Hotlinerromp afvormen.

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 26 mei 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, Spectrum acryl van de Action.
    Ik heb in het verleden ook 2K autolak en autolak op waterbasis gebruikt en dat werkte ook.
    Dat was ook zoeken, ik had Mirrorglaze was maar dat werkte niet en Norpol was wel.
    PAT lukte ook niet altijd.
    Maar het spul dat ik nu heb lost wel vreselijk makkelijk, ik had wat gespoten en na droging deed ik er een stukje plakband over en trok de verf zo uit de mal.
    Dus het lost wel degelijk maar de verflagen hebben onderling niet goed gehecht of zijn niet geoeg doorgehard.

    Komt wel goed....
    Als je echt zeker wilt zijn dat het lost dan is polyester gelcoat (vorgelat) de beste methode maar dat is zwaar en dik.
    Dat heb ik ook in de afgevormde romp gebruikt maar ook omdat dat goed te schuren en te plamuren is.

    GJ
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    2e poging.

    3 dunne laagjes gespoten, net als eerste keer.
    Alleen nu de verf een nachtje laten drogen.
    De volgende ochtend lamineren.
    3 laagjes 49 grams.
    CIMG3577.JPG


    Vanochtend gelost, het kwam veel makkelijker los dan de eerste keer.
    Het is nog niet perfect, er zitten een paar plekjes die niet losgekomen zijn.
    CIMG3579.JPG


    En dit is het stukje laminaat.
    CIMG3580.JPG

    CIMG3581.JPG



    Maar wel een hele verbetering vergeleken met de eerste poging.
    Waarom ie nu nog niet helemaal goed is is me niet duidelijk.
    Misschien ga ik nog wel even een duitse kennis vragen waarom het bij hem wel lukt.
    Het lijkt wel of de epoxy niet gehecht heeft op sommige stukjes verf.
    Volgende poging ga ik op de andere kant van de mal doen, dan begin ik gewoon met een schoon stuk.
    Het moet en zal lukken!

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Succes Gert Jan
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De oervorm voor project nummer 2 ligt uit te harden.
    Een hele snelle delta.
    CIMG3583.JPG

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Verkocht
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wie zegt dat ie te koop wordt?
    Dit is alleen de vleugel, de romp wordt nog over nagedacht, duwprop, trekprop?
    Maar als alles goed verloopt wil ik er wel een paar verkopen.
    Alleen dat wachten, het is bloedheet, ik reed net met open kap en airco aan en dan duurt het nog te lang, dat uitharden.
    En in huis is het nu 24 graden.
    De barbeque staat al klaar... arme buren.

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Projekt 2 is bijna klaar om een mal van te trekken.
    De laatste laag ingedikte epoxy heb ik aangebracht, morgen schuren, dan nog fijner schuren, polijsten en in de lossing zetten.
    Is er interesse om te zien hoe ik een deltavleugel afvorm en daarna een vleugel maak?
    Hij ligt nu uit te harden bij 24 graden..
    CIMG3584.JPG

    GJ
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zeker belangstelling
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Natuurlijk is er belangstelling. :thumbsup:
    Welke modelknutselaar op dit forum zou er nu geen belangstelling hebben? ;)
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, weet ik veel...
    Voor mij was het bijna dagelijkse kost.
    Toen we dynamic soaring deden bouwde ik 5 kisten in 2 weken en soms waren die in een uurtje aan stront gevlogen.
    Met 200 het duin in kan ook een volgfk kistje niet aan.
    Maar dan ga ik foto's maken van wat ik doe.
    Weet iemand waar ik schuurschijven per stuk kan kopen voor een excentrische schuurmachine, korreltje 1000 en fijner?
    Ze bestaan wel maar dan moet ik ze per 50 kopen.

    GJ
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Iedere kok kijkt immers graag in een andere keuken :).
    Ik ben zeker geen kok, maar wel een knutselaar met een brede belangstelling en ook nog wel enig bescheiden inzicht.

    Geen idee waar je schuurschijven > 1000, per uitvoering van machine, kunt kopen.
    Desnoods gewoon zelf de velletjes aanschaffen en voor de machine aanpassen, lijkt me de gemakkelijkste weg.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik heb al velletjes 240 tm 1200 en dan verder 1500-2500.
    Dat is waterproof en ik heb al in de douche zitten schuren, dat gaat lekkerst met stromend water.
    Maar ik zag een excenterschuurmachine met korreltje 800 en 1000 en dacht, dat scheelt een hoop spierkracht.
    En aangezien het volgende week 35 graden wordt span ik me liever niet in.
    Maar dan doe ik het gewoon ouderwets, met het handje.
    En de waterproof velletjes aanpassen voor op de machine en dan met 230 Volt onder de stromende douche gaan zitten lijkt me niet heel verstandig.

    Over het nieuwe projectje
    Ik heb ooit eens de Laser Arrow delta gehad.
    Niet vooruit te branden, al zet je er een 10cc motor op met resopijp.
    Die heb ik destijds verkleind en dunner gemaakt, van een NACA 16 naar een NACA 10.
    Daar heb ik een 3,5cc automotortje op gezet en een klein speedpropje.
    Het ding liep echt hard, de servo's trokken het niet eens meer.
    Daardoor geinspireerd ben ik weer aan de gang gegaan.
    Jaren geleden heb ik een deltavleugeltje gesneden.
    Profiel hou ik voor mezelf maar elk snel profiel is OK, MH43 doet het goed maar dan moet je de roeren iets omhoog zetten.
    Koorde 53cm, spanwijdte 86cm, profieldikte minder dan 6%, dikste punt is 30mm.
    Negatieve V-stelling, omdat ik dat mooi vind...

    Dat heb ik toen met balsa ingedekt, zonder versterkingen maar wel met een weefseltje onder het balsa.
    Daar heb ik een rompje omheen geknutseld gebaseerd op een gekocht model en het geheel heeft gevlogen.
    Op 5S met en AerodriveXp SK Series 35-42 1250Kv motortje en 7x7 propje.
    Dat liep zo'n 220 km/u en was heel makkelijk beheersbaar en goed zichtbaar.
    Het landen was helemaal een makkie want een delta plof je aan de grond, ook al kan je niet vliegen.

    Het ding stond maar in een hoekje tot Wil een snel kistje wilde vliegen.
    Het beste om een klein kistje te leren beheersen is een delta.
    Dus het modelletje uit de hoek getrokken, het motortje was er inmiddels al af.
    Vleugeltje eens bekeken, bespanning eraf gehaald en gaan schuren en met wat plamuur en spuitplamuur aan de gang gegaan.
    Daarna om hem harder te maken een 49 grams weefseltje erover.
    Toen de boven en onderkant beweefseld waren heb ik hars ingedikt en met een roller aangebracht.
    De boven en onderkant zijn nu gedaan dus is het wachten tot alles hard is, dat is morgen en dan kan ik de onderkant schuren, de bovenkant is al gedaan tot korrel 800.

    GJ
     
  13. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Zekers, vooral hoe je dat dan constructief gaat doen, zeer interessant!

    :beer:




    .
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb me even in het zweet gewerkt.
    De bovenkant is het belangrijkst dus schuren en nog meer schuren.
    Ben van korrel 1000-1200-1500-2000 gegaan.
    Toen was ie spekglad maar glom nog niet echt.
    Toen mijn polijstmiddel van 3M uit de berging gehaald en poetsen maar.
    Het resultaat is als een spiegel.
    En dit is gewoon 1 laagje weefsel en een laagje ingedikte epoxyhars, dus geen afwerking.
    CIMG3586.JPG

    Morgen, als het niet te warm is, de onderkant behandelen en dan even naar de plaatselijke houtboer een stuk MDF halen om een deelplaat te maken.
    Ik heb al 2 kilo polyesterplamuur in huis om de randen mooi af te werken en misschien dat ik nog een zak Poraver laat komen om de mal echt goed te maken.

    GJ
     
    MicropropSport, eric_laermans en Hans V vinden dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik zou met de deltavleugel verder gaan maar aangezien er in september een sleepmeeting is in Kampen en ik geen zwever heb moest ik hard aan de gang om een zwevertje te maken.
    Romp is klaar om af te vormen.
    Het wordt weer een bestuurbare kanonskogel, eigenlijk voor op de helling maar hij zou ook moeten kunnen blijven hangen in wat thermiek.
    Maar aangezien dit wel een romp wordt waar wel nette modellen uit moeten komen heb ik er wat meer tijd aan besteed.
    Hij is gespoten met de 2K Maston lak.
    De deelplaat is 14mm MDF behandeld met een laag topcoat.
    Wat ik nu anders doe is de dichting tussen de romp (moedermal) en de deelplaat.
    Bij de vorige romp koos ik voor de klei.
    Nadeel van de klei is dat je altijd een soort kuiltje in de mal ziet, of een bobbeltje.
    Met de onderstaande methode wordt de deelnaad superstrak.

    De meeste mensen trekken de contouren van de romp over op de deelplaat en zagen hem dan uit met de decopeerzaag.
    Er zit dus altijd een oneffenheidje in wat opgevuld moet worden.
    Daarvoor gebruiken de meeste mensen die plastiline klei.
    Makkelijk en snel.
    In dit geval heb ik polyesterplamuur gebruikt.
    Je plakt op het midden, dus waar de romp de deelplaat raakt, plakband.
    Dat behandel je dan nog even met een laagje PVA en wacht tot het droog is.
    Dan leg je de romp in de deelplaat, eventueel fixeren met tape.
    Dan maak je polyesterplamuur aan en stopt dat in een spuitzak.
    Klein stukje aan de voorkant eraf knippen zodat er een spuitmondje van een millimeter of 3-4 dik ontstaat.
    Die polyesterplamuur spuit je dan tussen romp en deelplaat zodat alles opgevuld is.
    Dan met een oude bankpas of creditcard recht op de deelplaat het overtollige plamuur verwijderen.
    Eventueel nog een keer wat bijspuiten als er gaten ontstaan.
    Dan nog een keer met de creditcard er langs en uit laten harden, uurtje is genoeg.
    Met wat geluk en soms iets geweld komt de romp los van de plamuur en blijft de plamuur op de deelplaat.

    Zo ziet het er dan uit.
    CIMG3606.JPG

    CIMG3607.JPG

    Je pakt dan een schuurblokje, korreltje 150 om het ergste weg te halen en schuurt het plamuur gelijk met de deelplaat.
    Ik eindig met korrel 240 en leg dan de romp, waar het plakband vanaf gehaald is, er nog even in om te kijken of alles mooi aansluit.
    CIMG3609.JPG

    Als dat allemaal OK is ga ik met korrel 600 nat alles naschuren, dus ook de deelplaat zodat het geheel mooi glad wordt.
    Daarna met korrel 1000 heel lichtjes verder.
    En zo ligt het dan klaar.
    CIMG3611.JPG

    CIMG3612.JPG

    Er is geen kuil te zien en de romp ligt in de deelplaat alsof het een 3D gefreesd model is.
    Klaar om in de was te zetten en af te vormen.
    CIMG3613.JPG


    De romp is 108cm lang, spanwijdte voor de helling wordt 170cm, voor thermiek 2 meter.
    V-staartje

    GJ
     
    MicropropSport, eric_laermans en Hans V vinden dit leuk.
  16. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Waarom plak je plakband op het midden van de romp dan?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Omdat de romp dan niet beschadigd.
    Het zou zonde zijn als er een krasje op mijn mooi gepolijste oermodel komt.
    En de polyesterplamuur komt ook op de romp, daar kan je niks aan doen, dan moet je dat er weer af zien te krijgen.
    Alleen PVA zal ook wel lukken maar net zat er ook weer een stukje plamuur op het plakband.
    Plakband eraf halen en het is weg.
    Als je alleen PVA gebruikt moet je met water en een plastic krabbertje het plamuur eraf krabben.

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  18. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oké, ik snap het...

    :beer:
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Soms wil een beetje WD40 helpen met lossen... soms...
    Mooi inzichtelijk uitgelegd GJ!
    Gr Bas
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. WD40 gebruik ik om leer weer mooi te laten glimmen en om piepende dingen mee in te spuiten.
    Liever niet in de mal want ik weet niet wat het doet met het lossingmiddel.
    Vaak is 1 maal in de lossing zetten genoeg om 2 a 3x een model eruit te halen.

    Wat is het warm he?
    Ik heb toch maar even een laagje weefsel aangebracht maar mijn potlife van bijna 2 uur werd denk ik 1 uur.
    Eergisteren wel van Dennert in Duitsland mijn Poraver ontvangen.
    Direct van de fabrikant is toch een stuk goedkoper dan ergens bij R&G of zo kopen.
    Poraver gebruik je om als je mal volledig klaar is, de achterkant op te vullen zodat je een massief blok krijgt.
    Dat voorkomt vervorming en maakt alles werkbaarder.
    Ik heb dat ergens in 2010 al eens gedaan met de oervormen van de Demon F5D.
    Je mengt de Poraver met wat hars en giet dat in de bekasting van het model.
    Afdekken met een dikke laag weefsel en je hebt een mooi blok wat redelijk licht is.
    Vroeger deden ze het met zand, dit spul weegt maar 230 kilo per kuub.
    Ik heb 1-2 mm en 2-4 mm laten komen.

    CIMG3617.JPG

    CIMG3619.JPG


    En een video van R&G over de verwerking.



    GJ
     

Deel Deze Pagina