Hallo, Ik heb een vreemd probleem in mijn boot. Ik heb deze voorzien van 3 motoren(brushless). De middenmotor heeft een esc met 3 standen(vooruit, neutraal en achteruit) De beide buitenste motoren zijn via een mixer aangesloten op 2 esc met alleen neutraal en vooruit. Als ik dus de 2 aansturingen van de esc’s op de ontvanger aansluit en maar 1 accu gebruik werkt de middelste(3 standen) haperend of niet. Als ik 2 accu’s gebruik dus die ene los aan een accu aansluit werkt wel alles zoals het zou moeten. Hoe kan dit gebeuren en hoe kan ik dit oplossen zodat ik maar 1 accu hoef te gebruiken. Dit ivm ruimte en gewicht. Hoor graag een oplossing. Mvg René
Misschien is slechte bedrading/connector het probleem. Of een slechte accu. Hebben beide accu's hetzelfde voltage en een gemeenschappelijke nul? Dan staan ze in principe dus parallel en kan de accu misschien niet genoeg vermogen leveren zonder de twee accu erbij. Heb je een aansluitschema? Martin
Heb geen schema. Accu’s zijn identiek en beide nieuw. Als ik ze apart aansluit aan de esc werkt het gewoon goed. Het vreemde is ook dat de beide esc die samen werken veel lichter zijn dan de andere. Zijn beide 7A en de andere is 25A. Heb zelf een vermoeden dat het komt omdat de ontvanger nu van beide spanning krijgt. Misschien zou ik bij een van beide dit uitvoeren schakelen of zo Maar hoe??
Hallo Reneke, Ik zou sowieso de rode draad van twee van de drie regelaars uit de stekker halen door het lipje dat de rode draad zekert voorzichtig op te lichten, zodat je de rode draad later altijd terug kunt steken. Nu levert maar één regelaar stroom aan de ontvanger. Het probleem met de middelste regelaar zou kunnen liggen aan het feit dat twee regelaars alleen stop-vooruit regelen en de middelste vooruit, stop en achteruit. Afhankelijk van hoe je de regelaars hebt ingeleerd, hebben ze niet hetzelfde nulpunt (de neutraalstelling van de knuppel) en zal de middelste regelaar niet altijd goed werken. Als de beide buitenste regelaars werken vanaf de middenstand van de knuppel tot aan vol gas (knuppel naar boven), terwijl de knuppelweg 'achteruit' er uit geprogrammeerd is, dan zou ik het niet direct weten. Laat ons even weten welk regelbereik van de knuppel de verschillende regelaars hebben. Groeten, Jan.
Hallo Jan. Ik heb de buitenste 2 regelaars op het volle bereik van de stick gezet. Dus onder is uit en boven vol gas. De middelste heeft het normale bereik dus gecentreerd is O stand. Heb een volledig programmeerbare zender dus daar zal het ook niet aan liggen. Ik zal morgen of overmorgen eens gaan proberen om dus 2 van de esc’s los te koppelen. Ik pak daar de buitenste 2 voor. Kan het draadje gewoon doorknippen. Zit een verlenging tussen. Dus later altijd weer te solderen. Laat je weten hoe het afloopt. Mvg René
Hallo, Het probleem is verholpen. Oorzaak was idd het feit dat alle aansluitingen op ontvanger spanning hadden via BEC. Alle rode draden losgekoppeld en aparte voeding met schakelaar naar ontvanger gebracht. Werkt perfect.
Hallo Reneke, Da's mooi. Heb je ook nog geprobeerd of de BEC van één regelaar ook werkt? Als dat het geval is, heb je namelijk één kans op een foutje voorkomen; het vergeten te laden van je ontvanger batterij... Groeten, Jan.
Ja heb ik gedaan En ontvanger accu krijgt spanning uit dezelfde accu. Dus ik zou idd 1 bec kunnen laten zitten maar nu met een schakelaar ertussen weet ik zeker dat alles uitstaat.
Jan, Ik heb een voedingskabel met een becstekker eraan in het laatste stekker punt van ontvanger gestoken. Daar zit een schakelaar tussen dus zodra ik de schakelaar uitzet is heel de ontvanger spanningsloos en dus ook alle esc niet meer aangestuurd. Die hebben wel spanning via + en - maar niet meer aangestuurd via ontvanger.
Je moet hoe dan ook altijd de accu van de ESC's loskoppelen als je stopt met varen. Ook al krijgen de ESC's geen sturing meer van de ontvanger ze blijven wel altijd een klein beetje stroom uit de accu trekken en zullen dus na enige tijd de accu helemaal leeg trekken. Hoie lang dat duurt kan ik moeilijk inschatten maar het zal binnen enkele dagen zijn denk ik. Als de ESC's geen sturing krijgen zijn ze in theorie gevoeliger voor storingen. Als de software die er in zit goed is gemaakt zal het allemaal wel meevallen maar zonder sturing "weet" die software feitelijk niet wat het doen moet met de (stoor) signalen die eventueel nog wel binnen komen. Daarom is het altijd veiliger om de accu los te koppen van de ESC's als je stopt met varen. Daarom is die kabel met schakelaar is dus niet nodig en zelfs een beetje "gevaarlijk". Er zit een extra connector en een schakelaar tussen en die kunnen ook stuk gaan. Een beetje ver gezocht maar het is wel zo.