Wat mag een Smit Rotterdam ongeveer wegen?

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 19 mei 2019.

  1. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Koos,

    Modelbouwforum is er om elkaar te helpen.... :)
    Je hebt in ieder geval een mooi varend model gemaakt van de SMIT FINLAND.
    M'n SMIT NEDERLAND is nog steeds niet af en zal ook niet helemaal foutloos zijn.
    Zodra ik er weer wat van klaar heb zet ik er een update van in m'n foto album.

    https://www.modelbouwforum.nl/media/albums/smit-nederland.4787/

    groetjes: Hans
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hans, Ik heet al meer dan 74 jaar Klaas, maar voor een keer mag je me Koos :bye:noemen. Dank zij jou heb ik weer 3 mooie plaatjes van de echte schepen. Gr. Klaas.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  3. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Dwaalspoor Klaas? ;-)
    Gelukkig heb ik wel wat voorwerk gedaan hoor :banana:
     
  4. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,

    Sorry voor m'n vergissing.....
    Als je soms meer foto's wil hebben geef dan maar een seintje

    groetjes: Hans 23= SMIT NEDERLAND 1980.jpg
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  5. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Nou vandaag dan eindelijk de test met de Smit Rotterdam kunnen doen.
    Yes ze is waterdicht en er zijn geen lekkages via de assen.
    Ik heb halve centimer markeringen op de waterlijn gezet om te kijken of ze recht lag en hoe diep ze lag. Ik kom bij het wegen tot de volgende waarden:
    Op de waterlijn weegt ze 8,8 kilo in totaal.
    1 cm onder de waterlijn wat ik zelf de mooiste stand vind weegt ze 7,9 kilo. Hierbij is de bulbsteven net onderwater.
    Bij 2 cm onder de waterlijn is het 6,6 kilo en bij 2,5 cm is dat 5,9 kilo.
    Dus grofweg kan je zeggen dat ze op de waterlijn 8,8 kilo zou moeten wegen en elke cm hoger moet je daar 1,1 kilo van afhalen.
    Hopelijk kunnen jullie hier wat mee. 20190530_183311~2.jpeg 20190530_193659~2.jpeg
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  6. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Goedemorgen Roelof,
    Ziet er goed uit, ben heel benieuwd hoe die van mij straks in het water gaat liggen met 2 accu/s
    Zoals je wellicht gezien hebt weegt die van nu 4.1 kg en kom met accu/s uit op 8,3 kg.
    Toch mooi om te zien dat elk schip ongeveer rond de zelfde waarden gaat uitkomen.
     
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Goedemorgen Cliff,
    Ik verwacht dat ze ongeveer een halve cm onder de waterlijn komt te liggen. Aangenomen dat je de hoogte van de waterlijn volgens tekening aangebracht hebt.
    Dit is een mooie diepte waarbij ze lekker stabiel lag. Ik probeer daar ook ergens uit te gaan komen.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  8. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hey Roelof,
    Ik heb helaas geen tekeningen, maar heb de wereld aan Youtube filmpjes zitten kijken hoe de Rotterdam en de Singapore in het water liggen.
    Verder doe alles vanaf foto's filmpjes e.d.
    Maar ben nu met de verlichting bezig en misschien dat jij het antwoord weet Roelof of wellicht Klaas.
    Volgens de richtlijnen navigatieverlichting Zeesleep hebben zeeslepers groter dan 50 meter 4 toplichten, die zijn bij mij gesitueerd 3x voormast 1x hoofdmast.
    2x gele heklicht achter op de hoofdmast.
    Maar men spreekt van dubbel uitgevoerd mbt bakboord en stuurboord verlichting.
    Mijn vraag waar komt dan de 2 set van deze verlichting te zitten ook in de hoofdmast want de bakken zitten al in de opbouw.
     
  9. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  10. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hoi Roelof, ik heb in het 2e filmpje van klaas, eerder in deze topic gezien dat de waterlijn van de singapore op 6,9 meter stond bij de eerste sea trails . ik heb mijn waterlijnmarkering derhalve op 6,5 gezet omdat 6,9 niet op de markering voorkomt op mijn schip. De handeiding link werkt helaas niet.
     
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij het schip staat het zomermerk op 6,80. Het zou kunnen dat met de diepgang van het model iets is gesmokkeld om inwendig wat ruimte te creëren.
    Voor de verlichting van zeeslepers kun je even in het verlichtingsdraadje van het Forum kijken. In principe voert een los varend zeeschip, langer dan 50 meter, twee toplichten achter elkaar.
    Vandaar het toplicht aan de achtermast. Met meerdere sleepboten, of met een sleep langer dan 200 meter voeren ze 3 toplichten aan de voormast.
    Op een zeeschip zijn de lamphuizen vaak dubbel uitgevoerd en zitten dan onder elkaar. Bij de boordlichten zitten ze in dezelfde lichtbak. Waarschijnlijk heb je daarin bij het model onvoldoende ruimte om een dubbel lamphuis te creëren. Gr. Klaas.
    https://www.dhr.nl/dhr-marine/products/navigation-lights/dhr70n-duplex
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Dat mag wellicht mooi zijn, maar hou er rekening mee dat tijdens het slepen het aangrijpingspunt ook hoger ligt.
    Je model wordt dan vlugger instabiel.
    Persoonlijk ballast ik m'n werkschepen iets dieper dan de constructiewaterlijn aangeeft.
    Dat scheelt veel stabiliteit, zeker bij zwaar sleepwerk.
    Ga eens na wat er gebeurd als je een zware sleep dwarsscheeps hebt met de sleeplijn strak en die sleep door de wind gegrepen wordt...
     
  14. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja Roel, ik blijf een groentje he. Wat ik dacht te voorkomen is dat er snel water via de roeren naar binnen zou komen. Dat ze hoger op het water instabieler is had ik gisteren al in de praktijk ervaren. En dan in combinatie met de geschetste situatie...wordt vast een vochtig avontuur gok ik. Bedankt voor waarschuwing.
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Roerassen vullen met uierzalf, daarna de roerkoningen er in drukken. Waterdicht.
     
  16. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Roelof_l vindt dit leuk.
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Roelof_l hier kunnen we zeker iets mee! Dank voor de moeite.

    Groet,

    Polite
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2019
    Roelof_l vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, In het begin had ik mijn S-F uitgerust met simpele roeren en de (te) korte hennegatskokers (doorvoer roerassen) aan de binnenkant voorzien van stukjes rubber slang. Geen idee of je daar nog ruimte voor hebt. Ook nu, met andere doorvoeringen (Franse fietsventielen) heb ik bovenin een rubber ring als afdichting tussen doorvoer en roerhevels. Meer om te voorkomen dat opgestuwd schroefwater naar binnen komt. Je moet maar kijken wat bij jou het beste past/werkt. Veel vrijboord heb je achter niet, dus is het belangrijk om te verzinnen hoe je het water buiten houdt. Het eerste waar ik last mee krijg bij te weinig diepgang is het lucht trekken van de schroeven. Dat kun je deels voorkomen met een gevoelige duim om gas te geven. Zowel voor, als achteruit. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  19. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ja die tip met de zalf heb ik bij de aandrijfassen gebruikt. Uierzalf van de A.tion...nou daar trap ik niet natuurlijk. Hier hebben ze alleen maar uiercreme. Die is zo dun dat het weg is nog voordat je schip het water raakt. Maar gelukkig hadden ze de uierzalf nog wel bij het Kr...vat. Zelfs met een citrus geurtje.
    Ook het idee van Klaas met een fietsventiel is iets om dit weekend uit te vogelen.
    Bedankt weer mannen.
     
    Cliff67 vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, Neem de uierzalf in de gele blikken van Bogena. Kruidvat heeft dat wel. Een paar theelepels zalf in het deksel, even op de keramische kookplaat of boven een waxinelichtje en dan opzuigen met een injectiespuit. Kun je met de spuit niet recht achter de askoker komen, dan een stukje slang er op. Succes verzekerd. Aan de binnenkant op de askokers een paar spatschermen van een plastic dop(je). Gr. Klaas.
     
    kikonline en Cliff67 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina