PRIMA F1B bouwverslag

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door eclipse86, 18 jun 2019.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo Iedereen, ik ben nieuw in het vrije vlucht gebeuren, en heb bij deze hier op het forum de PRIMA F1B kistjes kunnen overnemen.
    Vandaag toegekomen, en al eens een startje gemaakt (jammergenoeg lijm op, maar ik kan nog verder met een ander bouwprojectje)

    kit is vrij compleet en ziet er goed uit ( ik heb enkel de juiste elastieken nog nodig... wel dit en toch wel de kennis en kunde om dit de lucht in te krijgen en alles juist te monteren. Ik kan jammergenoeg zeer weinig info of foto's van dit toestelletje vinden op het netwerk.
    hoe de timer werkt en de stuurvlakken aangesloten worden is voor mij nog wat onduidelijk. (bv hoe de roeren vastgezet worden? )

    maar dat zal hier wel duidelijk worden denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Welke elastieken bedoel je???
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    voor de aandrijving van de motor...
     
  4. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Het elastiek is de motor van dit model en drijft de prop aan. Die motoren had ik aangeboden te maken. 15 stuks per model heb je beide bouwdozen gekocht??
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo, jup heb beiden gekocht. dus de elastieken"motor" maken jullie zelf... mocht je dit idd willen doen, super! je zegt maar je kosten dan!! alvast bedankt
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
  7. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    De rubbermotoren zijn de hoofdreden waarom ik F1B maar niets vind... Ik heb geen zin om 5 euro per vlucht aan rubber te gaan spenderen. :eek:
     
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Hoe kom je bij 5 euro per motor?
     
  9. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Er zijn er genoeg op t forum die je willen helpen waaronder ik. Ik zeg je alleen wel heb wat geduld, zit in de afrondende fase van een studiejaar van mij en heb nog aardig wat werk te verzetten in 2 maanden. Dus als anderen mij niet al voor zijn met antwoord komt dat van mijn kant vanzelf wel ;)..
     
  10. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Amersfoort
    Vijf euro per vlucht is onzin. Ik heb twee gebouwde Prima's overgenomen, en een hoeveelheid gebruikt rubber van meer dan een pond, hier aangeboden op het forum. Ik weet niet meer hoeveel ik er voor betaald heb, maar het viel reuze mee. Een Prima, als Wakefield model, gebruikt 30 gram rubber. Als je een motor als dat niet helemaal tot het maximum opwindt, kan hij een flink aantal vluchten mee. Alleen als je aan de Vrije vlucht top staat, heeft het zin om een motor tot één toer minder dan het maximum op te winden! Voor de rest is het voor ons beginners al moeilijk genoeg om een thermiekbel te vinden, om het model in te lanceren! En als dat lukt, doet het er niet meer toe of je je motor tot brekens toe hebt opgewonden, of tot 80%.
    Als je een bouwdoos van een Prima bouwt, is het echter wel noodzaak om netjes te werken, en vooral veel advies te vragen over bekleding en inbouw van timer en de draden die daar bij horen. Dit behoort allemaal (helaas!) niet meer tot de algemeen bekende modelbouw kennis.
    Veel plezier met je bouwdozen!
     
    BBruins vindt dit leuk.
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb s gerekend en kom voor mijzelf op 2 tot 2,50 per rubber motor. Ik gebruik ze inderdaad 1 maal, maar zoals Henk ook al aangaf dat krijg je als je mee wil in de top van Nederland en Europa.

    Een model invliegen, dus de motoren op 50 tot 80% van max toeren, kost me 1 motor voor een vlucht of 6. Daarna komt t geweld pas. Die prima doet t ook prima zonder al die toeren. Iets minder toeren en torsie is zelf goed voor die modellen om zonder allerlei aanpassingen het model safe omhoog te laten gaan.
     
  12. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    stunthenk, had jij toevallig nog foto's van de gebouwde modellen? Ik ga vandaag de staartvlakken proberen te monteren. ik post wel wat fototjes
    ondertussen lees ik graag jullie opmerkingen!

    Groeten Chris
     
  13. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Den Haag
    Het meest belangrijke dat je moet onthouden is dat je bezig met vrije vlucht. Dus alles 20 keer passen en meten en 1 keer lijmen is the way to go. Hoe netter alles zit hoe beter te trimmen de modellen zijn. Met RC kun je veel "foutjes" verbloemen door te trimmen op je zender. Elke grote aanpassing bij vv heeft gevolgen voor elke fase van je vlucht. Een beetje meer tegenroer, o dan ook een beetje up of nou juist down. Hmm uitproberen, wachten tot einde vlucht en opnieuw bijstellen. Klinkt vervelend maar is wel een leuk onderdeel van t spel. Maar hoe netter een model gebouwd is hoe beter we al van te voren veel kunnen instellen door de hoeken over te nemen van een vergelijkbaar model. Doen wij ook.

    Als je wil, geef ons eens een overzicht met wat er allemaal al gelijmd en vooral waarmee en hoe?
     
  14. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    stabilo klaar en staat in de oracover... (jup transparant)
    Ik heb de stukken die in de doos zaten voor de staartdelen op de foto staan, evenals de tekening.Maar hoe het stabilo juist gemonteerd word en ook het rudder...?? moeten de stuurheveltjes zelf gemaakt worden? en die waar de elastiek voor rudder rond gaat, die gaat volgens tekening door de staartboom terug in het rudder...??


    [​IMG]
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het elastiek van het rudder gaat zo te zien van het haakje onder de boom naar het rudder.


    untitled.png

    En hier voor het stabilo

    untitled2.png

    De timer houdt ze vast, tot het tijd is een bocht te maken/ te dalen. Maar hoe dat precies werkt, daar hebben anderen hier veel meer verstand van.

    Prima-Timer[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ja idd, maar het blauwe haakje die door de boom zit bij het rudder (waar de elastiek omheen gaat) lijkt op de foto door de boom in het rudder te gaan.. maar dan zit alles toch fixed... :p
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Zwolle
    Het plaatje waar het elastiekje aan zit gaat inderdaad het rudder in maar...daarom kan het rudder nog wel bewegen en de posities naar beide kanten stel je met de boutjes af.

    Heb je ook een gaatje en een sleufje in het stabilo gemaakt? ( daar waar 0,5 plastic op de tekening staat) daar gaat de lijn doorheen....de knoop in de lijn mag niet door de sleuf kunnen.

    Hoe je de opklaphoek begrensd zien we later...
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Amersfoort
    Bij mijn Prima zit er achteraan de romp een boutje om de instelhoek van het stabilo in te stellen
    IMG_0379.JPG
    Aan het lijntje wat uit de romp steekt zit een lus, een dun- en een dikker busje. Aan de onderkant van het stabilo zit een stukje triplex, met een gaatje en een sleufje.
    IMG_0380.JPG
    Het lusje gaat door het gaatje en de lijn gaat dan door het sleufje. Het dunne busje wordt tegen het sleufje aan getrokken als het stabilo wordt geplaatst, en dient dan om de lijn tegen te houden die aan de bovenkant door een elastiekje wordt aangetrokken. Het elastiekje wordt door de lus getrokken en aan de uitsparingen in het stabilozadel vastgehaakt.

    IMG_0382.JPG
    IMG_0381.JPG
    Het kielvlak draait om een verticale as, en er zit een hevel in met aan de ene kant een lijn die naar de timer gaat, en aan de andere kant een veertje (mag dus ook een elastiekje zijn).
    IMG_0383.JPG
    IMG_0384.JPG
    Verder naar voren zit een alu plaatje door de romp, en het steekt in het kielvlak. Aan weerskanten steken in het kielvlak kleine boutjes, die de beweging van het kielvlak om de as begrenzen. Ik heb al uit eigen ervaring dat deze trimmogelijkheid erg krachtig is! Een halve draai aan zo'n boutje heeft al effect!
    IMG_0385.JPG
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
    ArthurP vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Zwolle
    Perfect in beeld gebracht:wave
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.025
    Locatie:
    Zwolle
    Let nog even op het knopspeldje wat door het kielvlak en verticaal paaltje zit...bv gaatje 0,5 mm in het kielvlak en bv 1,2 in het paaltje...zodat eea er niet af kan vallen maar wel scharnieren.
     

Deel Deze Pagina