Zelfbouw C5000

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dazzler, 28 jun 2017.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Bouw van de 2° malhelft

    Nadat eerst weer meerdere lagen loswax en een laag PVA losmiddel werden aangebracht (hiervan toon ik geen foto's want vermits dit transparante producten zijn, is dit verschil niet zichtbaar op foto.) kan er gestart worden met de gelcoat van de 2° helft. Merk hierbij op dat nu rechtstreeks kan gewerkt worden tegen de rand van de onderste mal helft.
    [​IMG]

    Aanbrengen gelcoat
    [​IMG]

    Starten met een eerste laag glasvezel, 200 gram in combinatie met vinylesterhars:
    [​IMG]

    Lamineren glasmat:
    [​IMG]

    Starten met de volgende lagen, glasmat 450 gram, 4 lagen, in combinatie met mallenhars:
    [​IMG]

    Verdere opbouw van de mal met glasvezel 450 gram:
    [​IMG]

    Na uitharding, afwerking van de randen van de mal:
    [​IMG]
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Losmaken van de mal

    Nadat ook langs deze kant een extra versteviging in hout werd aangbracht, en de mal nog enkele dagen heeft kunnen doorharden, is het tijd om deze los te maken van elkaar. Hiertoe worden houten stokjes tussen de 2 malhelften gestoken om een opening te forceren.

    Ik gebruik houten stokjes om de mal gelcoat niet te beschadigen. Ondank het gebruik van loswax en PVA losmiddel zit alles enorm strak aan elkaar (omdat de pasvorm tussen mal en originele romp zo enorm strak is)
    [​IMG]

    De bovenste helft van de mal komt na wat geduld en trekken heel mooi los van de onderste helft:
    [​IMG]

    Bovenste mal deel ziet er erg goed uit. De "doffe" plek in het midden is PVA losmiddel, dat spoelen we met water weg straks.
    [​IMG]

    De onderste helft van de mal komt helaas niet goed los. Het eerste probleem is dat de passing tussen romp en mal zo strak en netjes is, dat het onmogelijk is om er ergens iets van stokjes of spietjes tussen te krijgen om eea los te krijgen.
    Een bijkomend probleem is dat de mal zo straks rond de romp zit, en de onderkant van de romp zoveel hoekjes en kantjes heeft, dat dit gewoon niet zomaar wil lossen. Ik ben zeker dat ik voldoende loswax en PVA heb aangebracht zodat de delen niet per ongeluk aan elkaar vastgelijmd zitten, maar de passing is gewoon zo strak dat dit niet zomaar lukt. Er zit dus niets anders om dan de plug totaal te slopen:
    [​IMG]

    Uiteindelijk lukt het toch om de romp (plug eigenlijk) volledig uit de mal te verwijderen:
    [​IMG]

    Bovenste mal deel:
    [​IMG]

    Onderste mal deel:
    [​IMG]

    Beide mallen naast elkaar.
    [​IMG]


    De mal is dus klaar. Ik ga deze eerste nog even laten "rusten" want het is algemeen geweten dat polyester nog enige tijd "nawerkt" en als je de mal te snel gaat gebruiken, er een verhoogd risico is dat het stuk in de mal blijft kleven (omdat de styreen van de polyester door de loswax heen nog gaat reageren met de mal)

    Ondertussen kan ik dan trouwens wat nadenken over de opbouw van de romp, hoeveel lagen glasweefsel, carbon of geen carbon, welke dikte.....
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Knap werk ,dat doe ik je niet na!
    Benieuwd naar de rompen die er uit gaan komen.
    Waar ga je testen/varen?

    Gr
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2018
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Idd, wat een klus! 't Zou toch mooi zijn als er in de toekomst wat nakomelingen gaan varen.
     
  5. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hier zijn we na een lange onderbreking nog eens met een update. Eindelijk nog eens wat tijd en zin gevonden om verder te gaan en een romp te maken adhv deze mallen....

