Bruder MAN TGS ombouw vragen

Discussie in 'Model truckers' gestart door edge_nl, 10 jun 2019.

  1. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal,

    Eigenlijk was ik begonnen met een Huina 1560 ombouw, maar de 'noodzaak' begint wat minder hoog te worden. De excavator werkt immers al... (Alleen motor v/d bucket is erg zwak..)
    Dus tijdens de zoekactie naar een mooie DIY lineaire cylinder concepten, kwam ik dit leuke forum tegen en begint het te jeuken om met een Bruder ombouw te beginnen.

    Na veel wikken en wegen, toch de Bruder MAN TGS Truck met kiepbak besteld.
    Ik vindt hem er zo al super cool uit zien en aangezien ik zelf niet van de details & afwerking ben, kan het bijna niet mooier worden.. ;)

    Dus, tijd voor een paar uitgangspunten:
    * Ik wil er (uiteindelijk) een multi-purpose truck van maken: kiepbak behouden, maar evt ook rol container, en trekker (voor de Huina+dieplader) en wellicht nog meer toepassingen.
    * Daarnaast bouw ik deze vrachtwagen natuurlijk voor m'n zoontje (2 jaar) ;) Dus moet eea wel beetje robuust (en goedkoop om te repareren)..
    * Motor: heb nog een brushed ESC liggen + 3cell lipo, dus 12 volt dc motor lijkt me een mooi uitgangspunt. Snelheden zijn nog onbekend, las ergens dat 5 tot 7 km/h wel een mooi uitgangspunt zou zijn.
    * Wil zoveel mogelijk 3D printen.

    Dus vroeg me af of er ook CAD modellen aanwezig zijn voor:
    * van de onderbouw + wielen
    * rol container
    * rol container haak (globale afmetingen)
    * afmetingen container (buitenkant, zijn er andere standaard containers?)
    * cad model opzet kraan
    * cad model halfpipe kiep bak

    Dat maakt het wat makkelijker om eea te ontwerpen.. :D

    Groet,
    Koos.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2019
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Zoek eens op internet en met name Duitsland. Je hebt toch ook dat thingiverse of hoe dat heet.

    Ken je deze gasten? Mogelijk kun je iets afkijken






    Misschien dat je daar wat kunt vinden. You tube staat er vol mee.
     
  3. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Tnxs trailrolf voor die Duitser, dat werd gisteren alweer 4 a 5 uur surfen over het internet..
    Thingiverse & google had ik natuurlijk al wel geprobeerd, maar zonder succes zover..

    Anyway, afgelopen zondag besteld en vandaag al in huis, beetje groter dan verwacht:
    20190612_204146_sml.jpg daar is ie dan :banana:

    De Huina kraan ziet er zo wel een beetje klein uit.
    Nou ja, dan is de diepladder voorlopig ook niet nodig, scheelt weer wat ruimte in huis..
    De kleine hier, vond het toch ook wel heel erg zijn vrachtwagen, dus ben bang dat ik h'm voorlopig ff moet delen.

    Maar nu hij ligt te slapen: slopen die wagen!!
    Heeft iemand nog tips om die cabine heel uit elkaar te halen?


    Ondertussen ook verder aan het denken hoe de ombouw te vervolgen.
    Aangezien de wagen zo groot is, kan het bijna interessant zijn om de ombouw zo uit te voeren, dat je erop kan zitten, nou ja, de kleine dan.
    (Maar geen idee hoeveel vermogen dan nodig is..)

    Voor de aansturing was ik in eerste instantie van plan om een variant op de 3D modellen van MrCrankyface te printen.
    (Was daar al eens mee begonnen voor een 100% 3D geprint hot rod en weet dus ook dat dit niet een hele gemakkelijke route is.)

