Tips nodig bij afstellen onroad 1:10

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sareno, 12 jun 2019.

  1. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Hi,

    In een ander topic had ik al aangegeven dat mijn Reely P190 1:10 onroad Nitro niet handelbaar was. Wat ik ook probeerde, de kont bleef maar uitbreken. Zelfs bij rechtuit accelereren en bij het allerminste sturen was het al een 270 graden draai.

    Uiteindelijk heb ik dit redelijk onder controle gekregen door alle stabi's eraf te halen en allerlei testen adv diverse teksten en video's online. Pas toen ik hem crashte tegen een muur en de ophanging linksvoor weer terugbracht tot een bouwpakket vond ik (waarschijnlijk) de oorzaak. Ik had het achterdiff vooraan geplaatst en vice versa. Ik begrijp alleen niet waarom dit zon verschil kan maken want volgens mij zijn ze identiek maar het werkt. Hij rijdt meteen beter. Maar niet goed.

    Gisteren heb ik alle schokdempers uit elkaar gehaald. Schoongemaakt, piston gepolijst, nieuwe olie erin (wt80, had ik liggen) en alles soepel gemaakt.

    De demping is schitterend, vanaf 20cm laten vallen en baf, doodstil. Helemaal perfect. Links en rechts zijn ook perfect gelijk, helemaal goed dus.

    Maar.... Zijn rijdgedrag is vaag. Tijdens het rijden is overstuur het meest aanwezig. Met gas door een bocht; lichte overstuur, gas los in de bocht is volledig kont om. Prima, dit lijkt me redelijk makkelijk op te lossen.

    Echter, bij remmen heeft hij volledig onderstuur. Gelijk glijden over de voorwielen. Niet een beetje maar echt gewoon rechtdoor. Mijn TT02 electro heeft bij dezelfde snelheid een derde van de remweg. Hij glijdt en glijdt.

    Onderstuur of overstuur kan ik zelf goed fixen maar aangezien het een het ander beinvloedt ben ik even lost, beide moeten minder worden.

    Wie heeft hier echt verstand van en kan mij helpen? Alle online teksten en video's ken ik bijna uit mijn hoofd maar deze krijg ik niet weg.

    Huidige setup:

    Rijhoogte voor en achter 9mm (ja, is hoog maar ik rijd recreatief en de ondergrond is met slechte klinkers gelegd).
    Droop voor en achter 3mm ivm kuilen
    Hardheid veren: Geen idee, hij ligt mooi in de vering en geeft me die 3mm droop goed
    Achter Toe-in: standaard, niet aan te passen. Ongeveer 2 graden
    Voor Toe-uit: 2 graden
    Achter Camber: 1 graad negatief
    Voor Camber: 2 graden negatief
    Anti-roll bars: geen

    Oneffenheden in de weg heeft hij absoluut geen last van, accelereert kaarsrecht en laat zich niet van de wijs brengen.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    80 WT is veel te dik voor normale dempers, wordt de auto te stug van. Je zult ongeveer de helft nodig hebben, 35 tot 40wt of ook wel ongeveer een 450 tot 600cps

    Met de diffs wordt voor hele dikke olie gebruikt, tot bijna star aan toe. 50.000 of 100.000 cps is niet vreemd.
     
  3. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    80 is idd wel dik maar dit zou toch geen effect op dit onderstuur mogen hebben? Althans, in het andere topic gaf je aan dat de olie geen effect had. De demping is verder wel goed, geen gestuiter of zo.

    Olie in de diff, heeft dat effect op dit remgedrag?
     
  4. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Oh, en wat is het verschil tussen olie dikte en het aantal gaatjes in de piston? Heft het ene het andere niet op?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor een rechtuit rijdende auto maakt het niet zoveel uit, als je links en rechts maar in balans hebt. De hele suspension gaat meer een rol spelen bij remmen, optrekken en sturen. Het overhellen van de auto geeft een zgn gewichtverplaatsing en geeft meer druk op het wiel waar het nodig is. Probeer je de auto door stugge demping, veren en/of stabi recht te houden heb je die gewichtverplaatsing minder en komt er ook minder druk op het wiel die juist grip moet verzorgen. Daarom kom je voor beter grip altijd uit bij slappere veren, lichter demping en/of een dunnere stabi.

    Over dikke olie met grote gaten tegenover dunne olie met kleine gaten zijn veel theorieën geschreven maar ik heb tot heden nog geen enkel duidelijke uitleg mogen zien wat het verschil maakt. Het enige wat ik wel weet is dat dunnere olie ook makkelijk langs de zuiger gaat, iets wat je niet graag wilt voor een maximale controle op je demping maar het geeft ook minder weerstand of de wrijving van de zuiger langs de demper body. (hoe dikker de olie des te meer het gaat stropen ipv smeren)

    Je 2 graden uitspoor zou ik meer op 0 zetten, meer uitspoor zal agresiever sturen en dus een onstabieler rijgedrag geven.
     
  6. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Dankjewel. Het uitspoor had ik gedaan om te proberen om meer overstuur te krijgen.
     
  7. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Ik heb de olie aan de voorzijde vervangen door 450, aan de achterkant een swaybar geplaatst en de uitspoor verwijderd. De auto rijdt een stuk gebalanceerder nu. De swaybar gaat er denk ik weer vanaf maar dat is gewoon wat testen.
     

Deel Deze Pagina