Simprop 'eta'

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 27 nov 2010.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bij de 31 heb ik zo meteen aan weerszijden (heel precies) 1080 mm aan aileron;
    daar zou je toch mee rond moeten komen :rolleyes:
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zeg ook niet dat je daar niet mee rondkomt.
    Ik denk dat je gaat merken dat je met die andere differentiering beter rondkomt ...
    Een klein maar essentieel verschil, dat jou moet aanspreken in je streven naar zo efficiënt mogelijk vliegen. :D

    Dirk.
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Helemaal gelijk; het is al lastig genoeg om boven te blijven :rolleyes: :rolleyes:
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Nu ik langer over nadenk heb ik het gevoel dat deze DB methode juist winst oplevert.
    Zeker als je snel wil van draairichting veranderen. De winst zit in de extra lift. Natuurlijk heb je daardoor meer weerstand maar de grootste welving zit dan op de meest effectieve plaats van de vleugel. Dus heb ik het gevoel dat je bij een snelle bochtenwissel minder hoogte verliest. En verder gebruik ik tijdens het vliegen (bij rustig weer) minimale rolroeruitslagen.

    Johannes
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ondanks de hier aanwezige hitte toch nog vrij veel aan de 'eta' gewerkt, hier de vorderingen:

    De hoofd-vleugelophanging, het staal vervangen door titanium en de pennen van de buitenste vleugeldelen, het staal vervangen door koolstof.
    De totale winst 400 gram.

    Het volledige binnenwerk van de romp gesloopt en weer opgebouwd, hierbij is het nieuwe landingsgestel (Graupner) 40 millimeter meer naar voren geplaatst.

    De romp heb ik laten spuiten, dit is weliswaar perfect gebeurd maar mij iets te zwaar, het zij zo.

    Een nieuwe canopy aangepast, de methode heb ik beschreven in het draadje van forumlid Arno888 (ASH 31) E.e.a. heeft mij 7 dagen gekost (ongeveer 2 uur per dag) inclusief het afplakken en spuiten)

    De volledige bekabeling in de vleugel vervangen, dit hoop ik nooit meer te hoeven doen want er was eigenlijk geen plaats.
    Om dit voor elkaar te krijgen heb ik aan de onderkant 10 gaten in het koolstof moeten 'dremelen'.

    Ik schat nu nog zo'n 30 a 40 uur werk en dan nog het programmeren, hier zie ik nog het meest tegen op.

    Harry


    [​IMG][​IMG]
     
    Terence vindt dit leuk.
  6. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    Harry heb een half jaar geleden ook een eta van simprop kunnen kopen, heb gisteren de eerste vluchtjes mee gedaan en ja hij is goed ,men vraag is is die koolstof stang sterk genoeg , zelf heb ik men twijfels erover gr peter
     
  7. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Weet iemand nog een eta liggen die te koop is?
    Of heeft iemand tekeningen zodat hij te bouwen is?
     
  8. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    Piet ik heb een originele ETA van simprop boom gvk met digitale servos in vleugel 8 stuks hij staat niet speciaal te koop , is vliegklaar. maar wat wil je ervoor geven gr peter
     
  9. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Hoi Peter,
    Wat is je vraagprijs?
     
  10. peter.c

    peter.c

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    602
    Locatie:
    balen
    Liever prive
     
  11. Piet G

    Piet G

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    586
    Locatie:
    Goirle
    Begrijp ik, je kunt het ook via een pb of conversatie bericht.
     

Deel Deze Pagina