Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Hoi , ja is de 55 ax.
    headshim van 0,5mm geplaatst ipv 0,2 mm en voor de rst nog niks veranderd .
    Zal volgende week ff filmen ..
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569


    Prop nu een apc 10 x 8 en heb geen toerental gemeten.
    Mix 5% castrol RS
    en geen aanpassing aan carb.
     
    brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... die loopt goed, zo te zien....

    Ben benieuwd hoe lang je big-end het volhoud op 5% olie.... Maar power zat zo te zien!

    Gefeliciteerd met de succesvolle overstap!
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oud HK kistje. Al weer een tijd uit de handel. 5% olie? Oi!
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ken het toestelletje niet, maar het vliegt meer dan uitstekend zo te zien. Lijkt me echt een superleuk ding...
     
  6. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
    Mijn 2-takt motortje OS-MAX 61 smeer ik 1:20 5% lijkt mij zo weinig, vraag mij af of dat genoeg is voor een lange levensduur !!
     
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Gefeliciteerd @ik ben een vliegtuig.nl . Je kist lijkt een beetje op een Puma, dus die vind ook ik erg mooi :D

    Ok heb niet zo veel verstand van mengsmering dus te veel of weinig geen idee maar ik vraag me af of het een invloed heeft op je motor loop. Zou dit kunnen verklaren waarom je de carb niet hoeft aan te passen of zit et em in jou specifieke carb. Laatst had @brutus ook een heli motor zonder aanpassing goed lopen.

    Interessante ontwikkeling iig en gefeliciteerd met de conversie!
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even in verwarring of je 1:20 smeert, omdat 5% je te weinig lijkt, want het is (bijna) precies hetzelfde.... 1:20 is officieel 4,76%, dus zelfs nog een beetje schraler dan 5%

    Hoe dan ook, zoals ik al eerder opmerkte, heb ik weinig tot geen vertrouwen in wat fabrikanten beweren als het gaat om dit soort dingen.
    Feit is dat ik van een paar "veel-vliegers" in het buitenland berichten heb gekregen over uitlopende big-end lagers ondanks het door de fabrikant voorgeschreven aandeel smeerolie, en dat was, je raadt het al, 5% ofwel 1:20. Dat betrof mensen die minstens 30 uur per jaar draaiden, en in het derde seizoen tegen problemen aanliepen.
    Feit is ook, dat Saito een aantal motoren met smeer-problemen TOCH op de markt gebracht heeft destijds, een van de hoofdredenen waarom ik niet geloof dat fabrikanten afdoende testen op langeduur slijtage.
    Feit is ook, dat heel veel modelvliegers mischien slechts 10 uur per jaar maken met een motor, en dan kun je inderdaad 5 jaar vliegen en denken dat er niks aan de hand is. Vandaar dat ik opmerkingen in de trant van "dat gaat bij mij al 5 jaar goed" OF aan de kant leg, OF beantwoord met de tegenvraag "hoeveel uur lopen jouw motoren?". Want ik ben er heilig van overtuigd, dat een draaiurenteller op je model teleurstellend lage getallen laat zien....

    Zelf draai ik minimaal 25 uur per jaar met nagenoeg iedere motor die ik heb, sommige beduidend meer.

    Ik zeg voor alle duidelijkheid: ik weet NIET wat er zou gebeuren als ik mijn motoren op 1:20 zou laten draaien!!!
    Dat heb ik, gebaseerd op alles wat ik weet en aan ervaring opgedaan heb, nog nooit aangedurfd, want als het mis zou gaan, zou ik toch en stuk of 6 motoren met een totale nieuwwaarde van tegen de 2000 Euro naar de bliksem helpen.

    Wat ik WEL weet, is dat 1:10 (9,1%) volkomen zonder zichtbare of meetbare slijtage blijft, anders dan de onvermijdelijke loopsporen in de cylinderboring.

    Ik kan hier alleen maar van zeggen, dat er verschillende gradaties van "goed lopen" zijn, en het oog van de meester maakt het paard vet. Ofwel, een motor loopt goed, als de eigenaar vind dat het ding goed loopt. Daarnaast is inderdaad de ene carburateur de andere niet, sommige motoren moet ik duidelijk meer aanpassen dan andere. Dat is en blijft een feit.
    Bij mijn allereerste ombouwsels heb ik ook met de ongemodificeerde standaard carb gevlogen. En dat gaat best wel. Mits je voor bepaalde dingen je ogen toeknijpt.
    Maar ik ben in dat opzicht een beetje een zeikerd, en hoewel ik absoluut niet het onderste uit de kan hoef te hebben, wil ik wel graag kijken " of het beter kan", en ik geef grif toe, dat mijn eigen motoren nog steeds beter kunnen, maar op een gegeven moment (en daar issie dus weer) vind ik het ook "goed genoeg" en dan is het verder wat het is...

    Het is dus NIET dat " brutus het beter KAN", maar dat Brutus gewoon een zeikerd is als het gaat om "goed lopen".... :D :D :D :D

    Bottom line is: is de eigenaar er blij mee, dan loopt een motor goed!
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.663
    Locatie:
    Haarlem
    En zo is het.....:thumbsup:
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Je moet ook zeker niet vetter gaan smeren, dat is alleen maar ten nadelen van het start gedrag en zonde van de olie.

    Ik ben er tevreden mee, de motor loopt goed, het kan nog beter.
    Maar daar heb k wat tijd voor nodig, dus nu is het met een dicht geknepen oogje.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... daar heb ik niks van kunnen merken, en ik heb het eerste jaar ongeveer, zelfs 1:5 gesmeerd, maar starten deed in elk geval mijn Calmato prima, zie de filmpjs in het eerste stuk van dit draadje er maar op na.
    Wat WEL nadelig is op het startgedrag, is "iedere keer een andere mengverhouding", want dan staan per definitie de naalden niet helemaal goed, en is het primen dus een gok....
    Maar zonder meer, vetter als 1:10 is zonde van de olie, daar heb je gelijk in, ik durf rustig te stellen dat "1:10 is genoeg" met zekerheid vastgesteld is....
    Als jij blij bent, ben ik het ook :D
    Schaam je niet: om die "laatste puntjes van kritiek" uit jouw motor te halen, zou ik evenveel tijd nodig hebben als jij....
    En het levert je weinig op, want afgaand op het brandstofverbruik wat jij terugmeldde, loopt jouw motor al heel behoorlijk in de buurt van optimaal. Dus heel veel verbetering ga je echt niet meer krijgen. Wat prettiger gasrespons, wellicht.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ja.... vliegt die mooie ST van jou al, Peter?
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    254
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Paar weken terug een puma op de kop weten te tikken met een os 46 FX er op. In de tussen tijd eerst op methanol gevlogen toen ik moest wachten op de ombouw onderdelen. Na de eerste vlucht op methanol hoorde ik het al een lager versleten. Meteen beide lagers vervangen. Alle onderdelen binnen voor de ombouw alles gemonteerd en afgesteld een paar dagen later mocht de motor doctor er in slijpen. Dat durfde ik niet zelf eerst ( kunstje af gekken) kan ik het de volgende keer zelf. Bij het proberen te laten lopen trok die veel lucht aan. Overal locktite tussen nieuwe o ring op de hoofd sproeier probleem leek over allen nog last van de warmte had de naald. Eenmaal thuis dat op gelost klaar voor de eerst vlucht. Vliegt heerlijk een puma op puit. Maar had nog steeds last van lucht. Lang verhaal kort nieuw huis voor de hoofd naald alles weer in de locktite en nergens meer last van. Momenteel genoeg vermogen voor een puma van 3kg. Er komt nog een asp cilinder wand en zuiger in. Die houden hun compressie bij hogere temperaturen. [​IMG]

     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Super resultaat, Rob!
    Behoorlijk indrukwekkend, dat een toch al wat sleetsere 7,5 ondanks het vermogensverlies van de conversie naar benzine, toch moeiteloos een puma van 3 kilo rondsleurt!
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi idd Rob!


    Dat zijn dan al twee gebrutificeerde Puma's ;-).

    Hoe maakte de lucht problemen zich merkbaar tijdens de motor loop?

    Groet Q
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Van het weekend op oss warbird en schaal treffen met beide ombouwers gevlogen. Wel 1,5 liter benzine verstookt. Wind stond cross, maar daar herken je direct de echte vliegers. IMG_3154.JPG IMG_3158.JPG IMG_3277.JPG IMG_3279.JPG IMG_3124.JPG IMG_3130.JPG IMG_3143.JPG IMG_3153.JPG IMG_3280.JPG IMG_3285.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Over het hele weekend? Ben je goed bezig geweest, heb je flink doorgevlogen...
     
    serge pot en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    En verstandige vliegers. Better safe then sorry!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. sarco

    sarco

    Lid geworden:
    2 apr 2006
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Wageningen
    1.5 Liter benzine !! maar goed dat er niet elke weekend een Vliegshow is ! ;)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Maar er was wel een hoop interesse naar de ombouw.
     
    MicropropSport en sarco vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina