Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. Hendrik-Jan

    Hendrik-Jan

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Urk
    ziet er leuk uit. ik ga volgen
     
  2. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Is inderdaad correct @k-k Lijkt me inderdaad een ander bootje.
     
  3. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Je had toch mijn verslag over het multiknikspantcoastertje gelezen? Dacht dat ik vermeld had dat er geen loswax is gebruikt en dat was best wel spannend. Hieronder hoe ik de plug heb verwijderd.
    Had er ongeveer 3 cm brede bruine tape op gezet en aangezien ik de plug toch maar één keer wilde gebruiken de gok genomen zonder wax. Gelukkig viel het allemaal goed uit en heb ik de plug met tekeningen later kunnen ruilen voor een MPX zender. Iedereen gelukkig.
    Kijk maar of je het zonder aandurft. Zo niet, wax en losmiddel zijn genoemd in het verslag.Hieronder nog eens de link naar het verslag. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/

    Tijdens het snijden kwam een deel van de romp los van de mal. Met een dubbelgebogen 1 mm draadje de rest van de zijkanten los gewurmd, maar de bodem kon ik niet bij.
    En deze zuunege Groninger had natuurlijk geen loswas gebruikt. Dus even zwaar nadenken. Gelukkig woon ik niet ver van mijn oude werkgever en daar heb ik als pensionado toegang tot de autohobbyclub. En daar hebben ze natuurlijk perslucht. Slangetje en een rol tape mee en aan de slag. Slangetje tussen romp en mal, randen afgeplakt en blazen maar (uiteraard met beleid). Een deel van de bodem kwam los en een beetje bol. Slangetje een paar maal verzet en toen was de lucht op en startte de compressor niet meer. Met beleid de rest los getrokken en daar lag de romp. Alleen een klein stukje tape was aan de scheg blijven hangen. Romp weer op de plug, spul weer ingepakt en naar huis. Tijd voor een bakje thee. Rompje op de weegschaal en die gaf 182 gram aan. Wanddikte gemeten, gemiddeld 1 mm. Gelijk op tafel met een stift een omtrekkende beweging gemaakt voor de geladen waterlijn. En nu heb ik een mooi rompje, waarvan de huid nog op hoogte moet worden afgesneden en dan een paar weken uit mag harden op de mal. De mal is zo te zien onbeschadigd. Iedereen zover bedankt voor adviezen en bijdragen. Deels opgevolgd en deels mijn eigen draai eraan gegeven.Gr. Klaas.
     
  5. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Bedankt voor reactie Klaas. Ik heb inmiddels zoveel gelezen dat ik niet meer weet wat ik waar gelezen heb op het forum. Ik ga het proberen zonder. Ik heb niet voor niets Gruningse roots;)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo is't moar net Reinoud! Het is ook moeilijk om uit zo'n rijstebrijberg aan informatie de voor jou belangrijke punten te halen. Mijn verslag springt nogal, net als zijn schrijver, van de hak op de tak. Maar er staat een hoop info in. Meest in de vorm van advies/kritiek aangeleverd door de lezers. Maak voor jezelf een soort draaiboek hoe je het wilt doen. Het zet je gedachten op een rij en dat doe je met je spullen ook. En dan blijkt achteraf dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is. Zorg dat je bij het werken met epoxy in de open lucht staat, of voldoende ventilatie hebt. Voorkom dat je het aan je handen krijgt en dat al je te gebruiken spullen onder handbereik liggen. Na het aanmaken van je mix is er maar beperkte tijd om het te verwerken. Maar als je niet teveel tegelijk wilt doen valt het wel mee. Desnoods oefen je een keer droog en ziet dan of je alles wat nodig hebt klaar ligt. Tamponeer de epoxy alleen maar en probeer niet te strijken over het glasweefsel, tenzij je het een bepaalde kant op wilt sturen. En het is net als met een hele hoop andere dingen voor de eerste keer. Achteraf denk je: Is dat nu alles? Naar mijn beleving valt of staat het karwei met de voorbereiding. 80/20% ongeveer. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas voor je bemoedigende woorden:) Het heeft geholpen, dus tijd voor een update.

    Afgelopen weken druk bezig geweest met de plug. Werken met een origineel lijnenplan is leuk maar geeft ook de uitdaging om die te benaderen. Uiteindelijk na eindeloos sturen, plamuren, meten, nameten, nog een keer plamuren, schuren, meten en dat tot de macht zoveel, eindelijk alle maten binnen de millimeter. Dat vind ik prima voor de eerste keer. De bruine tape erop en toen volgens de instructievideo's van mrboat (waar ik de spullen heb gekocht) de lagen aangebracht. 1x 160 en 2 keer 80. Alles in een dag aangebracht en als je de instructies goed opvolgt gaat dat uitstekend. Wel is het even uitkijken met de lagen doek die je steeds op nat aanbrengt, vraagt wat beleid met het vervormen van het doek naar de rompvorm.

