Trust probleem

Discussie in 'EDF forum' gestart door fusuno, 8 apr 2019.

  1. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Even voor de duidelijkheid :
    De edf die ik nu heb is een stock 1600 kv 12 blads edf met en trust van 3.65 kg.
    De geadviseerde is een 6 blads met 3.4 kg trust (kv weet ik niet precies)
    Nu was mijn redenering dat het aantal bladen niet zo veel zou uitmaken en heb ik dus naar de trust gekeken, want dat brengt/houd je kist in de lucht....
    Wel binnen de specificaties voor het vliegtuig natuurlijk.

    Even een los schot in de lucht :

    Stel je hebt 2 identieke edf's met nagenoeg de zelfde trust alleen het aantal bladen verschilt.
    Hebben die dan een andere werking in een zelfde toestel?
    het gaat toch om de geleverde trust ?
    nu zullen waarschijnlijk allerlei natuurkundige wetten van toepassingen zijn maar daar heb in niet zo veel kaas van gegeten,
    kan me voorstellen dat een 12 blads meer weerstand opbouwd ,zeg maar een muur van wind of zie ik dit verkeerd?
     
  2. Therry

    Therry

    Lid geworden:
    4 sep 2010
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ik op een forum vond:

    What kill thrust usually (static) is underpressure in front of fan.
    You can measure this with a U tube http://www.engineeringtoolbox.com/u-...ter-d_611.html

    You may fix this with cheater hole (better thrust at take off) but this again
    add drag (less top speed).

    So beware that static thrust is different from dynamic thrust You may
    increase the static but the dynamic thrust will be the same and with
    more drag You end up with less speed (performance).

    So the only option I've found realy made the difference was to increase RPM
    on the fan. This again cascade other problems like overheating motors
    (solved with cooling ribs) and fried ESC (replaced with bigger). To avoid
    a overweight model I reduced fligth time from 5min to 3min and
    high C (35-65) rating on batteries.

    Het is een samen spel van allerlei factoren.

    Er is genoeg te vinden hier over op internet, lees en maak hier gebruik van.
    Zorg ervoor dat je uitgang op 80% van je edf dia is. En dat de fan genoeg kan aan zuigen, zeker met de 12 blades, die vragen veel lucht.

    Hopelijk gaat de viper als nog vliegen. Is een prachtig toestel.

    Succes
     
  3. Springer

    Springer

    Lid geworden:
    13 mei 2019
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Noord Holland
    Misschien interessant om te weten. Naar mijn mening is er sprake van 'stall' van de fan. De kanaalweerstand is te hoog voor een voldoende flow waardoor de bladhoek van de fan/lucht te groot wordt en er, vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel 'overtrek' plaatsvindt.
    Wat is van invloed? Vorm van het inlaat kanaal, obstakels, oneffenheden, overgangen binen het kanaal oppervlak en zelfs, zij het in geringe mate de ruwheid van het oppervlak. Hetzelfde geldt voor het uitlaat kanaal.
    De inlaatopening moet eigenlijk 'kelkvormig' zijn en vooral belangrijk bij lage voorwaartse snelheid met grote ronding. Naarmate de snelheid groter wordt moet ook de afronding 'scherper' zijn.
    Daar stall vrij plotseling optreedt, grens onvoldoende flow is scherp afgebakend, kan het zelfs zo zijn dat deze verdwijnt bij grotere voorwaartse snelheid, de dynamische druk als gevolg van de voorwaartse snelheid 'helpt' mee om de flow boven de 'stallsnelheid' te krijgen, zijnde het drukverschil over de totale aandrijving.
    Lanceren met een katapult kan daarom een oplossing zijn.
    Meer toeren lost niets op als er inderdaad van stall sprake is of moet gecombineerd worden met kleinere bladhoek.
    Wat gebeurt er bij een lager toerental, treedt er onder een bepaald toerental wel een in vergelijking redelijke stuwdruk op? Hoe gedraagt zich dan het geluid in beide situaties, hoog, laag toerental? Is er een overgang van geluidsvorm waarneembaar.

    '
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
  4. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Even een nieuwe update,
    Contact gehad met de leverancier in frankrijk en probleem uitgelegd.
    Zij hebben contact gehad met de fabrikant maar die kwam ook niet met een duidelijke oplossing/ antwoord.
    Daarna de hele handel ( edf en esc) opgestuurd naar frankrijk waar hun zelf wat tests wilden doen.
    Na anderhalve week mailtje met de conclusie dat hun ook niet de waarde haalde die fabrikant voorschreef ,met als goedmakertje een gehele refund van de edf en korting op volgende aankoop inclusief excuus.
    Wel netjes maar schiet er helaas weinig mee op.
    Ga nu wel voor een 5 of 6 blads edf,toch meer richting de voorgeschreven edf van graupner :)
    word vervolgd....
    Mvg.andre
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als je een mooier geluid wil dan de 5 blads fan, kijk dan eens naar de fans van WeMoTec. Die hebben EVO fans met meer bladen die geoptimaliseerd zijn om ook in kanalen met wat kleinere afmeting goed te functioneren. Dit in tegenstelling tot de Chinese veelbladsfans. Die kakken helemaal in zoals je gemerkt hebt. Wemotec levert combo sets met de motor al gemonteerd en gebalanceerd. Die klinken echt super omdat ze zo trillingsarm lopen. Dat is ook goed voor de levensduur van de motor.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Putten
    De kant en klare EDF fans van FMS zijn ook erg goed , en de helft of meer goedkoper dan de Wemotec, heb er de 80 en 90mm uitvoering ervan , die wel de gevraagde trust leveren , met een supermooi geluid is dit mijn favoriet geworden .
    De 90mm doet 3,6kg ik heb deze in mijn F-15 zitten die 3,8kg totaal weegt
    http://www.fmsmodel.com/fms-90mm-12-blades-ducted-fan-with-motor

    Mvg Andre
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2019
  7. fusuno

    fusuno

    Lid geworden:
    13 okt 2014
    Berichten:
    93
    Locatie:
    grave
    Ok,,zal eens gaan kijken voor een goede vervanger.
    6s , liefst GEEN 12 blads en een trust van ongeveer 3.6 kg.
    Moet toch ergens iets zijn....
    Mocht ik iets gevonden hebben dan volgt een verdere update
     

Deel Deze Pagina