Even voor de duidelijkheid : De edf die ik nu heb is een stock 1600 kv 12 blads edf met en trust van 3.65 kg. De geadviseerde is een 6 blads met 3.4 kg trust (kv weet ik niet precies) Nu was mijn redenering dat het aantal bladen niet zo veel zou uitmaken en heb ik dus naar de trust gekeken, want dat brengt/houd je kist in de lucht.... Wel binnen de specificaties voor het vliegtuig natuurlijk. Even een los schot in de lucht : Stel je hebt 2 identieke edf's met nagenoeg de zelfde trust alleen het aantal bladen verschilt. Hebben die dan een andere werking in een zelfde toestel? het gaat toch om de geleverde trust ? nu zullen waarschijnlijk allerlei natuurkundige wetten van toepassingen zijn maar daar heb in niet zo veel kaas van gegeten, kan me voorstellen dat een 12 blads meer weerstand opbouwd ,zeg maar een muur van wind of zie ik dit verkeerd?
Wat ik op een forum vond: What kill thrust usually (static) is underpressure in front of fan. You can measure this with a U tube http://www.engineeringtoolbox.com/u-...ter-d_611.html You may fix this with cheater hole (better thrust at take off) but this again add drag (less top speed). So beware that static thrust is different from dynamic thrust You may increase the static but the dynamic thrust will be the same and with more drag You end up with less speed (performance). So the only option I've found realy made the difference was to increase RPM on the fan. This again cascade other problems like overheating motors (solved with cooling ribs) and fried ESC (replaced with bigger). To avoid a overweight model I reduced fligth time from 5min to 3min and high C (35-65) rating on batteries. Het is een samen spel van allerlei factoren. Er is genoeg te vinden hier over op internet, lees en maak hier gebruik van. Zorg ervoor dat je uitgang op 80% van je edf dia is. En dat de fan genoeg kan aan zuigen, zeker met de 12 blades, die vragen veel lucht. Hopelijk gaat de viper als nog vliegen. Is een prachtig toestel. Succes
Misschien interessant om te weten. Naar mijn mening is er sprake van 'stall' van de fan. De kanaalweerstand is te hoog voor een voldoende flow waardoor de bladhoek van de fan/lucht te groot wordt en er, vergelijkbaar met een vliegtuigvleugel 'overtrek' plaatsvindt. Wat is van invloed? Vorm van het inlaat kanaal, obstakels, oneffenheden, overgangen binen het kanaal oppervlak en zelfs, zij het in geringe mate de ruwheid van het oppervlak. Hetzelfde geldt voor het uitlaat kanaal. De inlaatopening moet eigenlijk 'kelkvormig' zijn en vooral belangrijk bij lage voorwaartse snelheid met grote ronding. Naarmate de snelheid groter wordt moet ook de afronding 'scherper' zijn. Daar stall vrij plotseling optreedt, grens onvoldoende flow is scherp afgebakend, kan het zelfs zo zijn dat deze verdwijnt bij grotere voorwaartse snelheid, de dynamische druk als gevolg van de voorwaartse snelheid 'helpt' mee om de flow boven de 'stallsnelheid' te krijgen, zijnde het drukverschil over de totale aandrijving. Lanceren met een katapult kan daarom een oplossing zijn. Meer toeren lost niets op als er inderdaad van stall sprake is of moet gecombineerd worden met kleinere bladhoek. Wat gebeurt er bij een lager toerental, treedt er onder een bepaald toerental wel een in vergelijking redelijke stuwdruk op? Hoe gedraagt zich dan het geluid in beide situaties, hoog, laag toerental? Is er een overgang van geluidsvorm waarneembaar. '
Even een nieuwe update, Contact gehad met de leverancier in frankrijk en probleem uitgelegd. Zij hebben contact gehad met de fabrikant maar die kwam ook niet met een duidelijke oplossing/ antwoord. Daarna de hele handel ( edf en esc) opgestuurd naar frankrijk waar hun zelf wat tests wilden doen. Na anderhalve week mailtje met de conclusie dat hun ook niet de waarde haalde die fabrikant voorschreef ,met als goedmakertje een gehele refund van de edf en korting op volgende aankoop inclusief excuus. Wel netjes maar schiet er helaas weinig mee op. Ga nu wel voor een 5 of 6 blads edf,toch meer richting de voorgeschreven edf van graupner word vervolgd.... Mvg.andre
Als je een mooier geluid wil dan de 5 blads fan, kijk dan eens naar de fans van WeMoTec. Die hebben EVO fans met meer bladen die geoptimaliseerd zijn om ook in kanalen met wat kleinere afmeting goed te functioneren. Dit in tegenstelling tot de Chinese veelbladsfans. Die kakken helemaal in zoals je gemerkt hebt. Wemotec levert combo sets met de motor al gemonteerd en gebalanceerd. Die klinken echt super omdat ze zo trillingsarm lopen. Dat is ook goed voor de levensduur van de motor.
De kant en klare EDF fans van FMS zijn ook erg goed , en de helft of meer goedkoper dan de Wemotec, heb er de 80 en 90mm uitvoering ervan , die wel de gevraagde trust leveren , met een supermooi geluid is dit mijn favoriet geworden . De 90mm doet 3,6kg ik heb deze in mijn F-15 zitten die 3,8kg totaal weegt http://www.fmsmodel.com/fms-90mm-12-blades-ducted-fan-with-motor Mvg Andre
Ok,,zal eens gaan kijken voor een goede vervanger. 6s , liefst GEEN 12 blads en een trust van ongeveer 3.6 kg. Moet toch ergens iets zijn.... Mocht ik iets gevonden hebben dan volgt een verdere update