Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oeh! Die lijkt zo op het eerste gehoor toch al wel héél mooi te lopen! Maar weer je zeker dat dat toerental klopt? Want dat is wel héél erg veel vermogen voor een 9,5 cc op benzine... (het kan wel, maar het is wel veel...).

    Denk even om je drukslang: Zo te zien is dat volledig Tygon, en dat kan niet tegen de hitte van het uitlaat-nippeltje. Moet je even 2 of 3 cm siliconenslang op het eind zetten, anders smelt het, en kakt je motor uit wegens brandstofgebrek.

    Welke mix gebruik je? Al in de carb gemodificeerd?
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
  2. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Hoi Brutus,
    Ik heb het toerental ook nog eens met mijn losse rpm meting genomen en komt nu aan 12300 rpm . ik vindt het ook veel ,maar heb het zelf gezien.
    Ja van de uitlaat slang, heb het ff zo gedaan , voor nu op de grond is het voldoende.
    Je hebt gelijk , nog eens goed gekeken naar de prop, 11 x 6 hihihihihi…. en dat nog wel met een bril op de neus



    Met een 10 x 8 apc draait hij 12050 rpm

    ik gebruik nu 5 % mengverhouding , gelijk aan mij saito FG serie en evolution 10gx en ik heb niks aan de carb gedaan nu.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die 2"minder spoed maken 0,3 pk verschil, en nu kloppen de cijfers wel. Nog steeds hoog, wat me doet vermoeden dat je nog geen extra headshim geplaatst hebt, en daar wil ik je toch wel voor waarschuwen, want zo korte stoten vol gas op de testbank gaan nog wel, maar langdurig volgas, ook al koelt het in de lucht een stuk beter, kunnen toch motorschade opleveren vanwege de hoge verbrandingsdrukken en temperaturen.
    Je moet dat zelf weten, maar ik denk dat je motor hier weliswaar heel hard mee loopt, en ook niet onmiddellijk in elkaar draait, maar je moet niet raar kijken als je met 50 draaiuren een uitgelopen drijfstang hebt. Je zult niet de eerste zijn die 2 seizoenen lang denkt dat 5% prima gaat... Totdat....

    Dat is vreemd.... Volgens mijn propcalculator zou hij met die prop dicht tegen de 13K aan moeten zitten....

    Mijn ervaring zegt dat je daar na op zijn laatst de 2e vlucht van terug gaat komen.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2019
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  4. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Ik heb even een headshim van 0,5 geplaatst en draait met de 11 x 6 nu 12300 rpm.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    OK? dus zowel mét als zonder extra headshim draaide hij beide keren 12300?Dan zát je dus zonder headshim te hoog in compressie, en begon de motor al zichzelf tegen te werken. Beter met die lagere compressie blijven draaien.
    Maar ik moet zeggen, dan is het een behoorlijk krachtige motor, want ruim 1 pk is absoluut netjes voor nog geen 10 cc.
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... vermoedelijk was het olievrij blijven het gevolg van dat ik de pijp helemaal schoongemaakt en ontvet had van binnen, waardoor het een paar vluchtjes duurde voor de olie het einde van de pijp bereikte.

    De vier vluchtjes van gisteravond (alles bij elkaar ongeveer 33 minuten motorlooptijd waarvan 25 in de lucht) liet een hééééél dun laagje van werkelijk uiterst minieme spettertjes op de onderkant van de romp zien, en wat kleine spettertjes op het stabilo, en meer ook niet. Nét niet helemaal niks, maar eigenlijk ook niet wél wat.....
    Het schoonmaken van een brandstofkist wordt op deze manier bijna léúk….

    Motor wordt duidelijk heter met pijp, maar ik ben er nog niet achter of dat is omdat de doorstroom van koellucht gehinderd word, of door het effect van de pijp, want de vermogenstoename is slechts ongeveer 15%, vrij bescheiden dus. Het brandstofverbruik lijkt wel merkbaar toegenomen te zijn (logisch, het vermogen komt uit de peut, niet uit de pijp) maar hoeveel, dat weet ik niet exact. Langste vlucht van gisteravond was 11 minuten incl warmdraaien en heen en terug taxiën, en ik had niet de indruk dat hij "bijna leeg" was, schattend aan de "hervul tijd" mischien half.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De Super Tigre maar even meegenomen naar het veld om even verder in de lopen jongstleden 1 juni.
    Door de duidelijk beschreven handleiding van Bert, was het starten van de gebrutificeerde ST een makkie. :wave

    Loopt geweldig en is een genot om dat gepruttel te horen.

    Na zo'n 105 minuten wisselend van stationair, naar half gas en vol gas gelopen te hebben was de tank nog voor een kwart vol. Dus slechts 225 cc verbruikt. :D:D:D:D Ja, dit klinkt als muziek in mijn oren. Dit is echt een investering die je snel terugverdient.

    Nu, net op dit moment met de post de O-ring binnen gekregen, een 2x1,5 mm viton, dus die bestaande kan vervangen worden.

    Het inbouwen van de motor op de BigLift, heeft toch iets meer voeten in aarde dan ik had verwacht. :(
    De uitlaat komt voor de helft in de romp uit. Dus dan toch maar kijken voor zo'n soort van uitlaat.

    https://www.motorsandrotors.co/index.php?main_page=product_info&products_id=5435

    Daar moet ik wel mee uit de voeten kunnen :). Op advies van Bert (via PB) omdat deze uitlaten vaak wat minder tankdruk leveren, één pijpje afdichten, of inserts met een kleinere diameter in de pijpjes plaatsten om dat probleem op te lossen.

    Nou dat gaan wij dus proberen.
    Eerst maar even verder googelen, of er nog ergens een goedkoper adresje is..... voor dit soort uitlaat.
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedenk me opeens: kun je de motor niet onder 45 graden (hetzij schuin omhoog, hetzij schuin naar beneden) plaatsen? Met wat geluk komt de uitlaat dan net naast, of precies onder de romp uit...
    Het eindpijpje kan je volgens mij verdraaien zodat het tuitje mooi van het toestel weg wijst....
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En toen Brutus nog een heel klein Brutusje was, vond hij deze stiekum toch wel hééééél erg mooi: er hing er een in de etalage van de lokale speelgoedwinkel (Volgers in Heerenveen) en iedere zondag op weg naar de kerk moest er even dat kleine mopsneusje tegen de etalageruit gedrukt worden....

    En nou heeft Brutusje er een....
    IMG_20190613_140501.jpg
    En wat voor een... zo te zien nog ongevlogen, maar MET retracts (en jawel, stuurbaar neuspootje)…. Her en der wat viesjes van de lange opslag, denk ik, maar in het algemeen een supernette Delta.

    De motor die er bij zat, is een OS 40SF met zuigerveer, en daar ben ik hééél blij mee, omdat de "ABC" SFjes erg gevoelig waren voor peelen, en dus niet zo geschikt voor die andere hobby, het Brutificeren.
    IMG_20190613_141558.jpg
    Van buiten ziet de motor er wat scharrig uit, maar van binnen, tsja, een hoop conserveringsolie, wat geklonterde wonderolie, maar eigenlijk verder alsof hij "hooguit wel eens gestart is om te kijken of hij het doet". Kan met moeite zien waar de zuigerveer gelopen heeft op de cylinderwand, de zuigerkroon is schoon, het zuigerhemd is blank en de cylinderkop bevat geen verkleuring aan de binnenkant. Ofwel, van de buitenkant kun je het niet zien, maar van binnen in topconditie, geen ander woord voor.

    Veelbelovend, al zal het vermogensverlies i.v.m. de andere brandstof mogelijk wel merkbaar zijn.
    Toestel met servo's, maar zonder motor, zonder accu weegt 1700 gram, motor weegt plm 450 gram incl demper, en met wat geluk kan ik ontsteking en (ontvanger)accu onder de 300 gram houden, komt hij net zo rond de 2500 gram vliegklaar uit.
    Moet gewoon zonder meer willen vliegen....
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
    MicropropSport, AHoogendijk, frank3 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Die is gaaf.
    Ik heb er 2 van gehad ze vlogen heerlijk.
    Er stond wel een 10 cc op met reso pijp.
     
  11. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Een X1200 !
    Vliegt heel goed, niet moeilijk. Ik heb gevlogen met het exemplaar van mijn vader. Staat nu in showroom-conditie op zolder, gaat nooit weg, uniek ding.

    Let op het zwaartepunt ! uitwegen met volle tank !
    Rolroeren iets omhoog zetten, voorkomt overtrekken bij de landing. Hoewel je het niet zou verwachten kan de X1200 heel langzaam vliegen.

    Veel plezier ermee !

    Grt,
    -
    Arnoud.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maar wel abjecte duwpropteringtakketyfusherrie als je geen maatregelen neemt Bert.
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Had die van je vader de wankelmotor ? Wat zo had Graupner deze kist bedoeld toch ?
     
  14. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Een wankelmotor was inderdaad een optie. Die van mijn vader heeft een OS 40 FSR met resopijp.
    Hij heeft vroeger op Ypenburg gevlogen. Model is helemaal gespoten, bijna te mooi om mee te vliegen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoveel power gaat er bij mij niet op komen: een enigszins getemde 6,5 cc, dus het zal vlot gaan maar beslist geen "beest" zijn.
    Net het instructieboekje gelezen, die zeggen "met lege tank".
    Maar er komt maar een 120 ml tankje in, dus heel veel zal het niet uitmaken, en met wat geluk kan ik de ontsteking redelijk "ver" naar voren plaatsen.
    Ik zag het op tekening staan, en heb dat zojuist gedaan, nog geen half uur geleden. De bouwer had alles recht uitgelijnd....
    Denkt dat dat wel wat meevalt, aangezien we niet met electromotoren en 30+K toeren onderweg zijn zoals die pokke-Funjetjes.
    Maar lawaai zal het best wel maken, gelukkig hebben we op Roden geen echte geluidsbeperking.
    Ik zou ook niet weten wat voor tegenmaatregelen er te verzinnen zouden zijn, anders dan er OF een hellingzwever van te maken, OF de motor naar de neus te verhuizen, en DAT ga ik pertinent niet doen.....
    Ik weet niet goed hoe ik hier een resopijp op moet leggen, die komt lelijk naar voren te wijzen. Standaard dempertje is ook niet echt een mooie oplossing, dus hier moet ik nog eens goed over nadenken.
    Niet per sé… van wat ik er nu van zie in de tekening, waren er twee motorspanten bijgeleverd, een voor de Wankel, en een voor als je een gewone motor zou gaan gebruiken. De romp moest dan ook iets korter blijven in dat laatste geval.

    Heb er drie grijze Graupner 10 x 6 duwprops bij gekregen, maar volgens de bouwbeschrijving mag er maximaal 9" props op. Moet ik ook nog even over nadenken, want er is niet overmatig veel bodemvrijheid.
    Ook wil ik de neuswielbesturing een eigen servo geven, want A) gaat het geheid fout als je niet gewend bent het neuswiel met de rechterstick te bedienen, en B) hou ik er niet van, te corrigeren in de start, en dan gelijk een rolneiging te krijgen bij het loskomen.
    Maar: een mooi setje retracts, en de maingear zijn bij toeval de identieke units die ook in de Saphir zitten....
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Lager toerental, prop/motor verder van achterlijst.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zijn beide eigenlijk geen realistische optie, want je kunt geen grotere prop kwijt, en iedere cm dat die motor naar achteren gaat, levert problemen met het CoG op...
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij mijn eerste wees de reso inderdaad lelijk naar voren, het was trouwens geen probleem wat motorloop betreft.
    De tweede was anders die had ik tweedehands gekocht.
    De bouwer had een tunnel in de romp gebouwd.
    De romp was daardoor iets hoger.
    De wielen had ik er al snel afgehaald.
    Met een 10 cc raakte de prop de grond bij het opstijgen en landen.
    Hij gooide makkelijk.
    Wel de handjes snel terug trekken.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geloof ik graag... een 10 cc met een 9"prop, dat komt niet goed, en alles groter raakt al vlot de grond.
     
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina