Ik vlieg met de kleinere 2S lipotjes zoals op de foto 2 te zien is. Ik gebruik deze als ontvanger accu en ze zijn na een vliegdag dus niet allemaal even leeg/vol. Parallel laden zoals je dat met vliegaccu's doet is naar mijn idee dus geen optie. Mijn idee is om zet per drie in serie aan te sluiten en de balanceer functie van mijn lader te gebruiken. Ik ben van plan om met een stukje experimenteer print en wat connectors een printje te maken waar ik de verschillende accupacks in kan drukken. Heb zelfs in mijn achterhoofd om door de + op drie plekken in te kunnen drukken te kunnen kiezen tussen 1, 2 of drie packs setup.(foto 3) Mijn vragen: Klopt het schema zoals hieronder staat (foto 1)? Vind de lader het een groot probleem als de cellen per twee veel(bijna vol en bijna leeg) van de rest verschillen? IMG_20190605_213359_152 door ariekraakjr geplaatst op 5 jun 2019 om 21:37 IMG_20190605_213410_0 door ariekraakjr geplaatst op 5 jun 2019 om 21:37 IMG_20190605_215050_4 door ariekraakjr geplaatst op 5 jun 2019 om 21:53
Ik zie in je schema geen fouten. Je lader zal denken met een heel ongebalanceerd 6S pack van doen te hebben en gaat dat via de balanceer poort gelijk trekken. Dat gaat met veel minder stroomsterkte dan via de plus en min aansluiting, dus kan dan even duren.
Die moet je echt niet doen, zelfs niet proberen. De kans dat er iets fout gaat is erg groot en dan kan het meer gaan kosten dan alleen een defecte accu. Overigens zullen de meeste laders niet eens beginnen met laden als de verschillen tussen de cellen onderling te groot zijn. Er zal een foutmelding op het scherm komen en de lader gaat niet laden. Sommige laders zullen proberen verschillen te nivelleren maar alleen als die verschillen niet te groot zijn. Als één accu nog bijna vol is en een andere vrijwel leeg zijn de verschillen erg groot en zullen de meeste laders een foutmelding geven. Er zijn laders die twee of zelfs meer accu's tegelijk kunnen laden. Dat is een veel beter idee en uiteindelijk kan het ook nog goedkoper blijken te zijn. In het begin van het LiPo tijdperk waren er laders die inwendig eigenlijk uit meerdere kleine ladertjes bestaan, voor elke cel in de accu's één. Als je zo'n lader hebt of nog ergens te pakken kan krijgen kan je wel meerdere accu's aan die lader hangen en tegelijk laden. Elke cel wordt dan door zijn eigen ladertje geladen. Als dan één cel (of accu) eerder vol is dan de rest kan dat geen kwaad want dat ladertje stopt als die cel vol is. Een balancer is dan ook niet nodig.
Ik laad de kleine packs op exact dezelfde manier. 3 x 2S tegelijk. Ik zou de keuze 1, 2 of 3 packs weglaten. Daar maak je misschien een keer een fout mee. Omdat de packs ongelijk zijn, kan het langer duren om ze samen te laden, dan 1 voor 1.
De stippellijntjes in het tweede schema zorgen in ieder geval voor een fikse kortsluiting via de balancerkabels.
Bij verschillende ontlading zal de balancer het verschil moeten wegwerken, vaak is de balancer maar heel erg klein in verhouding tot de laadstroom en niet in staat om een groot verschil weg te werken binnen een laadcyclus. Het kan alleen werken als de laadstroom net zo laag is als de balanceerstroom maar dan duurt het wel allemaal erg lang. Of het de moeite waard is om uit te zoeken is maar de vraag, een ladertje voor twee 2S pakketten tot 600 mAh heb je op ebay al onder 10 euro
Dit is de oplossing https://hobbyking.com/en_us/pd606-charger-us-plug.html 6 X 1 S 3 X 2 S 2 X 3 S 1 X 6 S , 1 S + 5 S, 2 S + 4 S
Ik heb een poosje geleden een experimenteerprintje gebruikt om een uitbreiding te maken om willekeurige 2S en 3S packs te kunnen laden ongeacht hun laadtoestand of gebalanceerdheid. Hiierop worden ze parallel aangesloten met weerstanden ertussen om de vereffeningsstromen tussen de packs onderling laag te houden. Daar gaat dan zo'n simpel mogelijk ladertje aan en het mag in een ijzeren bak in de schuur overnachten. Schema: Ik gebruik hem ook nog wel eens om na een dag vliegen wat volle packs en lege packs elkaar te laten vereffenen, waardoor het geheel ongeveer op storage niveau komt, zonder dat het electriciteit verbruikt.
Ik zie in je schema dat je 1ohm weerstanden gebruikt. Is de stroom dan niet een beetje hoog? Ik wil het gebruiken voor de kleine 400 mAh accu's. Is 10ohm dan niet een betere/veiligere keuze?
Bij deze lage laadstromen kun je de plus- en min-laadkabel achterwege laten. Die zijn namelijk rechtstreeks verbonden met de plus en min van de balancer. De laadstroom loopt dan door die twee balancerdraadjes, en die kunnen die stroom wel aan. Goedkoper en minder kans op aansluit/snelheids/suffigheids-vaudten. 'Multiple choice' cell, battery and balancer wiring diagrams/tools, plus explanations: home.kpn.nl/ronvans/scriptasylum → RC calculations → Electrical → LiPo pack wiring → Balancer wiring The other menu items and demos are also veeeeery handy/instructive for e-folk, add site to your favourites? Brian G. pulled the plug on his ScriptAsylum site, just I copied it. His statement: www.rc-monster.com/forum/showthread.php?p=431754
Dat is wel super. Heb ook wel voor dat niet alle batterijen leeg gereden zijn na een namiddag. Dus gewoon aansluiten en ze vereffenen zichzelf? Geen probleem met capaciteitsverschillen? Voor het geval van laden: Welke lader is dat dan? Deze laadt gewoon alle cellen op tot ze vol zijn? Hoe slaat de lader dan af? Vooral met zicht op de verschillende capaciteiten. Kan me voorstellen dat je dan gewoon meerdere battterijen een nacht op het gemak laat opladen ipv elk apart na elkaar en je er dus bij moet zijn. Op hrt gemak opladen is ook beter voor de levensduur van lipo's? Of speelt dat minder rol? Zou het anders zijn met batterijen om te rijden? Die zijn natuurlijk zwaarder. Of deze zouden mss gigantisch lang duren om zo op te laden? Ik ben geen electronicus.
Vergeet mijn eerdere reactie maar. Was er niet helemaal bij. Klopt mijn redenatie: 4,2V (vol) - 3,6V(leeg) = 0,6V (max verschil) (Edit 8-6-2019 3,2V gewijzigd naar 3,6V) dus: I = U / R dus: 0,3A = 0,6V / 2Ω (tussen twee cellen zit 2 x 1Ω) Dus: Dat betekend dat ongeacht de capaciteit accupack er altijd maar maximaal 0,3A tussen de verschillende packs loopt? Deze stroom afneemt naarmate het verschil tussen het volle en lege accupack afneemt? Wat als er twee van de drie (bijna) vol zijn?
Ja. Bij die 0.6 volt verschil had ik 1 volt verschil begrepen. Maar dan zijn de stromen nog best laag. Hele grote packs opladen duurt met zo'n ladertje idd heel erg lang.
Ladertje is alleen nodig om te balanceren, alleen moet je hem niet vergeten af te koppelen want accu's wegleggen boven de 3,82Volt is slecht voor de levensduur van je accu's.