Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud. Zie bij marhisdata dat de diepgang 2.75 was en er een 300 PK Bolnes in stond.
    https://www.marhisdata.nl/schip?id=5657
    Staan er voor jou nog meer bruikbare gegevens bij? Maar 5,3 Kg voor het model zou best kunnen kloppen. Vermenigvuldig dat maar eens met de 3e macht van de schaal.
    Dan kom je op 662,5 ton uit. Minus laadvermogen van 475 ton, blijft er 187,5 ton over voor het lege vaarklare schip. Denk dat de schroefdiameter in de buurt van 1,6 m ligt. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas en Reinoud,
    Ik heb even met deze gegevens op mijn manier zitten rekenen.
    Bijv. om de schaalsnelheid te krijgen.....
    Dat is dan gedefinieerd als. de werkelijke snelheid in het water van het model op basis van de schaal.
    Of anders gezegd: Het model en het echte schip doen er net zo lang over om een scheepslengte afstand af te leggen..
    Maar dat is niet hetzelfde als de rompsnelheid of "golfsnelheid". Die liggen bij een model hoger als gevolg van de schaalwerking..
    Hoe kleiner de schaal, hoe groter dit verschil...
    Betekent ook dat een model in het water sneller zal moeten varen om bijv,. het golfpatroon te kunnen opbouwen zoals bij haar grote broer...

    Uitgaande van een theoretische berekening van de schaalsnelheid als hierboven gedefinieerd, zal dit voor jouw model met 10 Kn ongeveer 2,6km/uur zijn .
    Op basis van een zeer vereenvoudigde berekening die ik zelf gebruik...
    ....,
    Voor jouw type schip (coaster) met deze afmetingen. en schaal. 1:50 , zul je met een 4 blad-schroef van D= 30mm ongeveer. 1800 omw/min aan de schroef moeten maken...En met een 35 mm schroef zul je ongeveer 1600 schroefas omw/min nodig hebben.
    Hierbij heb ik al een slip van ca. 20% ingerekend.
    (Deze slip is vereenvoudigd en is het verlies aan snelheid door de weerstand van de romp en het wegvloeien van het medium van de schroefbladen waardoor de werkelijke verplaatsing minder is dan wanneer het medium "vast" zou zijn.)

    Maar voor een mooier vaarbeeld en een mooiere golf moet je gedwongen naar een hoger toerental gaan.
    Dus om dat te berekenen komen er ook nog een paar elementen bij, zoals bijv. het verschil belast en onbelast toerental.
    Voor modelbouw gaat dit al snel veel te ver, maar dit kun je met aannames best redelijk praktisch benoemen.

    Omdat je nog niet gekozen hebt voor een motor zijn dergelijke typische motorgegeven ook nog niet bekend.
    Daarbij komt dat ook het vermogen van de motor bepalend zal zijn voor het toerental in het water.
    En simpel gezegd is brushless in het algemeen sterker (en ook zuiniger) bij gelijkaardige afmetingen dan gelijkstroommotoren ....

    Maar als je uitgaat van een aanname van het verschil belast/onbelast van 30-40% betekent dit dat je schroefas onbelast dan ca. 2500 omw/min moet maken En daarbovenop komt dan nog een toename t.o.v. de schaalsnelheid voor het vaarbeeld en de golf zoals hierboven beschreven.... Maar dat is best lastig ....sommige schepen varen wel 2 of 3 x te snel en de schipper is zeer tevreden, en sommige willen de snelheid realistisch ogend houden. Dus daarin zit ook heel veel persoonlijke voorkeur..
    Maar op basis van mijn persoonlijke voorkeur zou ik de mogelijkheid willen hebben om zeker 1,5 te snel te kunnen gaan. Sneller hoeft voor mij niet, zeker niet bij werkschepen......
    Dus dat geeft dan een aanpassingen van het astoerental naar ca. 3800 omw/min onbelast voor de 30 mm schroef.
    Voor een 35 mm schroef zou je dan uitkomen op ca. 3400 omw/min onbelast .

    Dit is dan overigens niet alleen vanwege de vaarsnelheid, maar veel meer om " wat over" te hebben bij het manoeuvreren en bij achteruit slaan (lees: afremmen) . Vergeet niet dat jij zelf degene bent die de snelheid bepaald met je stick...Je hoeft tenslotte ook niet op volle snelheid....

    Daarbij komt dat op moderne zenders de werking van de sticks kan worden aangepast.
    Dus een te hoge basis snelheid kan op de zender eenvoudig worden teruggebracht...

    Als ik dan ook even verder reken voor het vermogen dan zou een motortje van 10 Watt al meer dan voldoende moeten zijn.
    Veel modelbouwmotoren hebben al meer vermogen , dus daar verwacht ik geen probleem voor de keuzes...

    Ik hoop dat je hier wat mee kan.
    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    https://www.aliexpress.com/item/FAT...pact-size-lightweight-for-RC/32948520514.html
    Het brushless motortje uit de link heb ik recentelijk in het scheepje op mijn avatar gezet. Drijft een eigen fabrikaat 30 mm schroefje aan. Geeft een mooi vaargedrag op 7,2 volt. Scheepje weegt 3 kg. Om op schaalsnelheid te varen reduceer ik via dual rate het vermogen naar 70%. Motortje mag 12 volt hebben en zou volgens mij sterk genoeg moeten zijn voor de Safe. Is goed regelbaar en wil heel langzaam lopen ook. Een genot om mee te manoeuvreren. Had vanavond willen meten hoeveel stroom er wordt getrokken. Helaas mislukt. Gr. Klaas.



     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De isolatielak van de wikkeldraden kan een paar honderd volt aan. Motoren kunnen elke spanning in RC land aan.
    Mits stroom en toerental niet te hoog worden, dat zijn de beperkende factoren.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ron, Was alleen bedoeld om aan te geven dat er meer pit in dit motortje zit dan ik gebruik voor mijn modelletje. En dit is een minuscuul, kort ding. Enige "nadeel" is dat het maar een 2 mm asje heeft en dat je een verloop nodig hebt naar een 4 mm, of dikkere as. En voor Reinoud een idee van wat er zo op dit vlak te koop en/of bruikbaar is. Gr. Klaas.
     
  6. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor jullie reactie en uitleg. Ik had zelf uitgerekend dat de schroef 34 mm zou moeten zijn, dus bij een standaardmaat van 35 ga ik daarvoor. Liever met wat minder toeren varen.
    Wat betreft het motortje: da's idd een klein motortje voor weinig geld:) Ik kom zo met jullie hulp best op een goede samenstelling merk ik wel:)

    Ben eerst bezig met de waterlijn uit te zetten en de spuigaten, patrijspoorten af te tekenen. En het gat voor de scheg met schroefraam en roeras:/

    En nog een update: heb een meetfout gemaakt bij het uitsnijden van de schil. Grrr:/ De reling van het kuildek aan SB is daarmee te laag. Morgen een stuk uitschuren en de ontbrekende 2 mm eraan zetten met epoxy en doek. Durf het niet aan met plamuur om een randje van o,7 op te hogen. En het potdeksel moet er ook nog opgezet worden.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je weet nu hoe het werkt met epoxy Reinoud. Is goed te doen. Schuin randje aan schuren en dan wat epoxy met doek er tegen. Daarna op de goede hoogte afsnijden of knippen en mooi vlak schuren. Zie je niets meer van. Zat vanmiddag nog even aan mijn tankertje te fröbelen. Kreeg gisteren een Happy Hunter in de flank en ging behoorlijk op één oor. Deklijst een beetje gekneusd en wat water binnen. Toen de boel toch open lag de meter in de stroomtoevoer. In rust 40 mA, opgenomen door ontvanger en regelaar. Met de motor op 60 toeren 70 mA en onder hoogste belasting 700 mA. Het mooie van het Hobbyking (auto)regelaartje is dat bij blokkering van de motor de stroomtoevoer stopt. Nadeel is dat het maximale voltage 9,6 Volt is en er om te programmeren een programmeerkaart nodig is. Zal straks via de PC even het linkje naar de regelaar erbij doen. Is best een slim ding. Trek je fouten niet te erg aan en zie ze als leermomenten. Ze helpen je in de ontwikkeling van je bekwaamheden. En door ze met ons te delen ben je de frustatie al voor de helft kwijt. Althans zo vergaat het mij. Gr. Klaas.

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-brushless-car-esc-10a-w-reverse.html

    https://hobbyking.com/en_us/hobbykingr-tm-programming-card-for-car-esc.html
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2019
  8. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank je wel Klaas voor je be-/aanmoediging! De reling zit er weer aan:) Nu nog drgen en uitharden. Morgen uitsnijden op de juiste maat.
    Balen als je een aanvaring hebt! Repareren zal een lastig klusje zijn, om alles weer in oude staat te krijgen.
    Je schrijft hierboven dat je een ESC gebruikt die max 9,6V kan hebben. Maar je wilt toch alles op 12V laten werken in je boot? Hoe zit dit?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, De regelaar(s) voor 12 Volt wil ik samen met 2 750 kV borstelloze motoren gebruiken in mijn Smit Finland. Daarin draait alles op één 12 Volt 7 Ah accu. Van een test in mijn tankertje heb ik nog een 750 kV motor. Die is eigenlijk veel te sterk, maar waarschijnlijk goed bruikbaar voor aan een 60 mm schroef te sjorren. Smit Finland omzetten op 9,6 Volt zou ook een optie zijn, maar dan heb ik nieuwe accu's nodig en ook een vracht ballast. Voor 15 Euro heb ik twee regelaars en een 750 kV buitenlopertje. Met de 12 Volt regelaar kan ik eens zien wat de motor in mijn tankertje doet op die spanning en nog eens meten. De meeste "zorgen" maak ik me om het regelbereik in het laagtoerige gebied. Met de bouw van mijn coastertje heb ik met de inbouwlengte van de aandrijflijn moeten woekeren om niet in het ruim terecht te komen. Helaas was ik dit kleine buitenlopertje toen nog niet tegen gekomen. Er lag nog een 40+ jaar oude Monoperm en die heb ik toen maar ingebouwd. Paste niet op het vlak om in lijn voor de schroefas te komen. Sokkel te breed en te hoog. Hangt daarom op zijn kop aan een tussendek. Werkt allemaal prima, maar als er een her-motorisering nodig is, dan heeft het werfpersoneel hier wel een uitdaging. Denk dat ik dan maar zo'n klein buitenlopertje op een sleetje zet en dat zo vanuit het ruim richting schroefas schuif. Op het vlak dan iets knutselen om het sleetje te fixeren. Voor jou is die uitdaging nog groter, omdat je je eerst nog moet oriënteren wat er te koop is en waar. Nadeel van deze schaal is dat motoren met een sokkel gauw te hoog worden om recht voor de schroefas te krijgen. Nu kan je met de as wel een beetje smokkelen en die naar binnen een paar mm op laten lopen. Daarom is het misschien verstandig om voor het inbouwen van de schroefas de gehele aandrijflijn compleet te maken. Dan weet je namelijk wat je daarvoor aan ruimte nodig hebt. Hoopt dat je het allemaal nog een beetje kunt volgen. Zo niet vraag gerust. Op het Forum zit een hoop kennis en velen zijn bereid om die met je te delen. De reparatie van het tankertje valt mee. Nu even afgedekt met wat verf tegen inwateren en met groot survey wat plamuur er tegen om het weer strak te maken. Ook in de MK maken we dan weer glad werk. Gr. Klaas.
     
  10. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Thnx Klaas voor je uitleg. Er komen vast vragen bij komende tijd. Ik ga eerst maar eens alle ruimten uitzetten zodat ik weet wat ik aan inbouwruimte daadwerkelijk heb.

    Gister eerst bezig geweest met een anker. Is nog niet zoals ik het wil hebben: er zit teveel soldeer (zilver) op. Weet niet hoe ik dat binnen de perken kan houden:/

    [​IMG]
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Lijkt me tin, Reinoud. Voor een eerste keer ziet het er niet slecht uit.. Een van de oorzaken is dat je werkstuk niet heet genoeg is en de tin (of is het?) niet in de naad vloeit. Heb je alles eerst in positie gefixeerd en toen gesoldeerd? Met een bout, of met een brander(tje). Je zou bij de volgende eens kunnen proberen om alles te fixeren, naden met een satéprikker insmeren met soldeervet en dan warm stoken met een brandertje. Daarna voorzichtig een beetje tin ertegen. Als het goed is kruipt dat gelijk in de naad. Is een proces dat je in de vingers moet krijgen door oefening (op een paar restanten). Als je met een bout soldeert zal er altijd tin tussen bout en werkstuk kruipen. Is wel goed voor de warmteoverdracht, maar zit altijd op de verkeerde plek. Overtollig tin is goed weg te steken met een scherp beiteltje.
    Maar troost je. Bij de kunststof ankertjes, die ik voor mijn schepen maakte, was ook pas de 3e naar mijn zin. Maar al doende verzin je steeds iets beters. Vind zoiets een leuk proces. Niet alleen om naar te kijken, maar ook om te doen. Vanochtend de "neusgaten" van mijn Smit Finland dicht gestopt. Kreeg ondanks de afdekplaten teveel water aan dek en dat liep door de deknaad naar binnen. Ook iets voor jou om over na te denken. Hoe dicht je de boel af tussen romp en demontabele opbouw. Fixeren gaat goed met magneetjes. Gr. Klaas.
     
  12. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat ik gebruikt heb is Resist-2, is tin met zilver. Is harder en geeft een veel betere soldering. Ik heb het idd met een bout gesoldeerd. Zal de volgende eens met de brander proberen. En eerst soldeervet halen (heb S65 gebruikt)

    En vanmorgen met het aftekenen van de ruimten zat ik ook al na te denken over het demontabel maken van de opbouw. Het lastige is dat mijn roerkoning tot op het sleoepndek komt. Het zal een deelbaar dek/opbouw worden ben ik bang. Brengt extra naden met zich mee met kans op nog meer lekkage. Ga ik verder op broeden want het geheel moet wel zeewaardig worden:)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Met S-39 moet het ook wel gaan in dit werk. Gebruik het nooit bij elektronica. Kijk eens of je ergens een crème brûlée brandertje kunt lenen of kopen. Net als bij het echte schip kan de roerkoning deelbaar worden gemaakt, waarbij een bus wordt gebruikt om het te verbinden. Gaatje dwars door de bus en koning en daar een clipje in. Kan niet op de naam van die dingen komen. Soort haarspeldje, waar ze ook de carrosserie mee op een RC auto vastzetten. Zoeken op haarspeldveer hielp gelukkig. In plaats daarvan zou je een soort dogbone coupling kunnen maken. Dus pinnetje in het ene deel van de koning en het andere deel met bus, waarin een keep is gezaagd daar overheen. Google maar eens op dogbone coupling.
    Kijk eens of je afdichting van de opbouw op het hoofddek kunt houden. Vanaf het dek een opstaande rand tot net onder de ramen en daar de opbouw klem passend overheen. Bij het stuurhuis heb ik het dak erop gezet met magneetjes om bij het binnenwerk te kunnen voor verlichtingsdraden.
    Bij het ruim kun je een soortgelijke constructie maken. Bij mijn coastertje heb ik voor het opstaande deel van het ruim 2 cm hoge kunststof plaat gebruikt. Het deksel is ook van kunststof, met daarop de "patent" luiken, gemaakt van 3,5 mm triplex. Moet allemaal wel in het verslag staan. Gr. Klaas.
    https://www.montagetechniek.nl/borg...veer/din-11024-rvs/per-verpakking/1-25-mm-rvs
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Veel elektronica soldeertips, en connector-soldeer-video's
    S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!! - MBF

    @Reinoud
    Niet het soldeermiddel verhitten maar het juist het grootste (onder)deel, de rest wordt dan vanzelf wel verhit.
    Soldeerstaafje even 'schoonschuren' om rommel/oxide te verwijderen, stukjes afknippen, en in de toekomstige las leggen Voor geringe hoeveelheden een stukje pletten (+schoonschuren) en met schaar afknippen. Stukjes/blaadjes met vochtig gemaakt (papje) soldeerpoeder fixeren tegen wegblazen door vlam.
    Het lasmiddel vloeit naar de heetste plek, daarmee kun je sturen.

    Zoek maar eens op de kreet 'hardsolderen', is een aantal goede (deel)discussies over. En op één of andere manier is @willum daar vaak bij betrokken :)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    Zoek maar eens op de kreet 'hardsolderen',
    is een aantal goede (deel)discussies over.
    En op één of andere manier is @willum daar vaak bij betrokken :)


    Oh wat leuk.
    Hoe zal dat zo komen?
    Heb je vragen over hardsoldeer.
    Mogelijk kan ik ze beantwoorden.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2019
  16. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank @k-k en @ron van sommeren weer voor jullie tips en ideeën. Met hardsolderen heb ik als voormalig installatiemonteur iets meer ervaring. Ik ga daar maar weer eens mee stoeien.

    Wat het waterdicht krijgen van de opbouw, dat laat ik lekker een poosje in de week liggen. De koppeling in de roerkoning komt wel goed. Ik weet alleen niet hoe vaak je het spul moet demonteren en/of erbij moet vanwege storingen en/of onderhoud. Dat bepaalt een beetje hoe j ede verschillende verbindingen maakt; hoe makkelijk het e.e.a. is los te maken. Nu eerst de volgende gangen op de reddingssloep zetten.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Goede vraag Reinoud! Hoe vaak maak je de boel open? Bij mijn coastertje voor en na elke vaarbeurt. Aan/uitknop en laadplug zitten onder de opbouw. Voordeel elke keer inspectie op nattigheid. Bij Smit Finland schakelaars aan dek, maar op een avond ( 3 dagen na het varen) flauw brandend toplicht. Bleek er water in de boot te staan. Dus maak het zo dat demonteren geen beletsel wordt. Gr. Klaas.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Anderzijds, zachtsolderen lijkt me sterk genoeg. Hardsolderen brengt wat meer rommel met zich mee, vloeimiddelresten verwijderen brengt wat meer werk met zich mee.
    Anderzijds, ik ben geen botenman.
     
  19. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.589
    Locatie:
    noord-limburg
    "Ron van Sommeren,
    Anderzijds, ik ben geen botenman.

    Maar wel een goede raadsman.

    Ondersteunen, wegwijs maken,
    Goed bezig...

    Messing zachtsolderen? Als het niet echt belast gaat worden, prima toch.
    Hardsolderen? Als het echt sterk moet zijn, zeer goede keus.
    Hardsolderen, vaak ook net iets strakker, mooier.

    Hardsolderen, alweer die,
    Willum

    Kan hij niets anders?
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Helemaal goed Willum! Ik ben vóór:banana:
     
    willum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina