Black horse harmon rocket dle20

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 18 jun 2019.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een klein dingetje op schakelaars..
    Wij hebben bij ons op het veld een keer een schakelaar gehad, die door trilling van de motor ging rommelen..
    motor aan, schakelaar sloeg uit.
    gevolg: toestel was aan het opstijgen, bij volgas rammelde de schakelaar dermate dat de veer te vaak contact verbrak, waardoor de boel stuurloos ging vliegen (met gas vol open)
    crash
    toestel was wel wat ouder..

    Nu had ik al niet zoveel met veerschakelaars voor de wat meer bijzondere toestellen..
    degene met een wat hoger stroomverbruik (digitale servo's) hebben een schakelaar zonder veer.. (wat dus meteen bijna alle simpele schakelaars zijn)
    bij mn heli heb ik de + draad verlengd, doorgeknipt, en op een stekker gezet.
    dus als ik de stekker erin doe, is de kring rond, en gaat de boel werken.
    voordeel is dat het gewoon lekker simpel is. geen restrictie qua vermogen.
    zolang de stekker nog lekker stroef gaat, zit het goed.

    op een vliegtuig heb ik een simpele schakelaar van powerbox zitten.
    dat vliegtuig is 8,4 volt, dus geen bec nodig. dan wordt het verhaal ook wat simpeler ;-)


    Qua Y kabels: vroegah, toen de servo's nog simpel waren, kon je + en - nog wel eens omdraaien... en draaide de servo opeens andersom.
    tegenwoordig als je dat doet, blaas je het aansturingsprintje meestal op.
    ik zou dus niet proberen om met y kabels draairichtingen te veranderen.
    of het moeten hele speciale zijn..
    ik wist niet dat ze tegenwoordig zelfs programmeerbare hebben..

    als je de goede servo's hebt, kun je soms zelfs via de computer tegen de servo zeggen dat hij andersom moet draaien.

    qua kanaalindeling: inderdaad gewoon de accu op een y kabel zetten.
    no problemo.
    en kom je ook uit met je kanalen.
    zoals ik hem zou inrichten:
    1 gas (met y voor accu)
    1 richting
    1 elevator
    2 rolroer
    1 kill switch
    1 flaps (y kabel voor 2 servo's)

    waarom de flaps op een y: flaps moeten beide hetzelfde doen.
    rolroeren zijn tegengesteld. dus die wil je liever los instellen.
    zeker als je nog wat differentiatie wil hebben oid.
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dan zou het met deze y kabel moeten lukken voor de flaps beide hetzelfde te laten doen.
    https://www.horizonhobby.com/y-harness-6-inch-reverser-standard-exra320

    En uiteraard voor de accu en gas samen op 1 kanaal zal het een gewone y kabel worden.

    Wat GVJO zegt met die powerbox is waar. Zelf heb ik de powerbox evolution in mijn 3dhs slick 89.
    Maar die harmon rocket is niet voor mij nu en zou een eerste instap benzine kistje worden na het vliegen met methanol motoren.
    Dus probeer ik het zo gewoon mogelijk te houden.
    Bedankt alvast voor de input.

    Mvg Wes.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je zou ook nog de servo open kunnen maken en dan de draden aan de potmeter omkeren.
    Dan heb je geen reverse Y-kabel nodig.

    GJ
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dit lijkt me ook nog een leuke schakelaar. Heb je ook ineens de tanknippel erin. 636.jpg
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, dat is lekker veilig, benzine bij een schakelaar.
    Ten eerste is stof en benzine een goede isolator en stel.. er komt een vonkje vrij, dan heb je ook een probleem.
    Ik hou vast aan een gewone goede Futaba of Graupner schuifschakelaar of 2 stekkers.
    Je kan ook nog een groene MPX stekker aan de zijkant maken (vrouwtje) en dan de andere kant een mannetje stekker die de boel doorverbind.
    Dan heb je dus een externe doorverbinder die 100% zeker is.

    GJ
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Idd je hebt gelijk. Niet echt bij stilgestaan.
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Nog een mogelijk alternatief.
    Dus zoals eerder vermeld als we voor nimh pakketjes gaan zou ik dan gewoon die hitec 645mg servo's nemen.
    Dit als optie1.

    Maar als we toch voor lifepo4 cellen zullen gaan zouden we dan een regulator nodig hebben zoals een bec 10A van Castle creations.
    Bij nader inzien zou ik dan liever zonder die Bec gaan werken en dan ineens deze hitec 5496MH kunnen nemen.
    https://www.servocity.com/hs-5496mh-servo
    Zijn High Voltage servo's en geven zelfde kracht als de 645mg en de ontvanger optima 7 kan max 8.4V aan alsook de ontsteking van de dle20.
    Dan is dit ook simpel zonder extra bec ofzo. En nog een voordeel bij deze hitec servo's kan je draairichting programmeren!
    Dit zou ik als optie 2 nemen.
    Lijkt me ook een goede keuze. Toch?
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, op zich een goede keuze maar volgens mij moet je dan ook een programmer kopen voor Hitec?
    Of dat zou veranderd moeten zijn, dat weet ik niet zeker.

