swift s1 flyfly

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door eclipse86, 25 jun 2019.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    een kort assemblageverslag van deze zwever met de nodige aanpassingen/ vragen

    Swift 2500 mm FlyFly Modell
    Spannweite: 2500 mm
    Länge: 1400 mm
    Fluggewicht: ca. 1600-1900 gr. ( dit zal eerder richting 2300/2500gram gaan vermoed ik)
    Flächeninhalt: 22.5dm2
    Flächenprofil: E374

    setup:
    motor: xpower xc3522/5 (korte as)
    prop 14x8 met een z turbo spinner(koelspinner)
    regelaar 60amp regelaar
    4servo's 22gram

    voorlopig nog zonder remmen.

    inlijmen hevels in vleugels en stabilo met epoxi
    [​IMG]

    het monteren en aansturen van de staartvlakken:
    rudder wordt pull pull, maar ik twijfel om het rudder niet in een ander kleurtje te steken, en metteen ook te voorzien van wat extra gaten,om hem wat lichter te maken. momenteel 57 gram

    stabilo wordt vastgezet met een m4 boutje en een deuvel. maar het gat voor de deuvel zit serieus uit de midden( is dus wel wat slordig gedaan) ik denk eraan om de gaten die getekend zijn te voorzien en om de hoogteservo onder het stabilo te steken om zo een rechtstreekse aansturing te bekomen. Ook tussen de scharnieren van het rudder zou ik wat openingen maken om lichter te maken in de staart maar ook om warme lucht af te voeren.
    [​IMG]
    [​IMG]
    aangezien er ook geen staartwiel bij zit zou ik ook niets monteren en het gat gewoon zo open laten om zo ook warme lucht af te voeren.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Niet doen! Een servo daar achterin maakt de response op hoogte-sturen trager. Maak een zo licht mogelijke aansturing (uiteraard wel sterk genoeg!).
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    dit snap ik even niet? waarom is deze reactie trager?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Meer massa achterin.
    Houd de massa zo dicht mogelijk bij het ZW-punt.
    Dat geldt ook voor de vleugels: lichte tippen zorgen voor een snellere reactie op rol.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Vliegwiel werking
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Bij mijn Swift zit de servo achteraan van de hoogte en dat werkt prima..

    "traag" is zijn reactie zeker niet..

    Alhoewel ik wel de logische redenering begrijp hoor.

    Zou er wel gelijk remkleppen in monteren, ze komen anders echt wel tijdens het landen met hoge snelheid tegen de grond..

    Check ook het zwaartepunt goed, ben daar doorgaans iets of wat slordig mee soms maar heb is 1x gehad dat ik bij de swift de lipo te ver naar achter had..

    Wow.. wat was dat.. wat je dan krijgt is een zeeer levendig toestel in elk geval ;)

    Heb hem zonder schade geland maar wel echt heel nauwkeurig de sticks moeten bedienen.

    Ik geef het maar mee :)
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Goed idee maar maak hem niet te zwak.. normaal warmt de boel ook zo snel niet op omdat je hem gewoon effe omhoog trekt en dan met wat acro erbij weer naar beneden.. ondertussen koelt hij dan wel wat af :)
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat denk je. Je zou eens een identieke kist moeten vliegen met de servo niet achterin.
    En dan valt je meteen op dat de kist veel soepeler en directer op stuurbewegingen reageert.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hij heeft inmiddels gevlogen... ik had mn roeren goed, maar geen expo ingesteld... oke... flatspins gaan zeeeer goed:) vliegt zeer leuk en voldoende power. met wat expo in te stellen denk ik iets relaxter vliegen, maar zeer tevreden over.
    echter is de koelspinner niet genoeg voor het koelen van esc en accu,want deze waren na de vlucht toch wel wat warm...
    nog geen remkleppen ingebouwd, maar wellicht toch nog doen.
    iemand een idee welke?

    [​IMG]
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat is: "toch wel wat warm."

    Zeker voor de accu is een redelijk handwarme toestand niet erg.
    Voor de motor is altijd hoe koeler hoe beter, maar het mag best wel wat warm worden.
    Wanneer je hem 10 seconden of meer aan kan raken is hij niet echt te heet.
    Een vuistregel is dat wanneer je een metalen deel 3 seconden aan kan raken de temperatuur rond de 56°C is. Bij die temperatuur gaat nog niks kapot.
     
  11. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik zou voor onderstaande gaan: net iets degelijker dan de hobby-king remkleppen en soortgenoten. Zelf vind ik het ook prettig dat ze rood geanodiseerd zijn waardoor ze goed afsteken tegen een witte vleugel en je dus ook kan zien dat ze open zijn. Verder is dit een maat die goed remt maar niet meteen zo'n vliegdekschip ploflanding veroorzaakt.......
    Maar als je op Een klein veld vliegt kan een maatje groter wel wenselijk zijn.
    https://www.topmodel.fr/product-detail-17403-af-electrique-250mm-la-paire
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb die kleppen op mijn Fox van 2,8m. Zeer efficiënt

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina