Re-Introductie en het weer oppakken van de heli hobby! Waar te beginnen?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Chloronium, 2 mrt 2019.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Wat schaalvliegen betreft, inderdaad ook daar is het voor mij gewoon net dat stukje zekerheid meer. Wil straks mn schaal lynx niet in poeier vliegen omdat ik even verkeerd reageer. Die vlieg ik voor het uitzicht en niet om mn vliegkunsten op een hoger plan te brengen.

    Ik geef toe, vliegen moet vliegen blijven maar er zit wel een verschil tussen een heli van de plank vliegen of een kostbaar schaalmodel waar je veel tijd en energie n gestoken hebt. Die vlieg je vaak omdat je iets hebt met dat type heli 1:1 Zelfde geldt denk ik voor schaalvliegtuigen ook die mogen best wat elektronische hulpjes hebben als dat de piloot op de grond helpt om ze te durven vliegen..
     
  2. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Op de 550 die ik ga halen zit een Align Gpro echter ik wil ik deze vervangen voor een BeastX. Waarom? S-Bus aansluiten en instellen (indien nodig) op het veld, niks aan de laptop. Bovendien heb ik er al een koper voor. Echter zit ik zelf met de gedachten om inderdaad de pro, en dus de versie met rescue erop, te halen. Als je dan toch een keer een stuurfoutje maakt kan je de kosten er al snel uit hebben denk ik zo...:rolleyes:

    Edit: Dat neemt niet weg dat ik alsnog alle posities goed onder de knie wil hebben, uiteindelijk moet het niet meer zijn dan een laatste redmiddel.
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Overweeg ook eens de spirit?.. goedkoper en via bluetooth met je telefoon bij te stellen, ik moet eerlijk zeggen dat ik het een vooruitgang vindt tov de beastx, die overigens ook prima is hoor
     
  4. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Voor de BeastX heb je ook een Bluetooth module. De Spirit is inderdaad een stuk goedkoper dan de BeastX. Maar als ik de functies en de prijs zie vraag ik me af of deze wel betrouwbaar is...
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Precies !! En denk maar niet dat dit systeem je uit alle situaties redt.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Over de betrouwbaarheid kan ik persoonlijk nog weinig zeggen. Wat ik echter kan terugvinden in reviews is vrijwel alleen positief. Wat ook erg goed bevallen is de ondersteuning per mail. Had een vraag bij het instellen waar ik erg goed bij geholpen ben.

    Uiteraard is het geen wondermiddel maar dat geldt ook voor de beastx en ik ken ze beide en kan nog geen nadelen vinden.

    Het is gewoon nog een optie die mogelijk is.

    Zelf ben ik ook erg enthausiast tot nu toe.
     
  7. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Dankje, elk stukje info is mooi meegenomen, ik heb in ieder geval meerdere opties nu!
     
  8. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    We zijn er weer! Niet dat we ooit zijn weg geweest... :p. Volop in mijn kamer gevlogen met de XK, ook het een en ander al verbeterd. Heli vliegt fantastisch en super strak. Ook zijn we volop bezig op de simulator, en dat gaat steeds beter. Ik gebruik de simulator het meest voor de oriëntaties, want een sim vliegt toch heel anders. Ondertussen heb ik ook al een andere helikopter thuis staan, dit is de les helikopter van de club. De 550L Dominator kan ik op 27 mei ophalen (die ik in eerdere posts benoemd heb). Nu ik de thread zo eens teruglees zie ik dat ik mijn droom/wens toch verwezenlijkt heb! Dank jullie voor jullie tips/betrokkenheid! Ik blijf zo af en toe eens updates geven!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    pach1977 en Thedo vinden dit leuk.
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    gelukkig! het is altijd leuk om iemand zijn leerproces te lezen ;-)
    laat je meestal ook weer eens terugdenken aan hoe je het vroeger zelf hebt geleerd:D
     
    Chloronium vindt dit leuk.
  10. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Jaja... we hebben een nieuwe aanwinst :).

    [​IMG]
     
    hermor vindt dit leuk.
  11. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Zo snel dat alles opgezet was, was alles nog sneller verloren. Bij het opstijgen bleef het skid haken waarop de heli een front flip/flip over deed. Total loss. Nu alles weer verkopen. Dank jullie wel voor dusver. Mijn enthousiasme was er, maar helaas heb ik de financiele middelen niet om alles weer opnieuw op te zetten. Helaas...
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi, wat vervelend nou, was er geen instructeur bij dan?

    Jammer, dat het zo snel weer klaar is, we hadden er graag weer een helivlieger bij gehad..

    Is de heli niet meer op te bouwen?
     
  13. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Desondanks meerdere malen vragen was het er nog niet van gekomen om te lessen. Echter omdat ik al wat had laten zien met een kleinere, wat zenuwachtigere helikopter hadden sommige al wel een goed gevoel. Te enthousiast van start gegaan dus. Ik had hem in 1 keer de lucht in moeten gooien, en dit ging wat te langzaam waardoor de heli ietwat naar voren vloog (i.v.m. skids) en dit heb ik niet gecorrigeerd dus hij hapte en einde verhaal. Niet op te bouwen nee. Alles is krom en kop is in flarden gescheurd.
     
  14. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Niet te snel opgeven, een helie is niet snel total-loss.
    Zeker als je electronica nog heel is dan is het mechaniek altijd op te knappen.
    Na een crash, zijn er een aantal delen bijjna standaard aan de beurt, hoof-tandwiel (gestript), hoofd-as en spindel-as (krom) vaak de staart boom, (als je een torq-tube hebt die dus ook met aandrijving, daarom heeft riem mijn voorkeur tijdens lessen), tail-rotor-as (krom), bladen, skids en vaak nog wat klein spul er om heen.
    Maar zeker als hij eigenlijk in de hover omgekiept is, moet het geen groot probleem zijn om te repareren.
    Helaas is het nooit goedkoop, als je jou lijstje onderdelen compleet hebt, mag je meestal van geluk spreken als je onder de 150 euro blijft.

    En let wel, helie leren vliegen zonder schade, dat is uniek.
    Even een avondje de teleurstelling weg werken, en straks gewoon op nieuw beginen.
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Mee eens, het leuke aan deze tak van modelvliegen is juist dat het wat doorzetten vraagt, en niet iedereen het zomaar onder de knie heeft. Zie het als de groene baretten van het modelvliegen

    Niet gelijk opgeven.. even slikken en weer doorgaan.

    Wat heb je precies stuk dan? wie weet zijn er die wat over hebben..
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2019
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja dat is het nadeel van 550, goedkoop is het niet..

    En ik wil niet bot uit de hoek komen maar dit klinkt voor mij als een crash van vlot over de 150 en waarschijnlijk meer dan 250 Euro.

    Anders moet je even een optelling maken van de schade / kosten..

    Misschien ook iets handiger is met een flybar beginnen.. heb je niet het elektronische afstel-gedoe..

    Niet dat ik tegen fbl ben zene maar de veelvuldige parameters instellen is nog niet zo simpel..
     
  17. Chloronium

    Chloronium

    Lid geworden:
    4 jan 2013
    Berichten:
    101
    Locatie:
    Middelburg
    Ik heb wel goede hulp gehad bij het afstellen, (draaide ook perfect) en er zijn ook door meerdere mensen naar gekeken na de crash, maar de schade lag niet onder de 300 euro. Alleen het skid, frame plates en de elektronica waren nog in orde. Ik heb tenslotte namelijk ook nog de auto hobby (kan niet alles tegelijk, vooral niet op zo een manier). Ik heb maanden gespaard voor dit alles, en alles in 2 seconden weg, tja. De helikopter is zelfs al verkocht. Iedereen was ook verbaast over hoeveel schade er was. Vergeet niet, de dfc kop was kapot, staartunit was ook half kapot, dat met alles krom gecombineerd + bladen is gewoon niet leuk. Sorry, maar het is einde verhaal voor mij. Ik weet dat heli vliegen niet makkelijk is maar soms moet je keuzes maken, en die maak ik nu. Dus heel binnenkort zet ik alles te koop en verleg ik mijn focus weer volledig naar de auto's.

    Ergens is het mijn eigen fout dat ik te hard van stapel wou lopen. Ik had nog nooit met een 550 gevlogen en besloot mijn eigen heli te gaan vliegen zonder lijntje, niks. En nog geen cm van de grond en dan al total loss. Ach... begrijp me niet verkeerd, ik baal ENORM maar ik heb niet anders dan het te accepteren. Een verkeerde keuze van mijn kant.
     
  18. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Jammer dat je het opgeeft, vlieg zelf ook helicopter maar in het begin nooit alleen gevlogen ,durfde het ook niet.
    Elke keer aan de draad net zo lang de instructeur het verantwoord vond dat ik alleen mocht.
    Gelukkig nog geen crash mogen mee maken, wel soms een near miss, maar dat hoort er ook bij.
    Zou het gewoon even laten rusten en mocht je er weer aan toe zijn (ook financieel) gewoon weer opnieuw beginnen,en zorg dat je een instructeur krijgt die tijd wil vrij maken voor jou.
    En ja ik rijd ook met auto's en die kosten zeker zoveel geld als een helicopter als je een keertje een zware crash hebt
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... ik ken het verschijnsel... maar ik kan uit ervaring zeggen (heb zo'n beetje alles gedaan wat er op RC gebied te doen is) dat als je autootjes rijdt, dat je dan nooit geld voor een heli-crash gaat hebben. Andersom gaat wél... Geef heli's een kans, en na je eerste aanloopmoeilijkheden, zul je zien dat het een relatief zeer betaalbare bezigheid is.
    Over de 37+ jaar in de RC hobby heb ik heel veel gekocht, gesloopt en daarna weer gerepareerd, en als ik puur naar de schadekosten kijk, waren de heli's met grote afstand goedkoper dan de autootjes.
    Ik heb van bijna iedere auto die ik gehad heb, de aanschafprijs meermalen overtroffen met de onderdelenkosten. En natuurlijk heb ik ook zat heli's gesloopt, maar nog nooit meer uitgegeven aan onderdelen dan aan de oorspronkelijke heli, zelfs verre van, en meerdere heli's waar ik zelfs geen andere kosten aan gehad heb dan brandstof en slijtagedelen.

    Wat je nu gehad hebt, was een extremiteit: uitermate verbazend dat je met een dergelijke crash zoveel schade hebt. Daarnaast, was het "dom" en dat moet je van de positieve kant zien: je leert er van en het overkomt je geen tweede keer. Dat kun je van automodellen niet zeggen, want in die tak van sport is het nu eenmaal onmogelijk om schadevrij te blijven.
     
    hermor vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    meestal is electronica 50 % van de totale nieuwprijs..
    vaak meer, in de 3d heli categorie.
    dus je "airframe" is kapot, maar veel wat het ding laat vliegen, (vaak het duurste) is heel.

    kun je eenmaal vliegen, (en je maakt het niet te spannend voor jezelf) kun je de boel heel erg lang heel houden.
    dan heb je puur slijtage.. en dat is met lagers op te lossen.

    kortweg, je hebt gigantisch veel pech.
    crash precies op een fout puntje.. maximale impact..
    zal ff wat kosten.
    dan nog: dat doe je niet meer, en daar let je op.

    opgeven is simpel.. en is natuurlijk je eigen keuze.
    maar als je een kleinere heli al redelijk kunt vliegen.. zit je niet zo ver van je eindpunt af...
    klein beetje doorzetten, ervaring opdoen..

    ander dingetje: als je skid blijft "plakken", niet doortrekken, maar eerst de heli recht zetten.
    kans bestaat dat hij echt vast zit, en de heli alsnog achter de skid aan gaat.
    of aftoeren, kijken wat er aan de hand is.
     
    brutus en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina