Ik heb een oude F3B kist die ik wil electrificeren. Spanwijdte is 320, leeg gewicht is 1800 gram. Neusconus heb ik afgezaagd op diameter 40 mm. Nu ben ik op zoek naar een motor/prop combi die enigszins bewezen is en redelijk economisch is. Heb nog een hobbyking 35-42 1250KV Propdrive liggen maar lijkt me te licht. Wil graag een grote efficiƫnte prop en vlot omhoog maar het gaat wel om zweven. Oftewel wat is een bewezen combi? 3s of 4s? Welke motor & prop?
Elektrisch/fysisch gezien heeft de keuze van systeemsspanning weinig tot geen invloed. Er zijn wel praktische overwegingen, zoals verkrijgbaarheid&combineerbaarheid, kosten, standaardisering in je spullen wat je zoal al hebt liggen.
https://rcplanes.online/calc_motor.htm Gebruik ik vaak en voor een zwever zou ik zelf een 3S gebruiken. Net wat voor je geprobeerd en dan b.v. Maar liefs 2,5kg static. Das veel te veel maar dan kan je met half gas heel efficient (80%) naar boven klimmen. Maar goed, van alles is mogelijk en je kan met veel minder af als je niet recht om hoog wilt. Succes en ben benieuwd wat je kiest.
Er zijn hele mooie setjes van een motor + vertraging + spinner/prop te vinden die optimaal op elkaar afgestemd zijn, bij een laag gewicht maar een hoog prijskaartje (200+). Dat vind ik voor een experiment niet nodig. Wellicht zijn er andere opties die wat minder geoptimaliseerd zijn maar prima resultaat geven. Bijvoorbeeld een HK buitenloper / prop combi die goed bevallen is.
Is het niet zo dat (als richtlijn) voor een zwever 150 watt per 1000 gram nodig is, de prop laat ik aan experts over dan. als de 150 per 1000 gram genoeg is en je prop aanpast zou de gliderdrive toch kunnen met je 2000 gram zwever.
Die 150W/kg is wel voor rustig klimmen hoor. ArthurW wil vlot omhoog, zijn kist weegt leeg 1800 gram (met servo's?) en zal vliegklaar met aandrijving tegen de 2,5kilo aan zitten en dan denk ik dat je toch richting de 500W vermogen moet gaan. Een advies voor motor en prop waag ik mij niet aan want daar is budget, beschikbare ruimte en inzetgebied veel belangrijker. Hoeveel wil je uitgeven, hoeveel ruimte heb je, welke diameter motor kan je kwijt , hoe vaak wil je op 1 accu-lading omhoog kunnen en hoe zwaar mag het allemaal worden i.v.m. je cg? Ik had in mijn f3j romp geen ruimte voor een dikke buitenloper en heb daar naar volle tevredenheid een vertraagde buitenloper van reisenauer in zitten. Niet goedkoop, wel heel goed.
Ha oke dank je, ik ben leek op dat gebied en zal dat ook wel blijven en mijn insteek met zweven is rustig mn rondjes draaien en rustig omhoog. Ik zal altijd een mening van een ander nodig zijn, vooral wat prop betreft. ook al omdat ik me er niet in wil verdiepen meer.
En er is zo veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Voor een gewone zwever telt ook niet echt of je nou de meest efficiƫnte aandrijving hebt want de motor hoeft maar even aan en is verder alleen maar nodig om je cg goed te krijgen