Hotlinerromp afvormen.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 mei 2019.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vakwerk als je het mij vraagt. Ik zie dat 90% van de vliegers niet zomaar even doen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daarom beschrijf ik het ook Wil, zodat meer mensen dit gaan doen.
    Dan komen er tenminste weer wat leuke modellen in de lucht en niet al dat ARF spul, 13 in een dozijn.

    Ben bij de Hornbach geweest, heb daar ook voor Jan Brilman een fotootje gemaakt.. maar de afstandbussen hadden ze niet dus ik heb M6 verlengmoeren genomen, die boor ik na het lamineren wel uit zodat het een bus word.
    Ik heb alles al ontvet, zo met de PVA aan de gang en dan na het eten de laag vormenhars opzetten.

    De contra's, wat dus de bussen worden om de 2 malhelften op elkaar te trekken.

    CIMG3479.JPG
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het gaat weer van voren af beginnen, vormenhars, katoenvlokken, ingedikte hars en dan lamineren.
    Over 2 dagen zien we het resultaat.
    Nu ligt ie er weer zo bij.
    CIMG3482.JPG

    GJ
     
    Hans V, TheNorb en Adop vinden dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    9:00 woensdagmorgen.
    10 minutjes werk incl aanmaken hars.
    Resultaat:

    Neussectie
    CIMG3483.JPG


    Kielvlak
    CIMG3484.JPG


    GJ
     
    Hans V vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    15:15 begonnen met aanmaken van de hars.
    4 lagen weefsel en de rovings aangebracht.
    16:00 klaar, opgeruimd en de handen gewassen.

    CIMG3485.JPG

    Je ziet de rovings goed achterin het kielvlak.
    CIMG3486.JPG

    Nu echt 2 dagen wachten tot alles uitgehard is.
    Het is warm genoeg in huis.

    GJ
     
  6. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Succes, dat wachten is heel moeilijk.....

    :beer:
     
  7. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Nog 1 nachtje slapen ;)
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik word wakker, loop de kamer in en denk... zal ik..
    Maar gelukkig heb ik nog een reparatie van iemand staan dus kan ik daar weer mee verder, ook een gfk klusje.

    GJ
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Alvast wat voorbereidend werk gedaan voor morgen.
    De randen afgezaagd met een oscillerende zaag.
    CIMG3489.JPG

    De romp openingen ook grotendeels al weggezaagd, dat maakt het lossen morgen makkelijker.
    CIMG3490.JPG

    Hier kijk je op het motorspant van de orginele romp in de vorm.
    CIMG3491.JPG

    Met zagen merk je dat hij nog niet doorgehard is, je ruikt het en het is nog wat kauwgomachtig zagen.

    GJ
     
    TheNorb en Hans V vinden dit leuk.
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hij is los.
    De laatst gelamineerde kant sprong na enig aandringen vrij makkelijk los.
    Als werktuigjes heb ik een oude Master Airscrew prop genomen, de achterkant van het blad op de deelnaad gezet en een tikje met de hamer op de voorkant van het blad.
    Dan langzaam de prop doordrukken tot de naad van voor naar achter open is.
    Het is plastic dus er kan niets beschadigen.
    Als 2e tooltje heb ik een apc slowflyer prop gebruikt, daarmee kan je een beetje om een hoekje werken want de tips zijn nogal flexibel.
    Zoals gezegd, het laatst gelamineerde deel kwam goed en snel los maar de andere kant was een worsteling.
    Hij bleef ergens vast zitten, dus met de slowflyerprop de ronding van de romp volgen, toen nog met een nylon touwtje van achteren naar voren.
    Maar hij is los.
    Er zijn wel stukken verf in de mal, van de romp blijven zitten, dat was dus dat deel waar hij vast zat.
    De zogenaamde 2K lak heeft niet goed op de romp gehecht en is in ieder geval een reactie aangegaan met de lossingwas.
    Ik heb met wat plastic strookjes de verf er redelijk uit kunnen krijgen maar de mal glanst niet, dat is dus een reactie geweest met de lossing of zelfs met de epoxy.
    De deelplaat is prima losgekomen dus het was echt de verf of de lossingwas.

    De mal is bruikbaar om een romp van te vormen en de origele romp is ook nog OK.
    Nu alles afwerken, polijsten en dan poetsen met de lossingwas.
    De foto's.
    De originele romp en de mallen.
    CIMG3492.JPG

    En het deel waar nog wat verf zit.
    Bij het vleugelzadel
    CIMG3493.JPG

    GJ
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  11. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Die worsteling komt me heel bekend voor... Heb dat zelf ook gehad, één helft probleemloos los, de andere moest met geweld bevrijdt worden.
    Lijkt me dat je analyse klopt. Wat ik er zelf van geleerd heb destijds is dat je bij het maken en afwerken van een plug echt ruim de tijd moet nemen en de laatste afwerk laklaag extra lang laten drogen/harden. En daarna natuurlijk helemaal wezenloos poetsen met was. Minstens 5x goed in en uitwrijven, alle moleculen dicht metselen.

    Respect voor het noeste werk en de heldere beschrijving. En dat moet straks allemaal nog een keertje .... Succes!
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb al besloten dat ik de volgende romp niet meer verf met 2K lak want dat moet officieel 6 weken uitharden maar spuit met polyester.
    En duitsers noemen dat dan Vorgelat of Schwabbellack.
    Dat is ook de toplaag van echte zwevers, hardt binnen 1 week uit en dan kan je er allerlei polijstmiddelen op loslaten.

    Beetje jammer dat ik een vezeltje in mijn duim gekregen heb dus.... allergie, dik duimpje.

    GJ
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vanochtend vroeg al begonnen de romp wat te fatsoeneren.
    De openingen waar de cockpit en vleugel zitten strak weggeslepen en ook de openingen voor de bevestiging van het stabilo wat strakker gemaakt.

    CIMG3494.JPG

    De M4 bouten passen in de sleuven dus er kunnen straks ook M4 moertjes ingelamineerd worden.
    CIMG3495.JPG

    En de 2 helften tegen elkaar, genoeg ruimte om er met een kwastje in te kunnen op de verbindingsnaad aan te kunnen drukken.
    CIMG3496.JPG

    Nou zal het vandaag wel te heet worden om te lamineren en ik voel me niet helemaal 100% dus dat lamineren doen we dan wel dinsdag of zo.


    GJ
     
    Hans V vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Eigenlijk geen update maar wel een aankondiging.
    De mallen zijn gepoetst en woensdag ga ik even naar Polyservice polyester gelcoat halen.
    Dat verdun ik iets en dan is het vorgelat of Schwabbellack.
    Dat is de witte buitenkant die je normaal op je romp ziet zitten aan de buitenkant.
    Woensdagmiddag ga ik dan dat spul in de mal smeren en ze lamineren.
    Dit weekend denk ik ze dan te lossen en is de eerste romp een feit.

    GJ
     
  15. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Polyester gelcoating. Nou zet de wasknijper maar vast op je neus . Niet iets om binnenshuis te doen. Ik gebruik tegenwoordig 2k gelcoating op polyurethaan basis. Stinkt minder, is dunner en na 3 weken drogen kun je nog steeds glas met epoxy aanbrengen. Echt een aanrader voor wie de lucht van polyester zat is.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik zou normaal gesproken gewone autolak gebruiken maar ik heb mijn compressor weggegeven dus kan niet spuiten en het moet even snel, dus dan is Polyservice de enige mogelijkheid en die hebben geen coating op PU basis.
    En ja, het gaat buiten gebeuren, zullen de buren ook niet echt fijn vinden...

    GJ
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Rick, ik weet het maar heb je de prijs gezien?
    Dan neem ik wel gewoon polyester voor 9 euro en verdun dat iets.
    Bij de echte romp gebruik ik gewoon 2K autolak, dat is lichter in gewicht.
    Alleen moet ik wel mijn compressor aan de buurman terugvragen om het te spuiten.
    Ondertussen ben ik ook mijn deltavleugel aan het voorbereiden om af te mallen.
    Dat lag ook al maanden te wachten.
    CIMG3498.JPG


    GJ
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo, de gelcoat gehaald, 2 zachte kwastjes erbij en ik ben gaan gifmengen.
    Het is heel lang geleden dat ik de PS-55 van Polyservice gebruikt heb en hij is vloeibaarder dan ik me kan herinneren.
    Ik heb de wit ingekleurde versie genomen, 70 gram in een bekertje gegooid en er nog zo'n 12 gram aceton bij gedaan om het nog wat vloeibaarder te maken.
    Daar moet dan 1,5% harder bij... uhhh, 82 gram en dan 1,5%.. dat is op een keukenweegschaal niet te doen.
    Dus ik heb er een beetje bij gedaan tot de keukenweegschaal 83 gram aangaf, zal wel genoeg zijn.

    Even goed mengen en man, wat stinkt dat.
    Herinneringen komen boven, dat ik mijn echte boot aan het bouwen was, kilo's polyester er doorheen gedraaid.
    En ook best raar dat het spul wat vreselijk stinkt minder schadelijk is voor de gezondheid dan epoxy, wat je niet ruikt.

    Maar OK.. lekker kwasten in de romp tot hij redelijk egaal was en nu liggen de 2 delen buiten uit te wasemen.
    Voordeel van polyester is dat je heel lang kan wachten tot je verder gaat.
    Het kan over een uurtje maar ook over een week, maand of wanneer ik zin heb.
    Het zal wel morgenmiddag worden.

    De foto's:
    De 2 delen
    CIMG3499.JPG

    Het deel van de vleugelopening en cockpit
    CIMG3500.JPG


    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het gaat weer beginnen, ik hoop de warmte een beetje voor te zijn.
    Het is nu 21 graden in de kamer, straks zal het wel oplopen tot 25 of zo, dan kan het lekker uitharden.
    Ik heb 2 uur werktijd (potlife) en ik denk dat ik in maximaal 45 minuten klaar ben.

    De voorbereiding:
    ik heb 3 weefsels gesneden, 49 grams, 80 grams en 163 grams keper.
    Ik heb mijn rolmes weer uit het stof gehaald, dat snijd zo fijn, geen rafels, superstrak.
    CIMG3501.JPG

    Detail:
    CIMG3502.JPG

    Hier liggen de hoopjes weefsel.
    CIMG3503.JPG


    Ik heb van elk weefsel 2 stroken van iets meer dan de breedte van de romp gesneden, dus ongeveer 10cm breed.
    De volgorde wordt, 1 laag 49, 1 laag 80 en 1 laag 163.
    Je ziet ook 4 strookjes van ongeveer 1,5 cm breed, dat is om de hoeken mee op te vullen, dus bij het zadeltje van het stabilo en bij de cockpit.
    Ik lamineer eerst die hoekjes erin en dan pas het brede weefsel.
    Ik probeer foto's te maken van het proces.

    Ze liggen klaar, nu de handschoenen aan, ramen open en gaan.
    CIMG3504.JPG

    GJ
     
    ron van sommeren, Jan Weststrate en Hans V vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina