Hallo mensen ,ik heb een vraagje over de batterij, nl speelt de aph een rol van de bat. Ik dacht altijd hoe hoger ze langer meegaat ( toch bij mijn elektrische tools). Heb een landzeiler gemaakt (info hier van forumleden) en er werd aangeraden met penlite te werken. Met 2000aph gaat het , maar met 2700 niet dus daarom deze vraag. Deze vraag is enkel uit nieuwschierigheid... mvg
De capaciteit van een accu wordt opgegeven in Ah. Een autoaccu is bv ongeveer 45 Ah. In theorie betekent dit dat de accu gedurende een uur 45A kan leveren of 2,25A gedurende 20 uur. Omdat de accu's in de modelbouw een kleinere capaciteit hebben wordt meestal mAh gebruikt. Dit is 1000x groter dan Ah dus 1Ah is 1000mAh, net als dat 1 meter 1000 millimeter is. Als een accu 2700mAh is staat dat interessanter dan 2,7Ah. Je kan dus prima 2700mAh gebruiken ipv 2000mAh maar die accu is wel groter, hij moet er dus wel in passen. Als de accu even groot is moet je kijken naar het type accu. Die 2000mAh is misschien een NiCad accu, de 2700mAh is waarschijnlijk een NiMH accu. Je kan een NiCad vrijwel altijd vervangen door een NiMH accu maar pas wel op dat je lader er geschikt voor is.
En capaciteit heeft geen invloed op het toerental van de motor. Behalve wanneer capaciteit (veel) te klein is, dan gaat inwendige weerstand van de accu een grote rol spelen. 'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid. Modelbouw FAQ's → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → De Nikkel-Metaalhydride accu en ook → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS) Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is. Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet. En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.
Voor alle zekerheid en veiligheid: verwar ampère, A, (stroom) niet met ampère·uur, Ah, (capaciteit) niet door elkaar, kan gevaarlijk zijn. Een accu heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 40Ah, 40ampère·uur. 40A gedurende een hour, 80A gedurende een half hour, 20A gedurende 2 hour, 40A gedurende één uur, 240A gedurende 10minuten etc.etc. ampère (wikipedia) meeteenheid A, stroom, 'liters per seconde', aantal elektronen per seconde versus ampère·hour (wikipedia) meeteenheid Ah, lading, capaciteit, 'liter', stroom gedurende een hour, aantal elektronen
Net niet helemaal goed. Ron was vast een beetje door de hitte bevangen. Het is 80 ampère gedurende een half uur...
Zou het niet kunnen zijn dat de 2700 penlites de gevraagde stroom niet aankunnen , en daarom er eerder onderdoor gaan in deze toepassing. Ik denk aan een sterke zijllier/servo en een sterke stuurservo in de landzeiler.
Dat hangt van verschillende zaken af. De soort accu speelt bv een rol maar ook de afmetingen en de conditie van de accu. Maar er zijn nog meer zaken die een rol (kunnen) spelen. Over het algemeen zal het wel meevallen maar als je problemen hebt zou dit een oorzaak kunnen zijn.
Als de 2700 mAh in slechtere conditie is (ouder) dan kan het zijn dat een betere 2000 mAh het wel doet. Maar elke goede accu zou een lier en servo aan moeten kunnen dus je 2700 mAh cellen zijn overleden. GJ
Denk ook ze overleden zijn , met gewone Duracell werkt het prima . Nu deze eens testen op een parking Benieuwd hoe dit werkt , nog nooit rc gevaren...
ander dingetje: Penlites, of de normale AA batterijen druk je tussen 2 veren. dat is dus 2 keer een verbinding, die toevallig goed moet zijn. zit er wat urft op een veer, of op de penlite, gaat dat contact nooit goed zijn, en zal de penlite nooit zijn vermogen weg kunnen sturen. (en stopt dus het toestel er mee) vaak werk je met 6 of 8 penlites.. oftewel 12 of 16 contacten.. die allemaal schoon en goed moeten zijn.. en alles moet precies goed zitten. daarom worden in de modelbouw vaak accu's gebruikt die onderling gesoldeerd zitten.. heb je nog maar 1 stekker om aan te sluiten.
2700 mAh penlites zijn het uiterste qua capaciteit vanwat op dit moment te koop is. In het algemeen gaat het maximalisern van de capaciteit samen met een verminderde mogelijkheid veel stroom te leveren. Van de Eneloops weet ik uit eigen ervaring, zowel gebruik als metingen, dat de 2000's beter belastbaar zijn dan de 2500's. Kortom voor het leveren van een flinke stroom zou ik eerder een goede 2000 nemen dan een 2500 of 2700 mAh.
@Rudidan (Ruud?) Er is jarenlang met 1200mAh NiMH's heli gevlogen, over (land)zeilen zou ik me geen zorgen maken. Maar, als je de ontlaadstroom van Eneloops, en andere lage zelfontladings NiMH accu's, vergelijkt met die van gewone NiMH cellen?