    Eerst een tijdje zoet geweest met de mallen te waxen.... Wax on Wax off ;)

    Hier duidelijk te zien, linkse mal reeds uitgeboend, rechtse mal nog de witte waas van de aangebrachte wax:
    [​IMG]

    En waxen maar. De blinkende "tunnel" is reeds geboend, de flens rand is nog dof. De gebruikte wax is een beetje anders dan de klassieke gekende waxen, deze is namelijk helder wit en super vloeibaar, het lijkt wel melk. Hierdoor loopt hij van zichzelf tot in de kleine hoekjes en kantjes wat wel handig is. echter na initieel aanbrengen droogt deze zeer snel tot een doffe waas welke netjes uitgeboend kan worden...
    [​IMG]

    Witte gelcoat aangebracht in de canopy:
    [​IMG]

    Witte gelcoat aangebracht in de bovenste romphelft:
    [​IMG]

    Witte gelcoat aangebracht in de onderste romphelft:
    [​IMG]

    Ik kreeg de gelcoat niet 100% egaal met de borstel, denk dat dat eigen is aan het product. Wss zou spuiten een beter resultaat geven, maar ik heb geen geschikt pistool/compressor hiervoor. Ik wil het ook niet te dik aanbrengen want uiteindelijk voegt het geen structurele sterkte toe...

    Eerste laag glasvezel in het kapje:
    [​IMG]

    Ik heb verder niet veel foto's genomen van het lamineren.

    Omdat er wel wat hoekjes en kanten aan de stukken zitten en het glasweefsel van nature niet altijd echt 100% goed wil blijven liggen in die hoekjes heb ik een laag scheurweefsel aangebracht met daarop zand. Noem het gerust het primitieve/goedkope alternatief voor vacuum baggging....
    [​IMG]
    [​IMG]

    Kapje uit de mal: (randen nog niet helemaal afgewerkt)
    [​IMG]

    Bovenste romphelft net uit de mal:
    [​IMG]

    Bovenste romphelft:
    [​IMG]

    Randjes van het bovenste deel afgewerkt:
    [​IMG]

    En tot slot het kapje al eens passen op de romp:
    [​IMG]

    Momenteel ben ik bezig met het lamineren van de onderste malhelft. Dit is nogal een uitdaging wegens de vele hoekjes en kantjes die er aan zo'n onderkant zitten. Hopelijk lukt het mij om deze dit weekend verder af te krijgen!
     
    M.l.v.Doesburg, MikeMohawk en ISOLA2 vinden dit leuk.
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo te zien is je eerste laag al meteen 163 grams.
    Waarom niet eerst een 49grams laag want nu zie je het weefsel wel heel erg duidelijk door de gelcoat heen en dat wordt alleen maar erger hoe langer hij uithardt.
    En ik zou zelf de rand afknippen of steken en dan de 2 delen terwijl ze nog in de mal zitten aan elkaar koppelen.
    Dan heb je een mooie en waterdichte naad.
    Ik heb vroeger ook boten gebouwd en het koppelen van een boot is heel makkelijk, je hebt genoeg ruimte in de romp om overal met je kwast te komen.

    GJ
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ziet er niet verkeerd uit !
    Ben benieuwd hoe je de naad straks goed stevig gaat krijgen en natuurlijk hoe het straks gaat varen...

    Ik persoonlijk had wel 1 dingetje veranderd aan het ontwerp , of nouja anders aangepakt. De traan van de canopy....

    Die had ik persoonlijk tot een cm of 2 voor de deknaad gehouden ipv tot erover , dat maakt het leven qua afplakken namelijk stuuukkkeeen makkelijker. Zulke rondingen/hoekjes laten zich vaak zelfs met hele goede flexibele tape maar matig aftapen en zijn dus een lekkage puntje.

    Ik merk het zelf bij mn MHZ Cayman , MHZ heeft inmiddels ook een Cayman 2.0 waarbij het dek vlak is getrokken ipv de dip (met dus 2 hoeken) die erin zat.
     
  9. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Reden is erg eenvoudig: mijn leverancier heeft geen keperweefsel in minder dan 160 grams. 80 grams is het minste wat ze hadden en dat was gewone recht/vierkant geweven, die is dus niet zo geschikt voor rondingen. Persoonlijk vind ik het wel meevallen met dat doordrukken in de gelcoat, we zullen zien wat de toekomst brengt....

    Om ze aan elkaar te zetten moet ik nog eens bekijken. Mijn mal heeft namelijk geen opening dus als ik ze via de mal (die wel voorzien is van uitlijning) samenvoeg kan ik er fysiek binnenin niet aan. Dan zou ik in de mal de canopy opening ook echt open moeten maken, maar ik speel nog met het idee om in de toekomst met vacuum infusie te gaan spelen, en daar is die opening weer net niet mogelijk.... zowieso komt er binnenin op de naad een glasvezelband oid om ze stevig aan elkaar te verlijmen.


    Moest even nadenken om te zien of ik je goed versta, want met 'afplakken' dacht ik initieel aan schilderen.... en da's eenmalig. Toen bedacht ik mij dat die luikjes voor het varen natuurlijk allemaal met tape worden dichtgemaakt :yes:
    In dat opzicht nooit stilgestaan dat die traan een kleine hindernis vormt... ik had eigenlijk een beetje in m'n achterhoofd altijd het plan om de canopy mogelijk waterdicht te maken door een EPDM rubber tussen de rand van de romp en de rand van het luikje te plaatsen, en het luikje met duimvijzen aan te trekken hiertegen.... waardoor je dus eigenlijk geen tape nodig zou hebben (maar da's mss weer wishfull thinking van een leek :frustie:)
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja dat is wishfull thinking :rofl:
    Wil je dat werkend krijgen worden het wel heeeeel veel schroeven;) Je moet namelijk overal precies genoeg druk hebben wil dat goed afdichten , en dan is het al gauw maximaal 5~10cm tussen de onderlinge schroeven. Hoe flexibeler het materiaal hoe kleiner de afstand wordt.

    Daarom worden er bij de snelle boten vaak 4/6 in de kap verzonken schroeven gebruikt puur om het deksel op zn plek te houden icm met tape voor de afdichting.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het koppelen zonder de 2 maldelen op elkaar te zetten lijkt mij een vrijwel onmogelijke klus, de 2 halve schalen hebben mijns inziens te weinig sterkte om ze strak tegen elkaar te krijgen.
    Dus ik zelf zou dan de canopy opening wegfrezen en daaruit gaan werken.
    Voor vacuum infusion zal je toch een andere mal moeten maken.
    Keperweefsel is te koop in 70 en 105 grams, voor de volgende keer?
    En zelf gebruikte ik gewoon vierkantweefsel als eerste laag, in een boot kan je strookjes leggen, het hoeft niet 1 geheel te zijn.

    GJ
     
  12. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ondertussen ook de onderste helft van de romp gemaakt. Dit was een echte PITA: Pain In The Ass

    Met de vele hoekjes en kantjes was dit echt een tijdrovend en intensief werkje, en zeker het glasweefsel van 300 gram welke ik normaal gebruik om dikte op te bouwen wou echt niet netjes in de hoekjes blijven. Volgende keer ofwel eerste meerdere lagen 100 / 160 gram ofwel toch eens met vacuum gaan spelen...

    En eigenlijk was het lamineren dan nog niet eens het lastigste, dat moest nog komen: het stuk uit de mal krijgen. Weer door alle hoekjes en kantjes geeft dit zo'n strakke passing in de mal dat het echt niet eenvoudig is om deze los te krijgen. Dacht zelfs even dat ik hier en daar m'n werkstuk zou beschadigen maar uiteindelijk is dit wel goed gekomen.

    Rompje nog in de mal:
    [​IMG]

    Na het proper maken van de flensranden:
    [​IMG]

    Detail van de achterste helft van de onderkant:
    [​IMG]

    Detail van de voorste helft van de onderkant:
    [​IMG]

    Bovenkant gepast op de onderkant (staan nog los op elkaar):
    [​IMG]

    Even met het kapje er bij op:
    [​IMG]

    En nog even een front zichtje:
    [​IMG]

    Nu even verder nadenken over de volgende stappen. Ik wil nog een laagje carbon erbij doen omwille van de stijfheid, en ook eens kijken hoe ik die 2 helften netjes aan elkaar kan krijgen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ziet er echt netjes uit.
    Wat ik altijd deed, en ook de profi bouwers is de hoekjes afronden met ingedikte hars met glasbubbels of carbonpoeder.
    Dan krijg je mooiere rondingen.
    En dan de eerste laagjes met strookjes 49 grams weefsel en daarna 163 grams.
    Als je nu carbon toe gaat voegen, na droging, is de hechting een stuk minder.
    Je moet carbon nat in nat verwerken en eigenlijk onder vacuum, dan heb je echt alle voordelen van dat materiaal.
    Maar tot nu, complimenten!

    GJ
     
  14. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Mooi werk, zeker voor de eerste keer! Mag je best trots op zijn!

    Als je echt voor sterkte gaat zal je de rompdelen ook nat in nat aan elkaar moeten maken, maar das wel een uitdaging als je alleen door de kap opening kan werken.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je gaat voor infusie of vacuum zou ik toch de mal maken uit epoxy vormenhars.
    Dat is veel harder, sommige zo hard dat je het niet eens kan schuren, krimpt niet, en kan je opwarmen tot een graad of 70.
    Wat prijs betreft is het vrijwel gelijk, als je het bij een goede leverancier koopt.
    De hars die je nu gebruikt hebt voor de mal krimpt en zeker met die zuurkool (glasvezel) blijft ie niet vormvast.
    En epoxy ruik je niet, het is wel slechter voor je gezondheid weet ik uit ervaring.

    GJ
     
  16. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Heb je nou die mooie houtbouw gesloopt zonde!
    Maar petje af voor je bouw skills.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    We zijn een jaartje verder....:)

    Hoe is het verder gegaan met dit prachtige project?
    Vaart het al? :D
     
  18. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Helemaal gemist dit .
    Echt petje af man .das echt vakmanschap jonguh. Ben zeer benieuwd naar de opbouw van je kanon .
    Net zo strak gemaakt .
    Dikke 10
    Grt tom
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Even een korte update over het project: sinds mijn laatste post vorig jaar heb ik helemaal niets meer gedaan aan de boot. In augustus ben ik namelijk de eigen woning beginnen verbouwen, deel van de achtergevel eruit, kleine uitbouw gesloopt, en een grotere nieuwe achterbouw bijgeplaatst. Dus het laatste jaar echt geen tijd gehad voor hobbies....

    De verbouwing is nog niet 100% afgerond, maar stillaan voel ik wel dat ik mijn tuinhuis terug moet gaan opruimen om wat plek te maken om oa. met dit project wat verder te gaan....
    wordt zeker weten nog vervolgt!
     
    Cnn en drikus vinden dit leuk.
  20. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hallo allemaal. Met de verbouwingen achter de rug probeer ik opnieuw wat tijd te maken voor het afwerken van deze boot.... de romp heeft net geen 2 jaar stof liggen happen in mijn tuinhuis....

    Momenteel ben ik wat aan het rommelen met de plaatsing van de drives en de inlaten voor de waterkoeling. En daar zit ik een beetje met een probleem.
    De drives staan momenteel op het laagst mogelijke punt van de drijvers (dus helemaal tegen de tunnel) omdat ik ze anders niet meer evenwijdig afgesteld krijg met de lijn van de drijvers (als ik ze meer naar buiten zou zetten, verder van de tunnel, komen ze ook iets hoger te staan waardoor ze altijd wat naar beneden zouden wijzen)

    Probleem hiermee is dat ik nu echt geen ruimte meer heb tussen de as en de zijkant van de tunnel voor de water inlaat.

    Mss zegt een foto meer:
    waterpickup.jpg
    Op de meeste foto's van andere boten die ik tegenkom staat de water inlaat zowat altijd op het grijze vakje (1)
    Maw ook best zo laag mogelijk op de drijver, omdat dit stuk het meeste in contact blijft met het water. Maar daar heb ik dus echt geen ruimte meer.

    Dan kwam ik een foto tegen (recht onder) van een MHZ 138 romp met een dubbele inlaat die langs de andere kant van de aandrijfas staat. Weliswaar iets hoger op de romp, maar volgens de bouwer vaart het ding geweldig zonder problemen.
    Nu heb ik in mijn voorraad zowel de enkele als dubbele inlaat liggen - maakt dus niet uit welke ik neem.

    Zou ik nu
    A) een dubbele (of enkele) inlaat plaatsen op het grijze vakje (2) dus langs de buitenkant van de as (en is die positie nog efficient genoeg?)
    B) de aandrijfas toch iets hoger op de drijver plaatsen (dus weg van de tunnel) zouden ik wel nog wat ruimte krijg tussen de as en tunnel om een enkele inlaat ertussen te knijpen? (met als keerzijde dat mijn schroefassen altijd iets naar onder zullen wijzen, het hoogteverschil tussen drijver en achterkant laat dan niet meer toe de assen evenwijdig af te stellen)

    Mss nog goed om weten: ik ben niet van plan SAW wedstrijden te gaan doen met deze boot, 'gewoon rustig' varen volstaat. Denk richting Seaking 180A + Leopard 4082-1600kv op 6s of iets in die stijl..

    Hopelijk is hier iemand met meer ervaring dan ik ;)
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2021
    eric_laermans en HeliKoper vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina