De perikelen van WdeW;

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 9 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry Justus maar ik kan uit ervaring spreken dat F5Btjes zeker niet stoppen met 9 m/s.
    Ik heb lang genoeg wedstrijden gevlogen (en de eerste 4-5 jaar georganiseerd) en we zijn nooit gestopt, zelfs niet toen de jurytent wegwaaide en een jurylid geraakt werd door een tentstok.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb wel vaak de indruk dat er in modelbouwland veel visserslatijn is voor wat betreft de wind waar mee gevlogen wordt.

    Kan je vliegen met windkracht 5? Absoluut! Ook met een Thermiek-zwevers? Absoluut!
    Kan dat nog leuk zijn? Absoluut!
    Is het een goede oefening? absoluut!
    Is het lekker ontspannen een rondje vliegen? Dat is het dus niet zomaar.

    Het is dan eerder een kwestie van overleven en als windkracht 4 voor je gevoel al veel wind is, dan heb je m.i. bij windkracht 5 niets te zoeken in de lucht en al helemaal niet bij 6 of meer....ongeacht of je beginnend piloot bent of al 20 jaar vliegt.

    Ik ben zelf een groot voorstander van buiten je comfort-zone stappen, want alleen dan zal je echt iets leren. Van altijd maar hetzelfde doen en nooit eens iets anders dan anders krijg je wel ervaring maar ga je niet per definitie beter vliegen.

    Maar er is een verschil tussen vliegen met windkracht 5 of met iets meer wind dan je eindelijk prettig vind....en dat laatste is bij ver uit het merendeel van modelvliegend nederland al bij windkracht 4bf.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    1. Ik verwijs hier nog effe naar iets wat ik deze winter geschreven heb ivm vliegen en wind..

      Laatst bewerkt: 11 mrt 2019

    2. ben gisteren met men Easystar gaan vliegen ( had ik onlangs nog 1 op de kop getikt voor de fun :) )

    3. Een versie 1, enkel hoogte en richting dus.

      Motor : een fietsbel (ken je ze nog :) ) met push prop. Een 110 w vermogen denk ik.

      Heb uiteraard in de voormiddag gevlogen, in de namiddag zijn er in mijn streek hier pieken gemeten tot 11bft/+120km/h

      Ok dat terzijde,

      Ik ben begonnen bij 5bft en de wind is dan beginnen opbouwen.

      Bij 5bft doet hij al wel vrij gek,
      bij 6bft begint het echt moeilijker te worden met sturen en bij 7bft kan je eigenlijk nog wel vliegen, maar landen gaat niet meer echt goed dan, het is te zeggen, je kan nog landen maar dan waait hij onmiddellijk daarna ondersteboven.

      Al deze windsnelheden zijn nagemeten op het veld.

      Resultaat :

      Nul komma nul schade.

      Maar 7 bft is wel de echte limiet voor deze Easystar ( in mijn handen dan toch,misschien kan iemand anders meer aan. )

      Nu wat ik gewoon wil zeggen is:

      Een stomme onnozele Easystar.. Je moet dan wel sturen/reageren als een halve gek en mag geen 1 keer verkeerd zitten.

      De vleugels beginnen ook serieus flexibel te worden bij 7bft en doorsteken tegen de wind in gaat moeizaam tot bijna niets meer.

      Maar... je amuseert jezelf rot ( en de rest van de clubleden ook die erop staan kijken ;)
    Vliegen met 6 bft kan bij mij op de club dus perfect, maar wat ik ook perfect wil geloven is dat niet elke locatie dezelfde is :)
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    O ja en wat de full overpowerde 3d heli's betreft, in de handen van de crazy show-demo en wedstrijd-kerels die in hun slaap nog 3d vliegen is 6bft ook geen probleem hoor, die vliegen zelfs gewoon hun volledig programma nog uit ( met eigen ogen gezien..)
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja, heli's vliegen vaak wel nog met veel wind maar die werken nog net ff anders dan een vleugelvliegtuig. Ik mag voor mijn werk wel eens onder een 1: heli hangen maar die vliegen dus juist niet als er geen wind staat en hebben geen hoogste limiet. Laat ik het anders zeggen: we vliegen op een gegeven moment niet meer omdat het desbetreffende schip gewoon niet veilig naar binnen te varen is, niet omdat de heli het niet zou kunnen.

    Mijn punt is ook niet dat het niet zou kunnen of dat het niet leuk zou zijn.

    Maar eerder dat het om meer concentratie vraagt, meer ervaring, het neemt meer risico met zich mee (daarom doe het met een easystar), en dat windkracht 5 gewoon al best wat wind is.

    Ik heb op mijn verlanglijstje nog een f3f kist staan om af en toe eens met 18m/s te kunnen vliegen. Nu is mijn limit 14m/s (proefondervindelijk vastgesteld) omdat mijn snelste kist gewoon niet snel genoeg is om dan nog een beetje vooruit te komen.

    Maar dan zoek je het bewust op en ben je niet meer in de leer of trainings fase maar gewoon van je hobby aan het genieten ;)
     
    easy vindt dit leuk.
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Oh ja....en dat veel piloten denken dat ze met windkracht 5 aan het vliegen zijn terwijl dat vaak misschien net een 4tje is.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat in de wedstrijdreglementen staat hoeft niet altijd nageleefd te worden.
    Als iedereen instemt om te gaan vliegen dan kan dat.
    En lezen is ook een vak:
    Noot: voor F5B en F5D geldt de internationale regel voor de maximale windsnelheid van 12 m/sec (zie General Rules C.17.2).
    12 m/s is een flinke windkracht 6.
    Maar aangezien beide klassen 300+ gaan hebben ze weinig last van wind die 50 km/u gaat.
    En er zijn veel piloten die zullen bevestigen dat er prima met windkracht 5-6 te vliegen is.
    Dat sommige het niet kunnen is omdat ze dan lekker thuis achter de computer gaan zitten ipv naar buiten te gaan.
    Het zal je misschien een keer een kistje kosten, dat is leergeld.

    En visserlatijn is er bij de meesten niet bij.
    Je kan zo nagaan op Windfinder wat de windkracht op een bepaalde plek is.
    En als er waarschuwingen zijn dat je niet met een caravan of vrachtwagen de weg op mag dan weet je dat het lekker waait.
    Dan gingen wij naar de duinen, beetje hellingzweven en dynamic soaren.
    Bij weinig wind is er geen moer aan dus dan ga je gewoon naar het veld.

    Maar je kan vrij goedkope windmetertjes kopen als je het zeker wilt weten.
    Wij gingen gewoon naar het veld en dan zagen we het wel maar als je er toch bent ga je toch vliegen.
    En we hebben voor zover ik me kan herinneren nooit een lesdag of avond afgezegd wegens wind.
    En als het regende dan schuilden we even tot het minder regende.
    Daar worden de leerlingen hard van.

    GJ
     
    Terence vindt dit leuk.
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De enige limiet die er is bij modelvliegen, is de persoonlijke limiet van de vlieger. Als jij je er niet prettig bij voelt of het niet leuk meer vindt....dan is dat de limiet. Je op laten naaien door anderen die beweren dat je een prutser bent als je iets niet kunt of durft is de beste garantie voor schade en/of ongelukken.
    In de 1:1 vliegwereld, motorrijden, auto's besturen of wat dan ook gaat dit ook op. Misschien zijn er wettelijke limieten (of gebruikslimieten bij 1:1 vliegtuigen) maar wat een instructeur, wedstrijdvlieger of ervaren rot als limiet hanteert is totaal irrelevant. En de instructeur, wedstrijdvlieger of ervaren rot die zich dat niet realiseert moet zich eens flink achter zijn oren krabben.

    @WillydeWoofer : je persoonlijke limiet vindt je door op een dag dat het wat harder waait een rondje te gaan vliegen. Wat anderen zeggen kun je als suggestie gebruiken maar laat je vooral niks wijs maken. De beste modelvliegers zijn degenen die hun grenzen kennen,en dat zijn niet per definitie degenen die bij de hardste wind vliegen.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Die geld voor f5j ook.;)

    Nou nou....ik doe toch ook niet onaardig tegen jou?

    Ik gebruik voor de regio Rotterdam de windmeters van het havenbedrijf, die staan lekker hoog opgesteld en geven de actuele wind. Voor de f5j kijk ik o.a. naar windfinder maar dat is alleen rekenkundig en op basis van voorspelling en geen echte actuele wind.

    Verder ben ik het wel helemaal met je eens dat je gewoon naar het veld moet gaan en gaan vliegen, dan maar een keer met wat meer wind....alleen maar goede oefening!

    Maar.......als je nog niet zo heel erg zeker van je zaak bent en windkracht 3 al genoeg wind vind, dan moet je niet in 5 gaan vliegen maar gewoon vaker in 3 en zo opbouwen.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, ik bedoelde het niet onaardig.
    Maar een F5J kist vliegen met 12 m/s lijkt me een uitdaging.
    De grootste uitdaging is daarbij om hem uit je auto heelhuids op het veld te krijgen.
    Ik heb mijn Kappa destijds met windkracht 5 gevlogen, dat was stilhangen met de motor aan en heel erg drukken om weer een beetje in de buurt van de startplaats te komen.
    Maar dat was ook het leukste van die hele kist.
    En een thermiekbelletje op 3 meter hoogte pakken en dan naar 2-300 meter cirkelen.
    Maar dat was veel te makkelijk, dan heb ik liever veel wind dat je echt moet sturen.

    Het is dat Wil de verkeerde mode vliegt anders zou ik regelmatig aan de kabel met hem staan.
    Alhoewel ik misschien een trainer nog wel in Mode 2 zou kunnen vliegen maar in panieksituaties gaat dat gegarandeerd fout.
    Hij moet gewoon wat goeie niet mooi weer vliegers om zich heen verzamelen die mode 2 vliegen en dan oefenen.
    En in de herfst naar zee, een mooie herfststorm en een duin en sturen maar.
    Het voordeel daarvan is dat het model dichtbij is en je zelfs de roeruitslagen kan zien.
    Plus dat als ie het duin induikt je vrijwel geen schade hebt, als je aan de voorkant van het duin blijft.

    En Arjan,
    Wil weet niet waar zijn grens ligt op dit moment.
    Ik heb hem over de grens heen gekregen van het niet zien van zijn model en dan daardoor crashen.
    Het is niet zo erg als je je kist even niet ziet als je op dat moment maar niet gaat roeren aan je knuppels, het model gaat dan gewoon in een lijn door en als je op die lijn blijft kijken dan komt ie vanzelf daar terecht.
    Sinds die tijd is hij niet meer gecrasht.
    Dat was dus 1 grens.
    Een andere grens was dat clubgenoten zeiden dat hij nooit met die hotliner zou kunnen vliegen.
    Nou... ook daar heeft hij mee gevlogen en dat ging eigenlijk vlekkeloos.
    Nu zit in zijn hoofd, of is hem verteld, dat hij niet boven windkracht 3-4 met de Shark kan vliegen.
    Maar dat is dus weer even een grens die hij over moet.
    Dat is in het leven nou eenmaal zo, je eerste keer dat je alleen in je auto reed toen je je rijbewijs had was ook eng.
    En de eerste keer dat ik boven de 200 op een motor reed was ook even verstand op nul, blik op oneindig.
    Je moet er even doorheen.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2019
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wel nu, vanavond gevlogen. Met de huidige wind (regio Hedel) ging het opstijgen en het vliegen goed.
    Maar de Shark waaide al bijna uit mijn handen. Landen was erg moeilijk. De wind pakte hem af en toe op.
    Gevolg: een lichte schade.
    Bij de start waaide het toestel uit zichzelf al om. Moet je dan gaan vliegen?
    Ooit zal de snelheid er tijdens een landing toch uit moeten. En wat doe je dan bij een windvlaag?
    Bij dit soort wind vlieg ik hem gegarandeerd een keer helemaal aan gort.
    Hij heeft grote brede vleugels (heel veel lift).
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Doorstarten... :rolleyes:
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Had ik al een keer gedaan, maar ooit zal hij naar de grond moeten.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo! Als je dat kunt is de uitdaging er inderdaad af en kan ik me voorstellen dat je de grenzen wilt verleggen. Plaats even een linkje naar de wedstrijd waarin dat was, dat heb ik even gemist. Ik dacht altijd dat de laagste starthoogte tijdens een NK wedstrijd rond de 30m lag.

    Want? (en dat is een oprechte vraag hoor.)

    Het tienerbrein werkt zo, dat van volwassen mannen werkt over het algemeen anders. Daar wordt je namelijk ouder mee, daarmee rij je minder schade, daarmee doe je langer met je modelvliegtuigen.
    Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Waarom zou dat moeten? De vragen die je jezelf zou kunnen stellen: vind ik het leuk om onder deze omstandigheden te vliegen? Vind ik het belangrijk om onder deze omstandigheden te kunnen vliegen?
    Zo ja: lekker doen.
    Zo nee: stoeltje uitklappen en genieten van de talenten van anderen die dat wel willen en kunnen.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vliegen vind ik leuk en op onze club is het altijd erg gezellig.
    De anderen waren aan het lieren met grote zwevers. Deze waaiden in de lucht achteruit.
    Onder de omstandigheden van vanavond, ga ik met dit toestel niet meer vliegen. De kans op schade is me te groot.
     
    PH_AJH vindt dit leuk.
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Jouw vliegtuig, jouw vliegkunst, jouw feestje! Het blijft hobby. Een stukje nuchter blijven mag zeker!

    Een andere kist met een dun rompje, dun profiel enz. Vliegt opeens veel beter met die wind......elke kist vliegt ook wat dát betreft verschillend.
    Ik heb weleens bij een dikke 4 gevlogen. Lekkere zware kist, dan wil dat. Met m'n zwever doe ik dat niet zo gauw. Turbulentie van bomen rond het veld gooien em zo op de kant!

    Vlieg eerst maar eens een poosje met normale omstandigheden, je kunt nog genoeg leren tussen 0 en 4 Bft.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Wijze woorden Arnold.
    Ik heb er weinig aan, wat iemand anders kan met zijn (ander) vliegtuig.
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vergeet nog te melden, dat er een stoel om waaide.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina