Aero-naut Classic ligging in het water

Discussie in 'Speedboten' gestart door hobbyist, 23 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Afgelopen maanden in de weer geweest om mijn eerste scheepje uit een bouwdoosje in elkaar te fröbelen.

    De waterproef is goed doorstaan, enkele lagen poriën vuller en meerdere lagen lak, houd het water buiten en uit het hout.

    De rest van de blingbling kan er nu op.

    Qua ligging in het water weet ik het niet precies, het lijkt vrij aardig goed te zitten.

    Maar het kan natuurlijk zijn, dat de diepgang een tikkeltje te groot of te klein is.
    IMG_20190523_214917.jpg IMG_20190523_215025.jpg IMG_20190523_215038.jpg
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoe loopt de aandrijving? Voor wwlke setup heb je gekozen en wat is het totaalgewicht?
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Aandrijving loopt soepel.
    Het is de meegeleverde schroef, als motor heb ik een kontronik microdancer gebruikt (had dat nog liggen).
    2800kV met 2S trekt het zo'n 2,6A
    Regelaar is een Seaking 30A
    In deze configuratie is de vermogensafgifte, vergelijkbaar met een speed 400.

    Totaal gewicht met de blingbling is 882 gram.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat zijn de specs (afmetingen) van motor en prop? Wat is je doel, leuke snelheid in plané?
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Prop en motor hebben beide ongeveer een doorsnede van 30mm.
    Het is niet de bedoeling om een snelheids-record te verbreken.
    Een veel grotere doorsnede past niet onder het rompje.
    Qua spoed zou het wel wat heftiger kunnen, de motor of het motortje wordt niet gekoeld.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Lastig te beoordelen... maar 882gr is niet niks. Langzaam ronddobberen moet wel mogelijk zijn. Wel even controleren of de ESC niet heet wordt evenals de motor.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik denk dat je Kv te hoog is voor dat propje.
    Het propje zal bedoelt zijn voor een borstelmotortje dat zo'n 10000 rpm draait op 7,2 V.
    Die 2,6 A op 2S, is dat met die schroef in het water, denk het niet, of met een propeller (vliegtuig).

    Ik denk dat je naar iets van maximaal 1500 Kv moet en dan wel zo'n microdancer formaat motor.
    Dan zal je boot prima in plane komen.
    Ik denk dat je met je huidige setup veel te veel stroom gaat trekken.

    GJ
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hobbyist,

    Je boot is een planerend model, dus de ligging bij stilstand is niet vreselijk belangrijk, het gaat er om hoe de boot in/op het water ligt als je vaart, veel 1:1 sportboten liggen met de neus lager bij stilstand omdat het voorschip minder opdrijvend vermogen heeft, eenmaal in beweging gaat de boot vlak varen.

    Zoals al gezegd is 2800Kv aan de enthousiaste kant, zelfs de 1500Kv die GJ noemt kan teveel zijn, getuige dit filmpje waar een 1250Kv buitenloper is gebruikt, helaas wordt er niet vermeld welk Voltage de boel op draait, maar ik vermoed 3S:


    Bij een onderwaterprop mik ik op maximaal 10.000 toeren; mijn M.A.S. vaart met een 4250-800Kv buitenloper, op 4S kom ik onder last rond de 10.000 toeren uit, afhankelijk van de gekozen prop vaar ik dan nog steeds rond de 50 km/h...

    Groeten, Jan.
     
  9. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Welk model is dit?!
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
  11. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Volgens het bouw filmpje zit er een regelaar in die max 3S aan kan.
    Maar ik hoef bij een 2800kV motor toch niet de regelaar 100% open te sturen?
    Het motortje levert probleemloos het koppel om het schroeftje aan te drijven.
    Ik zal het nog een keer in de tobbe leggen en kijken wat er gebeurd qua stroom en toerental bij 100% aansturing op 2S.

    En dit wilde ik weten.
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Wat een model en wat vaart hij mooi, in dat filmpje.

    Niet om eigenwijs te zijn maar levert de 2800 wel genoeg koppel, zeker als je hem knijpt? Volgens mij loop je dan het risico dat hij te zwaar moet werken en dus erg warm zal worden. Of zeg ik nu iets doms?
     
  14. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb er nog eentje liggen in het doosje.
    Mocht de huidige gebouwde blupblub als een duikboot ten onder gaan, dan weet ik bij de volgende dat het weer kan gebeuren.:D

    Naast dit heb ik natuurlijk ook nog het ruitje als dxf bestand in elkaar gefreubeld.
    M.a.w. tijdens de bouw is het ruitje gesneuveld, het was gemaakt van een of ander waaibomenplastic.
    Nu zit er een heuse echte ruit in van 1 mm lexan.:D

    Wat ik nog moet maken is de vlag achter op in een rood/wit blokjes patroon.

    Fabrikanten van modelbouw schroefjes zijn niet echt scheutig om technische informatie te verstrekken bij hun mini onderwater waaiertjes.
    De motor wordt niet geknepen, de motor zou hooguit begrenst kunnen worden in het maximale toerental.

    Het is geen domme opmerking maar er wordt een aanname gedaan met vermoedens.
    Wanneer is een elektromotor te heet? is dat als het meer dan handwarm is, of als je de vingers er aan verbrand of is het de maximale temperatuur die de fabrikant op geeft?
    In het laatste geval zul je de vingers verbranden.

    Het aandrijflijntje wat ik gebruik in dit bootje, heb ik niet helemaal zelf bedacht.:)
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een regelaar deelgas, dus niet volgas, gebruikt moet hij harder werken.
    Je regelaar is 30A maar hij zal wel erg warm worden denk ik als je iets van 20A gaat trekken en je motortje kan die schroef gewoon niet aan gok ik zomaar.
    Zie het als een 1,5 cc brandstofmotortje waar je een prop voor een 6cc op zet.
    Die zal uitslaan maar een electromotor gaat gewoon door, die gaat veel stroom trekken en wordt heet.
    Wat is heet voor een electromotor?
    Als je buitenkant een graad of 70 wordt kan je de motor weggooien, dan gaan de magneten demagnetiseren.
    De binnenkant is dan al heter.

    GJ
     
  16. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dat laatste bedoelde ik dus.
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik vermoed dat “hobbyist” z’n naam eer aan doet. Nee, fabrikanten zijn idd niet scheutig met info over hun “mini-waaiertjes”. Veelal geven ze alleen maar diameter en pitch van het “mini-waaiertje”. Tja, als hobbyist voel je je dan echt in de kou gezet, nietwaar? :)

    Ach, wordt een overbelaste elektro-motor te warm? Tsja, wat is “te warm”... moet de fabrikant het er maar duidelijk op zetten.
     
    Baggeraar vindt dit leuk.
  18. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Over temperaturen is genoeg te vinden. Helaas houdt het daar niet op, met een beetje pech fikt de ESC ook uit. Zo'n motortje moet gewoon op zijn toeren kunnen komen, als je een relatief zwak motortje ook nog gaat begrenzen in zijn toeren gaat ie te warm worden en op termijn kapot, als de ESC niet eerder gaat.

    Zelf worstel ik er ook behoorlijk mee hoor, met de keuze van een goede motor.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dan vaar je dus permanent in deellast, motor en regelaar kunnen daar akelig warm van worden als je de boel niet overgedimensioneerd hebt en/of waterkoeling voor beide toepast.
    Met mijn M.A.S. vaar ik vaak uren in deellast, maar daar zit een 1000W buitenloper in op een watergekoeld motorspant en een 100A watergekoelde regelaar, daar wordt niks warm.

    Groeten, Jan.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is niet alleen bij modelboten zo dat je niet de exacte waarden weet.
    Ik heb echte speedboten gehad met motoren die niet bij de boot hoorden (altijd te grote motoren).
    En dan moet je ook gaan zoeken naar props.
    Je begint met een prop met iets meer pitch dan bij de motor hoort en gaat kijken of de motor niet overtoert.
    Dan zit er ook nog verschil tussen merken.
    Hopelijk heb je dan een goede dealer die je wat schroeven laat uitproberen want in de tijd dat ik speedboten had was een RVS prop 1500 gulden.
    Terug op modelbouw, je moet dus wat schroefjes hebben om te testen of je moet een motor kiezen die een beetje gelijk is aan de specs die de fabrikant opgeeft, dat is een speed 400 brushed motor.
    Dus maximaal 1500 Kv bij 2S lipo, en dan zit je al hoog, en een Wattje of 70-100 maar dat wattage is minder belangrijk want dat is en gevolg van het Kv en de spanning.

    Over temperaturen is inderdaad al genoeg geschreven en een goede fabrikant zal dat ook mededelen bij levering van de motor.
    Bij een buitenloper is het wat lastiger dan bij een binnenloper.
    Het deel wat warm wordt (stator) zit bij een buitenloper binnenin.
    Dus het duurt even voordat de warmte eruit komt, bij een binnenloper zit hij aan de buitenkant en kan eigenlijk ook beter zijn warmte kwijt maar is ook makkelijker te meten.
    Daarom, als een buitenloper aan de buitenkant een graad of 70 is dan moet je uit gaan kijken, hij zal nog verder doorwarmen als hij stilstaat.
    Je kan er vanuit gaan dat een magneet die tegen de 90 graden loopt zijn magnetisme gaat verliezen.
    De volgende keer zal hij sneller heet worden omdat de magneten minder zijn en de motor meer stroom gaat trekken.
    En zo gaat het door tot de regelaar het opgeeft.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina