Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Inderdaad resopijp naar voren gericht, zag je in de tijd van de X1200 (jaren 70 / 80) wel vaker.
    Klein gaatje in de vleugel waar een siliconen slang van de resopijp doorheen steekt, zo verdwijnen de uitlaatgassen aan de onderzijde van de vleugel.

    Bij de OS 40FSR kan / kon je het voorste gedeelte van het motorhuis 90° naar links kantelen. (Bij de OS SF kan dat niet) Hierdoor kan de motor tegengesteld lopen en kun je gewone propellors gebruiken.

    Als het goed is zit er achter onder aan de romp nog een vin ? Deze dient als propbeschermer.

    Blijft een mooie kist.

    Grt,

    Arnoud.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zit aan zoiets te denken, met de gewone standaard demper, maar ik moet nog even wennen aan het idee een gat in die vleugel te boren....
    Klopt... is afneembaar en dient op die manier tevens als toegangsluik voor het tank compartiment.
    Heb al even gepuzzeld, en ik kan de tank, ontsteking en vuiltankje goed kwijt in dat compartiment volgens mij, maar ik moet wel iets verzinnen voor de tanknippels, want benzine morsen op een schuimvleugel, is niet een heel erg goed idee....
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi stukje Serge! Dank voor het delen.
    Grappig... mijn 50SX geeft 12k bij een 11x8 op reso en 5% nitromethaan en een Macs resonantiepijp.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar is jouw prop wellicht een APC? Of mischien een Master Airscrew, die draaien nóg lichter.

    Die test gebruikt Graupner props, en die draaien tamelijk "zwaar"...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Normaliter zou ik op methanol ook een 11x8 kiezen voor speed. Echter hij gaat op benzine dan ga ik voor een 10x8 apc op resonantie uitlaat. Volgens alle berichtgevingen komt hiermee de motor pas echt tot zijn recht. Nu nog dus een geschikte reso pijp van een ducted fan zien te vinden.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee joh, die props zijn veel te zwaar.... het is maar een .40je.... die doen op methanol al het liefste een 10 x 6 of lichter, als er écht vermogen uit moet komen.
    Op benzine moet je voor deze motor met standaard potje rekenen op ongeveer 11K met een 11 x 5 of 10 x 6, en dan ben je spekkoper.
    Met reso, zou je daar héél mischien nog 1000 toeren extra uit krijgen.
    Maar in duw opstelling is er in elk geval op de grond en tijdens de startaanloop akelig weinig koeling, dus ik denk dat ik het echt maar bij een gewoon potje hou. Heeft weinig zin dit motortje op te roken, per slot zijn SF-jes in zuigerveer uitvoering niet heel erg dik gezaaid.
    En aangezien een 10" prop vanwege de duw-opstelling aan de grote kant is volgens Graupner (die zeiden destijds "Maximaal 9 inch propdiameter") denk ik dat ik voor een 9 x 7 x 3 ga. Met wat geluk lever ik dan wat statische stuwkracht in, maar krijg ik daar snelheid voor terug, en ik verwacht dan 11500 tot 12000 toeren statisch.

    Helaas blijken de lagers wel rauw geworden te zijn, en dat gecombineerd met dat bij nadere beschouwing er weinig tot niks klopt van het retract-systeem, betekent dat er nog best wel wat werk te verzetten is voordat hij vliegt.
    Dingen die gedaan moeten worden zijn:
    -motorlagers vervangen.
    -retract servo vervangen voor een sterkere.
    -Omdat echte retractservo's eigenlijk niet meer te vinden zijn, een voorschakelprintje laten maken door Hans Meijdam, wat van een gewone servo een retractservo maakt.
    -Wielkasten waren strak passend voor de wielen, wat bij de minste of geringste hardere landing prolemen op gaat leveren met klemming, dus moet hier e.e.a. aangepast worden.
    -neuswiel-aansturing werkt niet zoals het aangelegd is. Moet overnieuw, en dan komt er ook gelijk een aparte servo op, zodat ik neuswiel op de linkerstick kan sturen.
    -Brandstofsysteem uitdokteren. Op zich komt er het standaard "brutified-systeem" in, maar ik moet een oplossing verzinnen voor de vulnippel, want benzine morsen over de schuimvleugel is catastrofaal voor de structurele integriteit.
    -om een of andere reden zijn er binnenkabels voor fietsremmen gebruikt voor de aansturing, en dat bevalt me niet: loopt zwaar en kan storingen veroorzaken. Dus ik moet zien aan een paar meter Graupner stuurkabel te komen. Dat, of een paar midi-servootjes op de rolroeren.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Is de hitec hs 75bb niet meer?
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik niet.... hij kwam niet naar boven bij mijn zoektocht....
    Maar zo te zien is hij wel op voorraad....

    Probleem is alleen, dat ik drie pootjes op één servo heb, en dan is een 180 graden aansturing erg lastig te realiseren, want de stangen gaan met elkaar vechten...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    50SX idd methanol. Maar dat waren de metingen van de Webra met rotor ook...
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    2x boven langs voor de hoofd poten 1x onderlangs met een knik voor de neus poot. Kan prima op zo een ronde draai schijf.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou inderdaad moeten kunnen....
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou...

    Ik ben sinds vanmiddag weer aan boord, dus van mijn kant de komende twee maanden weinig nieuwe ontwikkelingen...

    Maar.... ik heb het afgelopen verlof als ik me niet vergis, in totaal 8 motoren omgebouwd en afgeleverd, dus met wat geluk zijn er minstens 8 mensen die wat plaatjes (of liever nog filmpjes) kunnen posten, en ik weet dat er ook her en der mensen zelf bezig zijn met ombouwen, dus met wat geluk hoeven we ons hier niet te vervelen....:banana:
     
    Thedo, Q Brand, ko v d heuvel en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Goede vaart
     
  16. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet negatief bedoeld, maar dat verbaast me.... Maar ik vind het daarom alleen maar leuker dat het bevalt!

    Filmpje?

    En uiteraard graag alle smeuige details, zoals welke mengverhouding, welke olie, heb je de compressie aangepast, welke propmaat vlieg je nu mee, hoe heb je het probleem met de uitlaatprut in de tankdrukleiding opgelost, etc etc etc.

    Kunnen we allemaal, inclusief ikke, alleen maar van leren!
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2019
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Zelf ontworpen viertakt 2x 20 cc,meer als 30 jaar oud omgebouwd naar benzine lang geleden.
    Een piper heb ik er mee gevlogen.
    Loopt nog steeds . 20190616_193337.jpg
     
  19. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mooi stukje werk! Maar... :D :D :D als je dat zelf kunt ontwerpen en bouwen, heb je geen gloeipluggers nodig om om te bouwen.... :D :D :D
     
    sarco vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina