Bowlus Baby Albatros

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Hajo.M, 8 mei 2019.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja had ik gezien en ik ging daarvan uit voor mijn bevestiging..
    Nu zal de bevestiging in de vleugel ook wel anders zijn dan enkel een triplex plaatje..
     
  2. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Vooraanzicht Baby Albatros.
    Hier is de v stelling 3.5 graden de hoek van de struts is 23 graden. plan_3 vieuw.jpg
    Ook moest ik het, zeg maar logo hebben die op de vin komt dus die kan ik tekenen nu.

    Ik heb een aantal detail foto;s Max ook van de struts bevestiging buiten op de vleugel maar kan er niet uithalen hoe het binnenin de vleugel zit.
    mat-1.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
    serge pot vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Meestal dragend naar de hoofdligger verbonden. Mooiste is blauwdrukken van de bowlus te vinden.
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hajo, volgens mij klopt je v-stelling van 3° niet.

    Binnenvleugel heeft volgens mij maar 1° v-stelling en buitenvleugel bovenkant (begin rolroer) heeft 2° v-stelling.
    Kijk nog een keer naar de vleugel.
    Een correcte v-stelling is zeer bepalend voor het optische vliegbeeld.

    Johannes
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik had kontakt met een amerikaan en die zou authentieke stukken hebben getekend door Hawley Bowlus dus misschien krijg ik nog iets.
     
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ben het met je eens Ariel..mijn bericht was niet correct..
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Boek "On the wings of an Albatross", pagina 86:
    "Dihedral: 3.5 degrees." Er staat niet bij hoe dat gemeten is.
    En de schrijver, Jeff Byard, is tevens eigenaar van een Baby Albatross, dus....

    Op pag. 60:
    "The generous dihedral angle of the wing is normally about 3.5 degrees making the ship fly like a big free-flight model"

    Hij schrijft verder dat hij ooit langere struts gebruikt heeft, waarbij de V-stelling meer dan 5 graden werd. Toen was het toestel alleen nog in een bocht te krijgen door vol richtingroer en daarbij tegen te sturen met de rolroeren, waarbij door het tegengestelde gier-moment het de bocht in ging. Daarna heeft hij de struts verkort, en nu vliegt hij met 2 graden V-stelling. Dus kiezen maar....

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Wat betreft de struts ben ik er nu wel uit, ik ga nu proberen om die dragend te maken en beter dan aan het wiel alleen in ieder geval en ook de bevestiging in de vleugel gaat nu wel lukken.
    En de pen kan dan zoals jullie ook zeggen in principe vervallen, voor mij nieuw maar zeker het maken waard.
     
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Als je even geduld hebt zal ik binnenkort een aantal belangrijke constructie details hier plaatsen.
    Deze kan je als je wil gebruiken, maar hoeft natuurlijk niet.

    Johannes
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Zou top zijn @Ariel niet alleen voor mij maar voor een hoop anderen ook.
    Ik zou niet weten waarom ik het niet toe zou passen als het past in het ontwerp.

    En soms heb ik zeker wel geduld hoor..:)
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bowlus BA-100 Baby Albatross in the RCSD van april 2014, één schaal-model artikel en een artikel met groto foto's van 1:1 het toestel, nr. 134, NX-1266N.

    www.rcsoaringdigest.com/pdfs (archives 1984-2018, too bad they stopped after 35 years)
    → RCSD-2014
    RCSD-2014-04.pdf

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De link werkt niet goed @ron van sommeren
    Maar die op de foto is mooi hé, ik heb al die uitgaves al gedownload en zijn zeker de moeite waard.

    Ik kan ze aanraden .
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bedankt Hajo, de links werken inmiddels weer zoals het hoort.
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2019
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.278
    Locatie:
    Boskoop
    Dat is dus de kist van Jeff Byard:
    Max.
     
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Je besluit om een schaalzwever te bouwen en je vind de baby albatros zoo mooi vooral het mahoniehout, dus je gaat lezen en begint op zeker moment.
    Dan is er iemand die het gaat spuiten terwijl je gelezen hebt dat er geen geverfde albatrossen zijn (was het nog niet tegen gekomen en iemand melde dat ook) toen zag ik die op de foto die Ron plaatste en kan het me voorstellen dat max.de baby in kleur uitvoerd :)
     
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    [​IMG]
    Dit is een voorbeeld, afmetingen kloppen niet, ze zijn ook afgerond. (dit der info voor de degene die het gaat narekenen:))

    Struts tussen romp en vleugels brengen altijd extra luchtweerstand.
    Eigenlijk zou een vleugel twee struts moeten hebben als je het laagste gewicht wil bereiken.
    Maar dat geeft extra stromingsweerstand. De luchtweerstand neemt toe met het kwadraat van de snelheid.
    Maak je één strut per vleugel, zal je de vleugel voldoende torsiestijf moeten maken.
    Bij een belasting van bijvoorbeeld 5g of meer, wandelt het drukpunt van de liftkrachten verder naar achter ten opzicht van het bevestigingspunt.
    Op de plaats van de vleugel strut verbinding komen de grootste krachten te staan, dus daar moet de hoofdligger het sterkst zijn!

    Met de simpele, vereenvoudigde formules kan je globaal berekenen welke krachten de struts te verduren krijgen bij verschillende g krachten.

    Johannes
     
  17. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Nogmaals over de vleugel v-stelling.
    Eerder schreef ik dat de binnenvleugel 1° v-stelling heeft en de buitenvleugel bovenkant 2° v-stelling heeft.

    Dat komt niet overeen met de meeste foto’s en tekeningen die ik nu gevonden heb.
    Bij de meesten loopt de bovenkant vleugel in een rechte lijn met een v-stelling van 2°.

    Johannes
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik heb ook nog rond gekeken en je meet telkens weer iets anders.
    Ook zag ik een bouwverslag en daar werd het 3 graden.

    Trouwens bedankt voor je berekening @Ariel ik moet weer naar school :)
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik weet niet of je die tekening op je vin wilt achter @max z maar hier is er eentje.
    Kan een ander hem er ook opzetten in de toekomst, het is geen lettertype wat bestaat denk ik, de schilder heeft er zijn idee aan gegeven maar ik vond het mooi.
    Ik heb hem in photoshop dus als je groter wilt of zwarter of ander formaat bv png is dat mogelijk.

    logo albatros.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2019
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    [​IMG]

    We kijken naar de krachten die op de constructie kunnen inwerken. (tekening post 116).

    Alle lift ( A ) wordt op de romp overgebracht om de gewichtskracht ( G ) te kunnen dragen.
    De hoofdligger moet de schuifkrachten FH overeenkomstig lift ( A ) dragen.
    Deze krachten zijn veel lager dan bij een vrijdragende vleugel.

    De meest eenvoudige berekening is:

    Laten we uitgaan van een belasting van 5 g.

    Vlieggewicht 3 kg, A ~ 15 daN, per vleugel 7,5 daN.
    l1 = 0,11 m, l2 = 0,044 m, l3 = 0,119 m, l4 = 0,041 m.

    De formule:

    FH = A x l1 / l2 = 7,5 x 0,11 / 0,044 = 18,75 daN

    Fd = A x l3 / l4 = 7,5 x 0,119 / 0,041 = 21,76 daN

    1 daN (decaNewton) = 10 N

    Johannes
     

Deel Deze Pagina