Iets over spinners

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door cuwaert, 16 jun 2019.

  1. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Toen ik een beginnende RC'r was en ik een mooie spinner op mijn Westerly geschroefd had zei een wijze oudere liefhebber tegen me "doe dat deraf jong, da vibreert veel te hard".
    Ik ben aan z'n woorden gaan terugdenken toen ik een spinner monteerde op een electrotoestel dat daarvoor zonder spinner draaide. Op een electro merk je het verschil aan lawaai te wijten aan vibratie, zeker als je'm zonder prop laat draaien.
    Hierdoor steeg mijn aandacht voor spinners, ook op benzinetoestellen, waar door het geluid en de vibratie van de motor de bijdrage van de spinner minder goed opvalt, dus ik heb een klein "dispositief" gemaakt voor de uitbalancering. En inderdaad, niet alleen vibraties maar ook de centrering van de spinnerneus liet te wensen over (standard gfk-spinner met aluminium bodemplaat 100mm 28€). Plots viel mij de prijs op van een Mesjlik spinner tegenover mijn testspinner, zo ongeveer het drievoudige.
    De grote vraag, zijn Mesjlik spinners beter gebalanceerd dan de "gewone" exemplaren?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat sowiso de duurdere spinners, duurder zijn met een goede reden....
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Bij doelmatige motorkisten (trainers, slepers) zou ik er geen spinner op zetten.
    Bij schaalmodellen zou ik zoveel mogelijk gaan voor een goede aluminium of kunststof spinner.
    Ik heb 3 weken geleden nog een neus van een Sebart zien ontploffen door een spinner die niet goed gecentreerd zat.
    De balans is denk ik niet eens zo'n probleem, meer de centrering.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch wel... maar dan zo'n dopmoer/spinnermoer. Geen gedoe met vibraties of balans, wel uitstekend voor het gebruik van een "electrieke vinger"...
     
    bgjbrok vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Vaak wordt een spinner opgeboord met een gewone boor, die hapt gretig en het gat raakt uit het midden.
    Dat is wat vaak gebeurt. Gebruik hiervoor een propruimer, Gewoon te koop bij de hobby-winkel
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Deze spinner was niet opgeboord, was gewoon zo uit de doos en had de goede diameter.
    De prop was gebalanceerd maar ik kon de neus opnieuw opbouwen.
    En dit was de schade.
    seb.jpg
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En ik geloof er geen hout van, dat alleen de Spinner DAAR de oorzaak van was.... Daar heeft minimaal iets heel erg fout in de constructie gezeten, of de motor had een kromme as of wat dan ook, want ik heb heel wat kromme en slecht gebalanceerde spinners gezien, maar in 36 jaar vliegtuigjes prutsen (inclusief de jaren dat ik nog totaal niet wist waar ik mee bezig was en dus fout op fout stapelde) heb ik nog nooit iets gezien wat zelfs maar in de buurt kwam
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het was alleen de spinner en het was nog niet eens volgas.
    De as was niet krom, de prop was OK.
    Ik heb echt 5 minuten daar op het veld gezeten en denken wat het nou kon zijn.
    Ik heb de prop een zwieper mijn hand gegeven en je zag het topje van de spinner echt uitwijken.
    Dus ik dacht ook de as of propmeenemen.
    Thuis alles nagekeken en ook de motor zonder spinner laten draaien en toen liep ie vibratievrij.
    Dezelfde motor en propmeenemer is erop gegaan, zonder die spinner en de kist heeft gevlogen.
    En ik vlieg al 42 jaar vliegtuigjes en ik heb 1 keer zoiets eerder gezien bij een Precision Aerobatics Katana met een Strecker motor, apc prop en een china spinner.
    Dat was toen ook de spinner.
    De constructie van dat kistje was ook wel extreem zwak.

    GJ
     
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Lijkt mij inderdaad niet aannemelijk dat alleen de spinner het probleem is. Is mogelijk een combinatie van factoren. (Prop onbalans / motor niet goed vast / etc.)
    Ik vlieg al tientallen jaren met spinners, nooit een probleem mee gehad.
    Je kunt globaal uitrekenen wat het effect van een spinner in onbalans is als je het gewicht van de spinner weet.
    De propalancer die ik heb (topflite) kun je ook gebruiken voor spinners, hiermee neem je de onbalans weg.

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Die romp heeft mogelijk al een harde tik gehad bij een ongelukkige landing ?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Arnoud, ik heb ook die magnetische balancer maar een spinner heeft vrijwel geen onbalans, het was dat ie niet recht gegoten was, dus het topje zat niet in het midden.
    En nee... de kist was nieuw, nooit gevlogen dus ook nooit geland.
    Maar toen ik hem aan het repareren was was ook meteen mijn waardering voor Sebart modellen weg.. het zit nou niet zo goed in elkaar gelijmd.
    Zelf bouwen is beter dus de herstelde kist is stukken sterker dan dat ie was.

    En trouwens, dit probleem van afbrekende neusen bestaat alleen maar bij electrokisten.
    Een brandstofkist moet al de dreunen van de cilinder opvangen dus die is veel sterker gebouwd en kan ook beter onbalans aan,

    GJ
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    GJ, dat is dan inderdaad opmerkelijk slap gebouwd door Sebart. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
    Een paar extra stukjes hout maken de kist niet meteen topzwaar maar zorgen wel voor de nodige sterkte.

    Ik heb zelf helemaal niets met ARF, bouw al mijn kisten zelf. Gewicht wordt vaak aangevoerd als argument voor ARF. Echter, je kunt het zelf ook net zo licht bouwen. Dat blijkt wel uit het verhaal van de hotlinerromp die jij zelf hebt gemaakt in een ander draadje. Knap stukje werk en mooi omschreven.
    De Aurora in de avatar weegt 3.4 Kg vliegklaar, de bouwdoos geeft 3.7 - 4.0 Kg op. Mijn model is zeker niet zwakker dan de bouwdoos versie maar wel lichter.
    Constructie is alles bepalend.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik voelde me echt klote toen het gebeurde, het was de Shark van Willy de Woofer.
    Alles nog even nagekeken, ik wilde rustig taxien, geef gas bij en de motor ligt 3 meter opzij.
    2 dagen bouwen, kap herstellen met glasweefsel en epoxy, spuiten, de motor zit nu in 3mm berkentriplex, versterkt met strookjes glasweefsel naar de zijkanten.
    En hij vliegt goed dus ik heb mijn werk goed gedaan.
    De eerste kisten van Sebart waren hartstikke mooi en goed gebouwd.
    Maar wat ik nu zag in de Shark is gewoon met hotglue in elkaar gescheten.
    En waarom?
    Wat maakt dat beetje gewicht nu uit in de Shark, al zou hij 500 gram zwaarder zijn dan vliegt ie nog.
    Ik vind sowiezo een zwaardere kist lekkerder vliegen, dan zet ie tenminste een beetje door, ik heb dat lichte bouwen nooit begrepen.
    OK, bij thermiekzwevers prima maar die krijgen ook geen klappen.

    Dus op al mijn semi schaal kisten zaten aluminium spinners, die zijn altijd in balans en recht door de manier waarop ze gemaakt worden.
    Carbon spinners kunnen ook krom zijn.

    GJ
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    moet ik toch eens uitvinden hoe je zo'n spinner controleerd op balans..
    de backplate kun je net als een prop inspannen, maar hoe doe je dat met de spinner zelf erop?

    tot nu toe heb ik ook nooit echt last gehad van spinners..
    al heb ik een voorliefde voor alu spinners, dus misschien dat dit me al die tijd geholpen heeft :D
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan niet bij elke spinner, eigenlijk alleen maar bij degene met een centraal gat.
    Bij de Sebart zat er 1 met 2 schroefjes aan de zijkant, dus dan is ie niet te balanceren.
    Had ook niet uitgemaakt want hij was gewoon scheef gegoten.

    Hier een filmpje.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ah. dit is inderdaad mijn uitdaging, dat gat in het midden wat hier nog wel eens ontbreekt..
     

Deel Deze Pagina