Welke motor & prop voor elektrificatie F3B kist?

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door arthurw, 10 jun 2019.

  1. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ik heb een oude F3B kist die ik wil electrificeren. Spanwijdte is 320, leeg gewicht is 1800 gram.
    Neusconus heb ik afgezaagd op diameter 40 mm.

    Nu ben ik op zoek naar een motor/prop combi die enigszins bewezen is en redelijk economisch is. Heb nog een hobbyking 35-42 1250KV Propdrive liggen maar lijkt me te licht. Wil graag een grote efficiƫnte prop en vlot omhoog maar het gaat wel om zweven.

    Oftewel wat is een bewezen combi? 3s of 4s? Welke motor & prop?
     
  2. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Wat is je budget en bedoel je met economisch een laag amperage ?
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Elektrisch/fysisch gezien heeft de keuze van systeemsspanning weinig tot geen invloed. Er zijn wel praktische overwegingen, zoals verkrijgbaarheid&combineerbaarheid, kosten, standaardisering in je spullen wat je zoal al hebt liggen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  4. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    https://rcplanes.online/calc_motor.htm

    Gebruik ik vaak en voor een zwever zou ik zelf een 3S gebruiken.

    Net wat voor je geprobeerd en dan b.v.

    B1D498B7-E688-44D3-82C9-1162896C7C9E.png

    Maar liefs 2,5kg static. Das veel te veel maar dan kan je met half gas heel efficient (80%) naar boven klimmen.

    Maar goed, van alles is mogelijk en je kan met veel minder af als je niet recht om hoog wilt.

    Succes en ben benieuwd wat je kiest.
     
  5. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
  6. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Er zijn hele mooie setjes van een motor + vertraging + spinner/prop te vinden die optimaal op elkaar afgestemd zijn, bij een laag gewicht maar een hoog prijskaartje (200+). Dat vind ik voor een experiment niet nodig. Wellicht zijn er andere opties die wat minder geoptimaliseerd zijn maar prima resultaat geven. Bijvoorbeeld een HK buitenloper / prop combi die goed bevallen is.

    64350710_2296534653755633_9027008056227004416_o.jpg
     
  7. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Q Brand vindt dit leuk.
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Is het niet zo dat (als richtlijn) voor een zwever 150 watt per 1000 gram nodig is, de prop laat ik aan experts over dan.:)
    als de 150 per 1000 gram genoeg is en je prop aanpast zou de gliderdrive toch kunnen met je 2000 gram zwever.
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die 150W/kg is wel voor rustig klimmen hoor.

    ArthurW wil vlot omhoog, zijn kist weegt leeg 1800 gram (met servo's?) en zal vliegklaar met aandrijving tegen de 2,5kilo aan zitten en dan denk ik dat je toch richting de 500W vermogen moet gaan.

    Een advies voor motor en prop waag ik mij niet aan want daar is budget, beschikbare ruimte en inzetgebied veel belangrijker.
    Hoeveel wil je uitgeven, hoeveel ruimte heb je, welke diameter motor kan je kwijt , hoe vaak wil je op 1 accu-lading omhoog kunnen en hoe zwaar mag het allemaal worden i.v.m. je cg?

    Ik had in mijn f3j romp geen ruimte voor een dikke buitenloper en heb daar naar volle tevredenheid een vertraagde buitenloper van reisenauer in zitten. Niet goedkoop, wel heel goed.
     
    Terence vindt dit leuk.
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ha oke dank je, ik ben leek op dat gebied en zal dat ook wel blijven:) en mijn insteek met zweven is rustig mn rondjes draaien en rustig omhoog.
    Ik zal altijd een mening van een ander nodig zijn, vooral wat prop betreft. ook al omdat ik me er niet in wil verdiepen meer.
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    En er is zo veel te koop dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Voor een gewone zwever telt ook niet echt of je nou de meest efficiƫnte aandrijving hebt want de motor hoeft maar even aan en is verder alleen maar nodig om je cg goed te krijgen
     
    Terence vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina