Beste forumleden, Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een model van de SS Minerva, gebouwd in 1929 op de werf van Piet Smit Jr. Modelbouwtekeningen ontvangen en bij het Maritiem Museum te Rotterdam bouwtekeningen aangevraagd. Dit is het eerste model dat ik radiografisch wil gaan maken. Het model staat in de steigers maar ik twijfel nog steeds over de motorkeuze. Het model wordt 1:20 gebouwd, totale lengte 1.21 meter en ik heb maar ruimte voor een schroef van pakweg 75 mm hooguit 80 mm als ik zo eens de ruimte binnen het schroefraam meet. Via het boek van André Veenstra zelf maar eens een handmatige berekening gemaakt maar bij het invullen van ooit een door een forumlid opgesteld Excelstaatje, kwam ik op hele andere cijfers uit. Tonnage was opgegeven en kon ik achterhalen, waterverplaatsing zelf uitgerekend. Maximale snelheid moedermodel ook moeten inschatten. Dit moet m dan zijn: Nou is het zo dat ik een aanname heb moeten doen voor de snelheid van het moedermodel 30km/uur. Circa 16 knopen. Nou heb ik een Krick MaxGear (42276) motor gezien met een vertraging van 6:1, een maximaal draaimoment van 7,5 Ncm etc.etc..zie onderstaande staatje. Uiteindelijk kom ik op een modelsnelheid uit van 7,8 km/uur en heb ik volgens het excelstaatje een asvermogen nodig van 28 Watt. Uit mijn berekeningen is die Krick motor goed voor 60 Watt. Ik vind teveel vermogen prima maar twijfel nog steeds of wat uit het excelstaatje komt ook echt klopt. Heeft iemand een tip of een conclusie voor mij? Wat zegt een ervaren bouwer over mijn beoogde aankoop van deze motor in combinatie met een 75 mm schroef? Elke input zou welkom zijn! Groet, Martijn Haarlem
Hallo Martijn, Leuk om zo'n oude stoomsleper te bouwen. Heb even naar je rekenmodel gekeken en om eerlijk te zijn daarin klopt het een en ander niet. Om een voorbeeld te noemen; hoe kom je aan een waterverplaatsing van 35 ton, als de boot al 54 ton weegt? De Snelheid van 16 knopen is voor deze boot (verdringer) niet haalbaar. De romp (ben even uitgegaan van een waterlijn van 21 meter) daar haal je een theoretische snelheid van 20,6 km uit (wortel waterlijn in meters x 4.5 is snelheid in km/uur). Schat dat de waterverplaatsing van deze boot (vaarklaar) rond de 200 ton ligt. Bij een schaal van 1:20 kom je dan op een modelgewicht van 25 kg. Met de goede gegevens werkt dit rekenmodel wel. Bij al mij 4 schepen komen er heel reële getallen uit.Je zult dus op zoek moeten naar betere gegevens. Denk dat voor jouw schip een Bühler motor met kleine vertraging goed zou moeten werken. Kijk eens in het bouwverslag van Jan Blonk. Dat gaat wel over een vissersschip, maar met vergelijkbare afmetingen. Kost wel even tijd om zijn verslag door te lezen, maar daaruit is heel veel op te steken. Succes ermee! Gr. Klaas. https://www.modelbouwforum.nl/threads/scratch-build-zijtrawler-hemerica-1-25.216556/
Dank Klaas voor deze snelle Zondagse reactie. Tja, ik zat met formules om die waterverplaatsing uit te rekenen een beetje te frutselen geloof ik, en stuitte op formules van halve kegels etc..Misschien gewoon niet de juiste zaken uitgerekend. Dank ook voor de tip voor de Buhler ja, dat was optie twee inderdaad maar bij welke site-winkel gaat de professionele botenbouwer eigenlijk inkopen tegenwoordig?. Ik ga zeker het verslag doorlezen. Prettige zondag groet, Martijn
Meteen maar met borstelloze motoren/regelaars beginnen? Goedkoper, efficiënter, koeler, veel meer keuze in Kv, vermogens en stromen, groter koppel en eventueel geen vertraging nodig (stiller, efficiënter).
https://www.modelbouwforum.nl/threads/overzicht-webshops-en-winkels.118557/ blijf weg bij de histrorische modelbouw den helder, toemen en de kombuis in den helder. google altijd naar de naam in combinatie met oplichting, klachten, reviews........en bepaal dan of je er wilt bestellen.
Martijn, Als de Minerva zeeklasse had en dan komen er grootheden als Bruto en Netto Register Ton om de hoek kijken. En dat zijn inhoudsmaten. Bij het laadvermogen van een sleepboot gaat het hoofdzakelijk om bunkers (kolen of olie). Ook daar heb je om te rekenen niet veel aan. Belangrijkst is het displacement (waterverplaatsing) wanneer het schip geladen is. Maar als je dat niet weet is het moeilijk rekenen. Lees eerst Jan zijn verslag eens door en noteer wat voor jou belangrijk is. En wat Ron stelt is ook belangrijk. Een keuze maken tussen borstel en borstelloze motoren. Gr. Klaas.
Met daarbij de aantekening dat voor beide types de berekeningen hetzelfde zijn, de motoren gedragen zich hetzelfde.