Ailerons Cirrus instellen als remklep met Spektrum zender

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door pieter.peereboom, 28 mei 2019.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dit kun je niet vergelijken. Hier gaan de ailerons wel omhoog, maar ook de flaps omlaag. Kraaienstand!

    Waar wij het tot nu toe over hebben gehad is een kist met alleen ailerons, geen flaps, en dus alleen de ailerons omhoog.
    Dit zijn compleet verschillende remmethodieken.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Dirk, die gele op 2:30 en 2:50 heeft geen flaps, die heeft alleen ailerons.
    Het is de Hawk F5B, dus wat bouw gelijk aan de Cirrus,
    Alleen heeft deze een MH32 profiel en een echte oude Cirrus had een Spica, en dat werkt niet met ailerons.
    Ik weet niet wat Pieter erop heeft zitten.
    [​IMG]
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik volg dit al een draadje en deze opmerking blijft terug komen:
    Ik heb diverse Cirrussen (Cirri?) gehad, als reine 2-asser, twee-asser met remkleppen en vleugels met enkel rolroeren en tot slot rolroeren en remkleppen. Ik heb ze enkel en alleen met de originele vleugelprofielen gevlogen.
    Ik heb er nu nog eentje en die heeft alleen rolroeren.
    En dat werkt wel. Period :)

    Zowel om mee te sturen als om lift te verliezen.
    Een 2-as Cirrus is met wat oefening vrij goed op precies de uitgekozen plek te landen maar met rolroeren en/of remkleppen wordt het net wat makkelijker. En is een inschattingsfoutje gewoon te corrigeren, wat bij een twee-asser zonder rolroeren of remkleppen echt lastiger is.

    Ik land de mijne meestal zonder de rolroeren omhoog te zetten maar indien nodig kán het wel. En dat is een hele prettige gedachte.
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Mijn ervaring in F5B gedurende de jaren 1985 /tm 2000 is met rolroer zonder flaps.
    Wanneer je de snelheid er op houdt remt het voor geen meter. Pas als je hem langzaam maakt zodat het middendeel zonder de kleppen overtrekt zakt het goed door.
    Dit in tegenstelling met 4 kleppen die vooral dalen zonder al te veel snelheid op te pakken door hem op zijn neus te zetten.
     

Deel Deze Pagina