F1N 'TIT' indoor zwever

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door crins, 17 nov 2016.

  1. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    In het weekend van 12-13 november was de 6e International Indoor Fly In (IIFI) in Nijmegen.
    Er werd onderandere gestreden om de langste vliegtijden in de klasse F1N, indoor chucks.
    De ontwerper van het winnende model, Mikhail Yashinskiy, gaf er me één cadeau!
    Door de 'builder of the model' regel kan ik hiermee helaas niet aan wedstrijden deelnemen....dus....
    Tekening maken en zelf bouwen!
    Met toestemming van de ontwerper ben ik aan de slag gegaan om zijn kist op te meten en uit t e tekenen.
    Hieronder het resultaat!
    [​IMG]

    Mikhail wist er in de Jan Massinkhal 40 seconden mee te vliegen tijdens een proefvlucht. Dat is een evenaring van de beste tijd ooit, geklokt door Mark Benns met zijn 'Crawley'.

    Wellicht dat ik in dit draadje een bouwverslag plaats van mijn volgende kist.
    Eerst eens op zoek naar 'Isover' of iets dat daarop lijkt. Depron lijkt te stijf volgens de ontwerper...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 mrt 2017
    janhein, h.u.bakker, maaskie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Te stijf? dat betekent toch gewoon dat je het dunner moet maken? Tenzij het dan zo dun wordt dat het de lucht door laat.
     
  3. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Dat leek mij ook al!
    Dus ik laatme niet weerhouden om eens wat Depron te gaan schuren.....
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Ik denk dat als je aan 1 zijde de huid van het depron heel laat dit meer dan sterk genoeg is voor dit modelletje.
     
  5. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Idd.
    Ik heb al een klein model gemaakt met een vleugel van alleen Depron. De flap juist afgeschuurd tot aan de glimmende huid (0.4 mm en dunner).
    Zweeft als een malle. Flaps lijken ok te werken. De vleugels waren zonder carbon 'ligger' wat slap. En 2.5 gram naar acht meter smijten werkt ook niet....
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Wauw , dit is er 1
     
    crins vindt dit leuk.
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Yes. Top zwever! Met vooral de uitdaging in de worp.
    Mooie tekening ook op die telefoon ;) ...

    p.s. Ik trim mn zwever vooral door met het CG te spelen... niet teveel aan stabilo's buigen.. In principe zijn de instellingen die je in het mode lijmt al OK als je de tekening netjes volgt....
     
  9. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Hoe dik gebruik je voor de carbon buis?
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Staat op de tekening. Taps van 5,2 mm naar 2,2 mm over een lengte van 580 mm
     
  11. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    @Toon Verbruggen: Op de tekening mist de wanddikte van de buis.
    Meneer Yashinskiy maakt ze zelf van geweven carbon 'sok'. Ik geloof dat hij ze zo dun weet te houden en zo weinig epoxt gebruikt dat de rompjes uiteindelijk minder dan 1 gram wegen.
    Het gaat bij F1N (bij alles indoor eigenlijk) om het gewicht van elk onderdeel.
    Balanceren tussen gewicht en sterkte...

    We hebben laatst bij de NLC een plank balsa op dikte geschuurd en er 4,3,2 lagen (Thin Skin) carbon op gelamineerd. Hier heb ik latjes van 4mm hoog gesneden.
    Deze weer taps geschuurd...
    Dan blijven er rompjes over met carbon links en recht, balsa in het midden en net 1 gram 'zwaar'.
    Die voldoen prima!
    Ik heb er nog een paar liggen......
     
    gerjanmonohull74 en BBruins vinden dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    Stijfheid???
     
  13. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Snap er niks van... Ben er totaal niet thuis in. Maar goed, hij is toch voor ons papa, dus hij moet het maar uitzoeken :banana:
     
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Gaat goedkomen! Als jij of 'ons papa' nog vragen hebben lezen we het hier wel weer.
    Kom anders langs tijdens de IIFI 2019 in Nijmegen!
     
  15. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    ben ik van plan!
     
    crins vindt dit leuk.
  16. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Goed. Dit weekend gaan we er aan beginnen. Maar probleem 1 stelt zich al: de carbon romp.

    Ik zou graag een volledig overzicht hebben van hoe zo een romp maken (materialen, procedure, ...). Waar kan ik dit vinden of kunnen jullie me dat uitleggen?
     
  17. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Het eenvoudigste zou zijn: Kom eens langs op de club in Nijmegen.....
    Uitleggen hoe M. Yashinskiy de tapse romp maakt van geweven carbon kan ik niet. Geen idee hoe hij dat zo netjes en zo licht doet....
    Een eenvoudige maniet zou zijn om enkele rovings carbon links en rechts te verlijmen aan een lichte balsa 'stok'
    De roovings (minimaal 70 cm lang maken) maakte ik dun door ze tussen twee lagen mylar (of elke plastic folie die niet plakt, bloemen-inpak-folie gaat ook) plat te walsen nadat ik ze had ingesmeerd met verdunde UHU HART (verdunnen met aceton).
    Dan komen de vezels redelijk netjes naast elkaar te liggen en houd je een dunne strook carbon over die zo blijf omdat er opgedroogde lijm in zit.
    Neem licht balse (een plank van 4mm (10cm breed en 100cm lang) die minder dan 40 gram weegt) Snijd er een strook van bv 3cm af.
    Deze schuur je vanaf 20 cm dunner naar 2mm aan het einde....eh totaal 60cm lang.
    Dus 4mm over de eerste 20cm en dan steeds dunner naar het einde.
    Nu leg je hier een strook carbon op en met aceton 'activeer' je de lijm weer en zit ie mooi vast.
    Herhaal dit aan de andere kant...
    Snijd van deze 3cm brede 'plank' stroken van 6mm....
    Deze evt ook weer dunner schuren nar het einde.

    Hopelijk kom je zo tot rompjes van 1-2 gram.

    Poe een heel verhaal.
    Hopelijk kom je er wijs uit.
    En anders ben je welkom in Nijmegen.
    Meld vooraf hier even of/ wanneer je langs wil komen.. of via pb.

    Succes.
     
    Toon Verbruggen vindt dit leuk.
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.559
    Locatie:
    Den Haag
    O das handig om te weten Erik.

    Andere vraag. Schuim wat gebruik je tegenwoordig???
     
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    @BBruins : in de vleugels van m'n laatste modellen gebruikte ik 3mm ondervloer voor laminaat.
    Depron moet ook gaan denk ik. Dit lijkt wat stijver, dus mag je het dunner schuren..
     
    BBruins vindt dit leuk.
  20. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Goed dat gaan we eens proberen. Maar hoe kom je aan die "roovings"? en wat is dat?
     

Deel Deze Pagina