    GJ
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Om nog eens terug te keren naar de servo's.
    Denken jullie dat deze betaalbare HV servo sterk genoeg zullen zijn?
    https://aerobertics.be/en_be/radio-systems/servos/hi114496
    Het gewicht van het vliegtuig zou iets van een 5.2kg moeten zijn.
    Volgens ik in de handleiding zie gebruiken ze jr servo's van 10kg trekkracht.
    Alhoewel ik niet goed het type nummer kan lezen.
    Op engelse forums zag ik diverse servo keuzes van Hitec 625mg servos (die relatief weinig trekkracht hebben)
    tot HXT12 servo's die een trekkracht van 10kg hebben.
    De handleiding is hierover niet echt duidelijk.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    zo te zien is het een schaaltoestel..
    kleine stuurvlakken.. niet al te grote uitslagen.
    en volgens mij zie ik op pagina 21 een futaba servo, een 3001 zitten aan de linkerkant.. roerservo, als hij op de goede plek zit
    geen idee of dat toestel ook echt gevlogen heeft, of dat ze hem alleen als "fotomoment" gebruikt hebben..
    ze gebruiken in de handleiding blijkbaar foto's van 2 toestellen, ik zie hitec servo's en futaba's

    Persoonlijk zou ik geen bezwaar hebben tegen die hitec 5496 hv
    7,5 kilo is nog steeds best wat.
    en een toestel zoals dit zit niet zo vlot tegen de max aan.
    vaak is de kwaliteit van de servo een stuk belangrijker, en vaak zie je dat als men dit niet vertrouwd, men er gewoon zwaardere servo's in zet.

    alleen de flap servo, daar kan ik ff niets van zeggen.
    mijn gevoel zegt dat deze het zwaarst belast wordt als hij wordt gebruikt.
    in de handleiding laten ze toevallig een foto zien van een 9 kilo servo op aileron en flap...
    wil niet zeggen dat dit ook het absolute minimum is.
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Net even dit gelijkaardig model gevonden van greatplanes RV4.
    Daar geven ze in de handleiding letterlijk aan (6) 54 oz-in Servos die nodig zijn. Dit is slecht 3.8kg trekkracht.
    Hmmm dan zou ik misschien toch wel goed zitten om die hitec 5496 hv te gebruiken toch?
    Ook de RV4 van hangar 9 die voor 30cc is en spanwijdte van 2160mm totaal gewicht van 8.600kg. Daar gebruiken ze ook servo's van 6kg to 8kg trekkracht maar is een stuk groter dan het harmon rocket.
    Zal het er dus op wagen om die hitec servo's te nemen. Moet zeker voldoende zijn.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Even een vraag omtrent de verbinding linkage servo naar gasgevel carburator. In al mijn kisten heb ik altijd al vaste stuurstangen gebruikt.
    Er waren er altijd die ook een gewoon dunne stalen kabeltje gebruikten, waarna de gasgevel d.m.v. de veer die op de carburator zich automatisch terug sluit.
    Zelf vond ik dit maar niks. Maar nu blijkt dat er niet veel keuze en plaats is bij de harmon rocket om een vaste stuurstang te gebruiken.
    Iemand ervaringen met dergelijk kabeltjes? Is dit even betrouwbaar dan vaste stuurstang??
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt natuurlijk volledig af van hoe je het aanlegt/uitvoert, maar ik zou niet weten waarom niet: honderden, zo niet duizenden gebruiken vergelijkbare dunne staalkabeltjes om de roeren aan te sturen in pull-pull.
    En als je die veer niet ziet zitten, zou je dat ook met je gas op die manier kunnen doen (al zou ik de voorkeur geven aan één kabeltje en een veer: in geval van breuk gaat je gas tenminste dicht...).
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een ouderwetse auto werkt met een gaskabeltje, een motorfiets ook.
    Niks mis mee.
    Eventueel een extra veer op de gashevel bij de carburateur zetten zodat hij dichtgetrokken wordt, mocht er wat fout gaan.
    Oh, dat had Brutus ook al geschreven..

    GJ
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt. Mijn grootste schrik was ook de veer. Als deze soms niet altijd goed dichtgetrokken wordt, maar lijkt me duidelijk nu.
    Mvg Wes.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het enige waar ik even naar zou kijken, is hoe sterk die veer is. Als die erg veel kracht vergt, staat je gasservo onnodig stroom te trekken. Dan zou ik daar een wat lichter veertje op zetten indien nodig.
    Maar meer ook niet.
     

Deel Deze Pagina