Snelle lichte en sterke hellingzwever..

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door easy, 14 jun 2019.

  1. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Door omstandigheden ga ik even de zoektocht staken maar wat wel de bedoeling is is om een mini dragon van valenta ( ook bekend onder de naam fredy) binnenkort is in orde te maken, dit zou ook wel een goed speeltje moeten zijn voor op de helling. :)

    Toekomst gewijs ga ik wel overschakelen op een groter model :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Soms is een kleinere kist aan de helling veel leuker.
    Ik denk dat de Mini Dragon het erg leuk aan de helling zal doen.

    HJ
     
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja volgens reviews van rc groups zou het wel iets leuks zijn, romp zou wel wat zwak zijn (deel tussen vleugel en staart) maar goed dat bezien we nog wel :)

    Ze duwen tot +1kw in dit kleine ding dus sterkte van de vleugel zou wel zeker ok moeten zijn.

    Wat moet er nog gebeuren :

    4 servo's in de vleugel plus linkages ( jaja hij heeft een 4 kleppen vleugel :)

    2 in de romp of 1 maar dan heb ik geen rudder op de V tail. (Geleidingen zijn ook allemaal gesloopt uit de romp..)

    En dan een aandrijving. Maar die wil ik zeer bescheiden/licht houden.
    Wat waarschijnlijk zeer onlogisch klinkt maar ik wil zen totale gewicht zo laag mogelijk houden. Zwaarder maken voor met zware helling wind te vliegen ( ballasten) kan altijd nog.

    Waarom een laag gewicht? Om te proberen nog iets of wat thermische eigenschappen uit dit 1m53 ding te krijgen..
    misschien met de flaps een paar mm omlaag hoop ik toch nog iets te kunnen bereiken ( of zou dit een hopeloze zaak zijn en moet hij het echt puur van de hellingwind hebben, kan (helaas) ook natuurlijk..)

    Profiel is RG14.

    En een Google foto van het model.

    Screenshot_2019-06-20-10-23-10-1.png
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  6. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Heb zelf een tijdje terug hetzelfde soort zwever gezocht, hieronder een paar mogelijkheden:
    Glasbakken;
    Elexir - Royal model: http://royal-model.sweb.cz/elexir.htm
    Energy-E - Royal Model: http://royal-model.sweb.cz/energyE.htm
    Destiny - Valenta: http://www.valentamodel.cz/en/index.php/destiny-14m-a57
    Prodij HM - Aeromod: http://www.aeromod.eu/ProdijHM_fra.htm(duurste maar snelste van allemaal)
    En iets goedkoper:
    Faun - Blejzyk: http://www.blejzyk.pl/en/model-faun-2.html Mijn bouw draadje: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-blejzyk-faun.264380/
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2019
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    RG14 is altijd goed aan de helling.
    Richtingroer is niet nodig, ik zou gewoon 1 servo op hoogte zetten.
    1 stangetje naar achteren en dan splitsen in een vorkje, balllinks werken wel lekker.
    Wat ook wel leuk werkt aan de helling, als je van snel vliegen houdt, snapflap op de vleugel, dus als je up trekt dat de welfkleppen en rolroeren naar beneden gaan, een paar millimeter maar maar dan keer je binnen een meter of 2.

    Flaps en rolroeren naar beneden zetten heeft met RG14 geen zin, werkt zelfs averechts.
    Gewoon alles recht zetten en dan het ding op snelheid houden, dan blijft ie ook in de thermiek wel boven.
    En bedenk alvast hoe je lood in het zwaartepunt gaat plaatsen, dat je op die plek geen servo zet.

    GJ
     
    easy vindt dit leuk.
  9. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Kan het bestand niet openen? post #21
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
  12. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    651
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Thanx!
    Ondertussen is mijn typhoon alweer gerepareerd. Met dank aan Adri!

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Van binnenuit gerepareerd. Ik vind het een knap stukje werk.
    Zit nu (nog) een wit tape-je omheen.
    Later misschien nog een keertje plamuren en spuiten voor het oog.
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En dit oude draadje even terug oprakelen..

    Na al die jaren bleef het toch kriebelen en na een twijfel over een 2de hands typhoon heb ik voor een iets lager bedrag (maar dan wel zonder aandrijving) een 2m65 Valenta Cappuccino overgenomen..

    Blij dat ik de 2meter heb laten gaan, de typhoon is zeer goed maar wou toch echt wel iets groter.

    Kijk er erg naar uit om met deze te gaan vliegen, zal zeker niet het/de beste zijn maar komt veel dichter bij wat ik wil dan wat ik kon bereiken met de huidige zwevers op de helling :)

    Wordt vervolgd.
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    RCRCM Tomcat is zeker ook een aanrader.
    Ik heb de E versie, vliegt super, blijft gaan.
     
    easy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina