2 van de 4 bevestigingsgaten mooi horizontaal staan voor het geval ik later wat domping wil geven op de motor (door eventueel ringen te plaatsen tussen de spant en de motor ter hoogte van de onderste gaten). Ik stuur nog wel eens een foto’s op deze avond (na m’n werk) als je wil. Ik denk niet dat ik domping gezet heb naar beneden, maar een klein beetje downthrust kan inderdaad geen kwaad. Als ik de motor opzet in vlucht, dan moet ik altijd de neus iets naar beneden drukken, maar dat stoort me niet. Ik zou eventueel nog wat fijne rondellen kunnen plaatsen tussen achterzijde van de spant en voorzijde motor (aan onderste kant) om de aandrijfas lichtjes te kantelen. Als ik dat doe, dan kan ik dan de voorzijde van de rompneus gemakkelijk wat bijschuren zodat deze mooi evenwijdig loopt met de achterzijde van de spinner.
Top , een extra foto mag altijd . Ondertussen heb ik wat ruimte gemaakt door weer de AR 8000 receiver te steken . Heeft maar 1 sat nodig .
Ziehier enkele foto's (misschien wat teveel) van de neus met het motorspant en de aansluiting van de spinnerplaat tegen de afgezaagde neus. Ik laat meteen zien hoe ik ervoor zorg dat de propellerbladen steeds direct terugklappen en aansluiten op de romp wanneer de motor stopt met draaien. Dat scheelt heel wat op het glijgetal. Met een stevige elastiekdraad en de juiste spanning lukt dat goed. Als je dit ook probeert, let er dan op dat de elastiekdraad niet kan schuren tegen de scherpe voorste rand van de rompneus.
Als ik op deze zwever die draadelastiek niet monteer over de schroefbladen, dan hangt er in zweefvlucht altijd een schroefblad naar beneden (van het gewicht). Dat stoort me erg want het geeft onnodige luchtweerstand en het ziet er ook niet uit. De vliegsnelheid van dit toestel is niet van dien aard dat de schroefbladen automatisch naar achteren klappen. Vandaar dat ik deze eenvoudige truuk met die elastiek toepas en ik zou het eigenlijk niet meer kunnen missen op al m’n electrozwevers. Een bijkomend voordeel is dat bij het transport van de romp, de schroefbladen mooi op hun plaats tegen de romp aansluiten en niet los hangen zodat ze niet kunnen blijven haken bij het uitpakken uit een beschermhoes bijvoorbeeld.
DE motor zit er ook in , heel gemakkelijk die connectors achteraan .Ik heb de as van de motor wel wat moeten inkorten ( beter dan verlengen Nu de regelaar nog wat mooi steken , zwaartepunt eens zoeken en dan alles in de zender programmeren . O ja en de truuk met de elastiek (indien nodig)
Voorlopig laatste beeldjes van de Marabu . Motor zit goed , draairichting ok , esc en receiver op zijn plaats en ruimte genoeg voor lipo . De zwever is dus af op het programmeren na . Vermits ik mijn indoor seizoen slecht begonnen ben , zie foto gaat dit voorrang krijgen op de zwever . Tenzij er deze winter nog ergens een "gaatje " is
Gisteren de maiden gedaan van de Marabu . Ondanks een weersvoorspelling van weinig tot matige wind werd ik toch met meer wind geconfronteerd . Maar de marabu was in de koffer geladen dus toch een poging . Opstijgen ging vlekkeloos en het zweven was ook top . Enige minpunt is dat deze zwever geen felle windstoten aankan . Dat staat ook zo beschreven , lichte thermiekzwever . Ik zag de vleugels dus af en toe flutteren ( of hoe zeggen jullie dat ? ) en ben dus behoedzaam naar beneden gekomen en hem safe aan de grond gezet . Na 3 pogingen weliswaar , eerste aanzet te hoog , man wat zweeft dit ding uit . Tweede poging bijna down en plots windstoten . Goed nog een rondje dus en dan OK ; Touchdown . Conclusie , het zal een super zwever zijn bij wat matige wind . De motor doet zijn werk perfect , draait super zacht en trekt als een paard . Geen verhitting nergens esc , lipo of motor alles ok .
Gefeliciteerd met de maiden ! Je zal er zeker nog veel plezier mee beleven vooral op wat minder winderige dagen en zwakke thermiek! Voor de landingen kan je best gebruiken maken van de flaps en ailerons in butterfly configuratie (zeer effectief als rem of spoiler). Dat laat toe om van wat hoger binnen te komen met de neus naar beneden om de vaart erin te houden. Je kan de zwever zo op een heel korte lengte doen landen.
Bedankt voor je verslag guyken. Ik heb het met plezier gelezen en als beginnend modelbouwer is dit voor mij zeer leerzaam. Ik ben ook een Marabu aan het bouwen en ik heb een vraag over de flaps en de rolroeren. Bij de ene vleugel liggen de flap en het rolroer perfect in lijn met het vleugelprofiel. Bij de andere vleugel valt mij een ogenschijnlijke torsie in de flap en het rolroer op. Ter hoogte van de aansturing liggen beide in lijn met het vleugelprofiel. Echter, daar waar het rolroer bij de flap uitkomt zie ik een verschil van 2 mm. Moet, en kan, ik dit verhelpen?