    Dus na nog ff verder zoeken, lijkt deze ombouw toch wel 1 van de simpelste manieren, waarbij er toch genoeg beweging vrijheid aanwezig is voor de wielen:
    [​IMG]
    http://www.rc-bruderbaustelle.de/index.php/zu-verkaufen/uebersicht/3d-pendelachse-hinten

    Ik vroeg me af wat jullie van dit systeem vinden?
    -Een groot voordeel, is dat de een groot deel van de aandrijving behoorlijk volume efficiënt is opgelost. Dus een batterij ipv een aandrijfstang dwars door het midden.. (Uiteindelijk wordt het een elektrische vrachtwagen, dus direct drive op de wielen is best okay..)
    -Eigenlijk zou je nu 2 ESC's moeten aansluiten, 1 voor de linker zijde en 1 voor de rechter zijde. En dan afhankelijk van de stuur-servo uitslag, de ESC regelen, zodat het eigenlijk een softwarematige differentiaal wordt..
    -Daarnaast lopen de motoren nooit exact even snel, maar heb geen idee of dat heel veel slip op de wielen oplevert? Of dat er motoren uit gaan branden? (Heb vroeger ooit zo 1 v/d 2 lego treintjes verprutst.)
    -Daarnaast denk ik ook dat het scharnierpunt naar het chassis veel te hoog ligt. Deze wil je volgens mij zo laag mogelijk. Als je dan over een drempel rijdt, dan krijg je in de originele situatie een reactie kracht, dat het voorste wiel naar beneden duikt. Terwijl je juist wil dat deze over de drempel gaat rijden en dus omhoog wipt.
    -En er missen op z'n minst nog een paar veertjes, maar dat is snel opgelost.

    Een andere nog simpelere oplossing, was een 1 DC motor die met een kleine ketting de originele achterste as aan drijft. Maar dit vindt ik iets te simpel.

    Vroeg me af of er nog meer simpele ideeën zijn, voor op z'n minst een 6x4 aandrijving, waarbij er de wielen nog enigszins vereend opgehangen kunnen worden?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
  4. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
  5. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Kan iemand mij de wiel afstanden vertellen van een Bruder 8x8 truck? Alvast bedankt.
     
  6. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Na 2 nachtjes modelleren, eindelijk weer wat zichtbaar licht aan het eind van de tunnel.
    Eigenlijk wilde ik toch liever een 6x6 dan een 6x4, want als ik dan toch bezig ben, dan maar dat wat ik het liefst zou willen en dat is dus stiekem toch een 8x8...

    De '3D-pendelachse' van post #3 is wel leuk, maar om met dit idee ook een sturende versie te maken, wordt het allemaal belachelijk groot.
    Ook de dubbele ESC is wel geinig idee, maar geen idee hoe je dat met een zender zou moeten regelen etc.

    Dus dan blijft er maar 1 richting over: differentieel toepassen. (Want een starre as is toch echt geen optie.)
    De meeste standaard methode is dan om 1 motor te gebruiken en deze doorvoeren naar alle diffs. Maar dit kost toch best wel wat ruimte (zeker in geval van 3d geprinte onderdelen). Daarnaast voegt dit ook weer veel extra wrijving toe, met name ook door het niet perfect kunnen printen van alle onderdelen. (3D printen lijkt misschien wel gemakkelijk, maar ook hierbij moet je vaak veel opnieuw printen, nog een keer nabewerken etc etc.)

    Dus had zo bedacht om per diff een motor te gebruiken. Deze oplossing richting heb ik nog niet eerder gezien, dus misschien super geweldig of ik heb straks weer eens iets geleerd wat dus niet kan... :koud:
    Door de motor ook in axiale richting te plaatsen, hoeven er ook geen kegeltandwielen te komen met rare dwarskrachten en een lastigere uitlijning. En zo worden de sturende assen relatief ook weer wat kleiner.
    Daarnaast kunnen alle diffs bijna met dezelfde opbouw ontworpen worden. Er zit alleen een klein verschil in de stuur stangen en de kingpins.
    Elektrische worden er straks 4 DC motoren op 1 ESC geschakeld, geen idee of dat een goed idee is...?
    Inmiddels ook een deel van de cabine onderbouw in CAD gezet, wel zo handig voor het slijpen straks. Hierbij een impressie:

    Constructief commentaar gewenst! :)
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Kan je weinig commentaar geven. De 4 motoren op 1 ESC is op zich geen probleem bij een goede ESC. Zou ik ook doen want dan lopen ze ook in de pas. Voor de rest ziet het er erg mooi uit. Ik heb al het een en ander aan Bruder omgebouwd maar nog geen vrachtwagen. Dat tekenen enzo is voor mij ver van mijn bed show helaas. Vrachtwagens zijn bij mij van Tamiya. Ik blijf je wel volgen.

    Overigens zijn er in Duitsland diverse Bruder truck ombouwers actief.
     
    edge_nl vindt dit leuk.
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    edge_nl vindt dit leuk.
  9. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    @Tamaniac, die ben ik zeker tegen gekomen. Wel 1 van mijn favorieten, omdat deze prints veel robuuster zijn uitgevoerd, dan met een geprinte diff mogelijk zijn. Dus dat is de backup oplossing, al wordt het dan wel een 6x4 versie. De wiel doppen heb ik al wel van hem overgenomen. :)

    @trialrolf
    Ha ha, nou volgens mij kan ik meer van jou leren! Ik heb wel even getwijfeld om hier uberhaubt iets te gaan posten.
    De bouwverslagen + modellen zien er zo gaaf uit, dat het erop lijkt dat dit forum meer voor de Pro's is bedoelt.. ;)
    Maar bij deze, ga ik toch beginnen aan een bouwverslag, waarom ook niet. We zien wel waar het schip strand.

    Ik ben zelf meer van het ontwerpen, dan van het maken. Bij het maken komen er altijd nog meer details (+missend gereedschap) naar boven, wat dan ook nog ff moeten gebeuren (of niet).. Iets met de 80-20 regel of zo.. ;)
    Eergisteren beide printers aangezet, om maar eens te beginnen met het lastigste onderdeel: sturend differentieel:
    20190619_results.jpg
    • De tandwielen van ABS gemaakt (met laag hoogte 0.1 & 0.4 nozzle, 4 uur print), deze zijn best goed gelukt. (ABS snow white op de rol, werd wel beige na het printen maar okay.) En had schuine vertanding gebruikt voor de motor tandwiel, deze inmiddels nogmaals geprint met dubbel schuine vertanding, om de dwarskrachten weer te elimineren. Ook had ik net iets teveel speling op de motor tandwiel gemodelleerd (~0.05 mm), dus deze 2 onderdelen nogmaals geprint (en weer gelukt).
    • Dan alle zwarte onderdelen... (laag hoogte 0.15mm & 0.4 nozzle, 11 uur print) Toen de print eenmaal was gestart, bedacht ik dat een stuurstang ook wel handig zou kunnen zijn, dus de kinpins waren op voorhand al mislukt. (Niet zo erg, want dat zijn kleine onderdelen.) Gister avond snel naar boven gerend, om te kijken naar het resultaat. Wonder boven wonder waren de meeste (belangrijke) maten gelijk goed geprint. (Zoals lager gaten etc.) Maar dit ColorFabb XT materiaal is best lastig spul. Toen ik het van de buildplate trok, gingen de meeste onderdelen al kapot. De laag hechting was super beroerd, nog niet eerder zo slecht mee gemaakt. (Voor de regenton overloop, werkte dit spul best wel redelijk.)
    Dus vanmorgen de print maar weer opnieuw gestart, nu gewoon met MakerPoint PLA Black, print ook iets sneller (~8uur print). Qua materiaal type in dit geval niet helemaal m'n voorkeur, maar een beetje resultaten op z'n tijd is ook wel fijn. Ondertussen verder met de wielen uitwerken. Ik kom namelijk 2 wielen te kort, als het een 8x8 gaat worden, dus dan is het mooier om alle wielen opnieuw te maken, zodat ze hetzelfde zijn.

    Inmiddels zijn de diff onderdelen alweer klaar, dit keer met stuurstang en is de andere printer rondjes aan het tekenen (zou maar zo een wiel kunnen worden..). :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Gelukkig is dit forum voor iedereen bedoeld die het de moeite waard vind zijn bouwsels met een ander te delen en daarnaast ook behoefte heeft aan opbouwende feedback en af en toe een aai over de bol. Dat heeft niets met Pro's te maken hoor. Ik reken mij daar ook niet toe. Ieder heeft zijn eigen mogelijkheden maar iedereen kan ook wat leren van iedereen! Ook die Pro's!!! Een echt, die pro's waarderen ook het gefrutsel van jou en mij ;)
     
    Langedijker truckertje, edge_nl en Helicor vinden dit leuk.
  11. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, weer wat gefrutsel verder, versie 0.1:
    20190626_224521_sml.jpg
    Na wat vijlen en hier daar wat plastic aan de kant drukken met de soldeerbout, paste de gehele constructie best wel goed in elkaar. :yes:
    (Ik maak lager gaten elke keer rond, maar dat is niet handig met printen, omdat de onderkant van een gat nooit echt rond geprint wordt en dus ook deze keer niet...)
    Ook de interne tandwielen draaien -met wat frictie- prima rond.
    Dus nu is het wachten op de motoren (560RPM).
    Ja, dat is wel wat snel. Met een 1:1 differentieel zou het geheel zo'n 9 km/u moeten halen, minus wat frictie natuurlijk.

    Wat echter voor geen meter werkt, is de stuur inrichting.
    Het plan was om ongeveer een hoek van 30 graden te halen, wat met 1:16 'bruder scale' overeenkomt met de werkelijke draai cirkel van ongeveer 10 meter (muur-tot-muur) voor deze MAN TGS 26.500.
    Maar haal nu nog geen 5 graden. Het zal wel door het warme weer komen... :hammer:

    Nu was ik ook opzoek naar wat meer informatie over deze MAN truck en het lijkt erop dat deze versie standaard met 6x2 of 6x4 wordt geleverd(?).
    Dus misschien toch maar 'gewoon' met een 6x4 beginnen. Dit differentieel zou -minus stuur inrichting- ook voor de achterassen gebruikt kunnen worden.
    Wordt vervolgd...
     
    Tamaniac vindt dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Misschien een bouwverslag van maken? Lijkt me daar dan beter op zijn plaats!
     
  13. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Uiteindelijk is een bouwverslag wel het plan, maar pas als de Bruder daadwerkelijk (bedoelde) onherstelbare schade komt op te lopen.
    Ben nu nog steeds aan het oriënteren.

    Ook het uiteindelijke gebruik van de vrachtwagen is nog onduidelijk:
    • Zo is de huidige '3-way-tipper', maar op 1 manier te bedienen, dat klopt natuurlijk niet..
      Al spreekt een LESU LIFTING MECHANISM me ook wel erg aan.
    • Of toch een haakarm. (Al snap ik nog steeds niet, of hier nu wel/geen extra servo wordt gebruikt om de eerste 'arm' te kunnen locken of niet..)
    • (En een zelfbouw kraantje is ook wel erg vet...) Hoeveel ruimte heb je ongeveer nodig tussen cabine & bak, voor het plaatsen van een 1:14 kraantje?
    • Daarnaast ben ik met het chassis nog wat aan het puzzelen (dat is het plan tenminste), maar is het nu nog te vroeg om daar verder over uit te weiden..
    Kortom: tijd gebrek!! ;)
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind het heel knap hoe ver je al gekomen bent met het tekenen en printen van je assen. Maar ik denk dat je veel moeite doet voor iets wat gewoon leverbaar is. Je kunt de Bruder modellen heel eenvoudig rijden maken door bijv de JJRC Q60 of Q61 te nemen. Aangedreven vooras met differentieel, met goede stuuruitslag, en aangedreven achterassen met differentieel. Kosten per as ca 5,- Wil je de kunststof tandwielen niet kun je voor een paar euro meer up-grade sets kopen om lagers en metalen tandwielen en cardan assen te gebruiken. Kun je de teken en print kennis gebruiken om de bruder velgen op de JJ RC assen te monteren. Complimenten voor je werk, maar ik vrees dat je straks teleurgesteld zult zijn in het resultaat.
    Oja en kraantje, is al leverbaar bij Shapeway, projectje van de NVM.
     
  15. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Fred, je hebt helemaal gelijk hoor, dat is zeker een legitieme route en worstel daar ook wel een beetje mee.
    Alleen al voor een standaard assen pakket (6x6 met diffs) + drijfstangen koop je rond de 20 euro en dan loopt eea soepeler dan mijn eerste versie.
    Nu blijkt de JJRC Q60 ook nog in de aanbieding te zijn, 28euro -nog goedkoper dan de Q60 kit- en dan heb je iig alle onderdelen, ook nog incl. versnellingsbak.
    Voor de upgrade sets, kost 1 sturende vooras met diff (metaal) al rond de 28 euro, nog steeds goedkoop, maar vraag ik me af, waar ga ik eindigen. Voor een high quality versie kun je vast nog veel meer geld kwijt, dus wanneer is het goed genoeg? Daarnaast moeten de stuur as scharnierpunten hoogstwaarschijnlijk ook wat verlengt worden, omdat anders de bruder wielen de wielkassen te veel gaan raken. Dus ook dat is weer meer werk of een lelijke oplossing..
    Dan is het net zo handig om de Q60 te upgraden, naar een: betere zender+ontvanger, stuur servo & lesu lifting systeem om te kiepen (+ evt. andere bak & kleurtje).
    Zucht, er zijn zoveel mogelijkheden om lekker een beetje te lopen frutselen... :)

    ps. Kan dat kraantje niet echt vinden bij NVM...

    ps2. Zie Q60 review & upgrade. Ben bang dat die Q60 onderdelen ook moeite gaan hebben met de grotere Bruder truck, zeker als deze vol zand is geschept. (+bruder wielen zijn (zo'n 15%) groter, dus vergen meer koppel.) Dus wat is wijsheid?

    ps3. Zo'n instap Q60 (28euro) is ook gewoon geldklopperij, tenminste als je het als buiten speelgoed beschouwd. Kun je upgrades kopen: motor 26e; upgrade drive train 58e en ga zo maar door, dan kun je beter direct de juiste spullen kopen..
    Natuurlijk is goedkoop duurkoop, dat merkte ik ook wel bij de Huina kraan..

    Dus weer een nieuwe vraag aan de truck bouwers:
    Hoeveel vermogen heb je nodig bij een truck zo groot als de bruder series: om nog steeds zo'n 5 tot 7k m/u te behalen en evt. ook nog door het zand (zandbak) te kunnen rijden met een volle lading? Versnellingsbak 'verplicht'? Wat voor voltage/stroom is nodig? Of welke motor+overbrenging(en) worden er zoal gebruikt? En begrijp eigenlijk dat een diff misschien helemaal niet zo handig is, als je in de zandbak wil rijden (dus een grote motor rechtstreeks op de achteras, simpel en sterk)?
    Dit draadje beantwoord al eea, met name over de aandrijving diff/sper etc: aandrijvingtruck-6x6-8x8
    Stel ik ga voor een motor+gearbox rechtstreeks op de achter as en wil met de bruder (vol geladen) door los zand v/d zandbak rijden, hoeveel koppel is er dan nodig (bij bijv. 2.5km/h)?
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2019
  16. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    887
    Locatie:
    Den Haag
    Motor, ik ben helemaal om voor de Conrad Modelcraft 18:1 motor. Loopt mooi geruisloos, beresterk en je model gaat niet harder naar beneden van een viaduct door de overbrenging in de motor.
    En inderdaad, waar houdt het op met geld uitgeven aan de hobby. Ik weet inmiddels wel dat de ergenis van goedkope onderdelen een rijdag op een beurs je humeur goed kunnen verpesten. Ik denk trouwens dat je de Bruder velgen los moet laten, want daardoor zit je steeds in dezelfde hoek te zoeken. Er zijn nog veel meer banden en velgen te vinden. En velgen kun je makkelijk 3D printen. Doe ik ook.
     
  17. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi @FredK , kun je iets meer vertellen over jou wagen (on/off-road)?
    Heb je het toevallig over de WPL M35 REO ombouw? Mooi om te zien dat je voor een echte 1:16 gaat en niet iets wat er op lijkt!
    Had de Bruder ook al proberen te matchen met de echte MAN afmetingen, maar dat wijkt ook behoorlijk af vanaf 1:14 tot 1:16 zullen we maar zeggen.

    Kun je iets vertellen over het gebruik, maximale gewicht wat je kunt trekken? En wat technische details:
    Gebruik je voor deze wagen de Conrad Modelcraft 18:1? Wat is: ratio versnelling bak, ratio differentieel, diameter wielen -> wat is dan een acceptabel extra gewicht om mee rond te rijden?

    Heb je evt een linkje naar banden die handig zouden kunnen zijn? Op banggood wel vaker gezocht, maar kan niets passend vinden.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2019
  18. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Vanavond maar eens in de zandbak gespeeld, ook met een weegschaal & 50kg trekveer unit bij de hand.
    Als dat rode bakje vol zand zit (vlak afgestreken), dan:
    • weegt dat zand ongeveer 4 kg (ik kreeg beetje medelijden met dat plastic bakje, waarvan de zijschotten op het punt stonden spontaan open te klappen)
    • de originele (lege) wagen weegt ongeveer 1.5 kg (ter info)
    • de wagen door mul zand trekken: zakken de wielen ongeveer 25 mm diep
    • de wagen door mul zand trekken: kost ongeveer 2 kg trek kracht, als je aan de cabine trekt op as hoogte (maar dit was niet echt een zuivere meeting)
    Dus wat hebben we geleerd:
    1. Bha, alles wordt vies. Hmm, een open spindel gebruiken, voor het heffen van de bak, is misschien niet zo handig..
    2. As-hoogte is toch wel een dingetje... (Op dit moment nijg ik weer meer naar een pendel systeem zoals in #3. Een diff zou wellicht efficiënter kunnen zijn qua inbouw hoogte..)
    3. STEL je maakt de kiepbak met een rotatie (worm) motor op het scharnierpunt van de kiepbak, dan heb je best wel wat koppel nodig om te kiepen: T = Fz * r = 9.81*4kg * 0.1529m = 6 Nm.
    4. 4 kg op al dat plastic is best veel. Was eigenlijk van plan om het chassis in delen te printen (printer is niet groot genoeg), maar beetje aluminium kan ook geen kwaad..
    5. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat 3kg trek kracht wel een goede richting zou kunnen zijn. Met een 6x4 & D76mm wielen, betekend dat ongeveer 1.2Nm in totaal of 0.3Nm per wiel (stel dat alle 4 wielen even veel grip hebben).
      Is dit koppel realistisch?
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2019
  19. adrie van gerwen

    adrie van gerwen

    Lid geworden:
    17 nov 2008
    Berichten:
    2.067
    Locatie:
    waspik
    Ik krijg het idee,dat dit hele verhaal de normale modelbouwer boven de pet gaat.En niet interessant vindt.Het is een cirquit van vragen en antwoorden van uw kant.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2019
    klompenkeerl vindt dit leuk.
  20. edge_nl

    edge_nl

    Lid geworden:
    2 jun 2019
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Utrecht
    Zoveel mensen, zoveel wensen.

    Ik weet niet veel van vrachtwagens, maar vindt het leuk om hier op mijn manier mee bezig te zijn. En ben dus geïnteresseerd in praktijk informatie van andere off-road kiepers.
     

Deel Deze Pagina