De draad van fanaat.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door fanaat, 29 dec 2014.

  1. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Of het toen al regel was in de modelbouw,het rechtsom draaien van model benzinemotoren,hierop moet ik mijn antwoord schuldig blijven,alleen één ding wel,ik ben linkshandig,bovendien mijn beschikbare Lord & Smith draaibank had geen automatische voeding,dus ook geen mogelijkheid voor draad te snijden;het was toen al een probleem voor mij om het juiste draadsnijplaatje met tapje voor rechtse schroefdraad te vinden!
    De originele vliegtuigzuiger motoren die draaien allemaal linksom,zelfs mijn model turbine motoren ook,maar vanaf het compressorzijde gezien natuurlijk rechtsom,eigenlijk lopen alle brandstof motoren linksom....wie het weet mag het zeggen Gea...

    groeten Fanaat
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Bedankt Pat!
    Technische modelbouw is wel zo'n mooie maar vooral leerzame hobby,het is heel veel denkwerk samen met het werken met de handjes,dat was vroeger zo maar zeker ook nu nog,zelf de oplossing proberen te vinden met heel veel geduld,jammer genoeg is in al die jaren mijn tekening van de "WESP"onvindbaar geworden anders had deze hier zeker op mijn site gezet!
    Zo'n stermotor die jij nu aan het bouwen bent verteld mij ook veel over jou passie maar vooral je vakmanschap,dit had ik nog graag willen leren,te beginnen met het CAD tekenen,de bewerkingen op je draai en freesbank...zo kunnen wij nog veel op modelbouw van elkaar leren!

    groeten Fanaat
     
  3. pat1311

    pat1311

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Eindhoven
    En is dit niet de reden dat we onze kennis delen op dit soort fora..

    Ik heb al zoveel info gekregen binnen 1 dag waar ik vroeger dagen lang in een bibliotheek naar had moeten zoeken.

    Maar ik heb respect voor iedereen die dit soort projectjes aan durft en het ook aandurft om niet alleen de successen te delen maar vooral ook wat er fout gaat.
    En er gaat veel fout,niet te geloven hoeveel ik al heb liggen wat het net niet was,maar ik leer elke dag bij.

    heb jij (model)turbines gebouwd?

    Heb je daar een voorbeeld van?

    nou dan heb ik daar ook nog iets met je gemeen....ik alleen niet voor de hobby.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  4. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Het maken van modelturbines is ook een grote hobby van mij,zeker nu je hiervoor de juiste metalen en kogellagers kunt aanschaffen...zoek hier op het forum Model Vliegtuigen,afdeling Turbine aangedreven/zelfbouw turbines,onder mijn site: Hoe het begonnen is,daar vind je een gedeelte van mijn turbine gebeuren.
    Het was voor mij ook weer een experiment met heel veel mislukkingen en maar weer opnieuw beginnen,ondanks de fouten heb ik daardoor veel geleerd over model turbines...wat hebben wij toch een leerzame en leuke hobby Pat!
     
  5. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Stoompomp,om je uit de brand te helpen,mijn 10 cc "WESP"motortje draait vanaf de voorzijde gezien rechtsom..met de klok mee..verder de houten propeller is door mij zelf gemaakt en heel sterk,bij het motortje is nog een vliegwieltje en de bobine staat niet op deze afbeelding,dit is namelijk ook een door mij zelf gemaakte miniatuur-bobine,hier zal ik t.z.t. wel een foto van laten zien,niks geen thyristor gelukkig,probeer zelf maar eens een miniatuur spoeltje te wikkelen,primair en vooral secundair....dat heb ik natuurlijk ook niet in de blinde gedaan,maar uit het boekwerk van Edgart T Westbury.
    De door U omschrijving over de toevoer van het brandstofmengsel door de holle krukas word het meest gebruikt in de dieseltjes,die gebruikt worden als aandrijving voor model vliegtuigen,booten etc.
    Overigens met de foto van de "WESP"is niets mis,dus geen spiegelbeelden of DIAS,zo dom ben ik nu ook weer niet...maar wel linkshandig!!!

    Fanaat
     
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dat de foto geen spiegelbeeld was had ik wel gezien aan de stikker van "Speed …." achteraan op de kast en de tekst op de batterij.
    Ik ben niet linkshandig , maar zoiets merk ik nog wel op.;):D
     
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De draairichting van een machine wordt gedefinieerd uit het oogpunt van de gebruiker. d.w.z. piloot, bestuurder.
    Voorbeelden:
    - het rechter voorwiel zit aan de linkerkant als je voor de auto staat
    - als je op de kop van een boor kijkt, draait deze linksom, maar wordt wel als rechts snijdend verkocht.
    Als jouw machine op de kop/propzijde rechtsom, met de klok mee draait, is het vanuit de piloot een linksdraaiende vliegtuig motor.

    Deze opmerking, was eigenlijk een compliment.
    Jij moest alles maken met contactpuntjes en een condensator in samenwerking met de zelfinductie van de spoel om een mooie vonk te maken.
    Het maken van een onstekiingsspoel was destijds geen sinecure. De primaire spoel met weinig wikkelingen uit relatief dikke draad was nog te doen. Maar Je moest de secundaire wikkeling bijna maken met "apenhaar" uitdrukking voor zeer dun wikkeldraad.
    Verder was destijds heel moeilijk om het juiste isolatie/schellak te vinden om bestand te zijn tegen de hoge opgewekte spanning.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kan ik het niet mee eens zijn, kijk maar naar de schroef van een schip.
    Of het bij vliegtuigen andersom is weet ik niet.
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Daarom is er zoveel elende met de draairichting van een scheepsschroef.
    Zie :
    www.raboeschmodels.com/index.php/nl/

    Hier te lezen het probleem met scheepsschroeven.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat beperkt zich tot de Raboesch "modelbouw".
    Normale schroeven zijn wel normaal benoemd.

    (Edit, bericht gewijzigd, dacht dat raboesch Duits was: excuses)
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Duitse modelbouw?

    Het adres van Raboesch is:

    Schepenveld 18 • NL-3891 ZK Zeewolde • The Netherlands
    Tel +31 (0)36 522 1487 • Fax +31 (0)36 522 1479

    Lijkt toch wel erg Nederlands.
     
  12. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    De nagegoten 2 gietstukjes met de miniatuur bobine! DSC01744.JPG
     
  13. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
     
  14. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Och,wat maakt het eigenlijk uit links of rechtsom,een piloot kan ook dikwijls voor de propeller zitten en een fiets heeft een voor en achterwiel,maar mijn gebouwde "WESP" was toen voor mij als jonge modelbouwer een uitdaging.....niets uit standaard materiaal maken maar zelf doen en vooral niet bang zijn!
    Dit is enigste vrijheid die wij als modelbouwer nog hebben...hier gelden geen titels,maar wel wat kan ik zelf ook met mijn handjes om zo netjes mogelijk en met veel geduld je project te volmaken!

    Fanaat
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ben je gek of zo
    43 jaar ford gewerkt en nog een beetje voor seat en VW zowel inbouwen als herstelling en de rechter kant van de wagen is de rechterkant gezien van uit de positie van de bestuurder achter het stuur
    alle onderdelen die rechts in de wagen komen waren of met R gemerkt of hadden een paar nummer .
    dus of het een LHD of een RHD wagen betreft rechts is rechts en bij een Europese wagen is dat de kant waar de meeste mensen op de autostrade NIET op rijden
    dat is ook de kant waar 90 % van de wagens hun benzine klepje niet hebben

    leuke anekdote
    we hadden een water lek aan de benzine deksel en een van de bazen vond het vreemd dat dit steeds aan de rechterkant voorkwam en nooit aan de linker kant

    ja dheuuuuuuu en dat was dan kader personeel LOL
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.540
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De eerste zin van mijn reactie, door jouw aangehaald, heb je waarschijnlijk niet gelezen.
    Dus nogmaals : vanuit het oogpunt van de gebruiker.

    Voor de zekerheid mijn reactie gekopieerd

    De draairichting van een machine wordt gedefinieerd uit het oogpunt van de gebruiker. d.w.z. piloot, bestuurder.
    Voorbeelden:
    - het rechter voorwiel zit aan de linkerkant als je voor de auto staat
     
  17. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Nee hoor, rooms katholiek en dat is ongeveer hetzelfde!
     
    raf vindt dit leuk.
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    als je VOOR een auto staat ben je geen gebruiker maar een obstakel dat 9 kansen op 10 gaat omver gereden worden .het hangt dus zuiver van de goed wil af van de persoon aan het stuur of hij gaat remmen/uitwijken of je onderste boven rijd.wil hij de wet toepassen moet hij je omver rijden eigenlijk .
     
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    @ stoompomp Dat is op 2 manieren te interpreteren, hoe sta je voor de auto ?
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ik weet niet of dit iets uitmaakt als je omver gereden word buiten dat als je er met je rug naartoe staat je het niet ziet aan komen
    maar na de inpakt gaan de gevolgen het zelfde zijn denk ik .een klap met 50Km/h kom t alsnog hard aan
    maar daar zal ook wel weer een formule voor te vinden zijn zekers die dat kan verklaren
    zo nu uitloggen anders blijven jullie bezig met dit draadje te verkloten
     

Deel Deze Pagina