welke motor en prop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Binkey01, 27 mei 2019.

  1. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    ja inderdaad en zeker voor dat geld. Ze hebben er nog al wat voor moeten betalen want de factuur zat in de doos. Ik ga daar even de prop bestellen en dan wachten tot alles binnen is. :)
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, als defensie al tonnen betaald voor mini helikoptertjes die modelbouwers voor een fractie van het geld kunnen bouwen.
    @Rick, waarom heeft de TUdelft die modellen niet aan de politie kunnen of mogen leveren?
    Lijkt me dat jullie ze mooier en beter kunnen bouwen?

    GJ
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    @GJVO, Glas wordt niet zelden gebruikt omdat het vele voordelen heeft tov carbon.
    Het is transparant(er) voor HF straling, dus minder obstakel voor alle communicatie en localisatie apparatuur in het toestel.
    Het is transparant(er) voor radar waardoor meer stealthy dan carbon wat voor sommige toepassingen beter is.
    Het is gemakkelijker te verwerken en is goedkoper.
    De impact weerstand voor een romp van deze omvang is duidelijk beter dan igv carbon.

    En over de prijs:
    Je wilt niet weten wat voor papierwinkel er tijdens het ontwerp en de bouw alnodig is om zo'n toestel gecertificeerd te krijgen.
    Het is echt heel andere koek dan modelvliegtuitgen, daar kun je het echt niet mee vergelijken.
    Het is niet voor niets dat in de tijd dat dit toestel is ontstaan (2008) er veel bedrijven zijn begonnen met UAV's maar er slechts een handvol met winst draaiden.
    Overheden willen alleen maar zaken doen wanneer op langere termijn er een redelijke zekerheid is dat gecertificeerde onderdelen nageleverd kunnen worden.

    Jij zal het model natuurlijk véél goedkoper kunnen afmallen en soppen, of Look anders, maar daar valt in de professionele luchtvaart, want dat is het niet mee aan te komen.

    Verder ken ik het toestel vrij goed.
    Het werd in 2008 geïmporteerd door het bedrijfje Albatros van J. Wensted en is oorspronkelijk een Isrealisch ontwerp. We hebben het toen heel goed kunnen bekijken en fotograferen. He zult op de foto's ook de Hacker B50XL met vertraging (geen Hacker) én de ringen rond de klapprop kunnen zien.
    Ik heb op de foto's mijn collega's afgeknipt uit privacy overweging.
    3 Meter-1.jpg 3 Meter-2.jpg 3 Meter-Motor.jpg 3 Meter-Motor-2.jpg

    Rick
     
  4. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Grappig & leuke foto's maar ik had verwacht dat de motor toch wel netter op de kist zou zitten. ben benieuwd wanneer mijn motor binnen komt en eenvoudig / lastig het is om deze out-runner er op te krijgen.

    Denk trouwens dat ik een vast prop mooier vind staand dan een klap-prop..... maar goed dat is dan weer meer looks dan functie.

    Meteen nog een vraag in de vleugel zit een inlaat voor een pitot sensor denk ik want ik heb een slangetje van de voorkant van de vleugel naar de body. echter mijn pitot heeft 2 slangetjes en een staafje... kan ik deze inlaat wel gebruiken of kan ik dat beter bewoon houden van de 2 slangetjes en staafje van de sensor die ik gekocht heb
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    merk ook op dat het een drie-blads klap prop is! een 14x6 tweeblad is niet hetzelfde als een 14x6 3-blads...

    Ik kan me goed voorstellen dat de prop-diameter beperkt is door de hoogte van de motor-stand, dus als je dan toch voldoende vermogen wilt inbouwen, moet/kan je met het aantal bladen werken (en de spoed)

    Vraag me trouwens wel af of de topic starter al enige vliegervaring heeft?
     
  6. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Ik vlieg nu met een Skywalker X8 en met een Parrot Disco maar vroeger wel met zwevers gevlogen. Dit is alles voor mij weer iets nieuws en dan stel ik liever veel vragen dan dat ik domme dingen doe :)
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Gert Jan, je hebt echt geen idee waar je over praat met bv die mini helicoptertjes.
    Die zijn door een modelbouwer die ik heel goed ken ontwikkeld.
    Ten eerste hij is een video conferencing systeem ontwikkelaar geweest bij Tandberg.
    Hij heeft miniatuur heli's ontwikkeld voor zijn hobby.
    DSCN1504b.jpg
    Enkele van zijn ontwerpen zijn als speelgoed op de markt gekomen. Daarmee ettelijke miljoenen binnen gehaald.
    Daarmee is hij een bedrijf begonnen voor de micro heli's.
    Hij heeft enkele van de top collega's van Tandberg in zijn bedrijf binnengehaald en daarna nog meer van buiten.
    De helitjes zijn zo geavanceerd met een aandrijfsysteem rotor besturing en rendement dat echt super goed is.
    Hun video transmissie gaat km's vlak over de grond en blijft goed.
    Er is geen ontwikkeling die daar tegenop kan, nergens in de wereld. Ik heb diep respect voor wat hij (ze) presteren.

    En wat betreft het leveren van een fixed wing zoals deze waar @Binkey01 zijn hand op heeft kunnen leggen is het ook simpel.
    Niemand van ons had de mogelijkheid én de zijn om zo een bedrijf te starten. Je moest eens weten wat daar bij komt kijken.
    Als je nu al ziet hoeveel tijd we op het MAVLab bezig zijn met het mogen vliegen van experimentele toestellen, dat wil je niet eens weten.
    In die wereld zou jij je ook zeker niet thuis voelen, zover ken ik je wel.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, hebben we het over dezelfde helietjes?
    https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Hornet_Nano
    Deze komen uit Noorwegen.

    En wat betreft de fixed wing, volgens mij is de TU Delft toch wel echt 1 van de besten wat betreft aerodynamica in Europa.
    Jammer dat "de regering" hier dan geen gebruik van maakt en stimuleert om dat in Nederland te houden.
    En wat betreft het vliegen en bouwen van experimentele modellen, nee, niet als werk.
    Modelbouw was mijn hobby, tot ik een paar jaar bij Muco gewerkt had, daarna heb ik alles aan de kant gegooid want ik was het helemaal zat.
    En zoals elke verslaving... begon het na een paar jaar weer te kriebelen.

    GJ
     
    pieterjbo vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    In het buitenste eindje van de rechter deel ban de binnenvleugel zit een gaatje voor een totale druk meting.
    Ik zou op die plaats een echte Pitot-Statische druk sensor plaatsen, met twee slangetjes dus. Dan heb je hoogte en snelheid.

    Alle opmerkingen die ik eerder heb gemaakt over de aandrijving zijn in mijn optiek nog steeds relevant.
    Een drieblads prop is niet nodig wanneer je niet in de buurt van de 9 kg komt, maar iets meer vermogen dan het genoemde HK motortje zal het rendement flink ten goede komen.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja @GJVO dat is het toestelletje. En dan loopt Wikipedia achter, want Prox Dynamics is overgenomen door FLIR, de grote fabrikant van oa. Infra-Rood meet apparatuur voor allerlei doeleinden.

    We zijn wel degelijk bezig met projecten voor "de regering" hier. Oa een project met waterstof cel die lang moet kunnen vliege, maar waar ik hier niets over vertellen kan.
    Of daar een product uit komt dat dan weer in Nederland wordt geproduceerd is nog niet duidelijk, maar er zijn toch al weer diverse bedrijven in Nederland die ontsproten zijn uit de UAV activiteiten van TUDelft en andere universiteiten en hogescholen.
    En de aerodynamische kennis wordt, zoals het hoort met wetenschap, over de hele wereld verspreid.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als het model vliegklaar onder de 4 kilo kan blijven dan lukt het wel met dit motortje.
    Sven woont in de buurt van Enkhuizen dus ik heb hem aangeraden om contact op te nemen met Pegasus.
    Zeker voor de eerste vluchten.
    En de firma zegt echt 600 Watt dus dan heb je met die Turnigy vermogen over.. hoewel je volgens mij nooit die 5 meter per seconde zal halen met dit gewicht.
    Maar omhoog gaat ie wel.
    Jammer dat ze geen vleugeloppervlak geven want dan kan je uitrekenen wat de vleugelbelasting een beetje is.
    Maar ik weet zeker dat de mannen bij Pegasus dit ook leuk vinden en zullen helpen.

    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een antwoord van Bernd gekregen, met foto's.
    Bernd is een begrip in de nurflügelwereld en vliegt met inklappende duwprops, ook met grote vermogens.
    Zoals ik al eerder schreef klapt een normale klapprop rond een romp maar een duwprop dus niet.
    En dan zakken beide bladen naar beneden, als je dan de motor opstart gaan beide bladen 1 kant op, dan heb je zoveel onbalans dat je hele vliegtuig uit elkaar gerukt wordt.
    Er zijn oplossingen voor en die kent hij als beste.

    Ik zal de email hieronder neerzetten met de foto's in volgorde.



    Hallo Gert-Jan,



    schön wieder mal von Dir zu hören.

    Das Thema Druckluftschraube ist immer schwierig zu lösen. Manchmal kommt man mit kleinen Umbauten von Standart-Teilen hin, manchmal ist der Aufwand größer.



    • Am elegantesten ist die Lösung auf den Bildern 1 und 1.1 Aber dafür brauchst Du eine Eigenbau Luftschraube. Diese Lösung wird Dir also nicht helfen, aber vielleicht gibt es Dir eine Anregung.
      b1.jpg

      b11.jpg

    • Die Lösung von Bild 2 ist auch elegant, auf RC-N habe ich einen Baubericht dazu
      b2.jpg

    • Die Lösung von Bild 3 ist leider beschädigt. Es ist ein umgebauter Freudenthaler Spinner. Die Platte gegen die die Luftschraube beim aufklappen prallt, musste ich regelmäßig kontrollieren. die Platte hat sich regelmäßig losgeschlagen. Diese Lösung hatte ich bei meinen F5F Nurflügeln im Einsatz und funktioniert mit normalen Luftschrauben
      b3.jpg


    • Die Lösung der Bilder 4 bis 4.2 ist ein normaler Luftschrauben Mitnehmer, der vorne und hinten mit Sperrholz verstärkt ist. Beide Sperrholzplatten verhindern, dass die Luftschraube sich zu weit aufklappt. Der CFK Schlauch hält das Sperrholz an dem Luftschrauben Mitnehmer.
      b4.jpg

      b41.jpg

      b42.jpg
    Folgendes muss man bei allen Lösungen beachten:

    • Die Luftschraube muss sich um mehr als 90° aufklappen können (100° ist besser)
    • Die Prallplatte darf sich nicht Lösen, wenn die sich löst, fräst sich die Luftschraube in den Rumpf (bei der Vespertilio hat da mal eine Luftschraube den kompletten Motorspant locker gefräst, danach drehte sich der Motor,... den Rest kannst Du Dir vorstellen.


      Tot zover dan de reactie van Bernd Pfeiffer, waarvoor dank.


      GJ
     
  13. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Hoi,

    Bedankt voor het uitzoeken! maar als ik dit zo zie blijf ik lekker bij een vaste prop want ik wil niet dat de boel stuk gaat :) Ik ben trouwens gebeld dat ze geen 14 x 6 E prop hadden maar alleen een 14x7 E dus ik hoop dat het daar ook mee gaat lukken. Ik heb gister wel de motor binnen gekregen dus ik kan nu gaan werken aan de motormount!
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    14x7 lukt ook wel.
    Let er bij het maken van de motormount op dat de prop wel ongeveer op dezelfde plek komt al dat hij oorspronkelijk zou komen.
    Dus op ongeveer dezelfde afstand van de neus, niet te ver naar achteren zetten.

    GJ
     
  15. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    Nee klopt daarom was ik ook blij met de foto's vanuit delft daar is het goed te zien :)
     
  16. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    205
    De start is gemaakt even van aluminium een motor mount gemaakt
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina