Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Vandaag compressortje verder afgemaakt.
    Dit is het geworden. Nu nog een mooi plaatsje op de werf vinden..
    IMG_3138.jpg
    IMG_3137.jpg
    IMG_3136.jpg
    word vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2019
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De compressor heeft ook zijn plaatsje gekregen.
    Even getwijfeld om het onder het afdakje te zetten, maar uiteindelijk toch maar besloten omzet buiten te zetten op de werkvloer bij het lasapparaat bij het roer....
    IMG_3144.JPG

    Daarmee loopt dit project van de werf ook op zijn eind...
    Nog wat kleine details afwerken maar dat is allemaal niet zo opvallend meer om nog te gaan vermelden.
    En dan alleen nog de werfhelling in een laatste laag blanke lak zetten en dan houd ik het bouwen van de werf even voor gezien...

    Eigenlijk een beetje te veel en te groot om alles goed op de foto te zetten, maar toch een poging vanaf de "lage kant" . Geeft een beeld van de werf/helling zonder het schip erop.

    IMG_3148.JPG
    IMG_3151.JPG
    IMG_3153.JPG
    IMG_3152.JPG

    wordt vervolgd
     
    Jan Walpot, Ronald Vis, Herm en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    prachtig Jan .
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Het ziet er prachtig uit , ben nog wel benieuwd naar de laatste frutseltjes en de eindfoto's, met en zonder schip natuurlijk.
     
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Jan, in een woord, GEWELDIG!!!!

    Toch mis ik een belangrijk onderdeel, en dan vooral voor het nemen van foto,s van de diorama.
    Een achtergrond plaat die beschilderd is, lucht landschap, bebouwing , zal de foto;s veel mooier en realistischer doen uitkomen.
    Deze in hoekvorm uitvoeren, opvouwbaar, zou het plaatje letterlijk volmaakt maken.
    Maar nogmaals, helemaal top wat je hier hebt neergezet, ik heb er van genoten en nog!

    Mvg,

    Pascal.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc, Erwin en Pascal, dank jullie wel voor de complimenten.
    jullie hebben natuurlijk ook helemaal gelijk. Dit zijn geen foto’s om als eind-presentatie te dienen.
    Maar alle foto’s die in dit bouwverslag gebruikt zijn dan ook echt alleen maar “bouwfoto’s”.
    Gemaakt in mijn tot hobbyruimte omgebouwde zolderkamer...met een IPhone en vaak bij slecht licht.
    Sommige zijn bewerkt om ze toch een beetje toonbaar te maken. Maar nogmaals, alleen bedoeld als informatiemiddel.
    Maar er zijn wel zeker al ideeën en plannen voor betere foto’s...(en een film...).

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2019
    Ronald Vis en Herm vinden dit leuk.
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    Gefeliciteerd met de geslaagde proefvaart. Wat de meeste aandacht krijgt maakt niet uit want beide zijn super.
     
  8. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je Jan. Mij maakt het ook niet zo veel uit welk deel de meeste aandacht krijgt.
    Maar het schip kan wel zonder helling, en de helling kan eigenlijk niet zonder het schip...
    Dus daarmee is wel bepaald wat het belangrijkste is, maar mijn eigen voorkeur is toch wel voor de combinatie.

    Alles dat op de helling nog vast moest komen staat inmiddels ook goed vast.
    De stellingen zijn wel demontabel gebleven voor het makkelijk kunnen plaatsen van het schip. En ook de muur en het schuurtje is weg te halen om transport schade te voorkomen.
    Dus inderdaad kunnen er altijd nog wat laatste "frutseltjes", zoals Marc dat noemde, bij. En omdat ik toevallig wat geschikt materiaal vond in de supermarkt...., heb ik er nog een paar lashandschoenen bij gedaan.
    Gemaakt van hele dunne kunstzeem. Dus met wat knippen, plakken en wat olieverf, net zo lang doorgaan totdat het ergens op lijkt. ....
    Heb er wel een paar moeten maken voordat ik tevreden was....
    Op deze grote schaal. 1:25 zijn ze uiteindelijk toch maar net iets meer dan ruim 1 cm...Om dan toch de vorm van de vingers en de schacht er een beetje in te krijgen viel niet mee, maar ik vind dat het aardig gelukt is.
    Hier liggen ze "nochelant " op de stelling bij de andere lasgereedschappen.
    IMG_3157.JPG

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zulk mooi weer. kon het niet laten..
    Even in het water, haar weg zoekend tussen de bladeren....
    IMG_1274.JPG

    dan toch even een toevallige korte impressie.



    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
    Ronald Vis, Marc w, Bert V en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk uit tussen die waterplanten hoor Jan! Een je het weet zit ze gevangen met een partij wier in de schroef. Riet is helemaal een ramp. Mooi om het schip zo door het water te zien "schuiven". Gr. Klaas.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb je berichten altijd gelezen met een meer of mindere waardering.
    Soms dacht ik zelfs, waarom maak je geen Diorama.
    Maar veel respect over het varen van het schip.
    Misschien toch een extra item over de aandrijving en besturing van het schip?
    Nogmaals complimenten over het vaargedrag van het schip.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas,
    Met een beetje beleid en voorzichtigheid kon het netjes tussen de planten door....
    En je zegt het mooi... “door het water schuiven”... want In de korte opname is dit ook precies wat ze deed.
    Tegen het eind van het filmpje ( ca. 24 sec.) wel iets meer vermogen. Te zien aan het schroefwater en krijgt ook wat meer vaart, maar te kort om te zien hoe het vaarbeeld is. Maar dat komt zeker nog wel een volgende keer in beeld...

    Stoompomp.
    Dank je voor je reactie. Een diorama is wel een idee.......

    Ze vaart inderdaad realistisch... , maar “achteruit” is eigenlijk alleen geschikt om af te remmen....

    Over de aandrijving met een Buhlermotor en tandriemvertraging heb ik in het verslag wel e.e.a. geschreven.
    Mijn eigen berekeningen vooraf, op basis van de gegevens van het grote voorbeeld (waterverplaatsing, vermogen, snelheid, slip/weerstand door de rompvorm) voor de schaal waarop ik gebouwd heb en daarbij de eigenschappen van de modelschroef, blijken helemaal te kloppen.
    Wel is het vermogen van de kleine Buhlermotor naar verhouding te groot. Dat wist ik ook, maar dat betekent ook dat deze zonder enig probleem het schip een mooie schaalsnelheid kan geven.
    Ik hou nu eenmaal niet van model werkschepen die als speedboten over het water gaan.

    Mijn ervaring is dat eenvoudige en vooral praktisch bruikbare berekeningen voor schaalmodellen door ons modelbouwers dan ook prima te maken zijn...

    En ook over de opbouw van het roer is het een en ander geschreven. Is ook gewoon een (wat grotere) servo die een roerasje bedient. Alleen is mijn “roerasje” wat complexer opgebouwd vanwege de hockeystick-achtige bediening van het roer en mijn doel om deze op het model ook zo functioneel uit te voeren en toch uitneembaar te houden voor onderhoud.
    De opbouw van de roerconstructie, zowel in het schip als buiten het schip zijn in het verslag opgenomen.

    gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hier ben ik het helemaal mee eens!.

    Terugkomend op mijn opmerking:
    Het klopt, dat je het schip en de aandrijving hebt beschreven, echter door de hoeveelheid informatie over het maken van, mijn opmerking, een "Diorama" is dit geheel ondergesneeuwd.
    Vandaar mijn verzoek, het schip is het waard.

    Vervolgens:
    Mijn advies, geen kleiner vermogen installeren. Extra vermogen is heel fijn bij manoeuvreren.
    Ondanks het surplus aan vermogen heb je nog problemen met "achteruit" slaan.
    Ik ben benieuwd naar je oplossing.
    Nogmaals complimenten voor het schip en haar vaargedrag.
     
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Stoompomp.
    Het surplus aan vermogen vind ik ook helemaal geen bezwaar....ik heb deze motor voor dit schip gekozen.(ik zal het woordje “nog” in mijn vorige post er tussenuit halen)..
    Ze reageert heel goed op de “gashendel” en ik gebruik niet eens het maximum vermogen van de Buhler.
    Ook bij achteruit, maar wat ik bedoel is dat bij achteruit niet of nauwelijks is te sturen....
    En daar heb ik geen andere oplossing voor dan leren om netjes te varen....
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Een relatief kort schip zal moeite hebben om recht achteruit te willen varen. Je zou even fel achteruit kunnen slaan en zodra het schip achteruit gaat het "gas" er af en proberen het schip achter het roer aan te laten varen. Lukt dat dan toerental langzaam opvoeren. Probeer maar eens.
    Henk zijn Dockyard zal zich door de straalbuis aan het roer achteruit varend heel anders gedragen en wel willen sturen. Gr. Klaas.
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, dat had je me al eerder ook aangegeven, en bij gelegenheid ga ik daar zeker mee verder omdat ik als “schipper” wil/moet weten hoe ze reageert.
    Ik wil ook zeker niemand tot last zijn....( ben zelf ooit slachtoffer geworden van iemand die zijn modelboot niet onder controle had en volgas bij mij een stuk gangboord los beukte..).

    Na een paar uurtjes in het water komen er toch wat “verbeterpuntjes”.
    Schroefas afdichting iets te los, waardoor toch wat water in de boot. En wat vochtinwerking in de bovenkant van het roer. Allemaal niet zo dramatisch en na wat aandacht straks weer helemaal tiptop.
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja, erosie aan het korte termijn geheugen Jan. Met het klimmen der jaren wordt het vergeten steeds beter! Een eerste keer varen geeft altijd wat "verrassingen". Maar daar leer je van. Ook het varen met een vreemd of nieuw schip is even wennen. De kunst is om het schip jouw wil op te leggen. Soms is het nog een grotere kunst (dus accepteren) dat het schip anders wil en daar dan het beste van te maken. En op den duur weet je wat het schip wil en je zelf niet kan. Zelf sta ik altijd weer versteld hoe weinig vermogen er maar nodig is om een schip wat snelheid te geven en te kunnen sturen. Veel vaarplezier gewenst. Gr. Klaas.
     
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Is toch wel grappig hoe dingen kunnen lopen...
    Heb ik onlangs een foto van mijn scheepje op een Franse Facebook pagina geplaatst en dan ineens stromen de reacties binnen. Wordt het bericht ook gedeeld en verspreid onder leden van een historische vereniging. Daarna krijg ik een persoonlijk bericht van een van de medewerkers van het museum. Iemand uit de plaats die zelf visser is geweest en nu als gids op het museum schip rondleidingen verzorgt. Blijkt over heel veel informatie te beschikken...
    Had ik dit contact maar eerder gehad....
    intussen de tekening van het trawlnet van hem gekregen.....
    Ook heeft hij mijn vraag over een mogelijk oorspronkelijke reddingsboot opgelost..Dit blijkt inderdaad zo gelopen als eerder in het verslag is gesuggereerd.
    Nl.bij de oplevering stond er inderdaad een houten redingsboot achterop, maar deze is door de eerste eigenaar al snel vervangen voor een vlot. De reden daarvan was simpelweg dat deze boot gewoon te lomp en te zwaar was voor de bemanning om te handelen...En dat betekent ook dat mijn uitvoering historisch verantwoord is.

    Heeft mij ook uitgenodigd om weer langs te komen in Frankrijk ...en dan liefst met de boot.....
    Denk niet dat dit snel gaat gebeuren, maar mijn dossier over de boot wordt zo wel lekker aangevuld en zo blijkt toch dat je met modelbouw overal ter wereld vrienden kan maken.

    Intussen zijn ook de “verbeterpunten” na de eerste proefvaart uitgevoerd...
    Het vocht dat in het hout van roer was getrokken vroeg wel om een drastische aanpak. Een deel zelfs vervangen en daarna alles een laagje glasdoek/epoxy , geschuurd, geplamuurd, geschuurd, gespoten, verouderd en intussen weer gemonteerd en klaar voor een volgende vaart.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
  19. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.176
    Locatie:
    Giessenburg
    De reacties zijn altijd leuk maar leveren soms ook een hoop werk op. Nadat mijn modelmachine via YouTube op een Engelse modelbouwsite terecht kwam kreeg ik uit diverse landen reacties. Alles bij elkaar ben ik uren met woordenboeken om me heen bezig geweest om de gestelde vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
     
    Herm vindt dit leuk.
  20. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    959
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Jan, je hebt wel gelijk, Gelukkig kan ik me een beetje redden in het Frans maar als er dan van die typische visserij-termen vallen dan weet het woordenboek er ook niet altijd raad mee...
    Dus niet alleen vertaalwerk. Ook aanwijzingen (..) met daarbij uitleg over onderdelen die voor de compleetheid zeker nog moeten worden toegevoegd.

    Zo ben ik nu bezig met onderdelen die in het Frans ”honden” worden genoemd. Begrijp wel waarom ze zo heten, maar ik weet niet of dit ook de Nederlandse term daarvoor is.
    Dit zijn soort klemmen die de voorste en achterste vislijn bij elkaar houden tijdens het vissen. En die liggen blijkbaar altijd aan dek achter de achterste galg als de netten niet uitstaan. Dan ligt er dus een aan stuurboord- en een aan bakboordkant.
    Zoals is te zien kunnen ze openklappen om de nettenkabels erin te doen. Daarna worden ze nog gezekerd met een wig in de doorstekende lip. Alleen is deze in model voor mij te klein om na te maken.

    IMG_0201.JPG

    Aan de harpsluitingen komen nog zwaardere kettingen waarmee ze aan het schip hangen en die de krachten van het net kunnen opvangen. De functie van de lichtere en korte kettingen die ik al aangebracht heb is mij nog niet duidelijk. Die komen nl. niet voor op de schematische tekeningen maar zitten wel op deze stukken op alle foto’s. Ik vermoed dat die werden gebruikt om de “hond” te kunnen ophangen aan de galgen.

    wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 12 jan 2020

Deel Deze Pagina