Hotlinerromp afvormen.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 mei 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is ietsje langer geworden, de routine heb ik niet meer.
    Maar inclusief aanmaken van de hars, opruimen en schoonmaken, 1 uurtje.

    Beginnen met de lastige plekjes.
    De hoekjes bij de cockpit.
    CIMG3505.JPG

    De plek waar de vleugel komt.
    CIMG3506.JPG

    En de eerste hele laag, 49 grams.
    CIMG3507.JPG


    Omdat het geen keper is moet je af en toe een strategisch knipje doen om de bocht om te kunnen
    CIMG3508.JPG





    En ook bij de cockpit
    CIMG3510.JPG

    Als het weefsel er al redelijk strak in ligt dan knip ik het overtollige er zoveel mogelijk af
    Dan werkt het wat fijner bij de volgende lagen.
    CIMG3511.JPG

    En alweer de laatste laag..
    160 grams keper, dat is lekker makkelijk.
    Deze hoef je minder te benatten omdat ie de hars opneemt uit de vorige lagen.
    CIMG3512.JPG


    Het eindresultaat...
    2 halve rompen.
    Je zou nu de delen aan elkaar kunnen koppelen maar dat levert zo weinig voordeel op dat ik ga voor de makkelijke methode.
    Dus uit laten harden en dan naderhand met een stuk glasband de delen aan elkaar zetten.
    Maar dat laat ik later ook nog wel zien.
    CIMG3513.JPG


    Ik had 70 gram hars/harder aangemaakt, dat is bijna op.
    Ik heb geen idee hoeveel weefsel erin is gegaan, ik heb het niet gewogen.
    Maar de romp is mat aan de binnenkant, dus zoals het hoort.
    Als ie glimt zit er te veel hars in het weefsel.
    Hopelijk te zien op de foto.
    Oh, en je ziet ook nog een roving zitten, op de plek waar de vleugel komt.
    Ook ter versteviging.
    CIMG3514.JPG


    Nu een uurtje of 12 wachten en dan ga ik verder.

    GJ
     
    ISOLA2, Hans V, Hans N. en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is weer ochtend..
    Slecht geslapen, mijn vriendin was even zoek nadat ze me belde dat ze in een taxi stapte in Istanbul..
    Trut, maar ze is terecht.

    Dus niet helemaal fris opgestaan de mallen erbij gepakt.

    De randen moeten eraf gehaald worden om de rompdelen strak op elkaar aan te laten sluiten zodat het 1 geheeld wordt.
    De meeste mensen doen het zo..
    Afknippen.
    En als ik dat doe neem ik een gebogen schaar en knip dan schuin langs de malrand het weefsel af.
    CIMG3515.JPG

    Beter detail
    CIMG3516.JPG

    Maar er is een betere en snellere methode...
    Ja, sommigen doen het met een Stanley mesje of zo, kan ook maar dan beschadig je je vingers en ik als hobby gyneacoloog wil dat niet ;-)
    Dus mijn oplossing, een scherpe beitel.
    CIMG3517.JPG

    Wel opletten dat je het weefsel in de mal drukt, dus niet zo want dan los je het weefsel al uit de mal.
    CIMG3518.JPG

    Maar zo, dus echt schuin vanuit de binnenkant drukken.
    CIMG3519.JPG

    Om het mezelf wat makkelijker te maken en te zorgen dat ik redelijk handvast langs de rand van de mal kan glijden zet ik mijn andere hand onder de beitel zodat ik een bepaalde hoek aan kan houden.
    CIMG3520.JPG

    Na een minuut of 5 is 1 maldeel helemaal ontdaan van de rand.
    En dan heb ik ook nog de openingen rond de cockpit en vleugel open gemaakt, dit wel met een mesje.
    Als de 2 delen dan tegen elkaar zitten kan ik er via die gaten goed bij om het weefsel bij de deelnaat goed aan te drukken.
    CIMG3521.JPG

    Even met de stofzuiger de rotzooi opzuigen en dan liggen ze klaar om verenigd te worden.
    CIMG3522.JPG

    En een aanzicht vanaf de voorkant.
    CIMG3523.JPG


    Nu eerst een bak koffie en wat huishoudelijke dingen doen en dan ga ik straks proberen de delen aan elkaar te koppelen.
    Dat is een lastig werkje en aangezien ik geen goed glasweefselband meer kan vinden (15mm breed en maximaal 170 grams) ga ik een andere oplossing uitproberen.

    GJ
     
    WillydeWoofer, ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hoi GJ,

    is er een reden voor om het niet "nat in nat" te doen? en dan zo'n lange ballon in de mal om het glaswerk goed tegen de mal aan te drukken?
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als ik nat in nat zou gaan werken (wat bijna niemand doet, ook niet de grote fabrikanten) dan zouden er geen gaten in de romp mogen zitten.
    De romp moet dan helemaal gesloten zijn anders komt de ballon eruit.
    En dan moet ik of modelleerballonnen aan gaan schaffen want die ik had zijn al verteerd of ik moet een soort van mal maken en daar acryl overheen gieten zodat ik zelf een ballon ga maken.
    Maar dat is dit modelletje helemaal niet waard.
    Als ik het echte model ga maken dan wordt het allemaal wat mooier en degelijker, dit is puur om 2 of 3 rompjes (maximaal) te maken.

    Ik heb net de verlengmoeren doorgeboord tot 5,9mm zodat de bout er doorheen kan om hem aan de andere kant in de moer te schroeven.
    Het past allemaal nog prima dus er is niets gekrimpt of kromgetrokken.
    Vanavond gaan we koppelen.


    GJ
     
  5. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Grappig, ik heb het tot nu toe altijd nat in nat gedaan met ca 1cm overlappende flapjes. Ik gebruik dan een vuren latje met een klein wieltje van een speelgoed autootje aan het eind om de flapjes aan te rollen. Wel lastig in nauwe ruimtes zoals de staart van deze romp. Maar dat geld ook voor de "droog" methode zoals je hier beschrijft. Ik hoorde laatst ook nog een mooie tip die ikzelf nog niet geprobeerd heb maar zeker ga doen: nat in nat werken en op plekken waar de romp erg nauw wordt het glas met een kromme schaar strak aan de mal afknippen. Op die plekken dan aan beide kanten van de mal een rips ingedikte epoxy tegen de naad aanbrengen. Epoxy eerst wel indikken met tixotropier poeder. Daarna de mallen samen klemmen. Op de malnaad zou de epoxy met tixotropier nu moeten samenvloeien en zo een verbinding zonder luchtbellen moeten maken. Heb me laten vertellen dat dit ook wordt toegepast bij f3d kisten.

    Als ik weer wat rompjes ga soppen ga ik het zeker eens proberen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het was gisteravond erg somber in huis en ik voelde me zelf ook niet helemaal 100% dus het plakken heb ik uitgesteld tot vandaag.

    Wat je zegt, een rups ingedikte hars, dat heb ik gisteren al aan Norbert geschreven hoe ik het ga doen.
    Op de deelnaad leg je een rups ingedikte hars, ingekleurd in de kleur van de romp.
    Dat vult de naad en als je een goede mal hebt dan is de naad vrijwel onzichtbaar.
    Dit wordt bijna altijd zo gedaan, niet alleen bij F3D.
    Wat ze bij dat soort modellen ook doen is bij het kielvlak, waar je dus amper nog bijkomt, wat schuimmiddel aan de hars toevoegen zodat het wat uitzet en een groter oppervlak geraakt wordt om een betere verbinding te krijgen.
    Bij vleugelschalen is dit ook de enige methode om de schalen echt goed sterk op elkaar te krijgen.
    Mijn methode is een combinatie van die 2, een band en ingedikte hars.
    Nu even wakker worden en wachten tot het zonnetje doorkomt om alles goed op de foto te krijgen.

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Daar gaan we dan.
    Het rottigste werkje van een model maken.
    Koppelen van de 2 romphelften.

    Voorbereiding is alles.
    Ales klaargelegd.
    CIMG3524.JPG

    In het kielvlak nog een extra veiligheidje ingebouwd, een stukje schuim zodat de delen

    zeker aan de voorkant goed vastzitten.
    CIMG3525.JPG


    Het 80 grams weefsel benatten op een stuk plastic.
    CIMG3527.JPG

    En dan daar een band van snijden, van breed naar smal (voor is de romp breed en achter nog geen 18mm)
    CIMG3528.JPG

    De band is op maat.
    Ik laat hem op het plastic zitten
    CIMG3529.JPG

    Ik leg dan het plastic met weefsel in de romp, 1 kant overstekend.
    Hier de onderkant van de romp.
    CIMG3530.JPG

    CIMG3531.JPG

    CIMG3532.JPG

    Het andere deel van de mal krijgt dezelfde behandeling alleen wordt het weefsel dan aan de bovenkant van de romp geplakt.
    Daarna is het tijd om de hars in te dikken met aerosil.
    Het moet een soort slagroom worden, dus het moet blijven staan op verticale vlakken.
    En ik heb er nog wat witte pigment in gedaan om de naad wat onzichtbaarder te maken.
    Zal bij deze mal wel niet lukken omdat ik de naad niet superstrak gemaakt heb.
    De ingedikte hars heb ik in een puntzak gedaan (Jamin of drogist waar ze snoep verkopen).
    [​IMG]

    Puntje afknippen dan kan je het naar voren drukken.
    [​IMG]

    En dan spuiten maar.
    Te beginnen bij het kielvlak.
    [​IMG]

    En dan verder..
    [​IMG]

    Niet te zuinig zijn, wat niet nodig is wordt er toch tussenuit geperst.
    Ik doe alleen de delen waar de glasweefsel nog niet geplakt is en dat aan beide delen.
    Dan komt er rondom een rups te liggen.
    En na een paar minuutjes is dit het resultaat.
    Aan de andere kant zie je het weefsel en aan de onderkant de rups hars.
    [​IMG]

    De 2 delen schuif je dan schuin in elkaar en zet het even losjes vast.
    Dan kijk je aan de voorkant of alles er goed uitziet, of er geen weefsel tussen de randen zit,
    [​IMG]

    Lijkt me prima dus dan worden de bouten stevig aangedraaid.
    En dan kijken we even binnenin de romp door de opening waar de vleugel komt.
    Je ziet de rups over de naad lopen.
    Het plastic laat ik zitten tot alles uitgehard is.
    Dat heeft nu wat voordelen.
    [​IMG]

    Je kan namelijk met een heel simpel werkstukje de boel aandrukken en er blijft dan ook niets aan plakken zoals vroeger wel gebeurde.
    Vroeger nam ik altijd een weefselband die ik nat maakte met epoxy, dan erin legde en de boel aandrukte met een fietslampje op een stokje.
    Je had dan licht en je zag wat je deed.
    Maar dit heeft een nadeel, als er ergens een weefsel los hing dan wilde hij wel eens aan het lampje blijven hangen en trok je de hele band weefsel uit de romp.
    Nu met dat plastic is dat probleem er niet meer.
    Nu lekker met het stokje poeren.
    [​IMG]

    Het stokje is een gewoon een stukje 8mm rondhout met aan het einde een stukje dubbelzijdig tape waarop een stukje huishouddoek geplakt is, je zou dat ook kunnen vervangen door een stukje keukenrol of iets anders, als het maar zacht is en je er wat druk op kan zetten.
    En dan kan je echt tot helemaal in de staart gaan, boven en onderkant aandrukken en je blijft nergens kleven.
    Hier een foto dat het stokje echt helemaal in de staart zit.
    [​IMG]

    En zo zit het nu.
    Plastic nog steeds op het weefsel, dat komt heel makkelijk los als alles uitgehard is.
    [​IMG]

    En zo ligt het nu te drogen.
    Omdat ik maar 6 bouten heb gebruikt om te koppelen heb ik voor de zekerheid nog maar wat knijpers en lijmklemmen geplaatst.
    Hopelijk is het genoeg.
    Normaal zou je elke 5-10 cm een koppelbout zetten maar ons ben zunig.
    [​IMG]


    Nu echt weer 24 uur wachten...


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2019
    ko v d heuvel, Thedo, tjarko en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Het ziet er mooi uit!

    ...ja, en dat is het allermoeilijkste :hammer:...
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Na 23 uur ging het niet meer.
    Ik had hem gisteravond al ontdaan van de lijmklemmen en ook kwam dat plastic erg makkelijk los dus dat heb ik er ook maar uitgehaald.
    En vanochtend lag hij daar, zonder koppelbouten en lijmklemmen.
    [​IMG]

    Kijkje aan de binnenkant met het plastic verwijderd.
    [​IMG]

    Daarna ergens ruimte gemaakt met de beitel, eerst aan de onderkant en toen aan de voorkant.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna de beitel vervangen voor een balsa latje en daarmee rustig alles opengedrukt.
    Je hoort wat knisperen, dat is de romp die loskomt.
    [​IMG]

    Dan de bovenkant
    [​IMG]

    En het spannends, het kielvlak.
    [​IMG]

    Daar ligt de romp, de rechterschaal is los en je ziet het overtollige ingedikte hars liggen.
    [​IMG]

    De andere kant ging ook erg makkelijk los, geen geweld hoeven gebruiken.
    En de romp, vers uit de mal.
    [​IMG]


    Het overtollige hars bij de deelnaad krap je er makkelijk af met een mesje of de beitel.
    En de naad ziet er dan zo uit.
    Redelijk netjes voor een snel in elkaar geflanste mal.
    [​IMG]

    Het deel waar ik bang voor was, het kielvlak.
    Ook prima gelukt.
    De bovenkant moet misschien nog wat opgeschuurd worden maar alles is gekoppeld en al redelijk hard.
    [​IMG]

    De achterkant van het kielvlak hou ik bewust altijd open, meestal om er zo een servo in te kunnen lijmen en naderhand nog wat inslagmoeren in te harsen.
    Ik had geen M4 in huis dus moet ik dat hier naderhand doen.

    Het gewicht van de originele romp was 195 gram.
    Het gewicht van deze romp is 169 gram en hij is best stijf, net zo stijf als het origineel.
    Nu gaat deze romp verbouwd worden en misschien sop ik nog een rompje om mee te vliegen.

    De verbouwde romp gaat voor een speedkist worden.
    Ik ga hem volgieten met purschuim zodat ie zijn vorm redelijk houdt, dan ga ik zagen, schuren en plamuren tot ie de goede vorm heeft en daarna vorm ik hem weer af.
    Maar dan wel goed en netjes.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even de boel gefatsoeneerd.
    De randen bij de cockpit en vleugel weggeslepen en ook de neus recht afgesneden.
    [​IMG]


    En zo ziet het er dan uit met de originele vleugel en cockpitkap.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik zou hem zo in kunnen zetten als echte romp.
    Als ik de romp zou kopen dan zou hij incl verzenden zo'n 110 euro zijn.
    Nu, compleet met mal ongeveer 50-60 euro.

    En laat je niet gek maken..
    Je mag elke romp afvormen, er zit geen patent of zo op, op geen enkel model.
    Al zou ik deze romp goed afvormen, de vleugels kopieren en hem verkopen dan kan niemand er wat aan doen.
    Het is niet netjes maar er is geen juridische grond om het aan te vechten.

    Dus mensen... allemaal gewoon eens een keer een rompje afvormen van een model dat je eigenlijk wel als reserve wilt hebben, zo moeilijk is het niet.
    En als je daar dan nog je eigen idee aan gaat geven door het rompje aan te passen dan kan je je eigen model maken.

    GJ
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik pak maar meteen even door.
    Heb een paar plankjes balsa op de cockpitopening geplakt en hem gestroomlijnd richting vleugel geschuurd.
    Het is nog niet helemaal zoals ik wil maar het is een kwestie van wat in model schuren en kijken of het symmetrisch is.
    Ik wilde eigenlijk de romp wat lager maken maar dan ben ik bang dat ik ruimte tekort kom voor een accupakket en regelaar.
    Dus nu is het zo.
    CIMG3566.JPG


    CIMG3567.JPG


    De vleugelaanvorming die op de romp zit moet ik ook nog aanpassen maar dat doe ik met PUR schuim.
    Het is de bedoeling dat er een 6S pakket van minimaal 3200 mAh in kan.
    De span wordt ongeveer 140cm, koorde wil ik minimaal 27cm hebben.
    Profiel is mijn eigen profiel maar het is snel, profieldikte 6%
    Snelheid wil ik op minimaal 250 km/u hebben met 1500-2000 Watt.

    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga dit weekend nog even wat uittesten.
    Ik heb lossing van HP op waterbasis.
    Normaal gebruik je als lossing iets op basis van carnaubawas of de bekende PAT was.
    De lossing van HP is HGR5.
    Enkele duitsers hebben het al gebruikt en zijn er zeer enthousiast over.
    Opbrengen, 5 minuten laten drogen en dan oppoetsen.
    En dat 2 a 3 keer.
    Dan nog even een uurtje uit laten wasemen en dan kan je aan de gang met verf en epoxy.
    Dus ik ga de mal 3 laagjes lossing geven, dan spuit ik er spuitbusverf van de action in en ga lamineren.
    Eens kijken of dat dan allemaal netjes los komt.

    De afgevormde romp is inmiddels al opgevuld met pur
    CIMG3569.JPG


    CIMG3570.JPG

    En er is al wat aan gezaagd om er een diepere vleugel met een ander profiel op te kunnen zetten.
    Ik heb inmiddels ook al een profiel van Dirk Pflug dat erg goed zou moeten werken op speedkisten, dus niet het door de duitsers gebruikte MH54.
    CIMG3572.JPG


    GJ
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Heerlijk om te volgen GJ, kunnen we allemaal veel van leren!
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Na de lossing met een kwastje aangebracht te hebben en dan na 5 minuten uitgepoetst te hebben, dat 3 keer..
    Kwartiertje uitwasemen en daarna de boel gespoten.
    De randen afgeplakt met tape.
    CIMG3573.JPG


    En dan een half uurtje wachten en lamineren.
    2 laagjes 49 grams weefsel vind ik wel genoeg om even te testen
    CIMG3574.JPG

    En nu weer 24 uur wachten en hopen dat alles goed los komt en er geen stukken verf in de mal achterblijven.

    GJ
     
    Hans V vindt dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Helaas is er toch wat verf in de mal achtergebleven.
    Het kan aan de droogtijd liggen, dat de verf nog niet goed uitgewasemd was.
    Dit is het resultaat:
    CIMG3575.JPG

    CIMG3576.JPG


    Morgen de mal schoonmaken en opnieuw proberen.
    Als de duitsers het kunnen dan moet het mij toch ook lukken?

    GJ
     
  16. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Respect voor het noeste werk! Mooi dat je het goed documenteert in dit arf tijdperk.
     
  17. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Misschien de verf van een grotere afstand spuiten, zodat het "droog" in de mal komt, en dus minder hecht in de mal....

    Verder blijven doorgaan met dit interessante draadje!

    :beer:




    .
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Denk dat onmogelijk of opgeven niet in je woordenboek staat :thumbsup:
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, niet echt, dat kon ook niet in het werk dat ik deed en dat is ook zo in de hobby.
    Hoewel.. ik heb net opgegeven om proberen bij de vliegbasis Volkel te komen, gewoon stilstaan met nog 16km te gaan, toen ben ik maar omgekeerd.

    De verf was redelijk dun in 3 of 4 lagen gespoten.
    In het verleden is het me ook gelukt maar dan met andere lossing.
    Dus met dat nieuwe spul moet het nog beter gaan.

    Het is gewoon even experimenteren, zoals de hele hobby is.

    GJ
     
  20. ragbak

    ragbak

    Lid geworden:
    19 aug 2003
    Berichten:
    794
    Locatie:
    Almere, MVA
    Wat voor verf heb je gebruikt? Acryl?
     

Deel Deze Pagina