    Met de tip van Klaas in mijn achterhoofd heb ik in de plug een buisje aangebracht met daarop een fietsventiel. Dat buisje steekt door het vlak heen en is afgedekt met een klein stukje bruine tape. Door nu te pompen komt de bodem mooi los. Helaas was ik met de zijkanten al wat begonnen (ongeduld) terwijl het makkelijk was geweest als die nog vast ware blijven zitten. Nu had ik extra handen nodig om de lucht niet langs de losse zijkanten te laten ontsnappen.

    Maar het resultaat mag er zijn. Ik ben reuzetrots op m'n eerste epoxy schilletje:)
    Voor het verslag even wat foto's op volgorde van tijd.

    De plug tijdens het schuurstadium:
    [​IMG]

    De plug in de bruine tape:
    [​IMG]

    De eerste laag met 160 grams doek zit erop:
    [​IMG]

    De truc met de fietspomp (dank aan Klaas):
    [​IMG]

    En het resultaat:
    [​IMG]
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort


    Proefvaart met 3 bakstenen erin. Schil weegt 210 gram en is 0,7 mm dik/dun
     
    Bert V en Footprint runner vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Op dat resultaat mag je terecht trots zijn! Gebruik de plug nog even om de romp aan de buitenkant te kunnen schuren. Denk dat je minimaal plamuur nodig hebt. Kijk uit dat je je niet snijdt aan de scherpe rand. Afgesneden glasweefsel is gemeen spul. Eigenlijk zou je nu de indeling van de romp moeten maken v.w.b. de componenten voor de besturing. En dat kun pas als je weet welke componenten je gaat gebruiken. Accu, motor, schroefas, regelaar, servo, ontvanger. Ook nog zo dat het bereikbar blijft voor onderhoud. Maar ook dat is weer een leuke uitdaging. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  10. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas. Het wordt inderdaad een uitdaging want ik word niet gehinderd door enige kennis op het gebied van de besturing en afstandbediening. Dat wordt dan, naast het bouwen van losse onderdeeltjes, nu het volgende studieproject. Eerst maar weer rondstruinen op dit forum wat er zoal wordt gebruikt. Vooralsnog wil ik alleen schroef en roerbediening op afstand. De verlichting moet wel werken, maar hoeft niet perse op afstand te kunnen schakelen. En de anker- en hijsinstallatie werkend maken is denk ik een brug te ver.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank Reinoud! Ben momenteel van huis, maar zal in het weekend even kijken naar wat "ingredienten" voor de aandrijving. Thuis achter de laptop gaat dat iets gemakkelijker dan hier met de tablet. De verlichting zou ik qua bediening wel meenemen in het RC- gedeelte. Naar mijn idee voegt dat wel iets toe. Voor 20 Euro heb je een CTI multiswitch, waar je 4 schakelingen mee kunt doen. Op één van mijn schepen gebruik ik zo'n switch voor 4 groepen verlichting en bij één groep kan ik aan dek de boel ook inschakelen. Dat is voor "op de kast". Enig idee hoe groot je schroef in diameter wordt? En wil je een 4, of 2 mm dikke schroefas? Een en ander houdt verband met de askoker op schaal en tot hoever je concessies wilt doen daarmee. De askoker van een 2 mm as heeft een buitendiameter van 4 en bij een as van 4 wordt dat 6 mm. Een 2 mm asje is wat kwetsbaarder, maar als je niet veel vaart moet het wel gaan. Het scheepje op mijn avatar heeft na 40 jaar haar 2e koker en 3e as. Sinds 2009 vaar ik er regelmatig mee. Eens per jaar naar de werf voor controle en onderhoud van de as. Wordt gesmeerd met uierzalf. Met het verwijderen van 2 schroefjes uit de motorfundatie en het afnemen van de schroef trek ik motor en as een paar cm naar binnen en vul van achteren de koker bij met uierzalf. Gebruik daar een injectiespuitje mer een stukje slang voor. Het roer kan daarbij blijven zitten. Niet dat je het ook zo moet doen, maar het geeft je iets om over te denken. Toch te warm vandaag om iets te doen! Gr. Klaas.

    PS Eigenlijk loop ik alweer veel veel te hard van stapel! Had moeten beginnen met de vraag: In hoeverre wil je op schaal bij het origineel blijven? Om een voorbeeld te noemen, wil je de aandrijftechniek in de MK Houden? Of accepteer je dat het voor een deel doorloopt in het ruim?
    En in hoeverre wil je de accomodatie van binnen aankleden? Of blijft het bij het binnenwerk van het stuurhuis? Je schrijft dat je geen ervaring hebt, maar de manier waarop je de romp hebt gebouwd geeft aan dat je wel inzicht hebt en snel leert! Nog meer om over na te denken dus. Maak het je wel moeilijk, maar nu is het nog mogelijk om een richting te bepalen.
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  12. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor het meedenken Klaas. M'n volgende stap zou idd zijn om de scheg met roer en schroefaskoker te maken en in te bouwen. Een en ander al uitgetekend in 3D. Moeten nu werktekeningen worden.

    [​IMG]

    Voor wat betreft de diameter van de schroefas: volgens tekening is de schroefaskoker rond 360 uitwendig. Inwendig rond 240. Met schaal 1:50 zit ik dan aan de 4,8 mm. Ik kijk of ik de as zelf kan maken met lagertjes en bronzen busje, anders valt er altijd nog een as 4 mm te kopen. De schroef laat ik dan nog even voor wat het is...

    Een ander actie is om de bodemtanks in te bouwen met epoxy. Dat levert mooie voordelen op qua waterdichtheid en stijfheid van de bodem. Ook de ballasttank aan de voorzijde kan ik zo maken. Genoeg te doen voorlopig.

    Voor het uitpuzzelen van de RC-componenten, (servo-) motortjes enzo heb ik dan tijd genoeg. Ben al wezen rondstruinen op de MBF-markt maar kan daar geen wijs uit worden. Voorlopig is het allemaal abracadabra voor mij. Maar dat komt goed:)
     
  13. henk-j

    henk-j

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    101
    Locatie:
    De Wijk
    Ahoy Klaas,
    Als je de tekening naast m'n naam bedoeld is idd een puur Groningse coaster de Lydia later Lydia-W voor Woldhuis uit Groningen (beide namen).
    Later heeft ze nog onder Rebel gevaren voor m'n zwager
    De 2 foto's zijn dus de Mercantic en is dus 1 van de zusterschepen van de de coaster van Bert
     
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je kan de as wel op schaal maken , maar hou er dan ook rekening mee dat je de schroef zelf zal moeten maken.
    Ik wil je toch adviseren om gewoon 4 mm te nemen om later geen onnodige problemen te krijgen met de schroef.
    Je romp is mooi gelukt, proficiat hiervoor.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is niet alleen de schroef, maar ook de koppelingen hebben diverse standaardmaten. Wel zo gemakkelijk als dat op elkaar past. Schroefdraad in de schroeven is meestal metrisch en loopt op per mm. 2,3, 4 en 5. Kijk eens in de Raboesch catalogus. Link staat hieronder. Dat merk levert mooie schroeven. Zelf maken is natuurlijk ook een optie. Baggeraar en Jan Walpot hebben dat beschreven bij hun sleepboten. Gr. Klaas.
    http://www.raboeschmodels.com/images/stories/virtuemart/catalog/catalog-02.pdf

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomsleper-150-x-36-cm-werkend-op-
    stoom.127041/page-28#post-2530773


    https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/
     
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Reinoud, misschien begrijp ik je niet helemaal goed, maar toch geef ik even mijn gedachte weer...
    Ik zou toch ook eerst even kijken naar een geschikte (messing) schroef in de vakhandel. Raboesch of Rivabo zijn prima hiervoor.
    Mijn eigen manier van werken is :
    1 kies een optie voor een schroef met de juiste schaaldiameter en met het aantal bladen zoals.het origineel.
    2. Die heeft een kerndiameter, die je dan vervolgens ook neem als buitendiameter van je schroefaskoker..
    3. Maak een berekening van het toerental dat de schroef moet draaien voor de schaalsnelheid en kies dan een geschikte motor... over het algemeen zijn de motoren best sterk genoeg, dus is het vooral praktisch om op het toerental te letten..
    Er staat ook in dit forum wel hoe je dit allemaal kunt berekenen.. soms kun je direct en soms moet je vertragen en dan is een overbrenging noodzakelijk.
    Een goede winkel kan hierin ook adviseren..(bedenk daarbij op wel voltage je wilt gaan....) Bruhless wordt mogelijk geadviseerd, want dan kunnen event. kleinere motoren worden gekozen, maar voor schepen zijn buitenlopers dan vaak beter en die hebben ook best een grote diameter.... persoonlijk heb ik liever ouderwetse gelijkstroom motoren......(daarbij moet je even letten op de draairichting...want daarmee bepaal je ook het type schroef (links iof rechtsom) .
    4. Kies vervolgens de lengte van de schroefas/koker .
    Hiervoor moet je bepalen waar de motor kan komen..... hou daarbij rekening met een inbouwmaat de motor.. Weet je die toch nog niet omdat je nog niet gekozen hebt, gaan uit van minimaal 1,5 of beter nog 2x de diameter de schroef als leidraad. Dit om zowel een motor als ook een eventuele vertraging kwijt te kunnen... en een beetje ruimte is nooit weg.... Dus liever te lang dan te kort....en afkorten kan altijd nog...
    5. Een complete scheg maken , incll roerophanging e; schroefaskoker is goed te doen...daarvoor zou ik toch bijv. voor messing gaan...zoals ik bij mijn trawler ook gedaan heb.
    6. Goed nadenken over de roerconstructie en met name de as. Ikzelf wil het roer, indien nodig, kunnen demonteren om bijv. de schroefas te kunnen trekken...

    Met al deze componenten stel je het pakket samen voor je aandrijving.. mijn advies is om hier toch even aandacht aan te geven want een goede voorbereiding leidt meestal tot een goed resultaat...

    En geloof me... een schroefas van 4,8 mm zelf maken , incl de lagerbussen zou ik me niet aan wagen...

    Ter overweging...
    Ik weet niet welke diameter je schroefaskoker moet hebben, maar als ik uit ga van een 360 mm buitendiameter op het echte schip zou dit bijv. een messing buis worden van rond 8 mm op het model. Met een wandikte 1 mm heb 6 mm inwendig. Kijk welke lagerbus daarin past en je hebt dan eigenlijk ook je schroefasdiameter....( en daaruit volgt meestal ook de schroefdraadmaat voor je schroefje...)
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Ben inmiddels weer thuis en heb Jan zijn commentaar gelezen. Gezien de afmetingen van je scheepje en inbouwlengte zit ik te denken aan een 750 kv brushless motor. Dit is gebaseerd op de ervaringen van Lex Verkuijl met de bouw van zijn sleepboot Yarra. Eenzelfde combinatie van motor en regelaar heb ik in mijn tankertje (avartar) uitgeprobeerd, maar was niet gelukkig met de rauwe loop van de motor. De regeling was niets mis mee trouwens. Er is een ander 750 kv brushless motortje + regelaar onderweg. Zodra ik die combinatie heb uitgeprobeerd weet ik meer. De borstelmotor, die Jan heeft gebruikt heb ik er ook 3 van in bedrijf. Ben er helemaal lyrisch over, maar met een gewicht van bijna 500 gram en een grote inbouwlengte lijkt me dat iets te veel van het goede. Kom er z.s.m. op terug. Is natuurlijk geheel vrijblivend. Gr. Klaas.
     
  18. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste mensen, bedankt voor jullie tips, adviezen en compliment. Het zet me aan tot beter nadenken en vooral uitdenken hoe het geheel van roer/schroef/as/aandrijving eruit moet komen te zien. Beter goed uitgedacht en getekend dan later opnieuw moeten bouwen of dan keuzes te moeten maken die je liever niet hebt. Ik ja je adviezen eens stap voor stap uitwerken @Jan Blonk en dan deel ik wel wat ik heb bedacht. Het blijkt maar weer eens dat de ervaring en kennis op het MBF onontbeerlijk is voor een beginner:) Dankjulliewel. Wordt vervolgd.

    Gister al wel de hak getekend en gemaakt:
    [​IMG]
    Tijdens het maken ervan wel een verandering aangebracht: het wordt iig geen M1. Dat is denk ik te klein om lang mee te gaan. Dus gat is nu 1,5 mm en ik moet nu eerst uitdenken hoe ik eea demontabel maak. Origineel is de schroefas door het roer te trekken (zit een afgedekt gat in van rond 175), kan natuurlijk wel het gat maken van rond 4,5 (bij as van rond 4) maar het mooi vlak afdichten....
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Krijg zachtjesaan het gevoel dat ik meer van jou kan opsteken Reinoud, dan omgekeerd. 't Kon minder! zouden ze in Groningen zeggen. Gr. Klaas.
     
  20. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas, maar ik denk dat dat teveel eer is. Ik moet alles met het handje doen; ik heb geen freesbank staan. Dus niet alles is te maken:/ Op tekening natuurlijk wel;)

    Ben nu aan het stoeien met de tonnages om daaruit uiteindelijk de schroef te kunnen berekenen. Maar dat gaat niet echt met de oude gross tonnage. Gaat over inhoud, niet over gewicht. Ik zal dus de waterlijn op m'n model moeten zetten en met de hand meten wat de waterverplaatsing is.

    Overigens staat de schroef wel op een van de foto's van de proefvaart en daarmee is wel bij benadering de diameter te bepalen.

    @Laurent geeft een mogelijke berekeningsmethode: https://www.modelbouwforum.nl/threads/berekening-waterverplaatsing-modelschip.7790/#post-109440
    Hiermee kom ik dan op slechts 5,3 kg...
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019

Deel Deze Pagina