Tantalus afwijking naar links

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Supergaazz, 10 jun 2019.

  1. Supergaazz

    Supergaazz

    Lid geworden:
    25 sep 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Grimbergen
    Beste forumleden,

    Ik kocht onlangs een Tantalus - bleek een wrak te zijn voor een belachelijk hoge prijs - en wil daar toch nog het beste van maken. Toch al een vluchtje van 4 minuten gemaakt, maar dat ter zijde.

    Nu, als ik de aillerons mooi gelijk met de vleugels trim, dan gaat ie vrij sterk naar links vliegen. Omdat deze DLG niet over een richtingsroer beschikt, trim ik enkel op de rolroeren om een neutraal vliegbeeld te krijgen, en de trim is vrij sterk.
    Nu wil ik liever dat de rolroeren netjes gelijk met de vleugel staan, zodat ik een zo gunstig mogelijk vliegbeeld krijg.

    Kunnen jullie mij hiervoor tips geven? Ik zou niet onmiddellijk een richtingsroer willen plaatsen, maar kan zijn er geen andere mogelijkheden, bvb een vleugel ietwat zwaarder maken?

    Alvast een vette dankjewel voor jullie ideeën!
     
  2. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    tip wat zwaarder maken kan, kan zijn dat door de werpstift&bevestiging de linkertip wat zwaarder is waardoor ie afwijkt. ander, complexer probleem kan zijn dat een vleugel wat krom is. in de juiste stand klemmen, warm maken met waterdamp of iets anders zodat je de boel niet wegsmelt en lekker een paar dagen laten staan.

    Nu zijn tantalussen over het algemeen vrij degelijke kisten dus voordat dat een wrak is heeft t arme ding aardig wat meegemaakt. Mag ik vragen wat het is waarom je de kist een wrak noemt en wat is een belachelijk hoge prijs? doorgaans mag je er van uit gaan dat een 2e hands kist van 400,- plus van behoorlijke kwaliteit mag zijn, weinig tot geen schade/reparaties heeft en vrij recent is. tussen de 300,- en 400,- is een goede kist met gebruikerssporen en wellicht een kleine reparatie hier en daar, maar verder gewoon goed. Tussen de 200,- en 300,- is het wat beter opletten, vaak zijn deze kisten al wat gedateerd maar zien er redelijk uit. Voor deelname bij wedstrijden zijn die wat minder geschikt, maar qua vliegplezier het geld waard. daarnaast vind je kisten die heftigere reparaties hebben gehad en er gewoonweg lelijker uitzien. Hier zit zeker wel wat leuks tussen maar men moet zelf wel wat kijk hebben voor wat betreft de reparaties om een miskoop te voorkomen. Alles onder de 200,- is ofwel vrij afgeragd spul ofwel iemand die jou erg graag aan het f3k-en wil hebben;) Dat laatste is zeker niet uitgesloten, hoewel ik beter voor mijzelf kan spreken want ik heb helaas niets meer te koop voor ''weinig''.

    Kan je eens een foto posten vd tantalus die je nu hebt?

    Veel succes, ik hoop dat je 'm wat fijner afgesteld krijgt!
     
    heino vindt dit leuk.
  3. Supergaazz

    Supergaazz

    Lid geworden:
    25 sep 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Grimbergen
    Bedankt voor je reactie.
    Wat is de makkelijkste en meest efficiënte manier om de rechtervleugel wat zwaarder te maken?

    Hieronder een foto van de Tantalus. Gebouwd door een Nederlander dacht ik, de naam van de schepper ben ik even kwijt.
    'Wrak' vooral door de staat van de romp en van de achterste roeren. 'Duur' omdat mensen op de club voor weinig meer een nieuwstaat DLG kochten . Ik had minstens 100€ minder moeten betalen, mijn fout, maar het is nu eenmaal zo, dus niet getreurd

    20190611_111000.jpg
     
  4. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    meest simpele oplossing is dun bladlood op de bovenkant vd tip plakken met wat tape, eventueel echt lijmen als je er zeker van bent dat het je permanente oplossing gaat zijn.

    Jammer dat je waarschijnlijk te veel hebt betaald, desalniettemin wens ik je veel plezier met de kist. Dit is wel echt een Tantalus van de vroegere generaties gezien de glas/disser combinatie, Loet Wakkerman heeft verreweg de meeste tantalussen gebouwd en was een vd grondleggers voor wat betreft deze dlg's. wat dat betreft heb je een cult-kist!;)
     
  5. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Ik moet bekennen dat ik deze Tantalus ooit gebouwd heb. Leuk om te zien dat ie nog leeft.

    Wel jammer dat er personen zijn die geld willen verdienen aan het doorverkopen, ik heb de kist ooit verkocht voor een paar honderd euro en dat is 3 jaar geleden...
     
    Supergaazz en specialpainter.nl vinden dit leuk.
  6. Supergaazz

    Supergaazz

    Lid geworden:
    25 sep 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Grimbergen
    Wel erg fijn dat ik op dit forum de maker tegenkom. Moet toch leuk zijn te weten dat je creaties nog steeds dienst doen.

    Toch een newbie vraagje: bovenop beide vleugelhelften is er een soort gekarteld strookje gekleefd. Wat is de functie daarvan?
     
  7. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Dat zijn turbulatoren en zou tipstall tegengaan.
     
    heino en Supergaazz vinden dit leuk.
  8. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    dwz dat door die stripjes op je tippen het draaien in de thermiek wat soepeler,mooier gaat.
     
    heino en Supergaazz vinden dit leuk.
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Heb je beide ailerons al nagekeken of deze niet getordeerd zijn?
     
    crins vindt dit leuk.
  10. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik zag onlangs een handige methode om wat lood toe te voegen doordat via de 'aileron spleet' een gleufje te maken in de vleugel en daar het lood in te plaatsen/plakken. Heb je minder weerstand dan wanneer je het op de vleugel plakt...
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Idd een heel nette oplossing, zeker wanneer je het permanent wil hebben. brengt me gelijk op een idee; ballastkamers in de tippen? ik zal niet gelijk in allerlei details treden, maar ik zie er het nut wel van in;)
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Ik heb hetzelfde probleem met een wat oudere tantalus gehad. Probleem zat in de vleugel zelf. Die was getordeerd geraakt, waarschijnlijk door in de auto te laten liggen in de hete zon. Gedeeltelijk op kunnen lossen door onder spanning gedurende
    lange tijd(enkele uren) de vleugel te verwarmen. Is niet helemaal 100% gelukt maar wel bijna, ik schat 95%.
     
    ep oorklep vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina