ASK-13 van APModels

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jan brilman, 22 feb 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, je moet gewoon even door de zenuwen heen, dat is normaal.
    Gewoon vlieguren maken en vertrouwen krijgen in de kist en jezelf.
    Dat is niet raar, dat heeft iedereen.
    Als je hem in de start kan corrigeren dan zitten de stuurbewegingen er nog wel in alleen vertrouw je daar nog niet op.
    Als je in panieksituaties goed reageert dan is er toch niks aan de hand?

    Slepen is een soort dans van 2 mensen, als je je partner niet kent danst het ook lastiger.
    Ik kan me wel sleepjes met Gerben herinneren, dat was met een Simprop Solution XL achter een Ikarus Trainer met 15cc 4takt.
    Mijn zwever was sneller dan zijn Ikarus en ik was ook niet zo ervaren.
    Op een gegeven moment nam ik binnenbochten of schoot door naar de buitenbocht en dan trok ik de sleper weer de verkeerde kant op.
    Allemaal kwestie van meer vliegen en oefenen.

    Maarr.... je ASK is nog heel en hopelijk heb je een leuke dag gehad.

    Als je nu ook nog die Vario werkend had gehad dan was je gek geworden van de piepjes.
    Dus wees nu even blij dat hij het niet deed.
    Daar kan je nu gewoon rustig aan gaan werken.

    GJ
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hoi Jan,

    Als sleper van dienst wil ik hier toch ook even op reageren. Want ik weet niet of je het zo bedoelt maar zoals ik het lees lijkt het zo dat ik tegen jouw zin in de sleep heb door gezet en dat is niet het geval toch?

    Ik heb met je besproken wat ik van plan was in de sleep: net als de 1ste vlucht eerst starten naar veilige hoogte, dan afbuigen naar rechts en vervolgens van de zon af doorklimmen naar links(dat was het plan)

    Die vlaag van links die werd geroepen, daar heb ik even op gewacht voordat ik ging starten en ik heb ook gezegd dat ik ging beginnen met gas geven. Ik keek toen eerst nog even naar de windvaan die rechts van de pits stond en die wees ook nog steeds in die richting.

    De start was niet perfect, de oorzaak ervan weet ik niet want ik focus natuurlijk op mijn kist en de zwever zit dan in het perifere blikveld, maar eenmaal in lijn ging de klimvlucht vervolgens toch maar rechtuit tegen de wind in. We zaten al tegen de 200mtr hoog toen er iets mis ging waardoor je moest lossen maar dat was de enige juiste call als er iets niet goed of niet volgens verwachting gaat lijkt me.

    Maar zoals ik dit begon hoop ik oprecht dat jij niet het gevoel hebt dat ik je tegen jouw zin in met crosswind weg heb getrokken want ik was echt overtuigd van de juiste opstelling (de klim rechtuit tegen de wind in was ook in die richting van ons af) en ook dat je akkoord ging met de start.

    Anders misschien een volgende keer goed duidelijk zeggen dat je nog niet wilt vertrekken. Ik sta daar niet om jou buiten jouw comfort-zone de lucht in te sleuren maar om je te helpen een vlucht met je mooie ASK te maken. Dan helpt het niet als je er niet klaar voor bent want dat kan zomaar 2 modellen kosten en daar is niemand bij gebaat lijkt me.


    Groeten

    Justus
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2019
    Hans V, Arnold 85 en jacobbos vinden dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In mijn perceptie is de sleper leidend en niet de gesleepte.
    Zoals Justus schrijft, je neemt eerst door wat je gaat doen en dan is de sleper de leidinggevende.
    Geeft aan wat hij gaat doen zodat de gesleepte daar dan op kan reageren.
    In een geval van nood koppelt de zwever altijd af, doet die dat niet dan koppelt de sleper af, maar dan echt om zijn eigen kist te redden.

    GJ
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Sorry, was vandaag even weg en kan nu pas reageren.

    Justus, sorry dat het misschien zo overkomt, maar het was absoluut niet jouw fout, jou treft geen enkele blaam, ik beschuldig je nergens van.

    Ik denk dat het mijn onervarenheid met dit soort situaties was.

    Waar het mij om gaat is dat, als ik er op terugkijk, dat er voor mij even iets teveel dingen tegelijk gebeurden, en ik had denk ik moeten zeggen: "Ho, stop, wacht even, even kijken, wat is precies aan de hand?" (qua vlaag en startrichting tov. de wind).

    Maar ik miste gewoon even de tegenwoordigheid van geest om dat te zeggen.

    Eerst sleep ging prima, de tweede was iets hectischer (was toen ook al iets turbulenter, denk ik).

    Maar nogmaals, jou treft geen blaam, ik denk dat jij het prima hebt gedaan (procedure doornemen, aangeven we gaan starten, rustig vliegen etc.): prima. :thumbsup:

    Volgende keer graag weer! :)

    (Maar, zoals ik al aangaf: voor mij was het een nieuwe ervaring (veel wind), en ik denk dat ik van die twee sleepjes het nodige geleerd heb.)


    jan.
     
    ISOLA2, aurectar, Arnold 85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, dit weekend is in Odoorn de BIGGS meeting.
    Daar kan je ook gewoon rustig naartoe, vanaf vrijdag al.
    Dan kan je ook Bas Busking ontmoeten.
    En ze sleuren je daar makkelijk van de grond, totaal geen risico.
    Vlieguren maken!

    GJ
     
  6. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    En zo hoort het ook Jan. :)

    Ik kan me er wel iets bij voorstellen ondanks jouw gevoel en gezien de wind er misschien nog niet helemaal klaar voor was maar je hebt het toch maar gedaan en daarvoor krijg je van mij de welverdiende complimenten.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    GJ schreef:

    Vlieguren maken!
    :thumbsup:

    Nog is het niet te laat!

    Hans V. schreef:

    maar je hebt het toch maar gedaan
    Zo is dat.

    Los van hoe het ging: geeft toch wel een stukje zelfvertrouwen.

    En dus ben ik misschien dit weekend wel in Odoorn te vinden. :)

    Al zijn de verwachtingen nog niet zo best . . . :eek:


    jan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jan, er staan daar kisten met 150cc klaar, die sleuren je omhoog, hoef je niet eens te sturen.
    Beetje als een kraan, takelen.
    Dan hoef je alleen nog maar de vlucht naar beneden zelf te doen.
    Heeeeel misschien kom ik wel even langs.
    Ik zoek iemand die mijn oude Windwings Mistral 4900 gekocht heeft, misschien is hij er wel en kan ik hem terugkopen nu ik weer levensvatbaar ben.

    GJ
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ja, ben wel eens bij BIGGS meetings geweest . . .

    (Ben er zelfs lid van geweest! In de tijd van de DG-800 van Vagenknecht . . . )

    Bas ken ik! :)


    jan.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gewoon je kist achterin de auto gooien.
    Als je denkt, het gaat wel, ding de lucht in.
    Er zijn zat mensen die je helpen.
    Ik had destijds wat vragen over mijn JS1 en de Powerbox.
    Ook al was ik toen geen lid meer, ze hebben me prima geholpen.
    Gelukkig heb ik de foto nog.
    Naast het veld van Odoorn.
    JS1.jpg
     
    Berrie, Arnold 85 en J.B vinden dit leuk.
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    519
    Locatie:
    Drenthe
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik begrijp alle aanmoedigingen en zie er absoluut de waarde van in, maar ik ben bang dat ik er morgen niet naar toe ga.

    Die hebben wel erg veel pech met het weer. o_O

    (Vraag me zelfs af of het wel doorgaat!)

    Zondag ben ik er niet.


    jan.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Beter voor jou Jan, is iemand opzoeken die goed kan slepen, en niet ver uit de buurt woont, die je kan slepen.
    Soms heb je kleine clubjes die elkaar slepen.
    Dan heeft een sleper meer tijd voor je en is het niet zo druk op het veld.
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Gisteren de 13 mee naar de open dag van Roden.

    Van te voren (op het veld) zwaartepunt gecheckt, en dat leek (na alle verbouwingen en aanpassingen) toch erg achterlijk.

    Twee reepjes lood voorin en toen was het voorlijk, maar niet te (naar mij idee).

    Stoute schoenen aan en gaan.

    Twee keer gesleept, twee keer voortijdig afgekoppeld (controle helemaal kwijt), daarna geprobeerd normaal te vliegen, maar het was 'houen en keren' . . .

    Moest heeeel veel rechts trimmen.

    Twee keer de boel weer heelhuids aan de grond gekregen, maar . . .

    Ik weet het niet meer.

    Ga eerdaags thuis in rust de zaak nog eens opbouwen en voor zover mogelijk weer naar instelhoeken en zwaartepunt kijken.

    De remkleppen vertrouw ik ook niet helemaal; worden die eruit gezogen?

    Kan me niet voorstellen dat er zoveel speling op zit . . .

    En dan mag zich een echte deskundige melden (bv. in Kampen), en dan mag die hem in het gareel proberen te krijgen.

    Kloteding . . .


    jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vreemd, in Kampen vloog hij, op het zwaartepunt na, prima.
    Als je alles aanzet en je probeert de roeren handmatig te bewegen, lukt dat dan?
    En er wordt inderdaad aan remkleppen gezogen maar dan had het ook in Kampen zo geweest.
    Instelhoeken moet je vanaf blijven, dat is het niet want hetzelfde, in Kampen deed ie het prima.
    Meet alleen het zwaartepunt even na en check je servo's door aan de roeren te friemelen.
    Daar moet het probleem zitten, als het een probleem was...
    Sommige dagen gaat het gewoon niet lekker, andere keer gewoon weer proberen als alles blijkt te werken en het zwaartepunt goed lag.

    GJ
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Afgelopen zaterdag in Kampen dus wel weer gevlogen met de 13, dwz., Max heeft er eerst mee gevlogen.

    Ging prima.

    Ik had iets lood toegevoegd, maar dat kon er toch weer uit: vloog prima.

    (Mooi vliegbeeld ook! :))

    Toen ondergetekende aan de knuppels: en toen werd snel duidelijk wat ik fout deed: teveel sturen.

    Dwz., als 'ie eenmaal de bocht in rolt, moet je dus tegenstuur geven met de rolroeren.

    Dat deed ik niet, waardoor die al snel (bijna) in een spiraalduik terechtkwam.

    Later weer geprobeerd, en ziet, ik weet nu hoe het moet.

    Ik kan het nog niet goed, maar weet nu wel hoe en wat . . . :thumbsup:

    Komt goed.


    jan.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Als je tegenstuur moet geven om niet in een spiraalduik te eindigen dan ligt je zwaartepunt toch te ver naar voor ?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mooi Jan, dat je nu wat zelfvertrouwen krijgt om zelf de knuppels te pakken.
    En te veel sturen doen alle beginners, je hebt een zender in handen dus dan zal je sturen ook.
    Maar een vliegtuig vliegt het best als je de zender gewoon op de grond legt en niet stuurt, dat is even wennen.

    Maar als je een bocht instuurt, doe je dat dan met richtingroer of rolroer of beiden.
    Een vrille zou je met beide in kunnen leiden en als je gewoon een normale bocht maakt zou rolroer met wat hoogte genoeg moeten zijn.
    Op veel modellen hoef je richtingroer niet te gebruiken.
    Je leidt hem in met wat rol, trekt dan door met hoogte en corrigeert de hellinghoek met rol.
    Ja, OK, ik vertel het makkelijk maar in de praktijk is het een beetje aanvoelen wat het model doet.
    Er is maar 1 manier... veel vliegen.

    Veel plezier met de ASK!

    GJ
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik had al aan Jan gevraagd of de boel (rol- richting) gemixt was want daar leek het in eerste instantie wel op, maar dat was niet het geval. Maar de ASK 13 heeft een mooi vliegbeeld en na wat oefenen heeft Jan er een fijne kist aan.
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hé eh, kalm aan hè! ;)

    Ik vlieg al sinds 1971; eerste les: KLEINE stuurbewegingen!!!

    Zou inderdaad kunnen, dat ik te weinig hoogte gaf . . .

    Anyway.

    Volgende gelegenheid: volgend jaar april in Kampen?

    Zet mij maar vast op de lijst! :thumbsup:


    jan.
     
    Jan Jaap en toostbeek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina